Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در دوران رکودی بازار سهام و به جهت تضعیف ارزش معاملات، نقدینگی هوشمند برای کسب بازدهی به سمت صنایع و نمادهایی که حجم چندان بالایی ندارند، حرکت می کنند. در این میان برخی از این حرکت ها در نمادهایی انجام می شود که از لحاظ بنیادی شرایط مساعدی ندارند و سبب اقدامات سفته بازانه و خروج از محدوده خرید منطقی می شود.

«چکاوه» در آستانه تغییرات مهم و بنیادی

بورس24 : در دوران رکودی بازار سهام و به جهت تضعیف ارزش معاملات، نقدینگی هوشمند برای کسب بازدهی به سمت صنایع و نمادهایی که حجم چندان بالایی ندارند، حرکت می کنند. در این میان برخی از این حرکت ها در نمادهایی انجام می شود که از لحاظ بنیادی شرایط مساعدی ندارند و سبب اقدامات سفته بازانه و خروج از محدوده خرید منطقی می شود.

البته در بازار سهام تعداد نمادهای کوچکی که از حیث بنیادی وضعیت مناسبی دارند و در حال تلاش برای رقم زدن شرایط آتی مناسب می باشند، کم نیستند.

فرهاد مویدی مدیرعامل شرکت کاغذ سازی کاوه در نشستی با بورس24 از نکات کلیدی، نقاط ابهام و رویدادهای مهم کاغذ سازی پرده برداری کرد.

کاغذ همچنان پر تقاضا باقی می ماند

رشد تولید ناخالص داخلی با رشد تولید کارتن همگرایی دارد، اگر تولید ناخالص داخلی یک درصد رشد کند تولید کارتن 1.1 درصد رشد خواهد کرد. پس در صورتی که روند رو به رشد اقتصاد را شاهد باشیم و رونق نسبی ایجاد شود، تولید کارتن و به تبع آن کاغذ بسته بندی با جهش بیشتری نسبت به رونق شکل گرفته مواجه خواهد شد.

دو رکن اساسی تولید کاغذ

برای تولید هر محصولی، اقلام اساسی مورد نیاز است که عدم دسترسی به آنها سبب ایجاد مشکل برای تولید کننده می شود. در تولید کاغذ دو عامل آب و آخال اقلام اساسی و حیاتی هستند که بروز مشکل در تهیه این دو، اختلال در روند تولید را در پی دارد. البته در کنار این اقلام در اختیار داشتن ابزار و ماشین آلات به‏روز مهم و حیاتی هستند.

معضل بازار سنتی آخال

امروزه بازیافت کاغذ به عنوان صنعتی سبز و با ارزش افزوده بسیار بالا محسوب شده و یکی از اهرم های کسب درآمد و توسعه پایدار کشورهای صنعتی محسوب می گردد.متاسفانه فروش آخال در کشور متولی ندارد و این امر سبب شده تا فروشندگان سنتی و حقیقی آخال، نرخ ها را بنا به شرایط مختلف افزایش دهند که نیاز به ساماندهی در این بخش احساس می شود. از طرف دیگر تولید کنندگان کاغذ به دلیل عدم وجود نقدینگی و خرید اقساطی، مجبور به تحمل هزینه های مرتبط با خرید مدت دار آخال می شوند که قطعا در کیفیت آخال تاثیر گذار خواهدبود.

هزینه و فایده  شفاف سازی  حضور صنایع مختلف در بورس

باعنایت به فواید حضور کلیه شرکت ها وصنایع کشور دربورس که قطعا موجبات رشد و شکوفائی صنایع و شفاف سازی هرچه بیشتر روند فعالیت های اقتصادی کشور را به دنبال داردعلی رغم وجودهزینه های شفاف سازی اطلاعات شرکت ها در بازارهای رقابتی ، در بلند مدت قطعا به سود اقتصاد کشور بوده و امیدواریم روند ورود کلیه صنایع و شرکت ها به بورس تسریع شده و تمام اقتصاد کشور از نتایج آن بهره مند گردند.

ماشین آلات به ‏روز می شوند

خطوط تولید کاغذ سازی کاوه، هنوز از ماشین آلات قدیمی برای تولید استفاده می کنند که برای رقابت شدید تر نیاز به بازسازی و به‏روز رسانی آنها داشتیم. به عنوان مثال ماشین تولید کاغذ در خطوط تولید وجود دارد که مربوط به سال های 1930 و 1950 می شود.

نیاز به بازسازی و به‏روزرسانی ماشین آلات یک نیاز اساسی است که باید همیشگی و بتدریج باشد.

بازسازی با در نظر گرفتن اقتصاد مقاومتی

به جهت افزایش بهره وری، اقدام به بازسازی و به‏سازی خطوط تولید کردیم. این بازسازی که در راستای سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی و با بهره مندی از دانش فنی و اجرایی داخل کشور اجرایی گردید، سه هدف را دنبال می کرد افزایش تنوع، کیفیت و ظرفیت تولید که به 80 درصد اهدافمان دست پیدا کردیم.

این تغییرات کاملا مبتنی بر درخواست ها و نیاز بازار انجام شده که کاغذ سازی کاوه را دست خوش تغییرات مثبتی خواهد کرد.

بازسازی و نوسازی حدود 7 ماه طول کشید که در این مدت برای حفظ مشتریان مجبور شدیم با یک ماشین تولید را انجام دهیم. در طی مدت مذکور ماشین شماره یک همواره فعال بود، اتفاقی که به جهت افزایش احتمال صدمه به کارگرها، ریسک کار کردن را برای کاغذ سازی کاوه را بالا برده بود. اما با دقت وتوجه کامل هم تولید کردیم هم سهم بازار خود را حفظ کردیم هم خوشبختانه صدمه ای هم در این رابطه به مجموعه وارد نشد که مشیت الهی بود.

افزایش تنوع تولیدات

ماحصل این پذیرش ریسک، دستیابی به اهداف پیش گفته بود؛ در بخش تنوع در یکی از خطوط تولید که تنها قابلیت تولید کاغذ قهوه ای را داشت با یک تغییر کارآمد و ارتقا ماشین؛ به سه نوع محصول شامل کاغذهای لاینر، تست لاینر و فلوتینگ دست پیدا کردیم.

حداقل تولید در 5 ماه نخست سال 95

در پنج ماهه ابتدایی سال جاری به جهت بازسازی انجام شده فرصت تولید با حداکثر ظرفیت را از دست دادیم؛ همین موضوع سبب شد تا بهای تمام شده به شکل فزاینده ای افزایش پیدا کند و کار دچار وقفه شود.

فروش از تولید جلو است

به رغم انجام این کارهای زیربنایی اما همچنان فروش چکاوه از تولیدش پیش است و مشتریان مناسبی برای محصولات وجود دارند.

از محدوده خطر خارج می شویم

خوشبختانه تغییرات انجام شده در نیمه دوم سال 95 شرایط بمراتب بهتر شد به این ترتیب، درآمد 6 ماه دوم سال 95 تشابهی با نیمه نخست امسال ندارد و تمام تلاش را داریم که از منطقه خطر خارج شده و به سودآوری دست پیدا کنیم. این سودآوری در سال های آتی می تواند بسیار چشمگیر باشد.

مزیت رقابتی کاغذ های تولیدی

افرادی که از کاغذهای قهوه ای و تست لاینر استفاده می کنند به دنبال وارد کردن این کاغذها نیستند؛ چرا که تولید داخلی به اندازه کافی وجود دارد و تولید کننده داخلی از مشتریان، ریال دریافت می کند و دریافت وجه نقد مدت دار را می پذیرد؛ پس مزیت رقابتی کافی برای کاغذها تولیدی قهوه ای و تست لاینر داخلی وجود دارد.

تاثیر دلار بر چکاوه چیست؟

کاغذ سازی کاوه فعلا نه فروش صادراتی و نه مصرف ارزی چندانی دارد. پس افزایش نرخ ارز به شکل مستقیم تاثیر منفی و یا مثبت قابل توجهی روی چکاوه نخواهد داشت. البته در نظر داریم برای ارتقا خطوط تولید، دستگاه های جدیدی خریداری کنیم که این مورد می تواند نیاز به تامین ارز را برای کاغذ سازی کاوه در آینده مسجل سازد و صد البته اگر کل اقتصاد دچار تغییری به واسطه شرایط ارزی شود در شرکت کاوه هم مانند سایر صنایع تاثیرگذار خواهد بود.

افزایش سرمایه مرحله دوم، نوسازی خمیرسازی

هر دستگاه تولید کاغذ از دو بخش ایجاد شده؛ اول بخش خمیرسازی و دیگری تولید کاغذ است  

در نظر داریم مرحله دوم افزایش سرمایه را به جهت نو‏سازی و افزایش ظرفیت خمیرسازی به سرانجام برسانیم.

در حال حاضر ظرفیت روزانه خمیرسازی در کارخانه کاوه در حدود 100 تن است اما روزانه 130 تا 140 تن مصرف داریم. برای جبران این کاستی 20 تا 25 میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز است که قسمتی  ازآن را  انشااله از طریق افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی تامین می کنیم که خوشبختانه سازمان بورس با افزایش سرمایه در مرحله دوم موافقت نمود.

چشم انداز کاوه روشن است

بدون تردید با افزایش ظرفیت، ارتقا بهره برداری و افزایش کیفیت، کاغذ سازی کاوه در آینده نزدیک حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت. تلاشمان بر این است تا سال 96 بهترین سال برای شرکت صنایع کاغذ سازی کاوه باشد به ترتیبی که سهامداران رضایت کامل از این تغییرات را داشته باشند.

منبع خبر: حمید محمدی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24