Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

حجت الله صیدی مدیرعامل سرمایه گذاری خوارزمی از آخرین وضعیت این شرکت سرمایه گذاری سخن گفته است.فحوای سخن او این است که وخارزم در قیمت های زیر ١٠٠ تومان دوام زیادی نخواهد داشت و طولی نخواهد کشید که بازار به این نتیجه می رسد که وخارزم ٧٧ تومانی اشتباه بوده است!صیدی می گوید : وخارزم دیگر یک شرکت وابسته به صنعت بانکداری نیست و کمترین اثر پذیری را از این صنعت دارد.نائب رئیس هیات مدیره ایران خودرو همچنین درباره سرانجام تجدید ارزیابی ایران خودرو ،فروش بانک پارسیان و قرارداد با پژو هم صحبت کرده است...

پاسخ به پرسش هایی مهم درباره خوارزمی و ایران خودرو

بورس24 : سرمایه گذاری خوارزمی با شعار ثروت آفرینی پایدار برای نسل ها به طرح ها و پروژه هایی ورود کرده است که فروش هر یک از این دارایی ها می تواند تا چند سال آتی مدیران شرکت را بیمه کند تا سود های قابل توجهی در صورت های مالی ایجاد کنند و پس از آن شرکت بماند و دیگر هیچ!اما این مجموعه با ارائه چشم انداز هفت ساله سختی های سازندگی را خریده است تا ثروتی پایدار ایجاد کند و برای چند سال آتی ثمره نهال فعلی را برداشت کند، سودی که به زعم مدیر عامل این شرکت نیازمند صبر و حوصله و دید میان مدت برای سرمایه گذاری است ، طرح های مجموعه در حال توسعه و رسیدن به سود است و نیازمند اندکی صبر و حوصله است.

تحریریه بورس٢٤ طی دیدار اخیر خود با دکتر حجت الله صیدی مدیر عامل خوارزمی که نایب رئیس هیئت مدیره ایران خودرو نیز هست، در خصوص آخرین وضعیت طرح ها و پروژه های «وخارزم» به گفت و گو نشسته است.البته در این گفت و گو فرصت را مغتنم شمردیم و گریزی هم به ایران خودرو زدیم. خوارزمی مجموعه با ارزشی است که ارزش سهام آن در بازار به زیر ١٠٠ تومان تنزل داشته است.اما بر مبنای اظهارات مدیرعامل در پس این افول باید منتظر یک صعود قابل قبول بود.

صیدی در خصوص آخرین وضعیت سرمایه گذاری خوارزمی و زیر مجموعه ها این طور توضیح داده است...

تفکری که بر سهام خوارزمی اثر گذار است.

تفکری که در بازار راجع به وخارزم وجود دارد همبستگی سهام شرکت با پرتفوی بانک هاست علت این موضوع چیست و آیا تغییرات قیمت سهام بانک ها بر سود یا زیان خوارزمی موثر است؟

این مساله از دغدغه های شرکت هم هست و برای رفع این مشکل بررسی هایی هم صورت گرفت و دلایل این امر مورد بررسی قرار گرفته است. دو دلیل برای این موضوع وجود دارد. در زمانی بخش زیادی از سهام وخارزم برای کارکنان بانک صادرات بوده است و خیلی از فعالان بورس فکر می کنند خوارزمی برای بانک صادرات است در صورتی که بانک صادرات حتی یک سهم از خوارزمی را ندارد و تنها صندوق تامین آتیه کارکنان بانک صادرات سهامدار وخارزم است شاید این موضوع این نگرش را در خصوص سهام ایجاد کرده است که خوارزمی همسو با تغییرات قیمتی بانک صادرات باید حرکت کند.

از طرفی در پرتفوی شرکت سهام بانک صادرات و بانک پاسارگاد و البته سهام موسسه اعتباری توسعه هم بوده است اما فعلاسهام موسسه اعتباری توسعه از پرتفوی خارج شده است. پیش از آن که شرکت وارد سایر صنایع شود،وزن سنگینی از پرتفوی به سهام بانکی اختصاص داشت و بازار هنوز هم به اشتباه فکر می کند که هنوز شرکت حجم زیادی از سهام بانکی در اختیار دارد که این طور نیست.در حال حاضر بخش قابل اعتنایی از پرتفوی شرکت به سهام بانکی اختصاص ندارد.

در شرایط کنونی استراتژی شرکت هفت صنعت را برای سرمایه گذاری در نظر گرفته است که یکی از این صنایع بانکداری است، این صنعت از جمله صنایع بنیادین به حساب می آید هر چند که در کوتاه مدت با مشکلاتی روبرو خواهد بود، اما در آینده شرایط این صنعت قطعا بهبود خواهد داشت.بارها تلاش کردیم این پیام را به بازار برسانیم که وزن سهام بانکی در پرتفوی وخارزم تاثیر چندانی بر سود و زیان شرکت ندارد.

وضعیت معاملات شرکت در حال حاضر چگونه است و آیا سهام شرکت نقد شوندگی خوبی دارد؟

با بررسی معاملات چند هفته اخیر شرکت شاهد این موضوع بودم که حجم معاملات در سهام در شرایط خوبی است و شاید عده ای ترجیح می دهند این شایعه که تغییرات قیمت بانک بر خوارزمی موثر است در بازار باشد تا سهام شرکت را با حجم بالا خریداری کنند. چرا که در شرایط فعلی قیمت سهم افت قابل توجهی داشته است ، ورود به این سهم با دید میان مدت می تواند سود خوبی را عاید سهامداران کند، سهام از پتانسیل خوبی با توجه به سیاست گذاری های موجود برخوردار خواهد بود. بر این اساس قیمت سهم روی 85تا90 مانده است، آن هم به خاطر تفکر ارتباط سهام شرکت با سهام بانکی است. از دیگر علل افت قیمت سهام هم می تواند این باشد که در حال حاضر شرکت در حال توسعه و اجرای پروژه هاست و سهامداران بسیار کوتاه مدت به سهم ورود می کنند در صورتی که پروژه های شرکت نهایی شود قطعا شرکت در آینده شرایط بسیار خوبی خواهد داشت.

طلای خوارزمی در دسترس است...

از پروژه معدن طلا چه خبر ؟

شرکت نقدینگی قابل توجهی در بخش معدن سرمایه گذاری کرده است و بهره برداری از معدن قدری زمان بر است. برنامه های اکتشافی ادامه دارد در حال حاضر گواهی اکتشاف 15 تن صادر شده است، حتی کارشناسان استرالیایی با بررسی های اولیه که از معدن صورت دادند از حجم ذخایر بالاتری سخن به میان آورده اند البته هنوز قطعیتی در این مورد نیست و گمانه زنی است و تا مشخص شدن نهایی بررسی باید صبر کرد.

علت این که به سرمایه گذاری در معدن طلا اقدام کردید چه بود؟

در حال حاضر شرکت های بزرگی در زمینه صنعت و معدن فعالیت دارند و باید به این موضوع توجه داشت که بخش فولاد و سنگ آهن با حضور سهامداران بزرگ به حالتی از اشباع رسیده است. با مطالعات گسترده ای که در خصوص سرمایه گذاری در معدن صورت گرفت تصمیم بر این شد تا در بخش فلزات گرانبها اقدام کنیم و شش معدن را در اختیار گرفتیم، که بزرگترین آنها معدن طلای شادان در خراسان جنوبی بود. این معدن از طریق شرکت کارند صدر جهان زیر مجموعه شرکت معدنی صدر جهان مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.شرکت مذکور برای پایان سال مالی 95 سود خواهد داشت که به دلیل هزینه های صورت گرفته این سود قابل تقسیم نیست. از سال 97 سرمایه گذاری های صورت گرفته به بار خواهد نشست و قطعا شرایط مطلوبی را برای مجموعه خواهیم داشت.

سود نیروگاه ها در انتظار تقسیم...

آیا نیروگاه منتظر قائم در حال حاضر به سوددهی رسیده است، آخرین وضعیت این مجموعه و نیروگاه های مقیاس کوچک به چه شکلی است؟

نیروگاه منتظر قائم از جمله مجموعه های دولتی بود که زیان داشت. اما این مجموعه واقعا پتانسیل خوبی برای رشد و سود آوری دارد که خوشبختانه به برنامه ریزی های صورت گرفته و برنامه های تجاری سازی مجموعه فعلا توانستیم این مجموعه را از زیان خارج و سودده کنیم. این شرکت الان دو سال است که سود نقدی می دهد و تقسیم هم می کند. باید توجه داشت اجرای کامل برنامه تجاری سازی زمان بر است و خوشبختانه با اجرای بخشی از این برنامه نیروگاه شاهد بهبود قابل توجه وضعیت منتظر قائم هستیم . رشد و بالندگی نیازمند صبر و حوصله است زمانی که زیر ساخت ها آماده باشد قطعا بهره برداری مستمر و کم هزینه طی سالیان صورت خواهد گرفت. نیروگاه منتظر قائم سال گذشته 60 میلیارد تومان سودداشت و امسال هم با توجه به اینکه قیمت خرید برق کاهش داشته است اما هزینه افزایش انتظار می رود تا سودی معادل سال قبل را پوشش دهد.

نیروگاه سال گذشته به دلیل برخی مشکلات زیست محیطی در نوع سوخت تغییر داشت و از مازوت به گاز تبدیل شد این امر، هم بازده تولید را بهبود داده است هم مشکلات محیط زیست را مرتفع کرده است.

در نیروگاه های با مقیاس کوچک هم نیرو پارسه شرایط بسیار خوبی دارد از طرفی دریافتی های این مجموعه بابت فروش برق نقدی است . در حال حاضر پروژه فولاد مبارکه با ظرفیت 25 مگاوات و همچنین قرارداد 500 مگاواتی با استانداری مازندران را در دستور کار دارد. از آنجا که بازده نیروگاه های مقیاس کوچک در مناطقی مانند شمال و جنوب کشور که به دریا نزدیک هستند بالاتر است قرارداد با استانداری مازندران شرایط خوبی برای این مجموعه فراهم آورده است. پروژه شکوهیه قم هم توسط نیرو پارسه در حال مذاکره است. بهره برداری از این پروژه ها تماما منجر به سود آوری خواهد شد اما بهره برداری از این طرح ها نیازمند قدری حوصله است.

آیا نیروگاه های مجموعه بابت فروش برق به دولت مطالباتی دارند؟

در حال حاضر حدود 650 میلیارد تومان مطالبات از دولت داریم البته این میزان در حدود 800 میلیارد تومان بود که بخشی از آن نقدی بخشی از طریق اوراق خزانه و حواله های ارزی دریافت شده است. میزان بدهی های دولت بالای 800 میلیارد تومان بود که به شکل نقد، اوراق و حواله ارزی دریافت شده است.

زیر مجموعه های خوارزمی بورسی می شود...

علت عدم عرضه شرکت های غیر بورسی زیر مجموعه خوارزمی در بورس چیست برنامه ای برای بورسی کردن این زیر مجموعه ها دارید؟

برنامه 7 ساله خوارزمی سال 92 تنظیم شده است و امسال سال چهارم را شروع کرده است، در تلاشیم تا به آن پایبند باشیم . ممکن است که از بعضی اهداف جلوتر و از بعضی اهداف عقب تر باشیم اما جهت گیری کلی شرکت را به بازار اعلام کرده ایم. تاکید بر آن داریم تا بر مبنای چشم انداز 7 ساله شرکت حرکت کنیم. برنامه عرضه سه شرکت را در بورس داشتیم اما با توجه به شرایط بازار ترجیح دادیم که فعلا این کار صورت نگیرد. عرضه شرکت های گروه در بورس قطعا به نفع ماست و می توانیم از مزایای بورسی شدن شرکت ها استفاده کنیم اما فعلا شرایط بازار برای عرضه شرکت ها در بورس مهیا نیست و با توجه به خصوصی بودن مجموعه ترجیح می دهیم تا عرضه ها زمانی باشد تا با قیمت واقعی ارزش گذاری و معامله شوند تا زیان به سرمایه های سهامداران در این خصوص وارد نشود، ترجیح مجموعه بر بورسی شدن شرکت ها ست تا بتوانیم از مزایای آن بهره مند شویم اما توجه به ملاحظات موجود هم باید برای این امر ضروری است.

نسخه خوارزمی برای سینا دارو...

برنامه شرکت برای داروسازی سینا چیست؟ با توجه به پتانسیل های بالای شرکت برنامه ای برای واگذاری سهام دارید؟

سینا دارو از پتانسیل های بالایی برخوردار است و مشتری هم دارد اما بحثی که مطرح می شود این است، اگر این دارایی با ارزش را بفروشیم چه بخریم و کجا سرمایه گذاری کنیم. در شرایط فعلی این شرکت نیاز به پول ندارد دنبال شریکی هستیم که بتواند برای مجموعه ارزش افزوده ایجاد کند. مثلا بازارهای جدید ایجاد کند یا تکنولوژی جدید به مجموعه اضافه کند بنابراین اگر شریک تجاری که این امکان را برای شرکت ایجاد کند جهت مذاکره ورود کند قطعا از آن استقبال خواهیم کرد کما اینکه مذاکرات با شرکت های خارجی به جهت ارتقا تکنولوژی ودانش مجموعه در حال انجام است و این موضوع را دنبال می کنیم.

استراتژی حاکم در سینا دارو تنوع محصول و کاهش هزینه های تولیداست،با طرح توسعه هایی که در حال انجام است سینا دارو در سال های عادی روندخوبی خواهد داشت .

خوارزمی پرتفو تکانی می کند؟

برنامه ای برای تغییر در پرتفوی بورسی شرکت دارید؟

از نظر صنعت تغییری در پرتفوی نخواهیم داد، در هفت صنعت بورسی ورود کرده ایم و در همین بخش ها فعالیت را توسعه خواهیم داد.

مثلا برای نفت گاز در حال مذاکراتی هستیم و شرکت زیما را با 10 میلیارد تومان سرمایه راه اندازی کرده ایم.اما بزرگترین سرمایه این شرکت که بیش از 2 میلیارد دلار ارزش دارد نیروی انسانی است. توانستیم فعالان صاحب نام و درجه یک حوزه نفت و گاز را در این شرکت گرد آوریم. همچنین توانسیتم با وجود نیروی خبره انسانی شرکت زیما را در لیست شرکت های صاحب صلاحیت وزارت نفت پذیرش کنیم. برای شراکت با شرکت های متوسط نامدار بین المللی در این حوزه در حال رایزنی و مذاکره هستیم و قراردادهای خوبی در زمینه تجارت فرآورده ها نفتی منعقد کرده ایم . شرکت زیما در حال حاضر نوپاست اما بسیار خوش آتیه و پر پتانسیل.

بازگشایی نماد بانک ها خوب یا بد؟

به عنوان یک سهامدار در صنعت بانکداری آیا موافق به بازگشایی نماد بانک ها هستید؟

اگر از دید سرمایه گذاری خوارزمی بخواهم اظهار نظر کنم این اتفاق تاثیری بر عملکرد مجموعه نخواهد داشت اما بازگشایی نماد به شفاف سازی پرتفوی شرکت کمک خواهد کرد.

اما از دید کارشناسی معتقدم بازگشایی نماد بانک ها به دلیل وجود ابهامات و مشکلات بسیاری که هنوز با آن در گیر هستند چندان به صلاح نیست.

بانک ها باید موارد بسیاری را تعیین تکلیف کنند مانند مطالبات موجود از دولت مانند ذخیره های اکچوئری که ریسک این مجموعه ها را افزایش داده است و مشکلات این چنینی. حال که این اتفاق مهم در خصوص ایجاد اصلاحات ساختاری در بانک ها صورت گرفته است بهتر خواهد بود که این اتفاق نهایی شده و به نتیجه برسد.

قطعا ایجاد اصلاحات در نظام بانکی اصلاحات بسیار سختی خواهد بود و بسیار شرایط دشواری را بر این مجموعه تحمیل خواهد کرد، اما نتایج خوبی خواهد داشت باید به این مساله توجه داشت که صنعت بانک داری در همه جای دنیا جز صنایع برتر و مورد توجه است و در صورتی که نماد بانک ها پیش از تعیین تکلیف ابهامات باز گشایی شود این نهال که با دشواری رشد کرده است بی ثمر خشک خواهد داشت و نتایج این دشواری ها عیان نخواهد شد.

برنامه های شرکت به جهت بازرگردانی وکنترل هیجانات سهم چیست؟

شرکت صندوق بازار گردانی دارد و مدیر آن هم شرکت تامین سرمایه سپهر است. الیته این صندوق حجم بالایی ندارد، اما در تلاش هستیم تا از این طریق نقد شوندگی سهم را بهبود دهیم و از پتانسیل های سهامداران عمده استفاده کنیم. از مشکلات موجود در این خصوص هزینه های جاری بالای سهامداران عمده است که در زمان کمبود نقدینگی با توجه به نقدشوندگی قابل قبول اقدام به عرضه سهام شرکت کنند. با وجود همه این مشکلات بازارگردان مجموعه توانسته شرایط خوبی ایجاد کند و در مجموع مشکل خاصی در سهم ایجاد نشود سابقه تاریخی معاملات هم در 5 سال اخیر گویای این امر هست و سهام در این مدت بیش از ٣٠ دقیقه صف خرید یا فروش را تجربه نکرده است و بسیار روان معامله می شود.

چه خبر از ایران خودرو؟؟؟

از آنجا که شما عضو هیئت مدیره ایران خودرو نیز هستید، فرصت را مغتنم می شماریم، ممکن است در خصوص برنامه افزایش سرمایه ایران خودرو از محل تجدید ارزیابی توضیح دهید؟

در بازار این انتظار ایجاد شده است که خودرو اقدام به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داشته باشد. اما باید مزایا و معایب این طرح از نظر کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد. این بدان معنا نیست که مزایا و معایب تئوریک طرح بر مدیران شرکت پوشیده باشد، اما منظور از بررسی کارشناسی به این معناست که این طرح به صورت موردی در خصوص ایران خودرو بررسی شود. آیا اجرا این طرح ارزش افزوده ای در شرکت ایجاد خواهد کرد یا خیر. از نظر کلی هیئت مدیره با اجرای این طرح به شکلی که در برخی شرکت ها انجام شد چندان موافق نیستند اما فعلا مصوبه ای مبنی بر اجرا یا عدم اجرای آن تصویب نشده است.

خودرو با پارسیان خداحافظی می کند...

آیا ایران خودرو برای فروش بلوک پارسیان جدی است و آیا این عرضه خریداری دارد؟

خودرو در بحث فروش بلوک پارسیان بسیار جدی است. این امر به این معنی نیست که سهام پارسیان ارزنده نیست، بدان معناست که وظیفه ایران خودرو تولید خودرو است و باید انرژی شرکت در جهت توسعه فعالیت های مربوط به تولید خودرو معطوف شود. از آن جهت به فروش سهام پارسیان اهتمام داریم.خودرو هم برای اعلام این که تمایل به واگذاری سهام ایران خودرو دارد آگهی فروش می دهد. هنوز با مشتریان بالقوه به مرحله ای جدی وارد نشده ایم. شاید علت اصلی این امر نبود نقدینگی و مشخص نبودن آینده صنعت بانکداری باشد، در صورتی که خریدار مناسبی برای این سهم اعلام آمادگی عملی نماید ایران خودرو فروشنده خواهد، شرکت برنامه ای برای جابجایی بلوک در شرکت ها زیر مجموعه ندارد و ترجیح بر این است که به طور کامل ایران خودرو بر تولید خودرو تمرکز داشته باشد.

بنز در مسیر تکمیل مذاکره...

قرارداد های خارجی ایران خودرو در کدام مرحله است؟

قرارداد با پژو نهایی است و قرارداد کامل و جامعی منعقد شده است. برنامه زمانبندی تولید و مدل ها تماما آماده شده است.سایت برای تولید تخصیص داده شده است و عملیات اجرایی در دست اقدام است. تا قبل از پایان سال مدل 2008 پژو برای فروش و تحوبل آماده خواهد بود.مدل های جدید در سود سال مالی جاری تاثیر مهمی نخواهد داشت.

در خصوص قرارداد با بنز هم تفاهمنامه ها نهایی شده و در مراحل مذاکرات برای عقد قرارداد به سر می بریم، از عمده بحث ها پیرامون تولید قطعات است که داخلی باشد. ایران خودرو بر مبنای نقشه راهی که با پژو داشت با بنز در حال مذاکره است.

برنامه های ارتقاء کیفیت جدی است...

در خصوص خودروهای داخلی ، تمامی خودروها از جمله سمند در مرحله بهینه سازی است، خودروی دنا در حال حاضر تولید شده است و برای دنا هم دو برنامه موجود است اول تغییرات موتور وتزئینات داخلی بهبود یابد و مدل اتوماتیک این خودرو تولید شود. در مرحله بعدی هم طراحی پلت فرم جدید تکمیل و تولید خواهد شد. الحمدلله ایران خودرو در مسیر افزایش تولید و سودآوری قرار گرفته است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24