Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مهمترین بحث صحبت از تغییر مجدد قیمت­گذاری نرخ پتروشیمی ها است بر این اساس در جریان بررسی بند الف ماده ۵٣ لایحه برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس، شاخص‌های جدیدی مصوب شده که می تواند موجب ابطال فرمول ١٠ ساله وزارت نفت باشد...

دی ماه ۹۴ دوباره تکرار می شود؟

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت فولاد (بخش سوم)
  • بررسی تکنیکال
    • وبانک
    • فولاد
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت فولاد (بخش سوم)

صنعت فولاد به عنوان صنعت مادر برای رشد اقتصادی در مرکز توجهات قرار گرفته است و این در حالی ست که نوسانات ارز و قیمت های جهانی بر این صنعت اثر مستقیم دارد. تغییرات در بازارهای جهانی به خصوص چین و امریکا بر این کامودیتی اثر مستقیم دارد و در بازار داخلی نیز می توان به شکلی محسوس آن را لمس کرد. افزایش بودجه عمرانی دولت برای سال 96 نیز می تواند محرک خوبی برای این صنعت تلقی شود. همین موضوع بهانه ای شد تافولادی ها با دسته بندی محصولات را در چند نوبت بررسی کنیم. در این صنعت باید منتظر گزارشات ماهانه درخشانی باشیم چراکه روند فروش آذر ماه این صنعت مطلوب بوده و ضمن افزایش نرخ، تناژ فروش داخلی و صادراتی هم به شکل ملموسی افزایش یافته است.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

لف) وبانک

وبانک از سهامی بوده است که طی مدت اخیر در روندی نزولی قرار گرفته و در یک کانال تا خط پایینی ، افت قیمتی را تجربه نموده است. اما به نظر می رسد با لمس 175 تومان روند قیمتی سمهم دچار تحولاتی گردد که در نهایت می تواند به صعود و تغییر روند منتهی شود.

مطابق نمودار سهم نه تنها با حمایت معتبری در 175 تومان روبروست بلکه با واگرایی مثبت ایجاد شده می تواند مورد توجه بازار قرار گیرد. لازم به توضیح است که حد ضرر برای سهامداران و خریداران حوالی 165 تومان پیش بینی می شود و با توجه به قیمت های کنونی هر چه قیمت خرید به سطح حمایتی نزدیک تر باشد، ریسک معاملات کاهش خواهد یافت.

ب )فولاد

فولاد مبارکه اصفهان در یک تحلیل تکنیکال در 30 مهر ماه در بولتن 24 معرفی شد قیمت خرید مطابق نمودار در محدوده 120 تومان بود و الگوی هارمونیک ترسیم شده هدف 145 تومانی را برای سهم نشان می داد.

سهم با برخورد به این مقاومت عاجز از رشد بیشتر گردید و در یک روند اصلاح فرسایشی تا نزدیکی 135 تومان اصلاح قیمتی را تجربه نموده است. سهامداران قبلی در صورتی که در هدف یاد شده سود شناسایی نموده اند می توانند با در نظر گرفتن قیمت های کمتر از 130 تومان اقدام به خرید پلکانی نمایند. برای این سهم 130 الی 125 تومان محدوده مناسبی برای خریداران کم ریسک به حساب می آید

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در حوزه سیاست این هفته شورای امنیت سازمان ملل در اقدامی بی سابقه به قطعنامه پیشنهادی مصر در محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی و درخواست برای توقف آن رأی مثبت داد. 14 عضو شورای امنیت به این پیش نویس رأی مثبت دادند و آمریکا به آن رأی ممتنع داد. این پیش‌نویس از رژیم صهیونیستی می‌خواهد تا فورا و بطور کامل همه فعالیت‌های شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، ازجمله قدس شرقی را متوقف کند.این امر از سوی ترامپ و کنگره آمریکا با واکنش روبرو شد. "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری منتخب آمریکا ه فاصله چند روز پس از صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین، عملکرد سازمان ملل را غم انگیز توصیف کرد. وی در پیامی توئیتری مدعی شد: سازمان ملل از ظرفیت بالایی برخوردار است حال آنکه در حال حاضر به مجموعه ای برای دور هم جمع شدن، گپ زدن و خوش گذرانی تبدیل شده و این غم انگیز است. "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور منتخب آمریکا ضمن سرزنش دولت اوباما به دلیل عدم حمایت از رژیم صهیونیستی در برابر رای شورای امنیت در خصوص لزوم توقف شهرک سازی های این رژیم در شرق اورشلیم، به شدت انتقاد کرد.

با صدور احکام جداگانه از سوی وزیر کشور برای اعضاء و رؤسای کمیته های شش گانه ستاد انتخابات کشور، آرایش نهائی این ستاد انتخابات برای برگزاری انتخابات در بهار ۱۳۹۶ شکل گرفت. رحمانی فضلی وزیر کشور در احکام انتصاب اعضای ستاد اظهار امیدواری کرده است: با اتکا به الطاف الهی و بهره گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست های دولت تدبیر و امید، ضمن هماهنگی با رئیس ستاد انتخابات کشور با اتخاذ تمهیدات لازم و ضروری در برگزاری انتخاباتی شکوهمند در شأن ملت بزرگ ایران و در فضایی امن و توام با نشاط و آرامش که در آن به حقوق انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان به عنوان حق الناس و برابر مر قانون توجه لازم گردد موفق و موید باشید.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

مهمترین اتفاق اقتصادی هفته های اخیر عبور قیمت دلار از مرز 4000 تومان و رسیدن آن به حدود 4150 تومان بود که باعث شد تا بسیاری از صنایع بر این جهت تصمیم به افزایش قیمتها بگیرند که از جمله این صنایع لوازم خانگی، خودرو، محصولات فولادی و به تبع مسکن بود. این افزایش قیمتها البته در برخی صنایع به علت مخالفت برخی شوراهای داخلی مورد توافق قرار نگرفت. در همن ارتباط بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت ارز را وابستگی شدید آن به نفت و ارز بدست آمده از پتروشیمی ها نسبت دادند و اعلام کردند که تعطیلات سال نو میلادی باعث شده تا بازار های مالی دنیا به تعطیلی برود و و واردات ارز به داخل کشور با مشکل مواجه بشود.

با عنایت به موارد مطرح شده در بالا باید گفت که این امر نشان می دهد همچنان وابستگی زیادی به نفت و صنایع وابسته به ان در کشور وجود دارد و در صورتی که بار دیگر روند کاهشی قیمت نفت و همچنین تحریم ها را شاهد باشیم باید منتظر قیمتهای بسیار بالا برای دلار باشیم که اوضاع اقتصادی را بسیار پیچیده می کند و تورم را به بالاترین سطح خود افزایش می دهد و تمام دستاوردهایی که دولت تاکنون بدست آورده است بر باد می رود.

از اتفاقاتی که در هفته قبل به آن اشاره کردیم مربوط به رشد اقتصادی در کشور بود که در ماههای اخیر به حدود 7.4 درصد رسیده است. این رشد اقتصادی در حالی رقم خورد که شیب افزایشی را در نرخ رشد بیکاری شاهد هستیم که نرخی متفاوت از نرخ رشد اقتصادی دارد. در اقع این نرخ نشان می دهد که اقتصاد کشور با تولید ثروت در بخش خصوصی همراه نبوده است و حاصل از فروش نفت است و با وجود تاکیدات بسیار بر وابستگی به نفت باز هم این نفت است که توانست اقتصاد کشور را نجات بدهد. در همین باره برخی کارشناسان اقتصادی تکیه بر نرخ رشد اقتصادی را عامل ضعف برای یک اقتصاد برمی شمارند و تاکید دارند که توسعه اقتصادی به مانند آنچه در کشورهای مالزی و ژاپن و اندونزی و ... می باشد صورت گیرد تا واحدهای تولیدی، بازرگانی وخدماتی متعدد رشد اقتصادی را پایدار کنند و نرخ رشد بیکاری را نیز کاهش دهند و در نیتجه نرخ رشد اقتصادی بر اساس نفت که نوسانات زیادی در بازار دارد صورت نگیرد.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

این هفته مراسم رونمایی از صندوق های سرمایه گذاری جسورانه و همچنین بازگشایی بازار شرکت های کوچک و متوسط فرابورس، با حضور دکتر شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد و نماد شرکت پترو صنعت گامرون در بازار شرکت های کوچک و متوسط فرابورس (SME) به عنوان اولین شرکت، عرضه اولیه و در قیمت 3 هزار تومان کشف قیمت شد. علاوه بر این خبرهایی از سوی بورس کالا مبنی بر راه اندازی اختیار فروش سکه در اواخر این هفته منتشر گردید. طی هفته جاری وزیر راه از تغییر ساختار هما و عرضه سهام آن در بورس تهران و بازارهای بین‌المللی خبر داد . طی هفته جاری شاهد رکورد زدن سکه در بورس کالا بودیم به طوریکه در پی راه اندازی معاملات قراردادهای اختیار خرید سکه طلا در بورس کالا، این ابزار جدید در نخستین روز در سه نماد معاملاتی با استقبال سرمایه گذاران روبرو شد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در نامه‌ای سرگشاده، دغدغه‌ها و نگرانی‌های نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه را پیرامون لایحه برنامه ششم توسعه اعلام کرد سعید اسلامی بیدگلی با اشاره به این‌که سال‌هاست که اقتصاددانان درباره معضلات بانک‌پایگی اقتصاد ایران هشدار داده‌اند و توسعه بازارهای مالی از جمله برنامه‌های موردتوجه دولت‌های مختلف بوده است، تأکید کرده که دولت تدبیر و امید نیز در آغازین روزهای سکانداری امور اجرایی کشور تأکید بسیاری بر حرکت به‌سمت شفافیت و افزایش سهم تأمین منابع مالی از بازار سرمایه داشت.

صنایع بورسی

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ در این هفته با خبر عرضه بلوک ۶۰ درصدی پالایش نفت کرمانشاهمواجه شدیم. براین اساس بلوک 60 درصدی سهام پالایش نفت کرمانشاه شامل 80 میلیون و 927 هزار و 160 سهم به قیمت پایه هر سهم 22 هزار و 183 ریال و ارزش کل پایه یک هزار و 795 میلیارد و 207 میلیون و 1907 هزار و 280 ریال در روز 20 دیماه جاری از طریق مزایده واگذار می‌شود. این بلوک 60 درصدی در حالی به صورت 10 درصد نقد و بقیه اقساط 8 ساله با فواصل شش ماهه برای پرداخت هر قسط روی میز فروش می رود که سپرده شرکت در مزایده آن 53 میلیاد و 856 میلیون و 215 هزار ریال تعیین شده است

در شیمیایی؛ افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر برای پتروشیمی ها یک امتیاز مثبتی به شمار می رفت که توانست بیشتر نمادها را با تقاضا روبرو بکند این مهم همراه با بالا رفتن نرخ محصولات این شرکتها که در هفته های اخیر شاهد آن هستیم برخی شرکتهای گروه را با تعدیل مثبت روبرو کرده است و تحلیلها نشان می دهد که ادامه روند صعودی محصولات در بازارهای جهانی می تواند همچنان آنها را با تعدیل مثبت با توجه به فروش خوب آنها روبرو بکند. این موارد در شرکتی همچون شیراز که از فروش خوبی برخوردار است و نرخ اوره نیز رشد داشته است شرایط خوبی را تا انتهای سال برای آن رقم خواهد زد. در حال حاضر بازارهای جهانی به علت تعطیلات سال نو میلادی با معاملات سینوسی همراه هستند و معاملات عادی در این گروه از روز سه شنبه آغاز خواهد شد .

در این گروه مهمترین بحث صحبت از تغییر مجدد قیمت­گذاری نرخ پتروشیمی ها است بر این اساس در جریان بررسی بند الف ماده 53 لایحه برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس، شاخص‌های جدیدی مصوب شده که می تواند موجب ابطال فرمول 10 ساله وزارت نفت باشد. این مهم البته در صورت تصویب می تواند به نفع سود آوری پتروشیمی ها باشد.

اما نماد جنجالی این گروه یعنی شپلی پس از مدتها توانست مجوز افزایش سرمایه 627 درصدی خود از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را بگیرد و البته بازگشایی آن هم منوط به ارائه صورتهای مالی 6 ماهه آن می باشد.

در خودروسازی؛ سرمایه گذاران بسیاری که در هفته های اخیر منتظر تعدیل مثبت خساپا و اعلام نظر شورای رقابت(علیرغم بالا رفتن قیمت دلار) بر سر افزایش قیمت خودرو بودند با اعلام افزایش نیافتن قیمتها حداقل تا اردیبهشت ماه و تغییر نکردن سود خساپا(این شرکت توانسته با رشد مناسبی در تولید خودرو نسبت به سال قبل روبرو شود) البته این افزایش نرخ رسما در سایپا اتفاق افتاد است و گزارش فروش 9 ماهه این شرکت مؤید افزایش حدود 10 درصدی نسبت به متوسط نرخ 9 ماهه می باشد. اما در معاملات این هفته پس از اطلاعیه خپارس شاهد کاهش تقاضا و افزایش عرضه بر روی حق تقدم این شرکت بودیم و در مقابل صف های چند ده میلیونی شاهد صف فروش چند ده میلیونی بودیم.

در اواخر این هفته شرکت نگار نصر سهم که از زیرمجموعه های ایران خودرو و مالک ۴.۶ درصدی این شرکت و ۳.۲ درصدی بانک پارسیان است، در کنار سرمایه گذاری سمند، عهده دار بازار گردانی این سهم شد. براساس این گزارش، شرکت مذکور به دلیل برنامه واگذاری بلوک 33 درصدی بانک پارسیان توسط گروه ایران خودرو و همچنین احتمال واگذاری بخشی از سهام گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو، برنامه مدیریت سهام "خودرو" را دارد.

در فلزات اساسی؛ نعطیلات سال نو میلادی افت قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی را در پی داشت و همین مهم رکود نسبی در این گروه در بازار سرمایه را رقم زد. در این گروه ذوب آهن پس از تایید افزایش سرمایه شپلی و امیدواری به تایید افزایش سرمایه خود در آخرین روز هفته با افزایش تقاضا روبرو شد.

در گروه کانه های فلزی هم فوکس اکونمیک در تحلیل های دسامبر خود نشان داد که قیمت سنگ آهن به طور میانگین در سه ماهه اول سال آتی به 60.30 دلار بر تن خواهد بود.

از آپ خبر می رسد این شرکت درحالی نصب دستگاه پوز در برخی کشورها مانند عراق است و با لغو تحریم ها برنامه های دیگری مدنظر است که با توجه به فراهم بودن زیر ساخت ها و اعلام بانک مرکزی مبنی بر اتصال ایران به بازارهای جهانی از سال آینده ، انتخاب اول شرکت ، حضور در بازارهای بین المللی است. پروژه های مهم شرکت شامل قرارداد با قوه قضاییه برای تجهیز سیستم تله پرداز در 12 هزار دفترخانه اسناد رسمی ( که تا پایان ماه جاری در سراسر کشور عملیاتی می شود)، توسعه خدمات پرداخت وجه در رستوران ها و پارگینگ ها و ...، پرداخت های غیر حضوری و پشتیبانی کارت های اعتباری اعلام کرد.

در انبوه‌سازان شاخص این گروه 7.6 درصد کاهش در این هفته داشت . نوسازی ساختمان تهران نیز در بین تمامی شرکت‌ها ضعیفترین بازده را داشته و 28.7 درصد افت کرده است. این شرکت اخیرا بر اساس عملکرد 3 ماهه پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به 1396/06/31 با تعدیل منفی 211 درصدی، 467 ریال زیان اعلام کرده است که دلیل اصلی آن پریدن سود بانک اقتصاد نوین از شرکت های سرمایه گذاری شده در سبد سهام ثنوسا بود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24