Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

با توجه به ابهام هایی که در باره افق اقتصاد آمریکا و سیاست های تجاری و اقتصادی دولت جدید این کشور وجود دارد بعید نیست بانک مرکزی برنامه بالا بردن نرخ های بهره را ..

فعالان بازارهای مختلف بر رویدادهای مهم تمرکز کرده اند

انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو امیدواری بیشتری به آینده در بین سرمایه گذاران بوجود آورده و سبب رشد شاخص های مالی شده است. روز گذشته گزارش هایی که از اقتصاد منطقه یورو منتشر شده نشان داد اوضاع رو به بهبود است. دیروز مهمترین عامل تغییرات در بازارهای مختلف، گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا بود. در این گزارش به نگرانی هایی که بانک مرکزی درباره تاثیرات سیاست های حمایتی پولی ترامپ در پی خواهد داشت اشاره شده است. در واقع به نظر می رسد بانک مرکزی ترجیح می دهد تا مشخص شدن تاثیرات یاد شده با احتیاط رفتار کند و ممکن است بالا بردن نرخ های بهره به نیمه دوم سال جاری میلادی موکول شود. ماه گذشته بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را بالا برد و پیش بینی کرد امسال 3 بار دیگر این اقدام را انجام دهد. با توجه به ابهام هایی که در باره افق اقتصاد آمریکا و سیاست های تجاری و اقتصادی دولت جدید این کشور وجود دارد بعید نیست بانک مرکزی برنامه بالا بردن نرخ های بهره را برای مدتی به تعویق اندازد. به هر حال روز گذشته با انتشار این گزارش، ارزش دلار کاهش یافت و امروز نیز کاهش ارزش دلار ادامه یافته است.

امروز برخی گزارش ها از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و انتظار می رود محتوای آنها امیدبخش باشد.

نوسان محدود قیمت ها

امروز پنجشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اندکی کاهش یافته است. روز گذشته قیمت نفت افزایش یافت البته میزان آن زیاد نبود زیرا هنوز مشخص نشده عملا چه مقدار از عرضه نفت کاسته شده و میزان افزایش عرضه در هفته ها و ماه های آینده چقدر خواهد بود. کارشناسان بازار نفت معتقدند رشد عرضه از سوی برخی کشورها از جمله آمریکا، مهمترین تهدید برای افزایش قیمت نفت است. همچنین تنها راه برای بالا باقی ماندن قیمت نفت این است که برنامه کاهش عرضه بطور کامل اجرا شود و اوپک آماده باشد هر زمان لازم شد باز هم از عرضه بکاهد. البته در ماه های آینده به تدریج بر تقاضا برای نفت افزوده می شود. آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده تقاضا برای نفت در سال جاری میلادی 1.4 میلیون بشکه در روز بالاتر از سال گذشته است. روز گذشته اعلام شد در ماه های پایانی سال گذشته میزان تولید نفت سه کشور عربستان، امارات و کویت به رقم های بی سابقه افزایش یافته بود. بیش از نیمی از کاهش عرضه نفت اوپک باید از سوی این کشورها انجام شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

رشد قیمت ها ادامه دارد، فعلا

امروز قیمت طلا با 10 دلار افزایش به 1177 دلار در هر اونس رسیده است. روز گذشته روند رشد قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر ادامه پیدا کرد. کاهش ارزش دلار یک عامل مهم در رشد قیمت ها بود البته تحلیلگران انتظار ندارند افزایش قیمت ها همچنان ادامه یابد زیرا فعلا کاهش ارزش دلار و ابهام هایی که درباره افق اقتصاد آمریکا و بازارهای مالی وجود دارد سبب رشد قیمت ها شده است. همچنین افزایش قیمت ها زیاد نبوده است. به تدریج که ارزش دلار به مسیر رشد بازگردد و ابهام در باره سیاست های دولت جدید آمریکا از میان برود از جذابیت طلا کاسته خواهد شد. قیمت طلا در دو روز اخیر اندکی بیش از 2 درصد افزایش یافته است. این درحالیستکه در دو ماه پایانی سال پیش قیمت طلا بیش از 150 دلار کاهش پیدا کرد. برخی نهادهای تحلیلگر می گویند احتمال دارد این کاهش در ماه های آینده جبران شود بویژه اگر ترامپ نتواند به وعده های خود در حوزه رونق اقتصاد آمریکا عمل کند و تنش های سیاسی افزایش یابد طلا بار دیگر جذاب خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

رونق نسبی بازارهای مالی

آسیا. امروز پنجشنبه شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا افزایش یافته اند. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای این قاره رشد کردند زیرا از یک سو امید به بهبود شرایط اقتصادی در چین بیشتر شده و از سوی دیگر قیمت نفت افزایش یافته است. البته میزان تغییرات شاخص های مالی در بازارهای بزرگ آسیا نشان می دهد سرمایه گذاران با تمام توان وارد بازار نشده اند و ترجیح می دهند مدتی دست نگه دارند. در هفته های آینده رویدادهای مهمی رخ خواهد داد که بر اقتصادهای آسیایی بویژه اقتصاد چین تاثیر خواهد گذاشت. امروز گزارش مربوط به بخش خدمات چین در ماه گذشته میلادی مثبت بود.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا رشد کردند. گزارش هایی که از منطقه یورو منتشر شده مثبت بوده و امید بیشتری به بهبود شرایط بوجود آمده است. در ماه گذشته میلادی نرخ تورم در منطقه یورو به بالاترین میزان در سه سال اخیر رسیده و به نظر می رسد یکی از اهداف بانک مرکزی اروپا در حال تحقق است. رشد نرخ تورم به معنای افزایش مصرف و امیدواری مصرف کنندگان است. امروز و فردا نیز خبرهایی از اقتصادهای اروپایی منتشر می شود.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند البته میزان رشد اندک بود. افزایش قیمت نفت و خبرهای مثبت از اقتصاد سبب ریسک پذیری سرمایه گذاران شده است. نزدیک بودن زمان تغییر دولت در آمریکا سبب شده سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری رفتار کنند. حدود دو هفته دیگر دولت ترامپ کار خود را آغاز خواهد کرد و سوالات زیادی درباره سیاست های او در حوزه های مختلف مطرح است که به تدریج پاسخ داده خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد نسبی قیمت ها

امروز قیمت فلزات پایه اندکی رشد کرده است و قیمت مس اکنون در سطح 5650 دلار در هر تن قرار دارد. روز گذشته نیز قیمت این فلزات رشد کرد و متوسط میزان افزایش 2 درصد بود. قیمت روی و سرب به ترتیب با 2.5 درصد و 3.8 درصد افزایش به 5620 دلار و 2650 دلار در هر تن رسید. یک عامل این رشد، کاهش ارزش دلار و عامل دیگر آن خبرهای مثبت از اقتصاد چین است. در دو ماه اخیر نوسان قیمت فلزات پایه بزرگ بوده و به باور تحلیلگران، سرمایه گذاران منتظر هستند تا جهت گیری بازار مشخص شود. یکی از ابهام هایی که باید رفع شود جهت گیری سیاست های اقتصادی و تجاری آمریکا در دوران رییس جمهور جدید است. وعده های امیدبخش دونالد ترامپ در باره رونق اقتصاد سبب شد در ماه نوامبر یعنی دو ماه پیش قیمت فلزات پایه رشدی قابل ملاحظه داشته باشد اما آن هیجان ها تااندازه زیادی کاهش یافته زیرا سرمایه گذاران معتقدند اکنون باید دید در عمل چه تغییراتی در میزان تقاضا برای فلزات پایه ایجاد خواهد شد. نکته امیدبخش این است که دولت چین اجازه نخواهد داد از نرخ رشد اقتصاد این کشور کاسته شود. سال قبل نرخ رشد در محدوده 6.5 درصد تا 7 درصد بود و در سال جاری نیز به احتمال زیاد همین نرخ برای رشد در نظر گرفته می شود. همچنین شاخص های اقتصاد چین نشان می دهد اوضاع در حال بهتر شدن است و در ماه های آینده ثبات بیشتری در شاخص های اقتصادی مشاهده خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

اصلاح شاخص دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافته است. روز گذشته خبرهای مثبت از اقتصاد منطقه یورو و تعدادی از اعضاء این منطقه سبب شد ارزش یورو در برابر دلار رشد کند. البته گزارش نشست ماه پیش کمیته سیایستگذاری بانک مرکزی آمریکا نیز در کاهش ارزش دلار موثر بود. در این گزارش مشخص شد اعضاء درباره تاثیر رشد ارزش دلار بر نرخ تورم نگران هستند. این بدان معناست که اگر قرار باشد ارزش دلار خیلی رشد کند بانک مرکزی آمریکا در باره بالا بردن نرخ های بهره احتیاط خواهد کرد و احتمال دارد فقط یک بار نرخ ها را بالا ببرد. طی دو ماه اخیر شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر رشدی قابل ملاحظه داشته و اخیرا از ارزش دلار اندکی کاسته شده است. امروز چند گزارش از بخش خدمات و بازار کار آمریکا منتشر می شود که بر ارزش دلار تاثیر خواهد داشت. فردا نیز گزارش وزارت کار در باره وضعیت بازار کار در ماه گذشته میلادی در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. با آنکه تحلیلگران پیش بینی کرده اند این هفته عملکرد دلار مثبت خواهد بود اما واقعیت این است که رشد ارزش دلار در دو ماه اخیر بسیار زیاد و سریع بوده و طبیعی است که پس از چنین روندی، شاهد اصلاح بازار باشیم. بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلستان در مسیر اجرای سیاست های حمایتی حرکت خواهند کرد و بانک مرکزی آمریکا قصد دارد از حمایت های پولی خود بکاهد در نتیجه ارزش دلار در مجموع افزایش خواهد یافت. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:


تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد چین، انگلستان، منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24