Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در این میان بسیاری از نهادهای تحلیلگر معتقدند قیمت سنگ آهن امسال کاهش خواهد یافت. برای مثال بانک بارکلیز پیش بینی کرده در سه ماهه سوم سال جاری میلادی قیمت هر تن سنگ آهن به ..

نگاه بدبینانه به افق بازار سنگ آهن منطقی است؟

قیمت سنگ آهن که دوازدهم ماه گذشته میلادی به 83.58 دلار یعنی بالاترین میزان در 2 سال اخیر رسیده بود روز گذشته به دلیل ضعف تقاضا و افزایش ذخیره در بنادر چین، به محدوده 77 دلار کاهش یافت.

قیمت سنگ آهن سال پیش 81 درصد افزایش یافت و اکنون که سال جدید میلادی آغاز شده سرمایه گذاران مایلند بدانند وضعیت بازار این ماده خام در سال جاری به چه شکل خواهد بود.
در باره افق بازار سنگ آهن دیدگاه های مختلفی مطرح شده و برخی از این دیدگاه ها منفی است. تحلیلگران موسسه آر بی سی کپیتال مارکتس معتقدند امسال قیمت ها کاهش خواهد یافت.

از دید این گروه، قیمت سنگ آهن در ارقام کنونی پایدار نیست. سال قبل سیاست های حمایتی دولت چین و افزایش قیمت فولاد سبب رشد قابل ملاحظه قیمت قیمت ها شد.

واقعیت این است که عرضه میزان بالا سنگ آهن یک دلیل کاهش قیمت هاست. در هفته پایانی سال قبل، ذخیره سنگ آهن در بنادر چین با 2.7 درصد افزایش به 113.91 میلیون تن رسید که بالاترین ذخیره ثبت شده در بنادر این کشور است.

قیمت سنگ آهن در چند ماه اخیر بویژه پس از اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رشدی قابل ملاحظه داشته و در سه ماهه پایانی سال گذشته، افزایش قیمت ها 41 درصد بود. بسیاری از فعالان بازار معتقد بودند و هستند که برنامه رییس جمهوری جدید آمریکا در حوزه توسعه زیرساخت ها به افزایش مصرف فولاد منجر می شود.

این پیش بینی تااندازه ای درست است اما برنامه توسعه زیرساخت ها در آمریکا در صورت تصویب از سوی کنگره، به شکل تدریجی انجام می شود. قرار است هر سال 100 میلیارد دلار صرف این برنامه شود. این بدان معناست که رشد شدید قیمت سنگ آهن منطقی نیست.

عامل دیگر رشد قیمت سنگ آهن در ماه های اخیر، انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد چین است. داده های اقتصادی چین نشان می دهد اوضاع در این کشور رو به بهبود است و بویژه در بخش تولید کارخانه ای و ساخت و ساز رونق ادامه پیدا خواهد کرد.

رشد اقتصاد چین سال قبل در محدوده 6.5 درصد تا 7 درصد بود و انتظار می رود دولت همین نرخ را برای سال جاری میلادی در نظر بگیرد. در این حالت میزان تقاضای این کشور برای فولاد تغییر بزرگی نخواهد داشت و بر این مبنا نمی توان انتظار داشت قیمت سنگ آهن در سطوح کنونی باقی بماند. نکته دیگر در باره بازار فولاد در چین این است که دولت در حال کاستن از مازاد ظرفیت در صنایع گوناگون است.

دولت چین نمی تواند از سیاست های حمایتی خود بکاهد زیرا مایل نیست از نرخ رشد اقتصاد کاسته شود. همچنین لازم است به میزان کافی فرصت شغلی ایجاد شود. اما حتی اگر این پیش بینی ها درست باشد افزایش شدید قیمت سنگ آهن در دو ماه اخیر منطقی نیست.

در نهایت باید به رشد عرضه از سوی برخی تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن اشاره کرد. شرکت های بزرگ تولیدکننده سنگ آهن قصد دارند بر عرضه این ماده خام بیافزایند.

در این میان بسیاری از نهادهای تحلیلگر معتقدند قیمت سنگ آهن امسال کاهش خواهد یافت. برای مثال بانک بارکلیز پیش بینی کرده در سه ماهه سوم سال جاری میلادی قیمت هر تن سنگ آهن به زیر 50 دلار بازخواهد گشت و عامل این کاهش، محدود شدن فعالیت ها در بخش ساخت و ساز چین است. از سوی دیگر بانک مورگان استنلی سنگ آهن را جزء آخرین گزینه های سرمایه گذاری قرار داده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24