Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بالاخره پرونده افزایش سرمایه پلی اکریل با صدور مجوز افزایش سرمایه ۶٢٧ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بسته شد. به این ترتیب ، شپلی می تواند با برگزاری مجمع فوق العاده تا ۶٠ روز آینده ، سرمایه اسمی ۴٩.١ میلیارد تومانی را به حدود ٣٠٨ میلیارد تومان برساند و صرف اصلاح ساختار مالی و استفاده از شرایط و مزایای معافیت مالیاتی مقرر در آیین نامه اجرائی ماده ١٧ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات کند....

موج جدید «افزایش سرمایه» ها...

خبر : در پی اتمام دوره دو ساله هیات مدیره کانون کارگزاران بورس، ساعت 14 امروز مجمع عادی بطور فوق ­العاده در کارگزاری بانک ملی برگزار شد و طی آن 7 عضو جدید هیات مدیره کانون کارگزاران برای دو سال مشخص شدند. براساس این گزارش، در این مجمع که با حضور مدیران و نمایندگان 107 کارگزار بورس ایران تشکیل شده بود ، در نهایت 17 شرکت کارگزار نامزد حضور در ترکیب هیات مدیره 7 نفره کانون و به ترتیب حروف الفبا شامل شرکت های کارگزاری آپادانا، آتیه، آفتاب درخشان خاورمیانه، ایساتیس پویا، بانک انصار، بانک آینده، بانک توسعه صادرات، بانک سامان، بانک کارآفرین، بانک مسکن، برهان سهند، بورس ابراز، پارسیان، سهم آشنا ، کارآمد، مشاوران سهام و نواندیشان بازار سرمایه بودند. بعد از رای گیری همه اعضا هم مشخص شد مدیران عامل شرکت های کارگزاری (به ترتیب آرا) بانک سامان، بانک آینده، آتیه، بانک کارآفرین، آفتاب درخشان، بانک توسعه صادرات و کارآمد به هیات مدیره این نهاد مهم بازار سرمایه راه یافته اند. دو کارگزاری بانک انصار و مشاوران سهام نیز به عنوان اعضا علی البدل انتخاب شدند.

خساپا : در گروه خودرویی دیروز سایپا در گزارش تولیدات آذر‌ماه رشد تولیدات خود را در بازار به نمایش گذاشت. این شرکت در دوره مذکور 43.447 دستگاه انواع خودرو سواری به ارزش کلی 1.077 میلیارد تومان ( معادل 12 درصد ) به فروش رسانده و مجموع ریالی فروش شرکت تا پایان دوره 9 ماهه 6.968 میلیارد تومان معادل 78 درصد از مبلغ فروش 8.931 پیش بینی شده بوده است. گفتنی است ، فروش نارنجی پوشان جاده مخصوص به لحاظ مقداری در دوره آبان ماه 48.255 دستگاه بوده است.

ولساپا : این شرکت در حالی طی دوره 6 ماهه 182 ریالی سود محقق کرده بود که این رقم در گزارش 9 ماهه به 157 ریال رسیده است ! این یعنی ولساپا نه تنها در 3 ماه اخیر سودی نداشته بلکه 25 ریال زیان نیز محقق کرده است. همانطوریکه در یادداشت توضیحی 3 – 27 منعکس است ، طی دوره مالی مورد گزارش بعلت عدم پرداخت به موقع بهای خودروهای تحویلی از شرکت های سایپا و پارس خودرو طبق مفاد قرارداد فیمابین مبلغ 204 میلیارد ریال بعنوان جریمه تاخیر در حساب های شرکت شناسایی شده و دلیل افت سود همین مساله بوده است. نکته مهم در ولساپا اینکه سهم از قیمت های نزدیک به 220 تومانی به اینجا رسیده و یک چیزی نزدیک به 30 درصد از ارزش خود را از دست داده است و این افت دقیقا به دلیل گزارش ضعیف 9 ماهه بوده است. به نظر قیمت های 140 تومانی می تواند کف قیمت سهم باشد.

پتروشیمی : بیژن زنگنه، وزیر نفت با ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی درباره تبعات منفی تصویب مصوبه کمیسیون تلفیق درباره خوراک پتروشیمی‌ها در صحن علنی مجلس در قالب ماده 53 گزارش این کمیسیون درباره لایحه برنامه ششم توسعه هشدار داد و اعلام کرد که بار مالی اجرای مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس برای دولت در طی دوره 5 ساله اجرای برنامه ششم توسعه، حداقل 16 میلیارد دلار است. در ابتدای بخش سوم از این نامه زنگنه، با اشاره به سازوکار درنظر گرفته شده برای قیمت گذاری خوراک مایع واحدهای پتروشیمی در بند «د» ماده 53 گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه ششم توسعه، اعلام شده است که کاهش درآمد و تحمیل بار مالی بر دولت با اجرای این بند (با فرض قیمت 50 دلار برای هر بشکه نفت خام)، «حداقل 10 میلیارد دلار در طول برنامه» خواهد بود. در ادامه این بخش از نامه وزیر نفت به شاخص های تعیین شده برای شاخص های تعیین شده برای قیمت گذاری خوراک گاز طبیعی و خوراک اتان واحدهای پتروشیمی در بندهای «الف» و «ب» ماده 53 گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه ششم توسعه، اشاره شده و اعلام شده است که کاهش درآمد و تحمیل بار مالی بر دولت با اجرای این بندها، «حداقل 6 میلیارد دلار (20 هزار میلیارد تومان) در طی دوره برنامه» خواهد بود. همچنین در ادامه این بخش از نامه، زنگنه به این موضوع اشاره کرده است که در صورت تصویب ماده 53، قانون دائمی (قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)) که در سال 93 برای نحوه قیمت گذاری خوراک‌های گاز و مایع واحدهای پتروشیمی به تصویب مجلس رسیده بود؛ «فقط برای مدت 5 سال متوقف خواهد شد» و این موضوع، موجب بی ثباتی و بلاتکلیفی سرمایه گذارانی خواهد شد که مایلند در این بخش ها سرمایه گذاری کنند و می خواهد از همین الان، تکلیف خود را برای حداقل 15 تا 20 سال آینده بدانند. در پایان این بخش از نامه وزیر نفت، با اشاره به اینکه تغییر یک قانون مادر در مدتی کمتر از 2 سال، موجب بی ثباتی است، پیش بینی شده است که با توجه به ناپختگی متن ارائه شده (ماده 53)، این ماده حتی در صورت تصویب، قطعا در سال های آینده دچار تغییر گردد.

پتروشیمی : سعید باستانی از نشست امروز علی لاریجانی، بیژن زنگنه و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای تعیین فرمول نرخ خوراک پتروشیمی ها در روز جاری خبر داد و به خانه ملت گفت: کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، صبح دیروز با نمایندگان وزارت نفت، نماینده سازمان برنامه و بودجه و نماینده بخش خصوصی پتروشیمی و شرکت ملی پتروشیمی نشستی برگزار کرد. وی ادامه داد: در این نشست بحث بر این بود که آیا نرخ مصوب خوراک پتروشیمی متعارف است یا خیر؟ طبیعتا سازمان برنامه و بودجه معتقد است این نرخ به درستی اعلام شده اما پتروشیمی ها معتقدند قیمت بالا است. باستانی با بیان اینکه ماده 53 برنامه ششم توسعه مربوط به بحث پتروشیمی ها است، تصریح کرد: در این زمینه خلا قانونی نداریم و دولت قانون اصلی تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها را به صورت کامل اجرا نکرده که در نشست رییس مجلس و وزیر نفت راهکاری برای تعیین فرمول نرخ خوراک پتروشیمی ها تعیین می شود.

بفجر : عصر روز گذشته سازمان بورس با افزایش سرمایه 160 درصدی این شرکت موافقت کرد. بدین ترتیب این شرکت 160 درصد از محل سود انباشته افزایش سرمایه خواهد داد و سرمایه اسمی خود را از 250 به 650 میلیارد تومان خواهد رساند. به نظر می رسد در قیمت های فعلی و با عنایت به افزایش سرمایه مذکور خرید سهم با دید بلند مدت می تواند جزو گزینه های کم ریسک بازار باشد.

شپلی : بالاخره پرونده افزایش سرمایه پلی اکریل با صدور مجوز افزایش سرمایه 627 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بسته شد. به این ترتیب ، شپلی می تواند با برگزاری مجمع فوق العاده تا 60 روز آینده ، سرمایه اسمی 49.1 میلیارد تومانی را به حدود 308 میلیارد تومان برساند و صرف اصلاح ساختار مالی و استفاده از شرایط و مزایای معافیت مالیاتی مقرر در آیین نامه اجرائی ماده 17 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات کند. سازمان بورس ضمن صدور این مجوز، در بخش سایر توضیحات، اعلام کرد:

1. با عنایت به اینکه شرکت تحت حمایت قانون حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیل کارخانه‌های کشور قرار گرفته و مقرر گردیده که مبلغ 400 میلیارد ریال نقدینگی در وجه شرکت پرداخت گردد که تاکنون مبلغ 200 میلیارد ریال از آن پرداخت شده، مجوز افزایش سرمایه شرکت به میزان 627 درصد صادر شد.

2. توجه سهامداران و سرمایه‌گذاران محترم را به آخرین صورت‌های مالی شرکت منتشره در سامانه کدال و رشد هزینه استهلاک و در نتیجه کاهش سود خالص شرکت در سال جاری و سال های آتی جلب می‌نماید.

شتوکا : در گروه شیمیایی دیروز شرکت فرابورسی توکا رنگ فولاد سپاهان در صدد افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی برآمده است. به این ترتیب «شتوکا» طبق مصوبه 5 دی هیات مدیره، قصد دارد سرمایه 7 میلیارد تومانی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به 14 میلیارد تومان برساند تا صرف خرید ماشین‌آلات و تجهیزات برای تولید محصولات جدید و کیفی کند.

انبوه سازی : قیمت مسکن در شهر تهران نسبت به آذر ماه سال گذشته بیش از 7 درصد افزایش یافته است. گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در آذر ماه سال 95 که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی ‌ها و سیاست‌ های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی،‌ در این گزارش آمده است: در آذرماه سال 95 ، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه معاملات ملکی شهر تهران 44.3 میلیون ریال است که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب به میزان 0.5 و 7.7 درصد افزایش نشان می ‌دهد. بر اساس این گزارش، تعداد معاملات آپارتمان‌ های مسکونی شهر تهران در آذر ماه سال 95 به 11.8 هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 5.1 و 5.9 درصد کاهش را نشان می‌ دهد. در سوی دیگر ، عضو هیأت مدیره انبوه‌ سازان تهران با بیان اینکه بالا رفتن هزینه‌ های ساخت و ساز که از ابتدای سال جاری کلید آن زده شده ، رکود مسکن را بیشتر می‌ کند، گفت: سازندگان حرفه ‌ای در تهران با شرایط موجود که رکود است رغبتی برای ساخت نشان نمی ‌دهند. وی افزود: از 2 ماه گذشته که قیمت فولاد ( از کیلویی 1.300 به 2.000 تومان رسیده ) و برخی محصولات ساختمانی رو به افزایش گذاشته و باعث شده تا در کنار برخی هزینه‌ ها مثل صدور پروانه ساختمانی ، اخذ انشعاب آب و برق و گاز و بیمه تأثیر بسزایی در بالا رفتن قیمت تمام شده داشته باشد. رهبر تأکید کرد: وقتی قیمت تمام شده ساخت افزایش یابد و قدرت خرید هم پایین باشد، در نتیجه ساختمان ‌های ساخته شده به فروش نمی ‌رود و رکود بیش از پیش وارد بخش مسکن می شود.

ونیکی : سرمایه­ گذاری ملی ایران که قدیمی ترین شرکت سرمایه گذاری حاضر در بورس ایران است می تواند سرمایه 700 میلیارد تومانی را از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی 250 میلیارد تومانی و سود انباشته 100 میلیارد تومانی، به هزار و 50 میلیارد تومان برساند. این افزایش سرمایه 50 درصدی ونیکی صرف اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج سرمایه گذاری خواهد شد.

والبر : مجوز افزایش سرمایه 50 میلیارد تومانی سرمایه گذاری البرز از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی صادر شده تا این شرکت نیز با افزایش سرمایه 20 درصدی سرمایه خود را از 260 به 310 میلیارد تومان برساند. با توجه به درصد و همچنین محل افزایش سرمایه بعید است تغییر خاصی را در روند قیمتی سهم شاهد باشیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24