Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

واقعیت این است که متغیرهای موثر بر بازارهای مختلف بسیار زیاد هستند و اساسا بعید نیست باورهای یاد شده تحقق نیابد. به همین دلیل سرمایه گذاران با احتیاط رفتار خواهند کرد و این به معنای ضعف در بازارهای پرریسک از جمله بازارهای مالی و مواد خام است.

اگر تحولات سال گذشته امسال تکرار شود ..

در هفته های اخیر بویژه از زمانیکه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار شده، سرمایه گذاران و تحلیلگران در باره افق اقتصاد این کشور و جهان خوشبین شده اند. البته در ماه های گذشته گزارش های مثبت از اقتصادهای بزرگ منتشر شده و این عامل نیز در مثبت شدن دیدگاه ها تاثیر داشته است. ابتدای سال پیش نیز همه معتقد بودند اوضاع اقتصاد جهان بهتر خواهد شد و بانک مرکزی آمریکا چند بار دیگر نرخ های بهره را بالا خواهد برد. اما تقریبا تمامی این پیش بینی ها اشتباه بودند. از همان اوایل سال نشانه هایی از ضعف در اقتصاد جهان نمایان شد و اواسط سال، رای مثبت مردم انگلستان به جدایی کشورشان از اتحادیه اروپا سبب افزایش نگرانی ها در باره آینده شد. همچنین هیچکس انتظار نداشت اعضاء اوپک بر سر کاستن از عرضه نفت توافق کنند و قیمت طلا به رغم پیش بینی ها، با اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به شدت کاهش یابد.

اکنون که در ابتدای سال جدید میلادی هستیم سرمایه گذاران و تحلیلگران معتقدند اوضاع اقتصاد جهان رو به بهبود است، بانک مرکزی آمریکا 3 بار دیگر نرخ های بهره را بالا خواهد برد، برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا آغاز می شود و قیمت طلا شانسی برای رشد ندارد.

واقعیت این است که متغیرهای موثر بر بازارهای مختلف بسیار زیاد هستند و اساسا بعید نیست باورهای یاد شده تحقق نیابد. به همین دلیل سرمایه گذاران با احتیاط رفتار خواهند کرد و این به معنای ضعف در بازارهای پرریسک از جمله بازارهای مالی و مواد خام است.

اوپک نقش آفرین باقی می ماند

امروز سه شنبه در قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.5 درصد و 0.6 درصد رشد در سطح 57.1 دلار و 54 دلار در هر بشکه قرار دارد. در روزهای اخیر به دلیل تعطیلی بازارهای جهان، تغییری در دیدگاه فعالان بازار نفت در باره افق این بازار ایجاد نشد اما همه منتظر هستند تا برنامه کاهش عرضه نفت اجرا شود. به احتمال زیاد این برنامه اجرا می شود زیرا تولیدکنندگان نفت در اوپک، وضعیت بودجه ای بدی دارند و اگر قرار است این وضعیت بدتر نشود لازم است برنامه کاهش عرضه دقیقا اجرا شود. این برنامه شش ماه اجرا می شود و تولیدکنندگان نفت معتقدند پس از شش ماه بازار به تعادل خواهد رسید و قیمت ها در سطوح بالاتر از ارقام کنونی قرار خواهند داشت. تحلیلگران بازار نفت معتقدند این پیش بینی منطقی است و قیمت نفت امسال بالاتر از سطوح کنونی قرار خواهد گرفت. البته این همه ماجرا نیست. در هفته های اخیر تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا افزایش یافته و انتظار می رود این روند ادامه یابد زیرا رشد قیمت نفت سبب می شود فعالیت برای شرکت های نفتی که هزینه تولیدشان بالاست اقتصادی شود. افزایش تولید نفت در آمریکا یک عامل محدود کننده رشد قیمت این ماده خام است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

بازار پیش بینی ها داغ است

امروز قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر رشد کرده البته میزان آن اندک است. قیمت طلا با 5 دلار افزایش در سطح 1156 دلار در هر اونس قرار دارد. روز گذشته تغییری در قیمت فلزات گرانبها ایجاد نشد اما از امروز تحولاتی در این بازار رخ خواهد داد. سرمایه گذاران در بازار طلا به داده های اقتصادی و پیش بینی هایی که در باره وضعیت اقتصاد آمریکا مطرح می شود توجهی ویژه دارند و هر گونه خبر مثبت سبب کاهش قیمت طلا خواهد شد. خبرهای مثبت از اقتصاد آمریکا از آن جهت که سبب می شود بانک مرکزی این کشور سریع تر نرخ های بهره را بالا ببرد بر قیمت طلا تاثیر دارد. همچنین بازده اوراق قرضه دولت بر قیمت فلز زرد موثر است زیرا به این اوراق سود تعلق می گیرد در حالی که سود حاصل از داشتن طلا صرفا از رشد قیمت آن بدست می آید. این روزها تحلیل ها مخنلفی در باره افق بازار طلا مطرح می شود اما از آنجا که هنوز بسیاری از عوامل موثر بر قیمت ها مشخص نیستند پیش بینی هایی که مطرح می شود فاقد دقت کافی است. ابتدای سال پیش بروز نشانه های ضعف در اقتصاد آمریکا و جهان سبب شد افق بازار طلا بسیار امیدبخش ترسیم شود اما در ماه های پایانی سال وضعیت شاخص های اقتصادی بهبود یافت و قیمت طلا در مجموع خیلی رشد نکرد. این امر نشان می دهد چشم انداز بازار طلا ممکن است بهتر از پیش بینی ها باشد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پلاتین در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

سرمایه گذاران منطقی تر رفتار خواهند کرد

آسیا. امروز سه شنبه شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا رشد کرده اند و عامل آن، انتشار گزارش مثبت از بخش تولید کارخانه ای در چین است. روز گذشته شاخص ها در این بازارها رشد کردند البته حجم معاملات کم بود زیرا سرمایه گذاران ترجیح دادند تا انتشار داده های جدید از اقتصادهای بزرگ منتظر بمانند. این هفته چند خبر از بخش های تولید کارخانه ای و خدمات چین منتشر می شود و انتظار نمی رود داده های این گزارش ها منفی باشد. دیدگاه کلی سرمایه گذاران به افق اقتصاد چین مثبت است البته تا وقتی دولت این کشور برنامه های کلان خود را برای سال جاری میلادی اعلام نکند نمی توان درباره چیزی نظر داد. البته همه می دانند که یکی از اولویت های دولت چین حفظ نرخ رشد اقتصاد در محدوده 7 درصد است و این بدان معناست که برنامه های حمایتی باید ادامه یابد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا رشد کردند. خبرهایی که از بخش تولید کارخانه ای منطقه یورو و برخی اعضاء این منطقه منتشر شد مثبت بود و نیز سرمایه گذاران همچنان در باره بهبود اوضاع اقتصادی در منطقه یورو و آمریکا خوشبین هستند. این خوشبینی خیلی غیرمنطقی نیست زیرا شاخص های اقتصادی نشان می دهد ریسک رکود بسیار بسیار کم است و بانک مرکزی اروپا همواره تاکید کرده برای حمایت از رونق اقتصاد منطقه یورو هر اقدام لازم را انجام خواهد داد.

آمریکا. روز گذشته بازارهای آمریکا تعطیل بودند. امروز چند گزارش از اقتصاد این کشور منتشر می شود البته سرمایه گذاران با احتیاط رفتار خواهند کرد زیرا فردا گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی منتشر می شود و نیز در روزهای آینده داده هایی از وضعیت شاخص های اقتصادی در ماه گذشته در اختیار قرار خواهد گرفت. هنوز دلیلی برای تردید درباره رونق اقتصاد آمریکا در آینده وجود ندارد. برنامه هایی که دونالد ترامپ رییس جمهوری جدید آمریکا برای کمک به رشد اقتصاد معرفی کرده، اگر اجرا شود، موثر خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص اف تی اس ایی 250 در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

خطر سقوط قیمت ها بسیار کم است

امروز قیمت فلزات پایه افزایش یافته است البته میزان رشد اندک بوده است. قیمت مس در محدوده 5600 دلار در هر تن قرار دارد. روز گذشته به دلیل بسته بودن بازارهای انگلستان تغییری در قیمت فلزات پایه ایجاد نشد و از امروز همزمان با افزایش نوسان ارزش دلار و انتشار گزارش های جدید از بخش های مختلف اقتصادهای بزرگ، شاهد نوسان ها در قیمت این فلزات خواهیم بود. نهادهای تحلیلگر تلاش می کنند افق بازار را پیش بینی کنند اما هنوز برای این کار زود است. کارشناسان معتقدند برای آنکه درک بهتری از وضعیت بازار فلزات اساسی در سال جاری میلادی پیدا کنیم ضروری است ابتدا برخی از ابهام های موجود از میان برود. برای مثال، تاثیر برنامه دولت جدید آمریکا بر بازار مشخص نیست. برخی تحلیلگران می گویند این برنامه در مدتی طولانی اجرا می شود و تاثیر آن بر افزایش مصرف فلزات پایه زیاد نیست. همچنین اگر ارزش دلار رشد کند که احتمال آن زیاد است، فشار بر قیمت فلزات پایه بیشتر خواهد شد. البته برای برخی از این فلزات از جمله روی، افق بازار امیدبخش است زیرا بازار این فلز با کسری عرضه مواجه است و نیز هر گونه افزایش در مصرف فولاد به رشد تقاضا برای روی منجر می شود. به تدریج داده های جدید از اقتصاد چین و بخش های مسکن و تولید کارخانه ای آمریکا و اروپا منتشر می شود و فضا برای قضاوت درباره وضعیت بازار شفاف تر خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

بر نوسان بازار افزوده می شود

امروز ارزش دلار در برابر یورو 0.2 درصد کاهش یافته است. روز گذشته تغییرات بزرگی در ارزش ارزهای معتبر مشاهده نشد و سرمایه گذاران در انتظار آغاز فعالیت بازارهای آمریکا و انگلستان بودند. از امروز گزارش های مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و به احتمال زیاد شاهد تحولاتی در بازارهای ارز خواهیم بود. البته فردا گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و انتظار می رود در آن، دیدگاه اعضاء این کمیته درباره وضعیت اقتصادی و برنامه های پولی بانک مرکزی مشخص شود. این گزارش در کنار داده هایی که از اقتصاد آمریکا منتشر می شود بر ارزش دلار تاثیر خواهد داشت اما تحلیلگران همچنان معتقدند عملکرد شاخص دلار در سال جاری میلادی مثبت خواهد بود. شاخص دلار سال گذشته میلادی حدود 3.4 درصد رشد کرد و پیش بینی شده این رشد امسال ادامه خواهد یافت. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد آلمان، آمریکا، چین و فرانسه منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24