Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بدنه تصمیم سازی در بازار فولاد مدتی است که توسط برخی از سایت ها و رسانه های مجازی با واژه بازارسازی عجین شده یعنی دست سازی قیمت ها را به این بخش نسبت داده که البته درست به نظر می رسد. این انتقاد از جایی برجسته تر تلقی می شود که به تجربه ثابت شده نوسان نرخ ها منافع تمامی بخش ها را در بر نداشته بنابراین می توان به این قبیل مباحث نظر مثبتی نشان داد...

کالا همگام با ارز ایستاد!

بورس24 :آرامش جزئی در بازار ارز و پذیرش سطوح قیمتی در بازار محصولات پتروشیمی موجب شده تا بازار پلیمرها و همچنین بازار محصولات شیمیایی با بهبود شکننده ای در تقاضا رو به رو شود ولی نمی توان از تقویت بازار نام برد. در بازار محصولات فولادی نیز پس از جهش قیمتی روز دوشنبه بازار در تلاش است تا نرخ های فعلی را حفظ کرده که در صورت حفظ سطوح قیمتی ، تقاضا ناخودآگاه تقویت خواهد شد زیرا ترس از افت بهای فولاد کمرنگ می شود. خودنمایی برخی رسانه های فولادی در این خصوص اهمییت بیشتری پیدا می کند. هنوز هم نگاه غالب بازارهای کالایی به سمت نوسان قیمت دلار معطوف شده است. هنوز تقاضا در بازار فولاد ضعیف است و به سرعت نمی توان انتظار بهبود حجم معاملات را از این بازار داشت.

هرچند که روز سه شنبه گزارشی از بازار فولاد ارائه نشد ولی این بازار در روز گذشته ، آرامشی نسبی را تجربه کرد. این در حالی است که هنوز هم دلار همان کف قیمتی 4100 تومان را حفظ کرده و البته روز به روز ترس از افزایش قیمت دلار ، نگرانی بیشتری را به بازار ارائه می کند. در صورتی که این روند قیمتی هرچند شکننده و مقطعی ادامه یابد ، ترس از افزایش قیمت ارز تقویت شده و همین رخداد نسبتاً ساده در روزهای اخیر می تواند خریداران بیشتری را برای خرید ترغیب کرده و به صورت کاملاً ناخودآگاه باعث افزایش قیمت دلار خواهد شد. از سوی دیگر مقامات بانک مرکزی در برابر رشد قیمت ها موضع گیری کرده اند ولی همین مواضع که صراحت کافی را ندارد ترس از عدم در اختیار داشتن دلار توسط بانک مرکزی را تقویت کرده که باز هم سیگنالی برای ادامه رشد قیمت ها به شمار می آید. این نگرانی از آینده بازار ارز هرچند که خود به صورت واقعی بر بازار فولاد تأثیر نمی گذارد ولی سیگنالی مهم برای حمایت از قیمت ها محسوب شده که در بعد روانی خود ، بازار فولاد را رها نخواهد کرد.

بدنه تصمیم سازی در بازار فولاد مدتی است که توسط برخی از سایت ها و رسانه های مجازی با واژه بازارسازی عجین شده یعنی دست سازی قیمت ها را به این بخش نسبت داده که البته درست به نظر می رسد. این انتقاد از جایی برجسته تر تلقی می شود که به تجربه ثابت شده نوسان نرخ ها منافع تمامی بخش ها را در بر نداشته بنابراین می توان به این قبیل مباحث نظر مثبتی نشان داد. این در حالی است که اگر بخش بزرگ تری از فعالان بازار از نوسان قیمت ها منتفع می شدند قطعاً حجم انتقادات نیز کاهش می یافت بنابراین در صورتی که نادیده گرفتن منافع بخش بزرگی از بازار ادامه یابد قطعاً حجم و شدت انتقادات نیز افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر هم اکنون بدنه رسانه های مکتوب ، مجازی و تلگرامی توانمندی بیشتری پیدا کرده و تبدیل به قطبی جدید در بازارهای فولادی شده آن هم در شرایطی که اکثریت قریب به اتفاق گردانندگان آن ها احاطه کافی به روند بازار داشته و به صورت نانوشته ای در تقارن و تناسب با یکدیگر حرکت می کنند. این در حالی است که رقابت های مرسوم در دنیای رسانه ها هنوز به کانال های تلگرامی بازار فولاد به صورت واقعی وارد نشده که این ویژگی بسیار مهم در کنار پذیرش اخلاق حرفه ای ، ارتباطات کانال ها و گروه ها تلگرامی فولاد را به صورت شبکه ای لایه بندی شده و منسجم ترسیم کرده که برتری های فنی در کنار استفاده از اطلاعات جدید و نوآوری های حرفه ای ، بطن اصلی تحلیل گری و مسیر آن را ترسیم کرده است. تجربه رسانه های اقتصادی در سایر کشورها نشان می دهد که وجود این شبکه های چند لایه ای در هر بازار می تواند به سرعت بدنه کلی آن بازار و صنف خاص را تغییر دهد. همچنین باید به این نکته اشاره داشت که در صورت ادامه این وضعیت یعنی رشد کمی و کیفی شبکه های اطلاع رسانی ، این رکن بازار تقویت شده و در آینده می توان جهت گیری های قیمتی در بازار فولاد را قبل از وقوع ، در این شبکه ها رصد کرد. رخدادی که سال های قبل در بازارهای فولادی در کشورهای دیگر تجربه شد ولی متأسفانه به سرانجام نرسید. این ادعا خود به توضیح بیشتری نیاز دارد.

در گذشته بازارها در حالت سنتی خود یعنی معاملاتی رو در رو و به کمک تلفن و ارتباط کلامی شاهد بودیم که رسانه های مجازی سریع تر از روال بازار واقعیت های قیمتی را مخابره می کردند تا جایی که بازار در چارچوب رسانه ها محصور شد. این وضعیت تا جایی در سایر کشورها به پیش رفت که رونق بازار از مسیرهای ارتباطی جدیدی همچون معاملات آنلاین ، چهره ای جدید و سریع به خود گرفت تا جایی که باز هم بازار از رسانه ها پیشی گرفت. رویکردی که به صورت کژ دار و مریز هنوز در بازار سهام ایران و سایر کشورها تجربه می شود.

هنوز در بازار ایران تکنولوژی و فناوری های ارتباطی سریع تر از نظام سنتی حرکت نکرده و نمی توان امید چندانی به آن داشت هرچند که چنین رویکردی در بورس کالا نیز تعقیب نمی شود بنابراین می توان به رونق سریع تر رسانه های مجازی و کانال های تلگرامی خوش بین بود. در صورت ادامه این وضعیت و با حضور بیشتر رسانه ها و تقویت تأثیرگذاری آن ها و جذب مخاطب بیشتر قطعاً رسانه های فولادی به رکن جدیدی در بازار تبدیل خواهند شد که در صورت تقویت و دقیق تر ، هم افزایی توانمندی آن ها می توان تأثیرگذاری آن ها را در تعیین قیمت ها با چشم مشاهده کرد ولی این رخداد ملزوماتی نیاز دارد. تخصص و دانش رسانه ای به صورت حرفه ای نشان می دهد که در صورتی یک طرزفکر یا دقیق تر یک پاردایم وارد افکار عمومی و گتمان اجتماعی می شود که این لایه ها را در بر داشته باشد: اول خبر یا گروه اخباری به صورت مستمر ارائه شود ، دوم جامعه هدف پذیرش آن را داشته و با ارزش های جامعه همخوانی و همبستگی داشته باشد سوم پاسخ سؤالات افراد را بدهد چهارم توسط رسانه های مکتوب و حتی رسمی منتشر شده و نهایتاً مردم در مورد آن با یکدیگر صحبت کرده و هر فرد خود رسانه ای برای بازنشر آن به شمار بیاید. در این صورت گفتمان غالب بازار تغییر خواهد کرد.

موارد فوق ضروریات تشکیل این طرزفکر است ولی باید از اشتباهات رایج در بازار فولاد نیز جلوگیری کرده و خلأهای موجود در جامعه فولادی را بر طرف کند. در خصوص اشتباهات رایج در ابتدا باید به رقابت منفی توجه کرد زیرا منافع تمامی اقشار در بدنه جامعه فولادی تقویت رسانه های فولادی است بنابراین فکر رقابت منفی و حتی هر گونه رقابتی را باید از ذهن بیرون کرد چون حذف هر مخاطب زیانی به همه تلقی خواهد شد. در خصوص خلأ نیز اعلام اهداف قیمتی را باید در دستور کار قرار داد و در نهایت با هم افزایی رسانه ها می توان دورنمای قیمت ها را تخمین زد و در صورتی که غالب رسانه ها ، سپس کارشناسان و افراد به نرخ هایی دست یابند ، در نهایت بازار نیز به همان سمت و سو متمایل خواهد شد. این رویکرد که دقیقاً با خرد جمعی ایجاد می شود هم قطب رسانه ای بازار را تقویت کرده و هم اعتماد بیشتری را به بازار تزریق خواهد کرد. در آینده بیشتر به این موارد و با جزئیات عمیق تری خواهیم پرداخت. رسانه یا همان قطب سوم بازار فولاد را باید جدی گرفت. رسانه یک تخصص است نه یک سرگرمی.

در خصوص واقعیت ها در بازار فولاد باید به صراحت عنوان داشت که مدیریت بازار حرفه ای تر از چیزی شده که در گذشته با آن رو به رو بوده ایم. چهش قیمتی روز دوشنبه هرچند که در ظاهر تأثیری در بازار فولاد نداشت ولی همین یک پله رشد هم از سقوطی بزرگ جلوگیری کرده و هم جهت گیری نزولی قیمت ها را به روندی مسطح و هموار بدل ساخت. به نظر می رسد این روند آرام و کم نوسان ادامه داشته تا جایی که آرام آرام خریداران را به خود جلب کرده و البته از رشد قیمت دلار نیز انرژی خواهد گرفت ولی این انرژی به صندوق ذخیره بازار وارد شده و کف قیمتی بنیادین جدیدی را حداقل برای هفته جاری و روزهای ابتدایی هفته آینده آماده خواهد ساخت. همان گونه که قبلاً نیز به آن اشاره کردیم روز دوشنبه جهت گیری کلی بازار در هفته جاری مشخص شد و این بار هفته ای افزایشی را در نهایت رقم زد.

در بازار شمش گزارشات حکایت از کاهش حجم معاملات در روز جاری دارد و بدیهی است در چنین مواقعی روند توافقی مناسب ترین راه حل برای دست یابی به سهم فروش خواهد بود معمولا در حوزه شمش بیشتر توافقات بصورت فروش تحویلی است و مسلما در فروش های تحویلی کشف قیمت بسختی انجام می شود با توجه به ارزیابی صورت گرفته توسط منابع مطلع در این حوزه می توان پذیرفت که قیمت شمش بین 1365 تا 1425 تومان درب کارخانه تولید شمش و یا انبار عرضه کننده این محصول در نوسان بوده است گزارشات حاکی است که معاملات امروز بیشتر در محدوده قیمتی 1410 تا 1415 تومان بصورت تحویل درب کارخانه تولید نورد انجام گرفته است (دیده بان فولاد)

نخستین جلسه هم اندیشی تولیدکنندگان ناودانی و نبشی در محل انجمن تولیدکنندگان فولاد با حضور بیش از ۸۰ درصد از تولیدکنندگان نبشی و ناودانی برگزار شد.

مصطفی عبداللهی، مدیرعامل نورد فولاد تهران و رئیس هیئت مدیره صنایع تولیدی نورد گرم فلز درخصوص این جلسه به خبرنگار چیلان گفت: مقرر شد در راستای جلسات هم اندیشی سایر رسته های انجمن فولاد، بخش ناودانی و نبشی هم جلساتی را با یکدیگر داشته و به طور مستمر این جلسات تداوم یابد.

بدین منظور لیستی از تولیدکنندگان بزرگ و کوچک فراهم شد و آنها را به جلسه دعوت کردیم که خوشبختانه بیش از ۸۰ درصد تولیدکنندگان این حوزه از این نشست استقبال کردند و در جلسه حضور پیدا کردند.

وی گفت: یکی از نتایج این جلسه علاوه بر آشنایی واحدهای نبشی و ناودانی با یکدیگر، برنامه ریزی برای ثبات بازار بود تا از افزایش و کاهش هیجانی قیمت ها جلوگیری شود. همچنین درباره کیفیت شمش و مواد اولیه صحبت شد تا شاهد تولید محصولات با کیفیت تر باشیم که در این راستا قرار شد کمپین عدم خرید شمش بی کیفیت به تدریج در حوزه نبشی و ناودانی هم اجرایی شود و همکاران ضمن پیوستن به این کمپین، عبارت مورد نظر را در اعلام قیمت های خود درج کنند.

عبداللهی در خصوص وضعیت قیمت ها در بازار نبشی و ناودانی خاطر نشان کرد: تلاش می کنیم با افزایش هماهنگی بین تولیدکنندگان این حوزه و با توجه به وضعیت عرضه و تقاضا، در اولویت اول از رقابت منفی تولیدکنندگان جلوگیری کنیم و در مرحله بعد قیمت ها را با توجه به قیمت مواد اولیه مصرفی منطقی کنیم./جویا نورد فولاد تهران.

یکی از کمترین قیمت میلگرد در بازار تهران - ریال بر هر کیلوگرم

 

نوع کالا

کارخانه تولیدی

سه شنبه

چهارشنبه

 

میلگرد 8 آجدار A2

قزوین

16,500

16,500

 

میلگرد 10 آجدار A2

قزوین

15,800

15,800

 

میلگرد 12 آجدار A2

قزوین

15,800

15,800

 

میلگرد 14 آجدار A3

فولاد نیشابور

17,200

17,200

 

میلگرد 16 آجدار A3

فولاد نیشابور

17,200

17,200

 

میلگرد 18 آجدار A3

فولاد نیشابور

17,200

17,200

 

میلگرد 20 آجدار A3

فولاد نیشابور

17,200

17,200

 

میلگرد 22 آجدار A3

فولاد نیشابور

17,200

17,200

 

میلگرد 25 آجدار A3

فولاد نیشابور

17,200

17,200

 

تیرآهن شاخه 14

ذوب آهن اصفهان

2,980,000

2,980,000

 

تیرآهن شاخه 16

ذوب آهن اصفهان

3,650,000

3,650,000

 

تیرآهن شاخه 18

ذوب آهن اصفهان

4,350,000

4,350,000

 

تیرآهن شاخه 20

ذوب آهن اصفهان

6,670,000

6,670,000

 

تیرآهن شاخه 22

ذوب آهن اصفهان

7,400,000

7,400,000

 

تیرآهن شاخه 24

ذوب آهن اصفهان

8,750,000

8,750,000

 

تیرآهن شاخه 27

ذوب آهن اصفهان

10,350,000

10,350,000

 

قیمت های کف بنگاه تهران که در لحظه معامله تخفیف هم اعمال می شود. این نرخ ها چندان هم قابل استناد نیست.

گزارش بازار میلگرد و شمش به نقل از برخی کانال های تلگرامی

اصفهانی از کارشناسان بازار فولاد معتقد است: شنیده شد انواع ورق 2 میل سیاه در برخی از بنگاههای تهران، امروز حدود 10 تومان کاهش قیمت داشته است؛ و این در حالی است که عرضه این کالا در مبادی شمال و جنوب کشور همچنان با محدودیت توام است. برخی از نمایندگان رسمی فروش ورق فولاد کاویان و مجتمع گیلان هم امروز نرخ محصولات پیشنهادی خود را ثابت اعلام کردند.همچنین سبد کالای پیشنهادی مجتمع گیلان امروز از تنوع اقلام کمتری نسب به روزهای گذشته برخوردار بود. در خصوص ورق سیاه فولاد مبارکه هم در برخی از مبادی غیر رسمی فروش شنیده شد، بازار این کالا امروز با افزایش 10 الی 30 تومانی توام شده است.

-در خصوص بازار قوطی و پروفیل هم با توجه به اعلام مبادی مختلف این حوزه، تغییرات محسوسی دیده نشده و بنظر می رسد که امروز ثابت و بدون تغییر باشد.

-در حوزه تیرآهن ذوبی اصفهان شنیده شد امروز در برخی از "بنگاههای تهران" به جز سایز 18 که کمی (1 تا 2 هزار تومان به ازای هر شاخه) کاهش قیمت داشته و نسبت به افزایش دیروز عقب نشینی کرده؛ بقیه سایزها با برخی تغییرات جزئی، تقریبا ثابت اعلام شده است. برخی از نمایندگان فروش غیر رسمی نیز انواع تیرآهن این واحد تولیدی از "خط کارخانه" را ثابت اعلام کردند. در کل روند معاملات این حوزه امروز توافقی گزارش شده است.

- شنیده شد علیرغم تلاش نماینده انحصاری محصولات ذوب آهن اصفهان بر تنظیم و کنترل قیمتهای اعلامی این حوزه، برخی از نمایندگان فروش غیر رسمی، بصورت موردی و گهگاه، قیمتهای جذابتری (پایین تر با فاصله 20 الی 30 تومان به ازای هر کیلو) را در این خصوص پیشنهاد میدهند که اینطور استنباط میشود که از حواله های تهاتری باشد.

- جهان فولاد غرب و نورد فولاد یزد هم امروز انواع تیرآهن تولیدی خود را ثابت اعلام کردند.

در حالی که اکثر مبادی بزرگتر حوزه ناودانی و نبشی مثل فولاد ناب تبریز، آریان فولاد و یا فولاد البرز غرب (ابهر) نرخ محصولات خود را امروز ثابت اعلام کردند، شنیده شد تعداد کمی از سایر مبادی این حوزه هم، در خلال گزارشات دریافتی از اقنا، نوسانات افزایشی داشتند

-گزارشات رسیده در خصوص بازار شمش حاکی از کاهش تقاضا در این حوزه میباشد؛ همچنین بر اساس گزارش دریافتی از نرخ باکس، نرخ انواع شمش در بازار غیر رولتی، امروز حدود 10 الی 20 تومان با کاهش قیمت توام بوده و در دامنه 1370 تا 1410 تومان گزارش شده است.

-در بازار میلگرد هم امروز برخی از مبادی ثابت اعلام کردند و در برخی دیگر هم کمی کاهش قیمت مشهود بود. ولی در مجموع روند معاملات امروز توافقی و تقاضا ضعیف گزارش شده است.

برخی از تغییرات صورت گرفته مبادی فروش این حوزه، شامل موارد زیر بودند.

فولاد کویر کاشان : ثابت

فولاد قزوین و پارس آرمان : ثابت

مجتمع فولاد خرم آباد : ثابت

فولاد قائم شهررضا : ثابت

فولاد سپهر ایرانیان : ثابت

ذوب آهن اصفهان : برخی از مبادی رسمی فروش ثابت

فایکو : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

فولاد ابهر : ثابت

صبا فولاد زاگرس شهرکرد : ثابت

نورد فولاد گلستان : ثابت

آذر چلیک تبریز : ثابت

صدر فولاد لرستان : ثابت

فولاد بافق یزد : ثابت

فولاد کیان کاشان : ثابت

آذر فولاد امین تیکمه داش : ثابت

مجتمع فولاد صنعت بناب : ثابت

مجتمع فولاد ارگ تبریز : ثابت

درپاد تبریز : ثابت

پولاد نورد شیراز : ثابت

فولاد نیک صدرای توس :برخی مبادی غیر رسمی ثابت

صنایع فولاد کرمان (بردسیر) : ثابت

فولاد آلیاژی یزد : انواع میلگرد ساده و آجدار : ثابت

پرشین فولاد : ثابت

فولاد کاوه تیکمه داش : ثابت

نورد فولاد یزد : ثابت

فولاد امیرکبیر خزر : ثابت

فولاد اردبیل : ثابت

فولاد معراج کردکوی : ثابت

فولاد هیربد : ثابت

ذوب آهن اصفهان : انواع میلگرد : برخی مبادی غیر رسمی ثابت و توافقی اعلام شده است.

فولاد نطنز : انواع کلاف 6.5 : ثابت

فولاد آناهیتا گیلان : 5 تومان کاهش قیمت

فولاد آریا ذوب : ثابت، برخی مبادی 10 تومان کاهش قیمت

فولاد شمس سپهر : 10 تا 20 تومان کاهش قیمت

فولاد شاهرود : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد ظفر بناب : اندکی (3 تومان) کاهش قیمت؛ (افزایش تخفیف)

مجتمع نورد فولاد گیلان (حسن رود) : 10 الی 15 تومان کاهش

آریان فولاد : از برخی مبادی غیر رسمی شنیده شد، انواع میلگرد این شرکت امروز نسبت به صبح دیروز 20 تا 30 تومان کاهش قیمت دارد.

گروه ملی اهواز : برخی از مبادی رسمی فروش 20 تومان کاهش قیمت

سیما فولاد جهان : 20 تومان کاهش قیمت

بازار پتروشیمی ها

پس از اعلام افزایش قیمت های پایه شاهد رشد نرخ در بازار آزاد پلیمرها بودیم که به نظر می رسد این روند هرچند که برای بسیاری از محصولات متوقف شده ولی باز هم بازار در مسیر رشد قیمت های برخی از گریدهای خاص حرکت می کند. این در حالی است که پتانسیل اصلی افزایش نرخ ها تاکنون مستهلک شده ولی نمی توان به صراحت از تغییر جهت بازار سخن گفت زیرا کالاهایی که با قیمت های بالاتر و البته با شرایط معاملاتی سخت تری از بورس کالا تأمین شده ، باز هم به بازار وارد خواهد شد بنابراین پتانسیل ضعیف تری در برابر رشد قیمت ها وجود دارد. هنوز نمی توان اظهارنظر قاطعی در خصوص واقعیت های بازار ابراز داشت ولی به رغم کاهش تقاضا مقاومت پیشین در برابر ثبات قیمت ها و کاهش نرخ شکسته شده گویی بازار راهی جز افزایش قیمت ها را در برابر خود متصور نمی بیند.

معاملات روز چهارشنبه محصولات شیمیایی در بورس کالا نشانه هایی از رونق معاملاتی را در بر داشت هرچند که ویژگی های فنی این گروه کالا و نقش آن ها در صنایع میان دستی و یا مصرف آن ها به عنوان بخشی از مواد اولیه مورد نیاز اجازه نخواهد داد تا نوسان نرخ ها چندان هم بر تقاضای محصولات شیمیایی ساده بیفکند. این در حالی بود که با وجود ویژگی های فوق نیز جذابیت خرید کاهش یافته که دقیقا باید کاهش حجم معاملاتی و رقابت برای خرید را دلیلی بر رفتار معامله گران پس از افزایش قیمت های پایه در روز یکشنبه به شمار آورد. در نهایت شاهد بودیم که اسید استیک ، منومر وینیل استات ، دی اتیلن گلایکول پتروشیمی شازند ، بنزن و نرمال بوتانول تنها کالاهایی بودند که با رقابت و رشد قیمتی مورد داد و ستد قرار گرفتند. در هر حال عقب نشینی حجم معاملات که چند هفته است در بازار محصولات شیمیایی به صورت نسبی خودنمایی می کند باز هم ملاحظه شده ولی به نظر می رسد بازار دیگر خود را با قیمت های بالای فعلی وفق داده ولی نمی توان از رونق معاملات همچون هفته های ابتدایی پاییز نام برد. ممکن است این شرایط در هفته آینده باز هم ادامه یابد اما بهتر است با در نظر گرفتن نوسان قیمت دلار در روزهای آینده ، اظهارنظر دقیق تری داشته باشیم.

برخی از مهمترین معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

الکیل بنزن خطی

پتروشیمی بیستون

نقدی

40,530

40,530

2000

100

100

کریستال ملامین

پتروشیمی ارومیه

نقدی

44,646

49,110

50

500

50

کریستال ملامین

پتروشیمی خراسان

نقدی

44,646

49,110

150

2545

150

اسید ترفتالیک

پتروشیمی تندگویان

نقدی

25,996

25,996

300

130

130

دی اتیلن گلایکول

فرساشیمی

نقدی

28,796

28,796

220

88

44

استایرن منومر

پتروشیمی پارس

نقدی

44,142

44,142

3504

1944

1416

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی

6,678

6,678

15000

5375

5375

اوره صنعتی

پتروشیمی خراسان

نقدی

8,948

8,948

1200

670

670

اوره صنعتی گرانوله

پتروشیمی کرمانشاه

نقدی

8,294

8,294

1500

620

620

اسید استیک

پتروشیمی فن آوران

سلف

14,150

15,565

506

1564

506

منومر وینیل استات

پتروشیمی شازند

سلف

28,500

28,610

550

6809

550

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

30,496

30,496

550

187

187

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

28,796

30,510

110

198

110

دی اتانول آمین

پتروشیمی شازند

نقدی

36,427

36,427

330

275

275

بنزن

پتروشیمی بندرامام

نقدی

28,824

28,824

500

900

500

نرمال بوتانول

پتروشیمی شازند

نقدی

26,713

32,055

550

1727

550

زایلین مخلوط

پتروشیمی بندرامام

نقدی

24,546

24,546

500

460

460

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

28,796

29,153

110

220

110

ارتوزایلن

پتروشیمی برزویه

سلف

29,033

29,033

1000

1000

1000

راه اندازی معاملات اختیار فروش سکه طلا از چهارشنبه این هفته

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: با توجه به روند قابل قبول معاملات قرارداد اختیار خرید سکه طلا طی دو هفته گذشته، برگزاری دوره های آموزشی و همچنین درخواست مکرر فعالان بازار، از چهارشنبه هفته جاری قرارداد اختیار فروش (put option) سکه طلا برای سررسید اسفند امسال راه اندازی می شود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،حامد سلطانی نژاد گفت: بورس کالای ایران در تاریخ ۲۴۴ آذر ماه امسال، برای نخستین بار در بازار سرمایه اقدام به راه اندازی معاملات قراردادهای اختیار معامله (options) بر روی سکه طلا کرد که در تاریخ مذکور تنها قراردادهای اختیار خرید (call option) سکه طلا راه اندازی شد.

مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار داشت: با وجود آنکه قرارداد اختیار خرید سکه تنها بر روی یک سررسید (دی ماه) و چهار نماد معاملاتی فعال است، اما با استقبال فعالان بازار، طی ۹ روز اول معاملاتی حدود ۹ هزار قرارداد اختیار خرید سکه به ارزش بیش از ۱۰۲ میلیارد ریال در بورس کالا منعقد شده است.

سلطانی نژاد افزود: حال با توجه به برگزاری دوره های آموزشی گسترده توسط بورس کالای ایران با حضور فعالان بازار، روند قابل قبول معاملات اختیار خرید سکه طلا و همچنین درخواست های مکرر فعالان بازار جهت راه اندازی معاملات اختیار فروش سکه طلا، بورس کالای ایران از روز چهارشنبه ۸ دی ماه معاملات اختیار خرید و فروش سکه طلا را برای سررسید اسفند ماه امسال راه اندازی می کند.

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، راه اندازی اختیار فروش سکه طلا منجر به تکمیل زنجیره‌ ابزارهای مالی موجود بر پایه سکه طلا و تنوع بخشیدن به سبد ابزارهای مالی در دسترس سرمایه گذاران و پرتفوی سرمایه گذاری صندوق‌های کالایی می شود.

سلطانی نژاد در پایان با بیان اینکه قراداد اختیار فروش سکه نیز همانند قرارداد اختیار خرید با سبک اعمال اروپایی راه اندازی می شود، تصریح کرد: برنامه بعدی بورس کالای ایران در راستای توسعه بازار قرادادهای اختیار معامله، فراهم کردن امکان استفاده از سامانه برخط برای انجام این معاملات است.

ثبت "ساعت ۱۱:۱۸ هشتم دی ماه" در تاریخ بازار سرمایه

ساعت ۱۱ و ۱۸ دقیقه و ۲۲ ثانیه روز چهارشنبه هشتم دی ماه سال ۹۵، اولین معامله در بازار سرمایه ایران روی اختیار فروش سکه بهار آزادی سررسید اسفند ۹۵ با قیمت اعمال هر سکه ۱.۲۰۰.۰۰۰ تومان انجام شد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،این معاملات که به دنبال راه اندازی معاملات اختیار خرید، مورد مطالبه اکثر فعالان این حوزه بود با همت کارشناسان بورس کالای ایران در تمامی حوزه ها راه اندازی شد تا زنجیره ابزار معاملاتی در بورس کالای ایران روی سکه بهار آزادی تکمیل شود.

از این پس معامله گران این حوزه می توانند از استراتژی های مختلفی که قابل تعریف است به طور کامل استفاده نمایند و این خود یک پدیده قابل ثبت در تاریخ بازار سرمایه کشور است. تکرار این سناریو روی کالاهای دیگر به عنوان دارایی پایه ابزار مشتقه، در کنار راه اندازی بازار نقد قابل اتکای محصولات مزبور، می تواند مسیر ایجاد قابلیت برنامه ریزی موثر و پوشش ریسک روی معاملات آن کالاها در کنار جذب فعالان مختلف اقتصادی به این بازار ها را تسهیل کند. در این بین به طور قطع برای تحقق چشم انداز محوری بورس کالای ایران یعنی «مرجعیت قیمتی» کالاهای مختلف، راه اندازی این ابزارها نقش محوری خواهد داشت.

به هر ترتیب، معاملات مشتقه بر روی سکه بهار آزادی، علاوه بر ایجاد چشم انداز مثبت توسعه این زنجیره ابزارهای معاملاتی به کالاهای دیگر، می تواند کمک شایانی به مدیریت ریسک پرتفوی فعالان بازار سهام نیز بنماید، به این ترتیب که آنها خواهند توانست در کنار ابزار فعلی خود برای سرمایه گذاری که عمدتا سهام عادی و اوراق با درآمد ثابت را تشکیل می دهد از استراتژی های ممکن بر روی کالای سکه بهار آزادی نیز استفاده کنند. گفتنی است نخستین معاملات اختیار معامله سکه بهار آزادی که برای اولین بار در بازار سرمایه کشور انجام شد، بر روی اختیار خرید سکه به سررسید دی ماه ۹۵ و در تاریخ ۲۴ آذر در بورس کالای ایران انجام شد

آغاز عرضه گندم صادراتی در بورس کالا با حجم ۲۰هزار تن

از چهارشنبه هفته جاری براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار، صادرات گندم ایرانی از طریق رینگ صادراتی بورس کالای ایران آغاز خواهد شد. به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،امسال با توجه به خودکفایی در تولید گندم، صادرات این محصول از طریق بورس کالای ایران در ستاد تنظیم بازار مصوب شد که براین اساس رینگ صادراتی بورس کالا از چهارشنبه ۸ دی ماه میزبان عرضه های این محصول خواهد بود.

براساس اطلاعیه عرضه مندرج در سایت رسمی بورس کالای ایران، رینگ صادراتی در روز چهارشنبه میزبان عرضه دو محموله ۱۰ هزار تنی گندم دورم است. عرضه ۱۰ هزار تنی نخست تولید استان خوزستان و با قیمت پایه ۲۳۵ دلار و به صورت نقدی خواهد بود که موعد و محل تحویل این گندم ۱۵ دی ماه در انبار شوش خوزستان اعلام شده است. همچنین دومین محموله گندم تولید استان خوزستان نیز به میزان ۱۰ هزار تن با تحویل (FOB)در بندر امام خمینی و با قیمت پایه ۲۴۵ دلار به صورت نقدی روی تابلوی بورس کالا می رود.

گفتنی است براساس اطلاعیه عرضه گندم صادراتی در بورس کالا، نرخ تسعیر ارز، آزاد و تسویه بصورت ریالی است.

دامداران، ذرت مورد نیاز را از طریق بورس کالا تامین کنند

مدیرکل پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: دامداران برای تهیه ذرت باید بعد از گرفتن کد بورسی، ذرت مورد نیاز دام های خود را از طریق بورس کالا تهیه کنند.

به گزارشایرنا مهدی بنی اسدی افزود: عرضه ذرت در بورس کالا، سال گذشته به طور آزمایشی در استان خوزستان انجام شد و با توجه به نتایج مثبتی که داشت این محصول از امسال در تمام کشور از طریق بورس کالا عرضه می شود.

وی خاطرنشان کرد: پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی با اجرای خرید تضمینی، هر کیلو ذرت را با هزینه خشک کردن ۱۰ هزار و ۳۶۸ ریال از کشاورزان خریداری می کند که این خرید در حال حاضر در شهرستان ارزوئیه کرمان در حال انجام است.

وی ادامه داد: هر کیلو ذرت خریداری شده از کشاورزان، هفت هزار و ۴۰۰ ریال در بورس کالا عرضه می شود.پیش بینی می شود طی سال جاری تا ۷۰ هزار تن ذرت دانه ای در استان کرمان برداشت شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24