Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

کاهش قیمت ها در بازار فولاد آن هم در روز ابتدایی فعالیت ها خود نشان می دهد که زیرپوست بازار چه خبر است. کاهش قیمت شمش و قراضه تاکنون به افت قیمت تمام شده محصولات فولادی انجامیده و در ضعف تقاضا ، بهترین شرایط را برای کاهش قیمت ها پدید آورده است...

هوای آلوده در بازارهای کالایی/میلگرد چند...؟ بروزرسانی آخرین قیمت ها

بورس24 :بازارهای کالایی هنوز هم رمق چندانی ندارد اگرچه بازار محصولات پتروشیمی جهش های قیمتی مقطعی داشته و احتمالاً قیمت های پایه اعلامی در روز یکشنبه نیز افزایشی خواهد بود. در بازار فولاد شاهد کاهش قیمت ها بودیم هرچند که هنوز هم بسیاری به مداخله عرضه کنندگان اصلی برای حمایت از قیمت ها امیدوار هستند. امیدی که نقض و نقیض بسیاری داشته ولی برای رسیدن به آن نقطه باید صبر کرد. رفتار قیمتی در روز ابتدایی هفته جاری خود نشان داد که هنوز زمان بهبود قیمت ها فرانرسیده و بازار باید منتظر باشد تا روزهای بهتری را ملاحظه کند. ضعف تقاضا و نگرانی از دورنمای قیمت ها جدی است و همین ترس و تردید را می توان سرعت گیر اول بازار به شمار آورد اما باز هم باید به رفتار بدنه مدیریتی بازار فولاد توجه کرد تا از این سمت چه نسخه ای برای بازار فولاد نوشته و پیچیده خواهد شد.

بازار محصولات پتروشیمی در روزهای اخیر رخداد خاصی را تجربه نکرد ولی افزایش قیمت دلار ، کاهش حجم معاملات در بورس کالا ، نگرانی از کاهش عرضه به بازار آزاد و انتظار برای اعلام قیمت های پایه جدید و ترس از رشد بهای پلیمرها در بورس کالا موجب شد تا رشد قیمتی پایان هفته گذشته ادامه یافته ولی از شتاب افزایش قیمت ها کاسته شد. این در حالی بود که بسیاری از گریدها کاهش نرخ پیدا کرده که نشان دهنده ضعف نسبی تقاضاست. در هر حال قیمت های بالای فعلی موجب شده تا بسیاری از خریداران تمایل خود را به خرید از دست بدهند ولی هنوز هم بسیاری از مصرف کنندگان پلیمرها ، تقاضای خود را از بازار داخلی تأمین می کنند. به نظر می رسد با اعلام قیمت های پایه جدید که احتمالاً افزایشی خواهد بود ، بازار با قدرت بیشتری به سمت رشد نرخ ها حرکت کند اما ضعف تقاضا خود سیگنالی مقاومتی به شمار می آید. در هر حال افزایش قیمت های جهانی و رشد نرخ ارز راهی جز افزایش قیمت ها را پیش روی بازار قرار نداده هرچند که این رفت و آمدهای تقاضا می تواند رشد قیمت ها را با تعویق رو به رو سازد ولی نابود نخواهد کرد.

کاهش قیمت ها در بازار فولاد آن هم در روز ابتدایی فعالیت ها خود نشان می دهد که زیرپوست بازار چه خبر است. کاهش قیمت شمش و قراضه تاکنون به افت قیمت تمام شده محصولات فولادی انجامیده و در ضعف تقاضا ، بهترین شرایط را برای کاهش قیمت ها پدید آورده است. هم اکنون دو طرزفکر غالب در بازار فولاد از ادامه کاهش قیمت ها خبر داده که منطقی است و در صورت عدم مداخله عرضه کنندگان اصلی ، این روند کاهشی راهی جز ادامه یافتن نخواهد داشت. به عبارت دیگر بازار خود را برای کاهش قیمت ها آماده کرده و حتی اگر تصمیم سازان بازار فولاد بخواهند در برابر این روند کاهشی مانع تراشی کرده و بازار را مجدداً مدیریت کنند ، به زمان نیاز دارند تا در گام اول شتاب افت قیمت ها را کاهش داده و در گام دوم بازار را به ثبات برسانند. در صورتی که چنین رخدادی محقق شود میتوان به بهبود بازار امیدوار بود. در گذشته بارها به این نکته اشاره کردیم که بازار فولاد ترسیده است و تا زمانی که این ترس از کاهش قیمت ها و ترکیدن حباب قیمتی احتمالی مرتفع نشود ، نمی توان به آینده رشد قیمت ها در بازار فولاد امیدوار بود. این در حالی است که هنوز بدنه مدیریتی بازار کاری انجام نداده اند ولی بهتر است در ابتدا بازار را به ثبات رسانده و سپس به فکر بهبود نرخ ها باشند. تعیین هدف قیمتی خود می تواند اعتماد از دست رفته را به بازار بازگردانده و در صورت تعیین درست هدف قیمتی ، بازار مجدداً به بدنه مدیریتی خود اعتماد خواهد کرد و با افزایش تزریق نقدینگی از آن قدردانی کرده که برای غالب فعالان این بازار رویکردی منطقی و مفید به شمار می رود. در روزهای اخیر گزارش های بسیاری با نگاه های متفاوت و گاهی متناقض در خصوص واقعیت های بازار فولاد منتشر می شود که با توجه به اهمییت آن ، غالب این گزارش به این مطلب اختصاص یافته است.

رونق فولادی‌ها در راه است؟

به گزارش گسترش صمت؛ برخی کارشناسان معتقدند باتوجه به نشانه‌های داخلی و خارجی می‌توان امید داشت که بازار به نسبت خوبی را برای فولاد پیش‌بینی کرد. در این‌باره محمدرضا بنی‌اسدی مدیرعامل گروه صنایع فولاد صبح پارسیان اظهار کرد: سال آینده وضعیت مناسبی را می‌توان برای بازار فولاد پیش‌بینی کرد. امسال بازار شاهد تغییراتی در زمینه فولاد خواهد بود و همچنین سال آینده پیش‌بینی‌ها بر این مبنا خواهد بود که بازار از رکود و بحران خود به‌طور کلی خارج خواهد شد. بنی‌اسدی در ادامه با توجه به تعرفه‌هایی که امسال برای رونق داخلی بر فولاد گذاشته شد، عنوان کرد: اتفاقا موضوعی که در حال حاضر مطرح است، تعیین تعرفه برای فولاد سال آینده است. چراکه سال گذشته بر این مبنا برای صنایع پایین‌دستی فولاد تعرفه تعریف کردیم که تولید فولاد در سال ۱۳۹۴ بسیار شکننده و کساد و بی‌رونقی بر بازار حاکم شده بود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، موضوع گسترش دامپینگ در امسال میلادی در سطح جهانی بود، چراکه میزان فولادی که از سوی کشورهایی چون چین، روسیه و اوکراین وارد بازار می‌شد، سبب عرضه بیش از حد و دامپینگ شده بود که عرصه را برای سایر کشورها تنگ کرده بود. این کارشناس فولاد ادامه داد: اما در حال حاضر بازار تا حدی به ثبات لازم در این زمینه رسیده است. از این‌رو این تعرفه‌های بالا را آن زمانی که بازار با رکود همراه بود، اعمال کردیم تا تولید داخلی و میزان عرضه و تقاضا به یک حالت تعادلی برسد. بنابراین هم‌اکنون دیگر لزومی ندارد برای سال جدید تعرفه‌های بالا اعمال کنیم. تعرفه فولاد سال گذشته یکباره افزایش یافت، در حالی که بازار امروز به حالت ثبات رسیده و دیگر تعرفه بالا ضروری به نظر نمی‌رسد. برای مثال در حال حاضر تعرفه ۲۵درصد ورق چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد. بنی‌اسدی با اشاره اینکه بازار فولاد روند بهبود و رونق را برای سال جدید در پیش گرفته است، اظهار کرد: در حال حاضر بازار فولاد در وضعیت مناسبی قرار دارد، چراکه هم با افزایش تولید و هم با افزایش تقاضا و هم با افزایش قیمت آن روبه‌رو هستیم. وی روند قیمت نفت در بازار فولاد را نیز موثر برشمرد و عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۷ میلادی تثبیت قیمت جهانی نفت روی ۵۵ تا ۶۰ دلار خواهد بود که البته احتمال افزایش قیمت را نیز خواهیم داشت و به وضعیت تثیبت‌شده‌ای خواهیم رسید. با توجه به این موضوع که کشور از تحریم نیز خارج خواهد شد، به طور قطع سال آینده با رونق بازار روبه‌رو خواهیم بود و این موضوع برای صنایع مختلف کشور از جمله فولاد رونق‌آفرین خواهد شد. بنی‌اسدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت فولاد در مقایسه با ۳ ماه پیش حدود ۲۰درصد افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود این افزایش قیمت به روند صعودی خود ادامه دهد. البته این پیش‌بینی با توجه به وضعیت سنگ‌آهن و کاهش تولید چین حتمی خواهد بود، چراکه شهرهای تجاری چین دچار آلودگی هوا شده‌اند، از این‌رو دولت چین فشار خواهد آورد تا فولادسازها تولیدات خود را کاهش دهند. وی در ادامه تاکید کرد: کاهش تولید چین سبب رونق بازار برای فولادسازها خواهد شد و چین به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی که دامپینگ را گسترش می‌دهد، کمرنگ خواهد شد. بنی‌اسدی در نهایت با اشاره به نرخ دلار و تثبیت آن در کشور عنوان کرد: از سوی دیگر اگر قیمت دلار حدود ۴هزار تومان در کشور تثبیت شود روی قیمت فولاد نیز تاثیرگذار خواهد بود. وی در مجموع سال آینده را خوب ارزیابی کرد و گفت: در مجموع به نظر می‌رسد بازار فولاد در سال ۲۰۱۷میلادی بهتر از ۲۰۱۶ خواهد بود.

قیمت تمام‌شده علت افزایش قیمت فولاد

البته از سوی دیگر برخی کارشناسان در حوزه فولاد معتقدند افزایش قیمت فولاد در چند ماه گذشته به‌دلیل افزایش تقاضا در این حوزه نبوده است. در این‌باره بهادر احرامیان، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد عنوان کرد: هرچند در چند ماه گذشته شاهد افزایش قیمت‌ها در حوزه فولاد بوده‌ایم اما از نظر حجم تولید، میزان تقاضا و همچنین میزان مصرف اتفاق خاصی روی نداده است. احرامیان در ادامه خاطرنشان کرد: افزایش هزینه تولید و قیمت تمام‌شده سبب افزایش قیمت فولاد شده است، از این‌رو کماکان شاهد افزایش میزان تقاضا در حوزه فولاد نبوده‌ایم.

وی توضیح داد: یکی از دلایل افزایش قیمت تمام‌شده فولاد هم در بعد داخلی و هم در بعد بین‌المللی افزایش سنگ‌آهن و زغال‌سنگ است و این به معنای افزایش تقاضا در فولاد نیست. این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در پاسخ به این پرسش که آیا با کاهش تولیدات چین در سال آینده می‌توانیم امیدوار به تحرک در بازار فولاد باشیم، گفت: چینی‌ها همچنان تولید خود را وارد بازار جهانی می‌کنند و در این زمینه شاهد اتفاق خاصی نبوده‌ایم و برای سال آینده نیز نمی‌توان با قطعیت عنوان کرد که تولیدات چینی‌ها کاهش خواهد یافت. احرامیان تاکید کرد: افزایش قیمت فولاد با توجه به اینکه به علت کمبود، عرضه روی نداده و به‌دلیل افزایش قیمت تمام‌شده نمی‌توان پیش‌بینی کرد که میزان تقاضا افزایش خواهد یافت؛ به همین دلیل نمی‌توان منتظر رونق ناگهانی در این بازار بود.

ماحصل گفتگوی دیده بان فولاد با یکی از کارشناسان بازار فولاد

نرخ قراضه پیرو روند کاهشی که از هفته گذشته آغاز شده در روز جاری نیز به روند نزولی خود ادامه داده است بطوری که قیمت خرید قراضه توسط اکثر ذوبی ها به زیر 1000 تومان رسیده و از سوی دیگر فاصله بین قراضه و آهن اسفنجی که بین 800 تا 850 تومان می باشد نیز کاهش پیدا کرده است که این خود جای بررسی دارد به لحاظ این روند عرضه کنندگان شمش از اواخر هفته قبل تصمیم گرفته اند که قیمت های معاملاتی بصورت توافقی انجام شود. گزارشات نیز از معامله حجم محدودی از شمش در زیر قیمت های 1400 تومان خبر می دهد اما در روز جاری تصمیم گروهی در حوزه شمش این است که قیمت های خود را با رصد بیشتر و بررسی همه جانبه ای بر قیمت تولید کنندگان مقاطع فولادی مانند میلگرد و نبشی معاملات را با کمی تاخیر انجام دهند. بر اساس انتظار تولیدکنندگان، کانال 1400 تومانی برای شمش و میلگرد 1650 تا 1700 تومانی، می تواند محدوده منطقی برای فروش این کالاها باشد. اما با این تفاسیر دو عامل بازدارنده برای رشد قیمت نوردکاران محرز است یکی عامل نرخ ارز و دیگری قیمت های جهانی که اولی از روز پنجشنبه روند نزولی خود را آغاز کرده و دومین فاکتور نیز بخاطر نزدیکی به تعطیلات سالانه و تعطیلات یک هفته ای عید شکوفه های چین در 27 ژانویه تا 4 فوریه 2017، این بازار وضعیت صعودی ندارد پس استناد به این دو فاکتور مساعد کننده قیمت های داخلی فعلا منتفی است با عنایت به توضییحات یاد شده توصیه ما رصد با دقت بازارها و پرهیز از فعالیت های هیجانی و عدم تاثیر پذیری مستقیم از نوشتارهای رسانه ای است چرا که در نهایت تصمیم گیرنده اصلی خودتان هستید که چگونه با این مسایل برخورد کنید

یکی از کمترین قیمت میلگرد در بازار تهران - ریال بر هر کیلوگرم

 

نوع کالا

کارخانه تولیدی

چهار شنبه

شنبه

 

میلگرد 8 آجدار A2

قزوین

16500

16400

 

میلگرد 10 آجدار A2

قزوین

15800

15700

 

میلگرد 12 آجدار A2

قزوین

15800

15700

 

میلگرد 14 آجدار A3

فولاد نیشابور

17550

17200

 

میلگرد 16 آجدار A3

فولاد نیشابور

17500

17200

 

میلگرد 18 آجدار A3

فولاد نیشابور

17550

17200

 

میلگرد 20 آجدار A3

فولاد نیشابور

17500

17200

 

میلگرد 22 آجدار A3

فولاد نیشابور

17550

17200

 

میلگرد 25 آجدار A3

فولاد نیشابور

17550

17200

 

تیرآهن شاخه 14

ذوب آهن اصفهان

2980000

2960000

 

تیرآهن شاخه 16

ذوب آهن اصفهان

3680000

3650000

 

تیرآهن شاخه 18

ذوب آهن اصفهان

4380000

4360000

 

تیرآهن شاخه 20

ذوب آهن اصفهان

6650000

6650000

 

تیرآهن شاخه 22

ذوب آهن اصفهان

7440000

7400000

 

تیرآهن شاخه 24

ذوب آهن اصفهان

8750000

8750000

 

تیرآهن شاخه 27

ذوب آهن اصفهان

10340000

10350000

 

قیمت های کف بنگاه تهران که در لحظه معامله تخفیف هم اعمال می شود.

گزارش بازار فولاد داخلی به نقل از برخی کانال های تلگرامی

اصفهانی از کارشناسان بازار فولاد معتقد است: بنا بر گزارشات دریافتی از نرخ باکس، شنیده شد که بازار شمش هم بی رونق و در حداقل تقاضا قرار دارد، بطوریکه خرید از سمت نورد کاران فعلا ضعیف بوده و قیمتهای پایین تری مورد انتظارشان است، اما بر اساس همین گزارش شنیده شد، برخی از شمش فروشان در قیمتهای پایین تر از 1400 تومان هم مقاومت کرده و حاضر به فروش نیستند؛ هر چند بازارشان در کل رکود و با حداقل تقاضا گزارش شده است. مطابق با همین گزارش دیده میشود که امروز شمش در بازار خصوصی ها با 20 الی 30 تومان کاهش قیمت در محدوده 1410 ~ 1360 تومان اعلام شده است.

همچنین بازار قراضه هم امروز کاهشی بود و میزان این کاهش در مبادی مختلف از 10 تا 40 تومان متفاوت بوده اما متوسط کاهش قیمت در این حوزه حدود 20 تومان رصد شد.

بازار میلگرد هم امروز در ادامه روند کاهشی هفته پیش، همچنان با شیب ملایم، کاهشی و رو به پایین است. و چنانکه کاهش قیمت شمش بنا بر اعلام ذوبی ادامه دار باشد؛ با توجه به نرخ شمش زیر 1400 تومانی، انتظار میلگرد 1650 ~ 1620 تومانی و یا حتی پایین تر در حوزه تولیدکنندگان خصوصی و نوردی ها، در آینده ای نزدیک، دور از انتظار نخواهد بود. از طرفی تجربه نشان داده است که بازار ایران غالبا غیر قابل پیشبینی بوده است؛ اما دیده میشود که این بار حتا با وجود تزریق پالسهای مثبتی از سوی عرضه کنندگان از قبیل افزایش قیمت دلار و یا نوسانات افزایشی نرخ فولاد جهانی؛ بازار اعتنایی نکرده و ضعف تقاضا در شاخه های انتهایی و بخصوص حوزه مسکن، نا و رمقی برای این حوزه از بازار باقی نگذاشته است. امید فعالان این حوزه اکنون به خریدهای پایان سال و شب عید است، که البته با موج اخیری که در بازار بوجود آمد، حتا این امید را هم کمرنگ میکند چراکه انبارها به واسطه خرید اخیر در ابتدای موج افزایشی پیشین، مملو از میلگرد بوده و جالب تر آنکه آنهایی که به امید فروش میلگرد 1800 تومانی دست به جیب شدند و مقدار زیادی میلگرد در 1700 تومانی دپو کردند؛ حالا نه تنها این انباشت کالا سودی برای آنها نداشته است، بلکه هم از طرف خواب میلگرد و هم با انتظار و مشاهده کاهش میلگرد به زیر 1700 تومان، میبایست در انتطار ضرر بیشتر باشند؛ و این یعنی اوج بی اعتمادی در بازار کنونی که حاصلی جز رکود مطلق نخواهد بود.

برخی از تغییرات صورت گرفته امروز که شامل ثبات و کاهش قیمت در برخی از مبادی این حوزه بود؛ به شرح زیر رصد شد:

فولاد کویر کاشان : ثابت

مجتمع فولاد پرند : ثابت

فولاد شاهرود : ثابت

پولاد نورد شیراز : ثابت

فولاد امیرکبیر خزر : ثابت

فولاد خراسان؛ ذوب آهن اصفهان و فایکو : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

ذوب آهن اردبیل : ثابت

فولاد نطنز : انواع کلاف 6.5 ساده : ثابت

فولاد قزوین و پارس آرمان : 20 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد صنعت بناب : برخی مبادی رسمی و غیر رسمی : ثابت؛ میانه روز 25 الی 30 تومان کاهش قیمت

فولاد سپهرایرانیان : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد آناهیتا گیلان : 10 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد خرم آباد : 25 تومان کاهش قیمت

فولاد ابهر : 25 الی 30 تومان کاهش قیمت

فولاد نوین ابهر : 40 تومان کاهش قیمت نسبت به اعلام چهارشنبه هفته گذشته.

فولاد کیان کاشان : 15 تومان کاهش قیمت

فولاد بافق یزد : نسبت به روز چهارشنبه هفته پیش حدود 5 تومان کاهش قیمت دارد.

فولاد آریا ذوب : 20 تا 30 تومان کاهش قیمت

فولاد شمس سپهر : 10 تومان کاهش قیمت

نورد فولاد گلستان : 10 تومان کاهش قیمت

آریان فولاد : انواع میلگرد حدود 30 تومان کاهش قیمت

فولاد خراسان : بازار غیر رسمی از برخی از مبادی فروش شنیده شد نسبت به روز چهارشنبه 15 تومان کاهش داده اند.

نورد فولاد گیلان (حسن رود) : به غیر از سایز 8 بقیه امروز حدود 15 تومان کاهش قیمت

آذر فولاد امین تیکمه داش : 30 تومان کاهش قیمت

صنایع فولاد کرمان (بردسیر) : حدود 10 تومان کاهش قیمت

فولاد درپاد تبریز : 30 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد ظفر بناب : 17 تا 37 تومان کاهش قیمت (با درنظرگرفتن تخفیفات)

فولاد کیان ابهر : 25 تومان کاهش قیمت

فولاد الماس : 15 تومان کاهش قیمت

ذوب آهن و نورد کرمان : 15 تا 40 تومان کاهش قیمت

فولاد آذر چلیک تبریز : 20 تومان کاهش قیمت

پرشین فولاد : اعلام رسمی خود 10 تومان کاهش قیمت

صنایع فولاد کاوه تیکمه داش : 30 تومان کاهش قیمت

صبا فولاد زاگرس شهرکرد : 20 تومان کاهش قیمت

سیما فولاد غرب : 30 تومان کاهش قیمت

گروه ملی اهواز : کلاف A2 سایز 8و10 حدود 25 تومان کاهش قیمت؛ کلاف 6.5 حدود 10 تومان کاهش قیمت.

فولاد معراج کردکوی : ثابت؛ انتهای روز 10 تومان کاهش قیمت.

فولاد آلیاژی یزد : انواع میلگرد ساده خود را ثابت اعلام کرده است.

فولاد آذربایجان : 20 تومان کاهش قیمت

بازار فولاد فاز کاهشی در پیش گرفت

به گزارش کارگزاری آبان؛ بازار فولاد در هفته گذشته با روندی کاهشی از قیمت ها رو به رو بود که بر خلاف هفته های قبل ، غالب مصنوعات فولادی از شمش و میلگرد و تیرآهن گرفته تا آهن قراضه و نبشی و ناودانی ؛ همگی افت نرخ هایی جدی را تجربه کردند تا جایی که بهای هر کیلوگرم فولاد حتی تا ١٠٠ تومان در هفته گذشته برای برخی از واحدهای تولیدی کاهش یافت. این در حالی بود که در طول فعالیت بازار در هفته گذشته شاهد بودیم که نرخ های پایین تری از سمت تولیدکنندگان مطرح عنوان شد که همین سیگنال با چاشنی رقابت منفی به افت بیشتری در بازار انجامید و البته رشد قیمت دلار هم کمکی به این بازار نکرد. این بار دیگر فعالان بازار فولاد به جای ترس از کاهش قیمت دلار ، در افزایش بهای ارز هم منفعتی را مشاهده نکرده و چهره حقیقی بازار را نگرانی از کاهش بیشتر تقاضا و رقابت برای فروش ترسیم کرد.البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که در روزهای پایانی هفته گذشته شتاب افت قیمت ها محدود شده و کاهش نرخ از سوی تولیدکنندگانی همچون میلگرد قزوین نیز در سطوح ١٠ تا ١٥ تومان در هر روز ، به این مطلب دامن زد. هنوز نمی توان به صراحت از تثبیت قیمت ها خبر داد. اصفهانی از فعالان بازار فولاد معتقد است: همزمان با مستولی شدن سرما و بارندگی در نقاط وسیعی از سطح کشور از یکسو و انباشت کالاهای خریداری شده مازاد تقاضا که در روند افزایشی هفته های قبل خریداری شده بود و متوازن نبودن ورود و خروج میلگردهای این انبارها از سوی دیگر، موجب گردید تا در هفته جاری بازار با حداقل تقاضا روبرو شود. در طول هفته ای که گذشت، نرخ محصولات واحدهای بزرگتری مثل ذوب آهن اصفهان، فولاد کویر کاشان و فولاد یزد با دامنه ای در حدود ٢٠ تا٣٠ تومان کاهش و برای برخی دیگر از واحدهای تولیدکننده میلگرد، کاهشی در حدود ٤٠ تا ٨٠ تومان را به همراه داشت.

با توجه به پایین بودن قیمت شمش و قراضه و ضعف قابل توجه تقاضا در بازار، بنظر میرسد پتانسیل افزایش قیمت پایدار در بازار پیش روی میلگرد به سختی ممکن شده و چنانچه تغییرات محسوسی در نرخ شمش ایجاد نگردد، نمیتوان خیلی به برگشت قیمتها در هفته آتی امیدوار بود. به فرض به وجود آمدن موج افزایشی در هفته پیش رو که دلیل اصلی آن ممکن است "تقاضاهای در صف برای انتظار کاهش بیشتر" باشد؛ بنظر نمیرسد که این موضوع پایدار مانده و خیلی برای متقاضیان این گروه جذاب و قانع کننده باشد. لذا در مجموع و با توجه به سیگنالهای دریافتی از وضعیت فعلی بازار، اصفهانی معتقد است احتمال هر گونه افزایش قیمت پایدار در این حوزه و در هفته آتی ضعیف خواهد بود.

یکی دیگر از کارشناسان بازار فولاد عنوان داشت که: وجود محموله های نسبتاً زیاد در انبارها در کنار کاهش بهای شمش در روزهای اخیر و همچنین کاهش قیمت قراضه ، خود از مواردی به شمار می آید که چشم انداز قیمتی را هنوز هم کاهشی نگه داشته ولی برای هفته آینده و مخصوصاً اواسط و اواخر آن ، شاید بتوان به ثبات قیمت ها خوش بین بود. گام های شکننده تصمیم سازان فولاد در بازار آزاد این بار قدرت چندانی نداشته ولی با رشد بهای دلار و نگرانی از شکسته شدن سقف قیمتی ٤١٠٠ تومانی در کنار تجربه های پیشین ، می تواند باز هم به کمک بازار فولاد آمده همچنین دست تصمیم سازان بازار را برای حمایت از قیمت ها بازتر از قبل ترسیم کند.

با توجه به انتظار بارش برف و باران و مشکلات حمل و نقل ، بی رمقی نسبی تقاضا ، ادامه رقابت منفی در بازار فولاد ، افزایش واقعی تولید فولاد خام در آمارهای رسمی و عدم اعتماد به بازار فولاد مواردی است که در آینده معاملات تأثیرگذار خواهد بود همچنین تحلیل قیمتی را نیز با دشواری رو به رو خواهد ساخت. هنوز نمی توان اظهارنظر قاطعی در خصوص دورنمای بازار ارائه کرد اما عقب نشینی نرخ ها در هفته جاری در کنار سیگنال های دلاری به آینده بازار در هفته پیش رو می تواند امیدواری هایی را ایجاد کرده که برای بازار فولاد بسیار مهم خواهد بود.

تجربه نشان داده است که در شرایطی که بازار با ابهام و ترس رو به رو است، ثبات نسبی و حتی چند جرقه کوچک قیمتی می تواند این داده را به بخش خرید در بازار ارائه کرده که زمان خرید فرارسیده و شاید نرخ ها بیش از این کاهش پیدا نکند بنابراین ثبات قیمتی عمیق تر شده و می توان به مسیری جدید در بازار امیدوارتر بود. در هر حال خوش بینی های ضعیف فعلی شاید بتواند از ریزش مجدد قیمت ها در مسیری طولانی مدت جلوگیری کرده ولی رشد مجدد قیمت ها به سیگنال هایی قدرتمند نیاز دارد که در ابتدا نیاز به بررسی واقعیت های تقاضا را می طلبد و سپس با توجه به سیگنالی های جهانی ، بهای دلار و وضعیت تولید همچنین توجه به موجودی انبارها باید بهترین تصمیم را اتخاذ کرد.

نکته دیگر را باید در مهاجرت نقدینگی جستجو کرد زیرا در هفته های اخیر و با رفت و آمد قیمتی در بازار فولاد شاهد بودیم که خوش بینی ها از بهبود بازار به افزایش حجم خرید و تقویت موجودی انبارها منجر شد که شائبه ای از ورود نقدینگی جدید را در بر داشته ولی در صورتی که رشد قیمت دلار به افزایش بهای فولاد منجر نشود ، شاید این روند معکوس شده یعنی سرمایه هایی هرچند محدود از فولاد به سایر بازارها همچون ارز مهاجرت کند. البته در صورتی که بازار ملک تغییر چهره ای جدی را شاهد باشد همه چیز دگرگون خواهد شد.

در بازارهای جهانی شاهد هستیم که هنوز نوسان قیمت ها فولادی شرایطی منطقی را تجربه کرده و با رشد محدودی نوسان می کند. این در حالی است که نگرانی ها از کاهش قیمت فولاد جدی شده و این بار شاهد کاهش قیمت سنگ آهن و زغال سنگ به عنوان دو ماده اولیه و حامل انرژی مهم در تولید فولاد هستیم. با توجه به این مطلب در کنار انتظار برای کاهش بیشتر بهای سنگ آهن ، شاید از این پس باید نگران کاهش قیمت فولاد هم باشیم که برخی نگرانی ها را در بازارهای جهانی ایجاد می کند. به نظر نمی رسد در هفته پیش رو تغییر قیمت چندانی را در بازارهای جهانی شاهد باشیم ولی برای هفته های آینده نمی توان اظهارنظر قاطعی داشت.

بازار پتروشیمی ها در فاز ابهامی جدید

به گزارش کارگزاری آبان؛ در هفته گذشته در بازار محصولات پتروشیمی شاهد چند رخداد بزرگ و مهم بودیم که هر یک از این موارد به تنهایی می تواند جهت کلی بازار را تغییر دهد. با توجه به این موارد یعنی جهش قیمت دلار به سقف قیمتی ٤٠٠٠ تومانی ، محدود شدن خرید در مچینگ تنها در صورت وجود سهمیه در بهین یاب و نگرانی از جهش قیمت های پایه و افزایش نرخ ها در بازار آزاد ، ممکن است چهره معاملات تغییری جدی را متحمل شود بنابراین در شیوه نگارش این گزارش بر خلاف هفته های دیگر ، به این موارد اشاره بیشتری خواهد شد. در هفته گذشته حجم عرضه پلیمرها ١٥ هزار و ٢٧٠ تن کاهش یافت ولی در همین زمان شاهد کاهش ٣١ هزار و ٥٠٠ تنی تقاضا بودیم که در نهایت حجم معاملات نیز ١٥ هزار و ٧٠٠ تن کاهش پیدا کرد که نشان دهنده ورود این بازار به یک فاز خطرناک با کاهش حجم معاملات است.

جهش قیمت دلار در بازار آزاد و شکسته شدن سقف روانی ٤٠٠٠ تومان کافی بود تا بازار داخلی با رشد قیمت ها رو به رو شود و همچنین ترس از احتمال افزایش بیشتر نرخ ها ، موجب شد تا تقاضایی کاذب به بازار وارد شده و در نهایت به رشد سریع تر قیمت ها منجر شد. این در حالی است که اگر قیمت دلار هم این‌گونه جهش نمی کرد ، باز هم بازار آزاد پلیمرها با افزایش قیمت مواجه می شد که دلایل این رخداد را همچون نوسان موجودی انبارها ، افزایش قیمت های پایه هفته های گذشته ، عدم سرایت افزایش قیمت های بورس کالا به بازار داخلی و تأثیرات روانی افزایش قیمت های جهانی و ... را در گزارش هفته گذشته مورد بحث و بررسی قرار دادیم. این در حالی است که منتظر اعلام قیمت های پایه جدید در هفته پیش رو هستیم یعنی بازار از هم اکنون خود را برای جهش جدیدی در قیمت های پایه آماده کرده که می تواند شتاب جدیدی را به این بازار وارد نماید.

در روزهای اخیر در بازارهای جهانی شاهد رشد نسبی قیمت محصولات پتروشیمی هستیم که در کنار افزایش قیمت دلار ، احتمال افزایش مجدد قیمت های پایه در بورس کالا را فراهم کرده یعنی التهابی جدید در بازار پتروشیمی ها را باید انتظار داشته باشیم. این در حالی است که هنوز افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی از توانمندی های مطلوبی برخوردار بوده یعنی امکان ادامه رشد قیمت محصولات پتروشیمی هنوز هم در بازارهای جهانی وجود دارد. در بازارهای جهانی به جز قیمت PVC سایر گریدهای پلیمری افزایش قیمت داشته هرچند که بیشترین رشد نرخ را پت بطری و پلی استایرن مقاوم تجریه کرده است. با توجه به این موارد می توان با صراحت بیشتری از احتمال رشد قیمت های پایه در روزهای پیش رو سخن گفت.

همان گونه که در هفته گذشته به آن اشاره کردیم رونق بورس کالا بالاخره به بازار آزاد سرایت کرد یعنی با افزایش قیمت ها در بازار داخلی و بهبود شکننده حجم معاملات رو به رو شدیم. این در حالی بود که در ابتدای هفته گذشته قیمت های بازار آزاد کاهشی بود ولی در پایان هفته شاهد رشد بهای اغلب پلیمرها در بازار داخلی بودیم تا هفته ای افزایشی رقم بخورد. با توجه به کاهش حجم معاملات و افت تقاضا از سوی صنایع مصرف کننده پلیمرها ، عدم رشد قیمت ها در ابتدای هفته در بازار آزاد منطقی بود ولی افزایش قیمت دلار و ترس از رشد بیشتر قیمت ها در نهایت شرایطی را ایجاد کرد تا بازار هر چه سریعتر به تبعیت از قیمت های بورس کالا و افزایش نرخ ها تن در دهد ولی این تمام ماجرا نبود.

با توجه به کاهش حجم معاملات بازار آزاد و همچنین عدم رشد قیمتی در بازار داخلی همگام با نرخ های بورس کالا شاهد بودیم که واسطه گری و سفته بازی به شدت کاهش یافته و خرید از بورس کالا و فروش در بازار آزاد دیگر توجیه اقتصادی چندانی نداشت. همین وضعیت که در برخی از رسانه ها به آن اشاره شد ، باعث گردید که مدیران بورس کالا به این فکر بیفتند که با استفاده از فرصت ایجاد شده ، ریشه واسطه گری و سفته بازی ها را برای همیشه بخشکانند بنابراین تصمیم بر این شد که:

تنها خریدارانی می توانند از طریق سیستم مچینگ (مازاد عرضه) اقدام به خرید نمایند که دارای سهمیه در سامانه بهین یاب باشند. از سوی سامانه بهین یاب پیش از این در سیستم مازاد عرضه، امکان خرید برای همه وجود داشت، اما اکنون تنها خریداران مرتبط می توانند کالای مورد نیازشان را خریداری کنند که دارای سهمیه در این سامانه باشند.

همچنین براساس اطلاعیه بورس کالا، امکان خرید برای کلیه محصولات پتروشیمی به صورت ٣ ماهه تا پایان سال فراهم خواهد بود اما برای کالاهای پلی پروپیلن، محصولات شیمیایی، نساجی و تمامی گرید های پلی اتیلن ترفتالات بطری به دلیل وجود تقاضای بالا ، تنها امکان خرید به صورت ماهانه فراهم است.

هرچند در نگاه اول حمایت از ثبات بازار و تقویت خریداران اصلی در بخش های پایین دستی دلیل اتخاذ این تصمیم بوده ولی نگرانی های بزرگی پشت پرده این تصمیم وجود دارد که کوچک ترین آن را در جهش قیمت ها پس از ابلاغ این دستورالعمل در بازار آزاد مشاهده کردیم. این در حالی است که واحدهای کوچک صنفی که توان و مجوز خرید از بورس کالا را در اختیار ندارند ، غالباً مواد اولیه خود را از بازار آزاد تأمین کرده که با این مصوبه ، دیگر عرضه های چندانی در بازار داخلی را شاهد نخواهیم بود که به رشد جدی قیمت ها منتهی می شود. از سوی دیگر واسطه ها دیگر توان چندانی برای خودنمایی نداشته و ادامه فعالیت ها برای آن ها دشوار خواهد شد. از طرف دیگر واحدهایی که از کد بهین یابی معتبر برخوردار هستند ، ممکن است با مشاهده رشد قیمت ها در بازار آزاد به جای تولید به واسطه گری روی آورده که برای کل اقتصادی مفید نخواهد بود. نهایتاً با کاهش تزریق کالا از بورس به بازار ، شرایط تولید در صنایع پایین دستی سخت از گذشته خواهد بود همچنین حجم معاملات در بورس کالا نیز کاهش یافته و به نظر نمی رسد تأثیری بر کل بازار بر جای گذارد. باید به این نکته اشاره کرد که از هم اکنون قیمت ها در بازار آزاد فضای بزرگ تری برای افزایش داشته و به صورت روزشمار با کاهش حجم عرضه به بازار داخلی رو به رو خواهیم بود که این مطلب در نهایت به زیان صنایع تکمیلی تمام خواهد شد. در نهایت باید گفت که این تصمیم تأثیر چندانی بر شرایط خرید از سوی مصرف کنندگان اصلی در بورس کالا نداشته زیرا در قانون پیشین خریداران دارای کد غیرمرتبط تنها می توانستند مازاد عرضه بر تقاضا را در مچینگ خریداری کرده بنابراین در رقابت های قیمتی تأثیرگذار نبودند.

در خصوص معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا شاهد آرامش نسبی بازار بودیم و در جدول زیر مهمترین معاملات روز شنبه درج شده است.

برخی از مهمترین معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

منو اتیلن گلایکول

فرساشیمی

نقدی (مچینگ)

26,727

26,727

0

44

44

پلی بوتادین رابر 1220

پتروشیمی شازند

نقدی

71,149

71,149

504

181/44

181/44

پلی اتیلن ترفتالات نساجی Super Bright TG641

پتروشیمی تندگویان

نقدی

33,520

35,594

506

1980

506

منو اتانول آمین

پتروشیمی شازند

نقدی (مچینگ)

37,186

37,186

0

22

22

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی (مچینگ)

6,583

6,583

0

50

50

گوگرد گرانوله

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

1,864

1,864

1000

690

290

وکیوم باتوم

پالایش نفت شیراز

نقدی

7,232

7,955

2000

16000

2000

گوگرد کلوخه

پالایش نفت شیراز

نقدی

1,622

1,622

100

20

20

وکیوم باتوم

پالایش نفت تبریز

نقدی

6,888

6,899

4000

8750

4000

سلاپس واکس

پالایش نفت تبریز

نقدی

8,984

8,984

1000

1000

1000

وکیوم باتوم

پالایش نفت بندرعباس

نقدی

7,232

7,955

12000

36000

12000

گوگرد گرانوله

پالایش نفت تبریز

نقدی

1,864

1,864

200

880

200

وکیوم باتوم

پالایش نفت بندرعباس

نقدی

7,232

7,955

12000

97200

12000

لوب کات سنگین

پالایش نفت بندرعباس

نقدی

11,080

11,080

10000

8000

8000

زیرساخت راه‌اندازی بازار آتی ارز آماده است/جلوگیری از خام فروشی با مکانیسم بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه راه‌اندازی بازار آتی ارز منتظر اعلام بانک مرکزی است، گفت: زیر ساخت‌های نرم افزاری و قوانین راه‌اندازی بازار آتی ارز آماده شده است. به گزارشایبنا؛ حامد سلطانی‌نژاد درباره راه اندازی بازار آتی ارز گفت:‌ برای راه اندازی این بورس پیش نیازهایی لازم است که البته این پیش نیازها از جانب بازار پول مطرح شده است. وی ادامه داد: بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار این بازار پیگیر اجرای سیاست‌هایی نظیر یکسان سازی نرخ ارز و همچنین راه‌اندازی بازار بین بانکی است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی گام هایی برای اجرایی شدن ارز تک نرخی برداشته است‌، اظهارداشت: این امر می‌تواند علاوه بر کمک به بازار نقدی، زمینه ساز راه اندازی بازار مشتقه نیز باشد. مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد:‌ فعالان این بازار نیز هم اکنون آماده انجام معاملات در این بازار شده اند؛ البته فعالان بورس و طلا اشتراک‌هایی با بازار ارز دارند و این فعالان می‌توانند در این بازار نیز فعال شوند. وی در پاسخ به این پرسش که عرضه کننده ارز مورد نیاز بازار آتی ارز آیا آمادگی ارایه به میزان لازم را دارد؟ گفت:‌ عرضه کننده عمده ارز این بازار بانک مرکزی است.

نسبت صادرات غیرنفتی و نفتی ۵۰ به ۵۰ شد

مدیرعامل بورس کالای ایران اظهارداشت: نسبت صادرات کشور به سمت صادرات غیر نفتی حرکت کرده به نحویکه این نسبت به ۵۰ درصد رسیده است؛ بنابراین ارز ماحصل از صادرات نفتی و غیر نفتی به نسبت ۵۰ به ۵۰ رسیده که نسبتی بی‌سابقه است.

طلا و ارز سازمان اموال تملیکی همچنان در راه بورس کالا

مدیرعامل بورس کالا درباره عرضه طلا و ارز قاچاق که در اختیار سازمان اموال تملیکی است، اظهارداشت:‌ این سازمان چند باری این کالاها را روی تابلوی بورس کالا آورد اما به دلیل اینکه شرایط فراهم نشده بود مبادله ای انجام نشد.

سلطانی نژاد تصریح کرد:‌ بنابراین در حال بررسی هستیم تا از این ظرفیت استفاده کنیم و این در حالی است که بهترین راهکار برای عرضه این کالاها بورس کالا است، زیرا در این بورس نیازی به تشریفات مزایده نیست.

وی ادامه داد: انجام این معاملات منوط به عزم مسئولان سازمان اموال تملیکی است زیرا بورس کالا زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده است.

نقش آفرینی بورس کالا در جلوگیری از خام‌فروشی

مدیرعامل بورس کالای ایران از ماموریت جدید این بورس برای جلوگیری از صادرات مواد خام خبر داد و گفت:‌ با توجه به تصویب آیین نامه اجرایی ماده ۳۷قانون رفع موانع تولید به منظور جلوگیری از خام فروشی، بورس کالا بر اساس مصوبه هیات وزیران مرجع اجرای این مصوبه شده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس مواد خام برای صادرات، ابتدا باید سه بار در تالار داخلی بورس کالا عرضه و در صورت به فروش نرسیدن، گواهی صادرات دریافت کند.

مدیرعامل بورس کالا تصریح کرد:‌ این امر ظرفیت خوبی را در رینگ صادراتی بورس کالا ایجاد کرده و از صادرات مواد خام جلوگیری می‌کند.

امکان مدیریت و تنظیم بازار ارز با راه اندازی معاملات آتی

مهم ترین مزیت راه اندازی بازار آتی ارز پیش بینی پذیر کردن نرخ ارز برای فعالان اقتصادی است؛ ضمن اینکه این بازار امکانی فراهم می کند تا عرضه و تقاضای ارز در محلی متمرکز و مدیریت پذیر صورت گیرد که این اتفاق به ثبات بازار کمک شایانی خواهد کرد.

به گزارش مهر ؛ هادی اخلاقی فیض آثار، مدیرعامل بانک ملت به لزوم راه اندازی بازار آتی ارز به منظور پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز اشاره کرد و گفت: قطعا فعالان بازار ارز از راه اندازی بازار آتی ارز استقبال می کنند زیرا این طرح به ثبات نرخ ارز کمک کرده و بسیاری از موارد را پیش بینی پذیر می کند؛ لذا زمانیکه عنصر نااطمینانی از بازار حذف شود طبیعتا فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در روندی رو به رشد قرار می گیرد.

وی افزود: مهم ترین مزیت راه اندازی بازار آتی ارز پیش بینی پذیر کردن نرخ ارز برای فعالان اقتصادی است؛ ضمن اینکه این بازار امکانی فراهم می کند تا عرضه و تقاضای ارز در محلی متمرکز و مدیریت پذیر صورت گیرد که این اتفاق به ثبات بازار کمک شایانی خواهد کرد.

مدیر عامل بانک ملت در پاسخ به این پرسش که آیا راه اندازی بازار آتی ارز در بورس کالای ایران می تواند به مدیریت بازار ارز از سوی نهادهای تصمیم گیر کمک کند؟ گفت: با توجه به شفافیت اطلاعات و داده های معاملات بورس، نهادهای ناظر و تصمیم گیر با وفور اطلاعات مفید در این حوزه مواجه می شوند و می توانند برای مدیریت بازار تصمیم های درست تری بگیرند؛ به این ترتیب اگر بازار آتی ارز شکل بگیرد از تعاملات درونی این بازار اطلاعاتی خارج می شود که می تواند مبنایی برای تصمیم گیری صحیح از سمت عرضه و تقاضا باشد.

اخلاقی فیض آثار گفت: راه اندازی بازار آتی ارز در بورس کالا به همت نهادهای متولی همچون بانک مرکزی و سازمان بورس و بازیگران بازار از جمله صادر کننده ها نیاز دارد که باید دید آنها چقدر برای ایجاد این بازار به منظور پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز، اصرار دارند.

اخلاقی در پایان در خصوص علت تاخیر در راه اندازی بازار آتی ارز با وجود مصوبه شورای عالی بورس گفت: شاید علت تاخیر برای راه اندازی بازار آتی ارز، وجود دغدغه هایی در زمینه میزان کنترل پذیر بودن نرخ ارز در این بازار بوده است اما با توجه به تصویب این موضوع در شورای عالی بورس، انتظار می رود که بازار آتی ارز به زودی راه اندازی شود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24