Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در دو ماه اخیر سرمایه گذاران بسیار هیجان زده و امیدوار بوده اند اما به تدریج هیجان ها کاهش می یابد و نگرانی از تحقق ..

غلبه هراس بر امید در رفتار سرمایه گذاران

از امروز فعالیت بازارهای مختلف در سال جدید میلادی آغاز می شود البته در روز جاری بازارهای آمریکا و انگلستان تعطیل هستند. این هفته گزارش های بسیار مهم از بخش های مختلف اقتصادهای بزرگ جهان منتشر خواهد شد و انتظار می رود بر نوسان شاخص های مالی و قیمت ها افزوده شود. در هفته های آینده، یکی از مهمترین عواملی که بر سبب رفتار احتیاط آمیز سرمایه گذاران می شود نزدیک بودن زمان تغییر دولت آمریکاست. ترامپ وعده های بزرگی داده و همه منتظر هستند تا او در کاخ سفید مستقر شود تا معلوم شود چه میزان از این وعده ها تحقق خواهد یافت. در هفته پیش رو گزارش هایی که از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو منتشر می شود اهمیت بالایی دارد بویژه گزارش های وزارت کار آمریکا بر تصمیم سرمایه گذاران تاثیر خواهد داشت. ماه پیش یکی از رویدادهای مهم اقتصادی، افزایش نرخ های بهره در آمریکا بود. بانک مرکزی آمریکا قصد دارد امسال 3 بار دیگر نرخ ها را بالا ببرد. داده های اقتصادی مبنای تصمیم گیری بانک مرکزی در این زمینه است. نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند امسال وضعیت اقتصاد جهان اندکی بهتر از سال قبل است. اگر این پیش بینی تحقق یابد افزایش نرخ های بهره قطعی خواهد بود. در دو ماه اخیر سرمایه گذاران بسیار هیجان زده و امیدوار بوده اند اما به تدریج هیجان ها کاهش می یابد و نگرانی از تحقق نیافتن پیش بینی های امیدبخش بیشتر می شود.

حاکمیت ثبات بر بازار

امروز دوشنبه در آغاز معاملات سال جدید میلادی، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا بدون تغییر به ترتیب در سطح 56.8 دلار و 53.9 دلار در هر بشکه قرار دارد. فعالان بازار نفت منتظر گزارش هایی هستند که از وضعیت عرضه نفت منتشر خواهد شد. طبق برنامه، از ابتدای ماه جاری میلادی قرار است عرضه کاهش یابد و این باور وجود دارد که تولیدکنندگان به این برنامه پایبند هستند. البته یکی از عواملی که می تواند به کاهش قیمت ها منجر شود ضعف تقاضا برای نفت در چین است. اخیرا احتمال کاهش تقاضای این کشور که دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است مطرح شده است. نکته دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد رشد ارزش دلار است. در هفته های اخیر شاخص دلار رشد کرده و انتظار می رود این روند ادامه یابد البته با سرعت کمتر. فعالان بازار نفت با دقت به تحولات بازار توجه خواهند داشت و بروز هر گونه نشانه از پایبندی تولیدکنندگان نفت به کاهش عرضه سبب رشد قیمت ها خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

احتمال رشد قیمت ها وجود دارد

امروز قیمت طلا بدون تغییر در سطح 1151 دلار در هر اونس قرار دارد. درباره افق بازار طلا دیدگاه های متفاوتی مطرح شده و این طبیعی است زیرا وضعیت بسیاری از عواملی که بر قیمت ها تاثیر خواهند داشت هنوز مشخص نیست. در حال حاصر باور سرمایه گذاران این است که قیمت طلا حداقل تا چند ماه آینده شانسی برای رشد ندارد زیرا وضعیت بازارهای مالی بهتر خواهد شد و پیش بینی افزایش نرخ های بهره در آمریکا سبب بالا باقی ماندن ارزش دلار می شود. البته به دلیل ابهام هایی که وجود دارد نمی توان با قطعیت گفت طلا دیگر بازار سوددهی نیست. برای مثال، احتمال تعویق در اجرای برنامه های حمایتی دولت جدید آمریکا وجود دارد و اگر چنین شود، قیمت طلا حمایت خواهد شد. عامل اصلی افول قیمت طلا در ماه های اخیر بویژه دو ماه گذشته، رونق بازارهای مالی و رشد ارزش دلار بوده است. سرمایه گذاران در بازارهای مالی معتقدند سوددهی بازار سهام بیشتر خواهد شد در نتیجه سرمایه ها از بازار طلا خارج شده است. حال اگر در این باور خللی ایجاد شود وضعیت بازار طلا بهتر می شود. در سال گذشته میلادی قیمت هر چهار فلز گرانبها رشد کرد و برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند امسال قیمت طلا افزایش خواهد یافت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

پرسش های زیادی بی پاسخ هستند

آسیا. امروز دوشنبه شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا رشد کرده اند. در هفته پیش رو چهار گزارش از اقتصاد چین منتشر می شود. همچنین داده های بسیار زیادی از اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. سرمایه گذاران آسیایی بسیار مایلند وضعیت اقتصادهای یاد شده در ماه پایانی سال گذشته را بدانند. ابهام های زیادی در باره آینده وجود دارد و هر چه داده های بیشتری منتشر شود از شدت ابهام ها کاسته خواهد شد. پیش بینی شده تا رفع این ابهام ها نوسان شاخص های مالی در آسیا بزرگ نخواهد بود. سرمایه گذاران آسیایی امیدوار هستند در سال جاری میلادی اوضاع اقتصاد جهان بهتر شود.

اروپا. امروز چند گزارش از سوی موسسه مارکیت اکونومیکس در باره وضعیت بخش تولید کارخانه ای منطقه یورو و چند اقتصاد بزرگ این منطقه منتشر می شود. این هفته گزارش های بسیار مهم از اقتصاد منطقه یورو در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت و فضا برای فعالیت سرمایه گذاران در بازارهای مالی شفاف تر می شود. دیدگاه بانک مرکزی اروپا در باره افق اقتصاد منطقه یورو مثبت است و اگر شاخص های اقتصادی این دیدگاه را تایید کنند بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزوده خواهد شد البته خارج از منطقه یورو تحولاتی در جریان است که سبب احتیاط سرمایه گذاران خواهد بود.

آمریکا. امروز گزارشی از اقتصاد آمریکا منتشر نمی شود اما در دو روز پایانی هفته، دو گزارش از بازار کار این کشور در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت که اهمیت بالایی دارد. هم چنین تغییرات ذخیره نفت در هفته قبل، وضعیت سفارش های کارخانه ای، شاخص فعالیت های تولیدی و خدماتی در ماه گذشته و چند خبر دیگر، این هفته اعلام خواهد شد. داده های یاد شده بر تصمیم بانک مرکزی آمریکا در باره زمان مناسب برای افزایش مجدد نرخ های بهره تاثیر می گذارد. البته وضعیت بازارهای مالی این روزها بیشتر تحت تاثیر برنامه های دولت جدید آمریکا قرار دارد. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

سرمایه گذاران در انتظار گزارش های جدید

امروز قیمت فلزات پایه تغییری نداشته است. روز گذشته دو خبر از بخش تولید کارخانه ای و خدمات چین در ماه گذشته میلادی منتشر شد که چندان مثبت نبود البته شاخص فعالیت های یاد شده بالای 50 باقی مانده اند و این به معنای افزایش فعالیت ها در این دو بخش است اما از سرعت رشد فعالیت ها کاسته شده است. این هفته دو گزارش دیگر از بخش های تولید کارخانه ای و خدمات چین منتشر خواهد شد. همچنین وضعیت بخش تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ در ماه گذشته میلادی مشخص می شود. بدین ترتیب می توان انتظار داشت نوسان قیمت فلزات پایه در هفته پیش رو بیشتر شود. در ماه گذشته میلادی بخشی از رشد قیمت این فلزات در ماه نوامبر از میان رفت و احتمال داده شده دوره اصلاح قیمت ها ادامه یابد. قیمت تمامی فلزات پایه در ماه گذشته کاهش یافت و اگر ارزش دلار رشد کند و گزارش های این هفته از بخش تولید کارخانه ای اقتصادهای بزرگ خیلی مثبت نباشد قیمت فلزات پایه همچنان تحت فشار خواهند بود. انتظار می رود در هفته های آینده قیمت ها در محدوده های کنونی نوسان کند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی رشد شاخص دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو تغییری نداشته است. امروز نوسان ارزش دلار و پوند انگلستان اندک خواهد بود زیرا بازارهای آمریکا و انگلستان تعطیل هستند اما گزارش هایی از اقتصادهای منطقه یورو منتشر می شود که بر ارزش یورو تاثیر خواهد داشت. برای هفته پیش رو اکثر تحلیلگران پیش بینی کرده اند ارزش دلار در برابر یورو رشد خواهد کرد. برای یک ماه و سه ماه آینده نیز همین پیش بینی مطرح شده است. در روزها و هفته های آینده، داده های اقتصادی از آمریکا و منطقه یورو و نیز آغاز بکار دولت جدید در آمریکا مهمترین عوامل موثر بر ارزش دلار هستند. برخی تحلیلگران معتقدند ابهام های سیاسی در باره اروپا عاملی است که بر ارزش یورو فشار وارد خواهد کرد. چند انتخابات در ماه های آینده در این قاره برگزار می شود و نتیجه آن معلوم نیست. احتمال پیروزی احزاب با دیدگاه های ضد جهانی شدن وجود دارد و این به معنای وارد شدن لطماتی به اقتصاد منطقه یورو و کاهش ارزش ارز واحد اروپایی است. البته بانک مرکزی اروپا همچنان به حمایت از رونق اقتصاد منطقه یورو پایبند است. پایان هفته پیش رو گزارش وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته منتشر می شود و محتوای آن بر ارزش دلار تاثیری بزرگ خواهد داشت. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از وضعیت بخش تولید کارخانه ای اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، یونان و منطقه یورو در ماه گذشته میلادی منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24