Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

با آنکه باور اکثر تحلیلگران این است که افق بازارها مثبت است، اکنون که در آستانه آغاز سال جدید میلادی هستیم ابهام هایی در ذهن سرمایه گذاران در باره وضعیت اقتصاد جهان و بازارهای مختلف وجود دارد و عامل اصلی پدید آمدن این ابهام ها، موضع گیری های ..

پایان سال ٢٠١۶ و عملکرد مثبت سالانه بازارها

در نهایت، سالی پررویداد به پایان رسید و به رغم آنکه در هفته های اخیر نوسان های شدیدی در شاخص های مالی و قیمت مواد خام مشاهده شد، اما عملکرد سالانه اغلب بازارها از جمله بازار نفت، طلا، دلار و شاخص های مالی در بازارهای بزرگ مثبت بود. مهمترین رویدادی که در هفته های پایانی سال سبب تغییراتی در رفتار سرمایه گذاران شد، پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود. این پیروزی راه را برای رشد شدید شاخص های مالی و کاهش شدید قیمت طلا هموار کرد و به باور تحلیلگران در سال جدید میلادی که از فردا آغاز می شود، تصمیمات اقتصادی دولت جدید آمریکا تاثیری بزرگ بر تحولات بازارهای مختلف خواهد داشت. البته می توان گفت بزرگ ترین ابهامی که در برابر سرمایه گذاران وجود دارد نحوه رفتار دولت جدید آمریکا در حوزه های مختلف است.

در سال جدید همچنین قرار است عرضه نفت کاهش یابد، برنامه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا شروع شود، بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را بالا ببرد و چند انتخابات در اروپا برگزار شود. این رویدادها نیز تاثیرات بزرگ بر قیمت مواد خام، ارزش ارزها و شاخص های مالی خواهند داشت. در حال حاضر دیدگاه سرمایه گذاران درباره آینده مثبت است اما حفظ شدن این دیدگاه مثبت، مستلزم تحقق پیش بینی های امیدبخش است.

همه منتظر برنامه کاهش عرضه نفت هستند

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا نوسانی بسیار اندک داشت. واقعیت این است که عواملی نظیر تغییرات ارزش دلار و میزان ذخایر نفت در اقتصادهای بزرگ بر قیمت ها تاثیر خواهند داشت اما از فردا قرار است عرضه نفت کاهش یابد و در هفته های آینده گزارش هایی که درباره تحقق این برنامه منتشر خواهد شد بر بازار نفت تاثیری بزرگ خواهد داشت. در واقع تحلیلگران معتقدند اگر برنامه یاد شده اجرا نشود، تاثیر تصمیمات اوپک بر بازار نفت از میان خواهد رفت و برای مدتی طولانی این سازمان نمی تواند به رشد قیمت ها کمک کند. در هفته های اخیر قیمت ها به دلیل پیش بینی کاهش عرضه رشد کرده است. در بازار نفت عوامل مختلف بر قیمت ها تاثیر خواهد داشت. توافق اعضاء اوپک و برخی تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان پس از رایزنی های طولانی حاصل شد و ابراز امیدواری شده برنامه کاهش عرضه اجرا شود.

در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 1.5 دلار و 1.6 دلار رشد به 56.7 دلار و 53.9 دلار در هر بشکه رسید. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

پایان سال با عملکرد مثبت طلا

روز گذشته قیمت طلا، نقره و پلاتین کاهش یافت و به ترتیب به 1151 دلار، 15.95 دلار و 905 دلار در هر اونس رسید. البته قیمت پالادیوم با اندکی رشد در سطح 684 دلار قرار گرفت. در سال جاری میلادی قیمت طلا عملکرد مثبت داشته است. در دو ماه اخیر قیمت ها از بالای 1300 دلار به زیر 1160 دلار کاهش یافت و عامل آن، رونق بازارهای مالی و رشد ارزش دلار بود. پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عامل اصلی ضعف بازار فلز زرد در هفته های اخیر است و اگر برنامه هایی که او وعده داده برای رونق اقتصاد این کشور اجرا خواهد کرد، تاثیر مورد نظر را داشت باشد، بازار طلا شانسی برای رونق نخواهد داشت. در سال جاری میلادی برای نخستین بار در سه سال اخیر، قیمت طلا رشد کرد. قیمت طلا در پایان معاملات روز گذشته نسبت به ابتدای سال 85 دلار بالاتر بود. در هفته های اخیر پیش بینی هایی درباره تحولات بازار طلا در سال جدید میلادی مطرح شده و در هفته های آینده نیز دیدگاه ها در این زمینه منتشر خواهد شد اما سرمایه گذاران باید بدانند تا وقتی نسبت به بهبود شرایط اقتصادی در آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ امیدواری وجود دارد و برنامه بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره ادامه می یابد نباید انتظار داشت تحول بزرگی در بازار طلا پدید آید. البته بعید نیست برخی تنش های سیاسی پدید آید یا در اروپا نتیجه انتخابات ها طوری باشد که طلا جذابیت پیدا کند.

در هفته ای که گذشت، قیمت طلا بیش از 2 درصد رشد کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته نشان داده شده است:

افق بازارهای مالی پرابهام است

آسیا. روز جمعه شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا رشد کردند اما همانطور که انتظار می رفت میزان نوسان در شاخص ها اندک بود. عملکرد بازارهای مالی آسیا در سال جاری میلادی امیدبخش بوده و اکنون که سال جدید نزدیک است سرمایه گذاران همزمان با اطمینان به بهبود وضعیت اقتصادی در چین و ژاپن، منتظر تحولات در اقتصاد آمریکا هستند. پیش بینی شده دولت چین برای سال جاری میلادی نرخ هدف برای رشد اقتصاد را در محدوده 6.5 درصد تا 7 درصد تعیین کند که مشابه نرخ رشد امسال است. همچنین انتظار می رود حمایت ها از رونق اقتصاد ادامه یابد. البته برخی تحلیلگران معتقدند دولت چین امسال با سرعت بیشتر اصلاحات اقتصادی را دنبال خواهد کرد. یکی از مهمترین ریسک هایی که اقتصاد چین را تهدید می کند حجم بالای بدهی های غیرقابل بازپرداخت است.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا رشد کردند. در سال جاری میلادی که امروز به پایان می رسد عملکرد بازارهای مالی در این قاره مثبت بوده و شاخص های اقتصادی نشان می دهند روند بهتر شدن شرایط ادامه پیدا خواهد کرد و بر همین مبناست که بانک مرکزی اروپا قصد دارد از حمایت های خود بکاهد. در سال جدید میلادی، برنامه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا و سیاست های اقتصادی و تجاری دولت جدید در آمریکا، بر بازارهای مالی اروپا تاثیری بزرگ خواهند داشت.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بازار آمریکا اندکی کاهش یافتند. اصلاح شاخص های مالی در بورس آمریکا طبیعی است زیرا در دو ماه اخیر شاخص ها رشدی قابل ملاحظه داشته اند و باید برای مدتی شاهد اصلاح آنها باشیم در سال جاری میلادی عملکرد شاخص های مالی در آمریکا مثبت بوده و اکنون برخی تحلیلگران می گویند ممکن است در سال جدید بویژه نیمه نخست آن وضعیت بازار به خوبی سال جاری نباشد. نکته مهمی که این تحلیلگران به آن اشاره کرده اند ابهام درباره تاثیر برنامه های تجاری و اقتصادی ترامپ بر رونق اقتصاد است.

در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا با بیش از 20 واحد کاهش به محدوده 2240 واحد رسید. در زیر نمودار تغییرات این شاخص در هفته قبل نشان داده شده است:

پیش بینی نوسان در محدوده های کنونی

روز جمعه قیمت فلزات پایه بجز نیکل رشد کرد البته میزان نوسان ها زیاد نبود. قیمت مس و نیکل به ترتیب به سطح 5520 دلار و 10150 دلار در هر تن رسید و قیمت آلومینیوم، روی و سرب به ترتیب در محدوده 1720 دلار، 2560 دلار و 2010 دلار قرار گرفت. عملکرد فلزات پایه در سال جاری میلادی مثبت بود اما میزان رشد قیمت ها بر مبنای عرضه و تقاضایی که برای هر یک از این فلزات وجود داشت متفاوت بود. برای مثال قیمت روی عملکرد بسیار بهتری نسبت به مس داشت زیرا بازار روی با کسری عرضه مواجه است و پیش بینی شده در سال آینده این کسری افزایش پیدا کند. در هفته های اخیر قیمت فلزات پایه نوسان قابل ملاحظه ای داشت زیرا ماه گذشته میلادی (نوامبر) هیجان های حاصل از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سبب شد قیمت ها به شدت رشد کنند اما در ماه جاری میلادی بخشی از این رشد از میان رفت و برخی تحلیلگران معتقدند قیمت ها در خوشبینانه ترین حالت در سطوح کنونی باقی خواهد ماند مگر آنکه عاملی جدید سبب رشد آنها شود. در واقع سرمایه گذاران منتظر داده های جدید از اقتصاد چین هستند و نیز باید مشخص شود برنامه های حمایتی مالی دولت جدید در آمریکا، تا چه حد می تواند به افزایش مصرف فلزات پایه کمک کند.

در هفته ای که گذشت، قیمت مس حدود یک درصد رشد کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در سال جاری میلادی نشان داده شده است:

عملکرد مثبت سالانه دلار

روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافت البته میزان آن زیاد نبود. روز دوشنبه بازارهای آمریکا و انگلستان تعطیل هستند اما در دیگر اقتصادها، سرمایه گذاران به فعالیت خواهند پرداخت و انتظار می رود به تدریج بر نوسان ارزش ارزهای معتبر افزوده شود. بویژه روز دوشنبه، گزارش هایی از بخش های تولید کارخانه ای منطقه یورو، آلمان، ایتالیا و فرانسه در ماه گذشته میلادی منتشر می شود که بر ارزش یورو تاثیر خواهد گذاشت. برای هفته پیش رو، پیش بینی شده ارزش دلار رشد خواهد کرد. کمتر از 20 روز دیگر دولت جدید در آمریکا شروع به کار می کند و با توجه به اینکه مشخص نیست او در حوزه اقتصاد چه برنامه هایی را اجرا خواهد کرد انتظار می رود سرمایه گذاران در بازار ارز با احتیاط رفتار کنند. البته وعده بانک مرکزی آمریکا در خصوص بالا بردن نرخ های بهره عاملی برای رشد ارزش دلار است. عملکرد دلار در سال جاری میلادی که امروز آخرین روز آن است، مثبت بوده و اگر مشکل خاصی بوجود نیاید در سال جدید میلادی نیز این عملکرد حفظ خواهد شد. البته برخی تحلیلگران معتقدند نباید انتظار داشت ارزش دلار با همان سرعت چند هفته گذشته به رشد خود ادامه دهد. در سال 2017 یک عامل مهم که بر ارزش یورو و پوند تاثیر می گذارد برنامه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپاست.

در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو اندکی کاهش یافت. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24