Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

گزارش موسسه مدیریت عرضه نیز نشان داد اوضاع در بخش تولید بهتر شده است. روز گذشته نخستین روز معاملات در بازار نفت و طلا بود. همچنین بازارهای مالی در انگلستان و آمریکا اولین روز ..

رفتار تعجب آور سرمایه گذاران در برخی بازارها

روز گذشته نخستین روز معاملات در بازار نفت و طلا بود. همچنین بازارهای مالی در انگلستان و آمریکا اولین روز معاملاتی خود را در سال جدید میلادی پشت سر گذاشتند اما تغییرات قیمت نفت و طلا، برخلاف انتظارها بود یعنی با آنکه ارزش دلار و شاخص های مالی در بازارهای بزرگ رشد کردند قیمت طلا افزایش یافت و با آنکه عرضه نفت کاهش خواهد یافت قیمت نفت پایین آمد. همچنین با آنکه گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا و چین مثبت بود قیمت فلزات پایه افول کرد. تحلیلگران معتقدند در این روزهای آغازین سال جدید میلادی این رفتارهای غیرمنتظره چندان غیرطبیعی نیست. در واقع وجود ابهام های عمیق درباره آینده سبب شده برای مدتی سرمایه گذاران بسیار محتاط باشند. همچنین در بازار طلا، کاهش قیمت ها فرصت خرید پدید آورده است. انتظار می رود به تدریج نوسان ها منطقی تر شود. سرمایه گذاران در بازار نفت باید بدانند برخی عوامل از جمله رشد عرضه از سوی بعضی تولیدکنندگان عاملی مهم است که از رشد شدید قیمت ها جلوگیری خواهد کرد. نکته مثبت، بهبود مستمر شرایط در بخش های خدمات و تولید کارخانه ای اقتصادهای بزرگ است.

رشد قیمت هابا موانعی مواجه است

امروز چهارشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با کمتر از یک درصد رشد به 55.8 دلار و 52.7 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته قیمت نفت در ابتدای معاملات رشد کرد و قیمت نفت برنت به بالای 58 دلار در هر بشکه رسید اما فشار حاصل از رشد ارزش دلار و خبر افزایش عرضه نفت از سوی لیبی سبب شد در پایان معاملات، قیمت ها کاهش پیدا کنند. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 2 درصد و 2.2 درصد کاهش به 55.7 دلار و 52.5 دلار در هر بشکه رسید. این روزها نوسان قیمت ها زیاد است زیرا از یک سو پیش بینی شده از عرضه نفت کاسته می شود و از سوی دیگر برخی کشورها که در برنامه کاهش عرضه حضور ندارند از جمله نیجریه و لیبی، می توانند بر تولید نفت خود بیافزایند و این کار را خواهند کرد. البته در این کشورها تنش های نظامی سبب شده افت و خیزهای زیادی در میزان عرضه نفت ایجاد شود. نکته مهم دیگر این است که با نزدیک شدن قیمت نفت به رقم 60 دلار، سرعت افزایش تولید نفت شیل در آمریکا بیشتر می شود. یکی از علل مهم کاهش قیمت نفت از اواسط سال 2014 تاکنون، افزایش تولید نفت آمریکا بوده است. تولیدکنندگان نفت شیل در این کشور به فناوری های پیشرفته دست یافته اند و اکنون هزینه تولید آنها پایین آمده است در نتیجه می توانند در قیمت های کنونی فعالیت خود را به شکل سودده از سر بگیرند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

فراهم شدن فرصت خرید و رشد قیمت ها

امروز قیمت طلا با 3 دلار افزایش به 1160 دلار در هر اونس رسیده است. روز گذشته با آنکه ارزش دلار در برابر یورو رشد کرد، قیمت فلزات گرانبها افزایش یافت. قیمت طلا و نقره به ترتیب با 7 دلار و 40 سنت رشد به 1158 دلار و 16.29 دلار در هر اونس رسید. قیمت پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب با 41 دلار و 31 دلار افزایش در سطح 944 دلار و 713 دلار قرار گرفت. برخی تحلیلگران معتقدند رشد قیمت ها به رغم رونق بازارهای مالی، حاصل ورود خریداران به بازار برای استفاده از قیمت های پایین است. بازار طلا در دو ماه اخیر زیان بزرگی به سرمایه گذاران وارد کرده و پیش بینی هایی که درباره تغییرات قیمت ها در ماه های آینده مطرح شده چندان امیدبخش نیست. روز گذشته قیمت طلا نوسان های داشت و برخی مواقع تا سه دلار کاهش پیدا کرد اما در نهایت رشد کرد. در روزهای آینده این نوع نوسان ها ادامه می یابد بویژه با انتشار گزارش های جدید از اقتصاد آمریکا بر نوسان ها افزوده خواهد شد. امروز گزارش نشست ماه گذشته کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و احتمالا محتوای آن به گونه ایست که ارزش دلار تقویت خواهد شد در نتیجه قیمت طلا زیر فشار قرار خواهد گرفت. عامل دیگری که در هفته ها و ماه های آینده بر قیمت طلا موثر است تنش های تجاری و سیاسی است. امسال در اروپا چند انتخابات برگزار می شود و نتایج غیرمنتظره این انتخابات ها بر جذابیت طلا می افزید. شاید به همین دلیل است که برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند در نیمه دوم سال جاری میلادی قیمت طلا رشدی قابل ملاحظه خواهد داشت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

رونق نسبی بازارهای مالی

آسیا. امروز چهارشنبه شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا افزایش یافته اند. روز گذشته عملکرد بازارهای مالی در این قاره مثبت بود. گزارش منتشر شده از بخش تولید کارخانه ای چین در ماه گذشته میلادی بسیار امیدبخش بود و نیز در ساعات فعالیت بازارهای مالی آسیا، قیمت نفت رشد کرد. بدین ترتیب، شرایط برای رشد شاخص ها فراهم بود. سرمایه گذاران در بازارهای آسیایی نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی این قاره و جهان امیدوار هستند البته آنها می دانند که ریسک هایی وجود دارد که رونق اقتصادی را تهدید می کند. شاید بتوان گفت بزرگ ترین ریسک، تغییر مناسبات تجاری و اقتصادی آمریکا با چین است. اگر سیاست های تجاری دولت جدید آمریکا به کاهش صادرات کالاهای چینی منجر شود بسیاری از بازارهای مالی در آسیا لطمه خواهند دید. چین و آمریکا بزرگ ترین اقتصادهای جهان هستند.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا رشد کردند. خبرهای مثبت از اقتصاد چین و رشد قیمت نفت سبب افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران شد. امروز وضعیت بخش خدمات در منطقه یورو و برخی اعضاء این منطقه در ماه پیش مشخص می شود. بخش خدمات در اروپا در ماه های اخیر عملکرد خوبی داشته و پیش بینی شده در ماه گذشته این روند ادامه یافته است.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند البته میزان آن زیان نبود زیرا در ساعات کار بازار مالی آمریکا قیمت نفت کاهش یافت. روز گذشته خبرهای مثبت از اقتصاد آمریکا و کاهش قیمت نفت تاثیرات متضاد بر بازار مالی این کشور گذاشتند. در این روزهای آغازین سال جدید میلادی سرمایه گذاران مشغول بررسی شرایط جدید اقتصادی هستند و مهمترین عاملی که بر رفتار آنها تاثیر خواهد داشت سیاست های تجاری و اقتصادی دولت جدید است. باید مشخص شود دونالد ترامپ چه میزان از وعده های خود را عملی خواهد کرد و کنگره با کدام سیاست های او موافق و با کدام ها مخالف است. بدین ترتیب برخی ابهام ها برای مدتی رفع نخواهد شد. در این میان تغییرات قیمت نفت یک عامل مهم است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:


فشار بر قیمت ها زیاد است

امروز قیمت فلزات پایه نوسانی محدود داشته است. روز گذشته با آنکه خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین و آمریکا مثبت بود قیمت فلزات پایه رشد نکرد. در ابتدای معاملات قیمت برخی از این مواد خام افزایش یافت اما همزمان با رشد ارزش دلار شاهد کاهش قیمت ها بودیم البته میزان کاهش زیاد نبود. قیمت مس به زیر 5500 دلار رسید و قیمت روی در محدوده 2560 دلار در نوسان بود. از پیش تحلیلگران اعلام کرده بودند که اگر محرک جدیدی بوجود نیاید قیمت فلزات پایه در محدوده های کنونی نوسان خواهد کرد زیرا با آنکه سرمایه گذاران در باره افق اقتصاد چین و آمریکا خوشبین هستند اما ارزش دلار در مسیر رشد در حرکت است و این عامل فشارهایی بر قیمت فلزات پایه وارد خواهد کرد. البته اکنون برای قضاوت در باره افق بازار در سال جاری میلادی زود است. کارشناسان می گویند برای پیش بینی وضعیت بازار باید دید دولت جدید آمریکا چه برنامه هایی برای توسعه اقتصادی اجرا خواهد کرد. همچنین هنوز مشخص نیست روابط تجاری چین و آمریکا به چه شکل ادامه پیدا خواهد کرد. اگر دونالد ترامپ رییس جمهور جدید آمریکا بخواهد به وعده های خود در زمینه تغییر رویه های تجاری با چین عمل کند لطماتی به اقتصاد هر دو کشور وارد خواهد شد و این عاملی برای فشار بر قیمت فلزات پایه است. روز گذشته قیمت نفت نیز کاهش یافت و این عامل نیز در افول قیمت فلزات پایه موثر بود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ارزش دلار رشد کرد

امروز ارزش دلار در برابر یورو تغییر بزرگی نداشته است. روز گذشته انتشار خبرهای مثبت از اقتصاد آمریکا سبب شد ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان رشد کند. بنا به اعلام موسسه مارکیت اکونومیکس، بخش تولید کارخانه ای آمریکا در ماه گذشته میلادی وضعیت بهتری داشته و میزان فعالیت ها با سرعت بیشتری افزایش یافته است. گزارش موسسه مدیریت عرضه نیز نشان داد اوضاع در بخش تولید بهتر شده است. امروز تنها یک خبر از اقتصاد آمریکا منتشر خواهد شد اما سرمایه گذاران تحت تاثیر اخبار مثبت ماه های اخیر از اقتصاد آمریکا و برنامه بانک مرکزی این کشور برای بالا بردن نرخ های بهره قرار خواهند داشت و این به معنای عملکرد مثبت دلار است. امروز گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا نیز منتشر می شود که پیش بینی شده تاثیر مثبت بر ارزش دلار خواهد داشت. البته نوسان ها طبیعی است اما روند کلی مثبت خواهد بود. امروز همچنین وضعیت بخش های خدمات در منطقه یورو و چند عضو این منطقه در ماه گذشته میلادی اعلام می شود. محتوای این گزارش ها بر ارزش یورو موثر است. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد ژاپن، آمریکا، فرانسه، ایتالیا، منطقه یورو و آلمان منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24