Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

جهش مجدد قیمت فولاد با اهرم دلار و خوش بینی رسانه ای و البته به انضمام برخی تحلیل و تفسیرها را نمی توان داده ای مطلوب و البته برجسته برای این بازار به شمار آورد زیرا با پایین بودن حجم خرید و افت معاملات در روزهای گذشته ، بسیاری از واحدها نمی توانند از این رشد قیمتی منتفع شده و سودآوری خود را افزایش دهند...

...وبازهم جهش قیمت فولاد/آمار میلگرد،آهن و ورق را اینجا بگیرید

بورس24 :دلاریزه شدن بازارهای کالایی جدی شد و روز دوشنبه شاهد تأثیرپذیری بازارهای فولاد ، پتروشیمی و طلا از رشد قیمت دلار بودیم. همان گونه که در روزهای اخیر به آن اشاره کردیم بالاخره دلار بازارهای کالایی را صعودی کرد ولی باید به آینده این رشد قیمتی نیز توجه کنیم. این در حالی است که برخی از مقامات رسمی از احتمال کاهش قیمت دلار در آینده خبر داده که شاید برای هفته آینده تأثیر آن را در بازارهای کالایی شاهد باشیم.

دوشنبه ها گویی برای بازار فولاد همیشه مهم بوده ولی این بار وضعیت فرق می کند. همان گونه که روز گذشته به آن اشاره کردیم ، دوشنبه این هفته جهت گیری کلی قیمت ها مشخص خواهد شد و همین هم شد یعنی بعد از نزدیک به دو هفته کاهش ممتد قیمت ها بدون توجه به جهش قیمت دلار ، بازار فولاد در روز جاری تغییر جهت داد و با رقمی نزدیک به دو درصد رشد قیمتی ، بر صدر بازارهای کالایی قرار گرفت تا باز هم از یک سو پیش بینی بورس24 از تغییر جهت بازار تحقق یافته و از سوی دیگر نگرانی های جدیدی را در این بازار ایجاد کرده و به آن دامن بزند. ممکن است هفته جاری با موتور رشد قیمتی در روز دوشنبه شاهد ادامه رشد قیمت ها در بازار فولاد باشیم ولی در مورد شتاب رشد و یا احتمال بازگشت قیمتی در اواخر هفته نمی توان چندان هم خوش بین بود. به نظر می رسد از هم اکنون باید نگران موضع گیری تقاضا با عقب نشینی جدی در کنار ترس از کاهش قیمت دلار باشیم ولی غالب این موارد در هفته آینده تأثیر اصلی خود را بر جای خواهد گذارد.

جهش مجدد قیمت فولاد با اهرم دلار و خوش بینی رسانه ای و البته به انضمام برخی تحلیل و تفسیرها را نمی توان داده ای مطلوب و البته برجسته برای این بازار به شمار آورد زیرا با پایین بودن حجم خرید و افت معاملات در روزهای گذشته ، بسیاری از واحدها نمی توانند از این رشد قیمتی منتفع شده و سودآوری خود را افزایش دهند. این در حالی است که برخی از کارخانجات بزرگ و مهم که غالباً مشکل چندانی برای فروش نداشته و ندارند در نهایت از این روند و نوسان قیمتی استفاده می کنند اگرچه دستی هم در تعیین نرخ ها دارند. این مطلب نگران کننده است زیرا از یک سو واحدهای تولیدی را به دو بخش سودآور و زیان ده تبدیل کرده و از سوی دیگر بی اعتمادی موجود در بازار را به سرگشتگی قیمتی بدل ساخته تا جایی که نه نمی توان تحلیلی برای بازار ارائه کرد و نه به تفسیر دقیق واقعیت ها پرداخت. در هر حال بسته شدن کانال های فروش ، بیم و امید قیمتی در بازار ، ترس از ادامه رشد قیمت ها و نیم نگاه برخی از خریداران به خرید از ترس رشد بیشتر قیمت ها و همچنین سوخت گیری بازار فولاد از رشد قیمت دلار را باید دلایل پیدا و پنهانی به شمار آورد که در نهایت دست تصمیم سازان بازار را برای بازارسازی باز گذاشته و با تأخیر اعلام قیمت ها ، فضای بهتری برای رشد نرخ ها پدید آمد. به نظر می رسد فعالان برجسته بازار توجه بیشتر و دقیق تری به رسانه ها داشته و برای هر تغییر قیمتی جوانب بسیاری را می سنجند که نشان می دهد تخصص و تجربه آن ها در هفته ها و ماه های اخیر افزایش یافته و با هم افزایی افکار ، رویکردهای مورد نظر خود را با دقت و هماهنگی بیشتری اجرا می کنند. در صورت پذیرش این طرزفکر باید گفت که می توان انتظار بیشتری از این بخش از بدنه تصمیم سازی در بازار فولاد داشت که می توانند این آشفته بازار را به صورت منطقی و سودمندی مدیریت کرده تا تمامی زنجیره ارزش در بازار فولاد در نهایت منتفع شوند.

واقعیت آن است که رسانه های اقتصادی مستقل که به صورت مستقیم به فاز معامله محصول به صورت فیزیکی وارد نشده و بر پایه تحلیل و گزارش ایفای نقش می کنند را باید در شرایط فعلی یکی از رکن های اصلی بازار به شمار آورد هرچند که پیش بینی رفتار قیمتی و رویکرد معامله گران ، خود این شائبه را ایجاد خواهد کرد که اهدافی در خصوص بازارسازی پشت پرده این نوشته ها وجود دارد. در هر حال توجه به جایگاه رسانه ای حرفه ای در بازار فولاد برجسته شده که مسئولیتی بزرگ تر را ایجاد کرده است. در خصوص تفسیرهای قیمتی نیز مبنا تنها تجربه ، اطلاعات و آگاهی از وضعیت نوسان قیمت ها در بازار فولاد در مقایسه با بازارهای مشابه بوده است.

همان گونه که در گذشته به آن اشاره کرده بودیم ضعف اعتماد در بازار فولاد هم اکنون یکی از پاشنه های آشیل جدی نوسان قیمت ها و توجه خریداران و فعالان این بازار است. این در حالی است که رفتارهای قیمتی در ضعف تقاضا تنها شبهه و شائبه بازارسازی را افزایش داده که نیاز به درمان و حتی تجویز دارو دارد. نگاهی به تاریخچه بازارها مخصوصاً از سال های 1960 به بعد نشان می دهد که در شرایطی که اعتماد در بازارهای مختلف با نوسان دست ساخته قیمتی از میان برود ، شفافیت است که چاره کار بوده و اعتماد از دست رفته را به بازار باز می گرداند ولی چگونه؟

تجربه بازار فولاد در مقایسه با سایر بازارهای جهانی نشان می دهد که از هم اکنون نیاز داریم تا بدنه تصمیم سازی در بازار فولاد اهداف قیمتی مشخصی را اعلام کنند تا حداقل بازار برای دوره ای مشخص از زمان بتواند به نرخی منطقی دل خوش کرده همچنین بدنه تصمیم سازی در بازار فولاد نیز باید از قیمت های اعلامی خود حمایت کند. این در حالی است که کسانی که نوسان قیمت ها را به بازار دیکته می کنند ، خود توان اعلام نرخ و حمایت از قیمت های اعلامی خود را داشته و همان ها هستند که می توانند با در نظر گرفتن منافع جمعی و وضعیت تقاضا ، قیمتی منطقی را برای بازار تعیین کنند. ساده ترین راه بازگشت اعتماد به بازار را باید اعلام اهداف قیمتی دانست.

یکی از کمترین قیمت میلگرد در بازار تهران - ریال بر هر کیلوگرم

 

نوع کالا

کارخانه تولیدی

یکشنبه

دوشنبه

 

میلگرد 8 آجدار A2

قزوین

16,400

16,500

 

میلگرد 10 آجدار A2

قزوین

15,500

15,800

 

میلگرد 12 آجدار A2

قزوین

15,500

15,800

 

میلگرد 14 آجدار A3

فولاد نیشابور

16,900

17,200

 

میلگرد 16 آجدار A3

فولاد نیشابور

16,900

17,200

 

میلگرد 18 آجدار A3

فولاد نیشابور

16,900

17,200

 

میلگرد 20 آجدار A3

فولاد نیشابور

16,900

17,200

 

میلگرد 22 آجدار A3

فولاد نیشابور

16,900

17,200

 

میلگرد 25 آجدار A3

فولاد نیشابور

16,900

17,200

 

تیرآهن شاخه 14

ذوب آهن اصفهان

2,960,000

2,980,000

 

تیرآهن شاخه 16

ذوب آهن اصفهان

3,650,000

3,670,000

 

تیرآهن شاخه 18

ذوب آهن اصفهان

4,350,000

4,370,000

 

تیرآهن شاخه 20

ذوب آهن اصفهان

6,650,000

6,670,000

 

تیرآهن شاخه 22

ذوب آهن اصفهان

7,400,000

7,420,000

 

تیرآهن شاخه 24

ذوب آهن اصفهان

8,750,000

8,750,000

 

تیرآهن شاخه 27

ذوب آهن اصفهان

10,350,000

10,350,000

 

قیمت های کف بنگاه تهران که در لحظه معامله تخفیف هم اعمال می شود.

ساختار فعلی بازار آهن

کانال تلگرامی دیده بان فولاد: به مدد حضور و نفوذ رسانه در لایه های بازار شاهدیم که روزانه رسانه های مکتوب و بعضی فعالان در وب سایت ها و شبکه های احتماعی ارزیابی های خود را از وضعیت بازار چه بصورت روزانه و چه بصورت گزارش های منفصل و هفتگی بیان می کنند که مخاطب را با نکات ریزو درشت بازار و جزییات آن آشنا می سازند در این نوشتارها واژه هایی را می بینیم و می شنویم از قبیل افزایش ، کاهش ، رکود ، تقاضا ، بی اعتمادی و... .

ولی وقتی مطالب را با دقت و حوصله بیشتری می خوانیم متوجه ابهاماتی می شویم که ذهن کنجکاو را قلقلک می دهد که در ادامه به چند مورد آن اشاره می شود :

الف — بی اعتمادی : این واژه را معمولا بعضی صاحب نظران در پاسخ به مدیریت یک جانبه و محتملا ناکارآمد مدت اخیر در بازار فولاد ارتباط داده و معتقدند که در یک تصمیم موثر و مفید لایه های زنجیره می بایست همداستان شوند و در ادامه هیجانات ناشی از تصمیمات خلق الساعه را موجب بی اعتماد شدن بازار می دانند گرچه این تصور تا اندازه ای درست تلقی می شود اما هیچگاه گفته نمی شود که چگونه می توان اعتماد سازی کرد بقولی راهکاری در این زمینه ارایه نمی شود آیا اگر بازار به حال خود رها شود تا به نقطه تعادل برسد اعتماد برخواهد گشت ؟ آیا تمام این بی اعتمادی بر می گردد به جلسات هم اندیشی ؟ اگر چنین است چرا در بازاری مانند ورق و یا حتی لوله و پروفیل که نشست های فعال این چنینی برگزار نمی شود لغزش هایی به سوی بی اعتمادی فعالان وجود دارد ؟؟؟ به نظرم بخش بزرگی از بی اعتمادی بر می گردد به ساختار بازار فولاد که در ادامه توضیح خواهم داد و بخشی از آن هم بر می گردد به جوسازی ها ی انجام شده در بازار که خواه بصورت عمدی یا سهوی تمایل به جهت دهی به بازار دارند و مخاطب در برابر بمباران مطالب بیان شده قدرت تصمیم گیری مطلوب خود را به حداقل رسانده و گاه به اشتباه و لغزش می افتد که البته برای این موضوع باید فکری شود

ب — تقاضا : تقاضا محرک اصلی فعالیت بازار است و همگان مطلعیم که بعداز عبور از داستان پروزه ملی مسکن مهر که به نوعی دوران طلایی معاملات بازار اهن در یک دهه اخیر بود تقاضای موثر و تکان دهنده ای در بازار وجود نداشت وقتی از رونق مسکن حرف می زنیم به نظرم باز انبوه سازی گسترده همچون مسکن مهر مد نظر است اتفاقی که شاید حالا حالاها در کشور مجال حرکت نداشته باشد بد نیست برگردیم به دوران قبل از دولت نهم و دهم که در آن روزگاران پروزه های ملی مانند ساخت نیروگاهها و استادیوم و حتی پل سازی و مترو و... بازار را بحرکت در می اورد در آن زمان تعدد کسبه و فعالان بخش اهن بدین شکل نبود و شاید دانشگاه بازار در حال پرورش نیروهای انسانی خود بود نیروهایی که در فواصل سالهای 88 تا 92 از بدنه اصلی بازار جدا و هرکدام برای خود کسب و کاری را فراهم ساختند پس محتملا با افزایش نیروهای فعال ، عرصه فعالیت دچار انقباض می شود این مطلب را در کناری نگه دارید و سپس به مقوله تقاضای فعلی بازار برگردیم گفته می شود تقاضای موثر نیست این گفته مورد تایید است چرا که تقاضایی در بخش انبوه سازی نیست اما تقاضای فعلی هم نسبت به دو سال پیش بهتر شده است موید این مطلب آن است که در مکتوبات کارشناسان می خوانیم که در دوران افزایش قیمت ، خریدهای انباری افزایش می یابد و در دوران نزول نرخ این انبارها هستند که رقیب واحدهای تولیدی شده و با کاهش حاشیه سود خود سعی در تبدیل کالا به پول دارند از سوی دیگر این را هم در نظر داشته باشید که بطور مثال کالایی مانند میلگرد حتما باید مصرف شود و محصول خوراکی و یا فاسد شدنی نیست که از طرق دیگر از بازار خارج شود پس نتیجه می گیریم که تقاضا وجود دارد حالا چرا در زمان نزول کارخانه نمی تواند فروش مطلوب داشته و سرعت فروش انباری مساعدتر است برمی گردد به خود بازار و این امر حتی در عرصه بین المللی هم قابل رویت است ودر این عرصه تریدرها در زمان نزول قیمت ها گوی رقابت را از واحدهای عرضه کننده اصلی می ربایند و این طبیعی ترین شکل کار است.

شاید بتوان به موارد دیگر هم پرداخت ولی مبحث خیلی طولانی می شود بد نیست نگاهی هم به ساختار فعلی بازار داشته باشیم از نظر ادبی ساختار یعنی ترتیب و اجزای یک جسم ، این واژه در هر زبان علمی تعابیری خاص خود دارد ولی بطور کلی می توان آن را منتسب به نحوه توزیع کرد در ساختار بازار می توان آن را تعبیر به نحوه توزیع قدرت در بازار اذعان کرد یعنی اینکه باید فلش و نوک پیکان خود را متوجه بازیگران آن کنیم در تغییر ساختار بازار قدرت پول حرف اول را می زند یعنی باید ببینیم که پول نزد کیست ؟ چگونه آن را خرج می کند ؟ ودر نهایت پول چگونه ارزش افزوده پیدا می کند ؟ و نظایر آن ... وقتی جریان پول از مسیر عادی خود منحرف می شود ساختار بازار تغییر می کند و در نتیجه قدرت چانه زنی تغییر جهت می دهد مثالی واضح و روشن برای تان بیاورم چیزی که شاید همگان بارها آن را لمس کرده اید در دوران افزایش قیمت حاشیه سود متعلق به عرضه کنندگان اصلی می شود یعنی وارد کنندگان و واحدهای تولیدی ولی بیشترین حاشیه سود کسب شده در بازار که بدلیل تعدد شاغلین ( واسطه ها ، بوروکرها و... ) قدرت مانور بیشتری پیدا می کند از آن کارگزاران است . یعنی می توانند کالایی را بفروش برسانند و سپس به دنبال خرید ارزانتر باشند این قضیه حتی در سالهای اخیر بین تجار و تولید کنندگان هم تا اندازه ای جاری بوده یعنی خرید مواد اولیه ارزان در حجمی متناسب و سپس سمت دادن بازار به رونق قیمت ... این ساختار ضعیف و تا اندازه ای سنتی که قریب چندین دهه است میهمان بازار ماست عملا فرصت گمانه زنی برای روند آتی را از کارشناسان فولادی می گیرد و بدین سان است که گاهی دوستان در مکتوبات خود بازار ایران را غیر قابل پیش بینی ارزیابی می کنند همه اینها را گفتیم تا به این پیام برسیم که تا زمانی که ساختار بازار شکل واقعی خود را پیدا نکند می بایست در نوستراداموس بودن افراد جهت گمانه زنی بازار شک کرد و می بایست علت پدیده هایی چون افزایش و کاهش هیجانی را در جاهای دیگر جستجو کرد مضمون کلی سخن اینکه تقاضا نه به شکل سالهای رونق طلایی بلکه به صورت عادی و منطبق بر تغییرات فصلی موجود است بشرط آنکه بازار به یک اصلاحات هم جانبه رسیده و پای بند باشد

گزارش بازار میلگرد و شمش به نقل از برخی کانال های تلگرامی

اصفهانی از کارشناسان بازار فولاد معتقد است: با توجه به افزایش قابل توجه نرخ دلار در روز گذشته و پیرامون آن جو التهابی به وجود آمده در سطح بازار، امروز در حوزه میلگرد و در ساعات اولیه بازار، این حوزه تغییر جهت داد، بطوریکه در برخی از مبادی افزایش قیمتی حدود 10 تا 30 تومان حادث شد، پیرو این مسئله ذوبی ها (شمش فروشان) هم استراتژی خود را تغییر داده و قیمتهای اعلامی خود را افزایش دادند؛ بطوریکه شنیده شد و بنا بر گزارشات دریافتی از نرخ باکس، در ابتدای صبح امروز، شمش در دامنه 1350 ~ 1380 معامله شده و سپس در ادامه از ساعت 12 ظهر به بعد با توجه به تحرکات بوجود آمده در سطح بازار میلگرد، این حوزه هم تغییر جهت داده و قیمتهای پیشنهادی اکثر مبادی این حوزه هم افزایش یافته و مطابق با همین گزارش در محدوده 1420 ~ 1400 اعلام شده است. نکته حائز اهمیت فاصله معنی دار بین شمش و میلگرد است؛ این فاصله در چند روز گذشته قابل توجه بود، کما اینکه با کاهش قیمت میلگرد در حال تعدیل شدن بود بطوریکه با توجه به نرخ شمش حول محور 20±1400 تومان، میلگرد 1650 ~ 1600 تومان منطقی و قابل هضم بود.

انتظار افزایش قیمت شمش و یا کاهش میلگرد، با توجه به فاصله معنی دار بین شمش و میلگرد؛ مسئله ای قابل پیشبینی و یکی از انتظارات نویسنده در گزارشات قبلی بود چراکه هر چقدر فاصله این دو بیشتر باشد، ناپایداری قیمتها در هر دو سو بیشتر جلوه پیدا خواهد کرد؛ لذا هر گونه حرکت هیجانی و غیر متعارف در هر دو سو (چه میلگرد و چه شمش)، به ناپایداری قیمتها در این دو حوزه متصل به هم دامن زده و قدر مسلم عمر آن کوتاه بوده و این فاصله در زمانی کوتاه تعدیل خواهد شد.

برخی از تغییرات صورت گرفته امروز در حوزه میلگرد تا ساعات اولیه صبح شامل موارد زیر بودند؛ گفتنی است که از نیمه روز، بازار تغییر جهت داده و در برخی از مبادی با افزایش قیمت مواجه گردید که میزان این افزایش بطور متوسط در حدود 10 تا 30 تومان رصد شد، که میزان دقیق آن در گزارش بعدی منتشر خواهد شد.

فولاد امیرکبیر : ثابت

فولاد احرامیان یزد : انواع میلگرد : ثابت

فولاد کویر کاشان : ثابت

فولاد سپهرایرانیان : ثابت

فولاد قزوین و پارس آرمان : ثابت

فولاد آناهیتا گیلان : ثابت

فولاد درپاد تبریز : ثابت

فولاد آذر چلیک تبریز : ثابت

فولاد شمس سپهر : ثابت

فولاد آریا ذوب : ثابت

پرشین فولاد : ثابت

آریان فولاد : انواع میلگرد : ثابت

فولاد شاهرود : ثابت

فولاد ارگ تبریز : ثابت

پولاد نورد شیراز : ثابت

صنایع فولاد کاوه تیکمه داش : ثابت

فولاد معراج کردکوی : ثابت

فولاد کوثر اهواز : برخی از مبادی رسمی فروش : ثابت

آذر فولاد امین تیکمه داش : ثابت

صبا فولاد زاگرس شهرکرد : ثابت

نورد فولاد گلستان : ثابت

مجتمع فولاد ظفر بناب : ثابت

صدر فولاد لرستان : ثابت

فولاد آلیاژی یزد : انواع میلگرد ساده : ثابت

صنایع فولاد کرمان (بردسیر ) : ثابت

فولاد نطنز : انواع کلاف 6.5 : ثابت

مجتمع فولاد پرند : نسبت به دو روز پیش (چهارم دی ماه) 40 تومان کاهش قیمت

مجتمع ذوب آهن ونورد کرمان : 50 تومان افزایش قیمت

مجتمع فولاد نیک صدرای توس : 10 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد خرم آباد : 5 تومان افزایش قیمت

فولاد بافق یزد : نسبت به دو روز پیش (آخرین اعلام رسمی) حدود 35 تومان کاهش قیمت دارد.

فولاد ابهر : به غیر از سایز 10 و 12؛ بقیه 10 تومان کاهش قیمت

ذوب آهن اصفهان : برخی مبادی رسمی فروش 10 تومان کاهش قیمت

فولاد البرز ایرانیان (فایکو) : برخی مبادی رسمی 10 تومان کاهش قیمت

نورد فولاد گیلان (حسن رود) : 5 تا 10 تومان افزایش قیمت

ذوب آهن اصفهان : برخی مبادی غیر رسمی فروش : 5 تا 20 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد صنعت بناب : ثابت؛ برخی مبادی غیر رسمی : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد آذربایجان : 20 تومان افزایش قیمت

ازار ورق ابتدای روز با توجه به خبرهای مبتنی بر افزایش دلار، دو جهت مختلف پیدا کرد، عده ای در این خصوص عکس العمل نشان داده و قیمت های اعلامی محصولات خود را حدود 10 تا 30 تومان افزایش دادند که عمدتا" شاخه های انتهایی و یا برخی مبادی غیر رسمی فروش بودند؛ گروه دیگر هم که بیشتر شامل نمایندگان رسمی فروش و برخی مبادی دیگر هستند، امروز ثابت اعلام کرده و با محدود کردن عرضه به دقت نوسانات و بازخورد حرکت امروز بازار را برای اتخاذ تصمیمات استراتژیکی فردا، مد نظر قرار دادند.

- فولاد مبارکه : انواع ورق سیاه توسط برخی از مبادی غیر رسمی " از خط کارخانه" امروز 10 تا 30 تومان افزایش قیمت.

- برخی از مبادی رسمی فروش انواع ورق مجتمع گیلان، نرخ امروز محصولات این شرکت را ثابت و بدون تغییر اعلام کردند.

- برخی از نمایندگان رسمی فروش فولاد کاویان، محصولات این شرکت را (ورق) امروز ثابت اعلام کردند.

- شنیده شد برخی از فروشندگان ورق روغنی، برخی از این محصولات را امروز ثابت و بدون تغییر اعلام کرده اند.

- انواع ورق 2 میل در برخی از مبادی فروش انبار تهران، امروز تقریبا ثابت اعلام شده است.

- شنیده شد ورق سیاه فولاد مبارکه (سایز 3 تا 15 میل) ، امروز توسط برخی از نمایندگان فروش در انبار تهران ثابت اعلام شده است.

ابتدای صبح برخی از مبادی فروش حوزه قوطی و پروفیل ثابت اعلام کردند. برخی دیگر از مبادی فروش قوطی و پروفیل هم در ادامه، امروز نرخ محصولات خود را کمی کاهش دادند؛ در کل نرخ متوسط این حوزه زیر محور 2400 تومان قرار گرفت و متوسط نرخ این حوزه امروز 20±2390 اعلام شد.

شنیده شد تیرآهن ذوبی اصفهان در " انبار تهران" توسط برخی از نمایندگان فروش در خصوص سایزهای 14 تا 18 ؛ امروز به ازای هر شاخه حدود 1 تا 3 هزار تومان با کاهش قیمت اعلام شده است و این شاید به این دلیل باشد که برخی دیگر از مبادی فروش این محصول از "خط کارخانه" سایزهای 14 تا 18 را حدود 10 تومان به ازای هر کیلو کاهش داده اند؛ بقیه سایزها در هر دو محل تقریبا ثابت و بدون تغییر اعلام شده است.

در حوزه ناودانی و نبشی هم شنیده ها حکایت از ثبات در بیشتر مبادی و در این قسمت از بازار در روز جاری داشت.

- فولاد ناب تبریز هم امروز کلیه محصولات خود را ثابت اعلام کرد

اکثر رسانه های مجازی و مکتوب امروز افزایش قیمتها در اکثر حوزه های فولاد را منعکس کردند. به طور مثال شنیده ها از بازار ورق حکایت از افزایش 10 تا 30 تومانی ورق2 سیاه دارد در این میان نبود تقاضا برخی عرضه کنندگان تیرآهن و میلگرد را مجبور به بازگرداندن قیمتها برپایه قیمتهای دیروز کرد. دلیل اصلی این تلاش برای افزایش قیمتها احتمالا افزایش شدید قیمت دلار در دو روز اخیر بوده است. اما با توجه به قیمت تمام شده برای واردکنندگان که بارها منعکس شده، عرضه کنندگان به دنبال بهانه ای برای توقف روند کاهش خارج از منطق اخیر بودند که البته میزان تقاضای کنونی اجازه رشد قابل توجه را نمی دهد و باید منتظر بود که موجودی انبارها آرام آرام کاهش یابد.

عده ای از تحلیلگران بر این عقیده اند که بازار ارز در حال حاضر به دنبال کشف قیمت است و قیمت کنونی واقعی نیست و انتظار کاهش آن وجود دارد. تجربه سالهای گذشته نشان داده است که کشف قیمت به واسطه تقاضای بازار مزایای بسیاری در مقایسه با کنترل قیمت ارز به طریق عرضه توسط دولت دارد. بانک مرکزی افزایش 100 تومانی دلار در یک روز را غیرقابل قبول عنوان کرده است.

آخرین قیمت اعلامی دلار با کمی تعدیل نسبت به ظهر 4140 تومان اعلام شده است. (آهن مارکت)

بازار پتروشیمی ها

افزایش قیمت دلار و وجود تقاضا برای برخی از گریدهای خاص پلیمری در بورس کالا موجب شد که رقابت قیمتی برای گونه ها و گریدهایی همچون پلی پروپیلن های نساجی خودنمایی کرده و باز هم رشد قیمت ها به رغم افزایش نرخ های پایه را البته برای کالاهای محدودی تجربه کنیم. همین ویژگی در کنار افزایش قیمت 22402 پتروشیمی مهاباد نشان می دهد که روز سه شنبه باید منتظر بازگشت دوگانگی قیمتی در بازار پتروشیمی ها باشیم یعنی برخی از گریدهای جذاب با رشد نرخ در بورس و بازار همراه شده و بخش بزرگ تری با بی توجهی بازار ، قیمت های پایه را به زحمت ثبت خواهد کرد. در هر حال انتظار هفته ای پر رونق برای معاملات پلیمرها اندکی خوش بینانه است.

در بازار آزاد هم همین وضعیت حکمفرما بود یعنی رشد قیمت ها با اهرم دلار ، باعث شد تا خریداران در نهایت مجبور شوند که قیمت های بالای فعلی را پذیرفته و با دست خود ، به افزایش قیمت ها جلوه ای رسمی بدهند هرچند که راهی جز این هم برایشان باقی نمانده و این خرید را باید از ترس افزایش بیشتر نرخ ها تحلیل کنیم. در هر حال ادامه رشد قیمت ها در بازار آزاد محتمل است ولی قدرت و شتاب چندانی نداشته و گام به گام و پله به پله محقق خواهد شد. این در حالی است که در صورت کاهش احتمالی قیمت دلار همین شتاب نسبی و محدود نیز از بین رفته و بازاری بدون تغییر نرخ ها را می توان تصور کرد.

برخی از مهمترین معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی اتیلن سبک تزریقی 1922T

پتروشیمی لاله

نقدی (مچینگ)

46,495

46,495

0

22

22

پلی اتیلن سنگین تزریقی 62N07UV

پتروشیمی لرستان

نقدی

40,607

40,607

1008

72

72

پلی اتیلن سنگین بادی BL3

پلیمر کرمانشاه

نقدی

40,617

40,617

1008

240

240

پلی پروپیلن شیمیایی ZB332C

نوید زرشیمی

نقدی

41,066

45,172

210

1890

210

پلی پروپیلن شیمیایی ZB332L

نوید زرشیمی

نقدی

41,066

41,066

105

105

84

پلی پروپیلن شیمیایی ZR230C

نوید زرشیمی

نقدی

41,066

45,172

210

13755

210

پلی پروپیلن نساجی ZH510L

نوید زرشیمی

نقدی

35,760

39,336

504

3528

504

پلی پروپیلن شیمیایی ZH515MA

نوید زرشیمی

نقدی

38,189

42,007

210

924

210

پلی پروپیلن نساجی ZH552R

نوید زرشیمی

نقدی

35,760

39,336

1008

5460

1008

پلی پروپیلن نساجی RG1102XL

پتروشیمی رجال

نقدی

35,760

39,336

294

1617

294

پلی اتیلن سنگین فیلم EX5

پلیمر کرمانشاه

نقدی

40,332

40,332

105

42

42

پلی پروپیلن نساجی PYI250

پتروشیمی پلی نار

نقدی

35,760

39,336

798

2499

798

پلی اتیلن سبک خطی 22402

پتروشیمی مهاباد

نقدی

41,516

42,554

240

696

240

پلی اتیلن ترفتالات نساجی Super Bright TG641

پتروشیمی تندگویان

نقدی

35,471

35,471

770

770

770

پلی اتیلن سنگین فیلم EX5

پتروشیمی مارون

نقدی

40,332

40,332

220

132

88

پلی اتیلن سنگین بادی BL3

پتروشیمی مارون

نقدی

40,617

40,913

110

220

110

پلی اتیلن سنگین لوله CRP100N

پتروشیمی مارون

نقدی

41,795

42,086

2024

2420

2024

پلی پروپیلن نساجی C30S

پتروشیمی مارون

نقدی

35,760

39,336

242

2640

242

پلی پروپیلن نساجی C30S

پتروشیمی مارون

سلف

35,760

38,639

4048

10252

4048

پلی پروپیلن نساجی Z30S

پتروشیمی مارون

نقدی

35,760

38,387

4048

7370

4048

پلی پروپیلن شیمیایی ZB332L

نوید زرشیمی

نقدی (مچینگ)

41,066

41,066

0

21

21

پلی اتیلن سنگین فیلم EX5

پتروشیمی مارون

نقدی (مچینگ)

40,332

40,332

0

22

22

در روز رکوردشکنی معاملات آپشن؛ ۱۵هزار قرارداد آتی سکه در بورس کالا منعقد شد

حجم معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران، طی روز یکشنبه به رقم ۱۵هزار و ۷۷۸ قرارداد و ارزش آن به یک هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال رسید که نسبت به معاملات شنبه این هفته رشد ۳۰ درصدی را تجربه کرد، چرا که حجم معاملات طی این روز به ۱۱ هزار و ۸۲۴ قرارداد رسیده بود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در روز رونق معاملات اختیار خرید سکه طلا و رکورد شکنی این بازار با انعقاد ۲هزار و ۲۸۹ قرارداد، بازار آتی سکه نیز با روند افزایشی قیمت و حجم معاملات رو به رو شد که کارشناسان عامل اصلی آن را افزایش بهای دلار عنوان می کنند. به این ترتیب روز یکشنبه بازار آتی سکه به نوسان های مثبت دلار واکنش نشان داد و قیمت ها در این روز در هر پنج سررسید بازار آتی با روند افزایشی رو به رو شدند.

بر این اساس روز گذشته سکه تحویل دی ماه با افزایش ۰/۹۷ درصدی به قیمت یک میلیون ۱۶۵ هزار تومان رسید. از سویی قرارداد تحویل اسفند نیز با قیمت یک میلیون و ۱۷۸ هزار تومان معامله شد و ۰/۹۵ درصد رشد داشت. این در شرایطی است که سکه تحویل اردیبهشت سال آتی با افزایش قیمت ۰/۹۷ درصدی با نرخ یک میلیون و ۱۹۳هزار تومان به فروش رسید. همچنین سررسید تیر سال آینده با نرخ یک میلیون و ۲۱۰ هزار تومان معامله شد و رشد ۰/۹ درصدی را به ثبت رساند و در پایان نیز سر رسید شهریور ماه با افزایش ۰/۹۸ درصدی با قیمت یک میلیون و ۲۲۹ هزار تومان معامله شد.

در بازار نقدی چه گذشت؟

روز یکشنبه در بازار سکه نیز قیمت‌ها همسو با رشد قیمت دلار افزایشی شدند. به این ترتیب، سکه تمام بهار آزادی از کانال یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان عبور کرد و با ۱۰ هزار تومان افزایش به قیمت یک‌میلیون و ۱۶۶ هزار تومان رسید. فلز گرانبهای داخلی در اولین روز هفته نیز تحت‌تاثیر رشد بهای دلار یک کانال قیمتی بالا رفته و از سطح یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان عبور کرده بود.

طی این روز نیم سکه نیز با رشد ۵ هزار تومانی ۶۱۰ هزار تومان فروخته شد. همچنین ربع سکه با ۴ هزار تومان رشد ۳۲۶ هزار تومان، سکه گرمی با ۲ هزار تومان افزایش ۲۰۲ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۳۹۶ تومان افزایش ۱۱۳ هزار و ۷۹۴ تومان داد و ستد می‌شود.

بازار گواهی سپرده سکه طلا

همچنین حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران طی معاملات امروز به ۳۶سکه به ارزش ۴۲۱میلیون ریال رسید.

راه اندازی معاملات اختیار فروش سکه طلا از چهارشنبه این هفته

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: با توجه به روند قابل قبول معاملات قرارداد اختیار خرید سکه طلا طی دو هفته گذشته، برگزاری دوره های آموزشی و همچنین درخواست مکرر فعالان بازار، از چهارشنبه هفته جاری قرارداد اختیار فروش (put option) سکه طلا برای سررسید اسفند امسال راه اندازی می شود. به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،حامد سلطانی نژاد گفت: بورس کالای ایران در تاریخ ۲۴۴ آذر ماه امسال، برای نخستین بار در بازار سرمایه اقدام به راه اندازی معاملات قراردادهای اختیار معامله (options) بر روی سکه طلا کرد که در تاریخ مذکور تنها قراردادهای اختیار خرید (call option) سکه طلا راه اندازی شد.

مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار داشت: با وجود آنکه قرارداد اختیار خرید سکه تنها بر روی یک سررسید (دی ماه) و چهار نماد معاملاتی فعال است، اما با استقبال فعالان بازار، طی ۹ روز اول معاملاتی حدود ۹ هزار قرارداد اختیار خرید سکه به ارزش بیش از ۱۰۲ میلیارد ریال در بورس کالا منعقد شده است.

سلطانی نژاد افزود: حال با توجه به برگزاری دوره های آموزشی گسترده توسط بورس کالای ایران با حضور فعالان بازار، روند قابل قبول معاملات اختیار خرید سکه طلا و همچنین درخواست های مکرر فعالان بازار جهت راه اندازی معاملات اختیار فروش سکه طلا، بورس کالای ایران از روز چهارشنبه ۸ دی ماه معاملات اختیار خرید و فروش سکه طلا را برای سررسید اسفند ماه امسال راه اندازی می کند.

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، راه اندازی اختیار فروش سکه طلا منجر به تکمیل زنجیره‌ ابزارهای مالی موجود بر پایه سکه طلا و تنوع بخشیدن به سبد ابزارهای مالی در دسترس سرمایه گذاران و پرتفوی سرمایه گذاری صندوق‌های کالایی می شود.

سلطانی نژاد در پایان با بیان اینکه قراداد اختیار فروش سکه نیز همانند قرارداد اختیار خرید با سبک اعمال اروپایی راه اندازی می شود، تصریح کرد: برنامه بعدی بورس کالای ایران در راستای توسعه بازار قرادادهای اختیار معامله، فراهم کردن امکان استفاده از سامانه برخط برای انجام این معاملات است.

آغاز عرضه گندم صادراتی در بورس کالا با حجم ۲۰هزار تن

از چهارشنبه هفته جاری براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار، صادرات گندم ایرانی از طریق رینگ صادراتی بورس کالای ایران آغاز خواهد شد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،امسال با توجه به خودکفایی در تولید گندم، صادرات این محصول از طریق بورس کالای ایران در ستاد تنظیم بازار مصوب شد که براین اساس رینگ صادراتی بورس کالا از چهارشنبه ۸ دی ماه میزبان عرضه های این محصول خواهد بود.

براساس اطلاعیه عرضه مندرج در سایت رسمی بورس کالای ایران، رینگ صادراتی در روز چهارشنبه میزبان عرضه دو محموله ۱۰ هزار تنی گندم دورم است. عرضه ۱۰ هزار تنی نخست تولید استان خوزستان و با قیمت پایه ۲۳۵ دلار و به صورت نقدی خواهد بود که موعد و محل تحویل این گندم ۱۵ دی ماه در انبار شوش خوزستان اعلام شده است. همچنین دومین محموله گندم تولید استان خوزستان نیز به میزان ۱۰ هزار تن با تحویل (FOB)در بندر امام خمینی و با قیمت پایه ۲۴۵ دلار به صورت نقدی روی تابلوی بورس کالا می رود.

گفتنی است براساس اطلاعیه عرضه گندم صادراتی در بورس کالا، نرخ تسعیر ارز، آزاد و تسویه بصورت ریالی است.

فردا؛ عرضه 3 میلیون لیتر حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی بورس انرژی ایران

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (دوشنبه 6 دی ماه 95)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای برش سنگین و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز و حلال 410 پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی و هیدروکربن سبک حاصل از برش دوم میعانات گاز ایلام کدHC4ساینا شیمی بهشت در رینگ داخلی مورد عرضه قرار گرفتند که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌‌‌ها و عرضه‌های مازاد معادل 287 تن به ارزشی بیش از 3 میلیارد و 5999 میلیون ریال بود.

امروز همچنین بازار برق شاهد معامله 540 قرارداد معادل 4,920 مگاوات ساعت به ارزشی بیش از 1 میلیارد و 701 میلیون ریال بود. لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 95/11/06 گشایش یافتند و همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 95/10/10 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغاز گردید.

در مجموع ارزش کل معاملات امروز در بورس انرژی ایران به 5 میلیارد و 300 میلیون ریال بالغ گردید.

شایان ذکر است در جلسه معاملاتی آتی (سه‌شنبه 7 دی‌ماه 95)، علاوه بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای پنتان پلاس پتروشیمی پارس، برش سنگین پتروشیمی جم، برش سنگین شرکت پتروشیمی شازند، متانول پتروشیمی فن آوران، متانول پتروشیمی شیراز و حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی و کالاهای حلال 402 پالایش نفت تبریز و گاز مایع خام پالایش گاز ایلام در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی عرضه خواهند شد. از نکات حائز اهمیت روز معاملاتی آتی می‌توان به عرضه 3 میلیون لیتر حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی بورس انرژی ایران اشاره کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24