Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سیدن آن به محدوده های ١٨٠ الی ٢٠٠ تومان را می توان بسیار مناسب ارزیابی کرد چراکه نرخ دلار برای این شرکت ٣۴٠٠ تومان و ...

پتانسیل های دلار ۴هزار تومانی برای بازار

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت فولاد (بخش دوم)
  • بررسی تکنیکال
    • بمپنا
    • رکیش
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت فولاد (بخش دوم)

صنعت فولاد به عنوان صنعت مادر برای رشد اقتصادی در مرکز توجهات قرار گرفته است و این در حالی ست که نوسانات ارز و قیمت های جهانی بر این صنعت اثر مستقیم دارد. تغییرات در بازارهای جهانی به خصوص چین و امریکا بر این کامودیتی اثر مستقیم دارد و در بازار داخلی نیز می توان به شکلی محسوس آن را لمس کرد. افزایش بودجه عمرانی دولت برای سال 96 نیز می تواند محرک خوبی برای این صنعت تلقی شود. همین موضوع بهانه ای شد تافولادی ها با دسته بندی محصولات را در چند نوبت بررسی کنیم. در این صنعت باید منتظر گزارشات ماهانه درخشانی باشیم چراکه روند فروش آذر ماه این صنعت مطلوب بوده و ضمن افزایش نرخ، تناژ فروش داخلی و صادراتی هم به شکل ملموسی افزایش یافته است...

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) بمپنا

برق عسلویه مپنا در یک روند موجی تا محدوده 1220 تومان اصلاح قیمتی را تجربه کرد و به نظر می رسد با نزدیک شدن به انتهای موج 5 می تواند بار دیگر مورد توجه قرار گیرد.

1180 الی 1200 تومان نخستین حمایت معتبر برای این سهم به حساب می آید و محدوده 1120 تا 1140 تومان نیز در صورت اصلاح بیشتر می تواند پله دوم برای سهامداران میان مدتی با بررسی شرایط دقیق تر سهم باشد.

ب ) رکیش

رکیش در روند اصلاحی پس از شکاندن یک کانال نزولی تا محدوده 450 تومان هم صعود کرد اما اکنون با پولبک به سطح شکسته شده در محدوده 400 تومان مجددا می تواند به روند قبلی خود ادامه دهد.

این سهم که در حوالی 395 تا 400 تومان حمایت نسبتا معتبری دارد، با ریسک کم و حد ضرر 360 تومان برای سهامداران میان مدتی جذاب و قابل بررسی خواهد بود.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

رئیس جمهور کشورمان در هفته اخیر در جهت روابط نزدیکتر سیاسی و اقتصادی با همسایگان خود در سفری سه روزه به سه کشور ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان سفر کرد. رئیس جمهور درباره این سفر گفت: هر سه کشور جز کریدور ایران به غرب یا به شرق یا شمال هستند. به این معنا که ما از ارمنستان می‌توانیم به دریای سیاه متصل شویم و به کشورهای غربی و اروپایی اتصال پیدا کنیم. در عین حال از طریق قزاقستان خط ریل راه آهن داریم و می‌توانیم با کشورهای شمالی و غربی رفت و آمد داشته باشیم. از سویی چینی‌ها به دنبال آن هستند که از مسیر قرقیزستان خط آهنی بکشند که به ایران متصل شود. بنابراین هر سه کشور مسیر کریدوری منطقه ایران به شمال،‌ غرب و شرق هستند.

در سیاست خارجی در این هفته سه کشور روسیه، ایران و ترکیه در مسکو در جهت حل بحران سوریه که هدف آن ایجاد آتش‌بس، رساندن کمک های بشردوستانه و ایجاد راه حل برای بحران سوریه بود، اجلاسی برگزار کردند و بر سر یک بیانیه مشترک توافق کردند که شامل حمایت کامل خود از حاکمیت، استقلال، یکپارچگی و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه به‌عنوان یک دولت چند نژادی، چند مذهبی، غیر فرقه‌ای و دمکراتیک، نقش سازمان ملل متحد در تلاش‌ها برای حل این بحران بر طبق قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل، اهمیت گسترش و تعمیم آتش‌بس، دسترسی بدون مانع بشردوستانه و جابجایی آزاد غیرنظامیان در سراسر کشور سوریه بود. این بیانیه مورد توافق با حمایت چین روبرو شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا با اضافه کردن الحاقیه‌ای جدید به دستورالعمل مبادلات تجاری و تحریم‌های ضد ایرانی خود،فهرست تجهیزات پزشکی و کالاهای کشاورزی قابل صدور به ایران را گسترش داد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه یک الحاقیه جدید برای تحریم‌های ضد ایرانی صادر کرد که براساس آن، علاوه بر آزاد کردن صادرات میگو، فهرستی گسترده‌تر از تجهیزات پزشکی قابل صادرات به ایران را به اطلاع تاجران رسانده است.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

اقتصاد کشور در هفته های اخیر با تحولات بسیاری روبرو بوده است که از جمله آن می توان به افزایش نرخ دلار، کاهش تورم، حذف صفر از پول ملی و بررسی بودجه نود و شش در بعد داخلی و انتخاب ترامپ و آینده مبهم برجام، افزایش قیمت نرخ کامودیتی ها و افزایش نرخ نفت در بعد خارجی آن اشاره کرد که می تواند تاثیرات بسیاری بر روی آینده کشورمان و نرخ رشد اقتصادی بگذارد. در بعد داخلی حذف صفر از پول ملی در حال حاضر فعلا عملیاتی نخواهد شد به گفته وزیر اقتصاد بحث دولت از طرح جایگزینی تومان و ریال بیشتر تطبیق قانون با رفتار مردم است. وی با بیان اینکه واحد پولی ما در قانون ریال است افزود: در قانون آمده که هر ریال 100 دینار است، اما هیچ اسمی از "تومان" در قانون نیامده است. این در حالی است که اصولا در حال حاضر واحد دینار در رفتار پولی و مالی ما هیچ جایگاهی ندارد و مردم براساس واحد تومان مسائل مالی خود را محاسبه می‌کنند. طیب‌نیا،ادامه داد: ما تنها کشوری در دنیا هستیم که بین آنچه در قانونمان آمده و آنچه که در معادلات مالی و پولی انجام می‌دهیم تفاوت اساسی وجود دارد، لذا دولت یازدهم تصمیم گرفت که بین رفتار مردم و قانون تطبیق ایجاد کند.

در مورد افزایش نرخ دلار از یک سو پس از آنکه مشخص شد دولت برای سال آینده نرخ دلار 3300 تومانی را در نظر گرفته و فعلا تصمیمی بر تک نرخی کردن ارز با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ندارد و از سوی دیگر ایندکس دلار نیز با رشد حدود 8 درصدی مواجه شد نرخ ارز طی هفته ها اخیر از قیمتهای 3600 تومان با افزایش به بالای 4000 تومان در این هفته رسید. این امر البته با تزریق ارز پتروشیمی ها در بازار آزاد با هماهنگی بانک مرکزی با کنترل محدودی روبرو شد و البته رئیس سازمان برنامه و بودجه در همین باره گفت قیمت کنونی دلار به نظر دولت قیمت واقعی نبوده و نیست و به دنبال بهبود وضعیت موجود هستیم.

تورم نیز که همواره رابطه مستقیمی با نرخ ارز داشته است در ماههای اخیر روند متفاوتی داشته است و علیرغم اینکه در آذر ماه نرخ ارز با رشد 400 تومانی روبرو شد تورم در این ماه به 7.2 درصد کاهش یافت که البته تاثیر آن را در انتهای آذر ماه بیشتر به چشم خواهد آمد.

در بعد جهانی اقتصاد و تاثیر آن بر کشور ما افزایش نرخ کامودیتی ها و محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی باعث شد تا سود آوری شرکتهای داخلی با جهش خوبی روبرو بشود که این امر به خصوص در کنار رشد قیمت نفت زمینه نرخ رشد اقتصادی 7.6 درصدی را فراهم بیاورد. در همین ارتباط یک گارشناس اقتصادی اعلام کرد با توجه به ظرفیت‌های خالی اقتصاد ما در سال های گذشته وصول رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی چندان دور از انتظار نبود ولی برای استمرار رشد در سال‌های آینده نیازمند آن هستیم که سرمایه گذاری مناسب در بخش‌های مختلف اقتصاد صورت بگیرد و در واقع در نوعی می‌توان این رشد را رشدی دانست که تاثیر چندانی در اقتصاد ندارد اما به هر حال در رفاه خانوار موثر خواهد بود.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

صدای اعتراضات در بازار سرمایه در حال افزایش یافتن است و اکثر معامله گران نگران آینده سرمایه های خود هستند و وضعیت فعلی جای هیچ امیدواری را در بین سهامدران نگه نداشته است از یک سو دولت در جهت تامین منابع مالی خود با انتشار اوراق مشارکت خروج منابع پولی از بازار ثانویه را رقم می زند که این مهم در شرایط کمبود نقدینگی فعلی بحرانهای این بازار را بیشتر می کند و از سوی دیگر توقف طولانی مدت و بیش از عرف نمادها به گفته دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در کنار زیان سرمایه‌گذارانی که به نقد شوندگی نیاز دارند و مجبور به فروش سایر دارایی‌ها به قیمت زیان دیدن سبدهای سرمایه گذاری هستند، باعث بروز تبانی و ایجاد زمینه تقلب می شود.

در همین ارتباط سازمان بورس در جهت شفاف سازی در مورد تخلفات بازار سرمایه اعلام کرد که ابتدای سال 95 تاکنون نزدیک به 500 گزارش تخلف جدید توسط واحدهای نظارتی سازمان و بورس ها به کمیته رسیدگی به تخلفات واصل شده و این کمیته در این مدت 978 تصمیم اعم از قرار و حکم صادر کرده است. سرپرست مدیریت پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سازمان بورس همچنین در راستای پیشگیری از وقوع ناهنجاری در بازار به ممنوعیت فعالیت برخی اشخاص حقیقی که اسباب گرفتاری کارگزاران شده بودند، اقدام کرده است، گفت: در صورت تکرار تخلف توسط اشخاص محکوم علیه، برخورد سازمان با لحاظ سوابق تخلفاتی ثبت شده متخلف بدون هر گونه اغماضی به مراتب شدیدتر خواهد بود.

در بازار سرمایه در این هفته شاهد رونمایی از معاملات اختیار معامله بودیم . سخنگوی سازمان بورس 6 مزیت ابزار اختیار خرید را برشمرد و گفت:افزایش نظارت و ثبات بازار، منفعت سرمایه گذاران چه هنگام رشد و چه در زمان افت، نقش بیمه برای سهم ها، افزایش سطح تحلیل در بازار، رشد بازار و تامین مالی، توسعه دانش مالی از مزایای اصلی این ابزار است. دکتر محمدی با بیان اینکه این ابزار، افزایش نظارت بر بازار سرمایه و افزایش ثبات آن را به همراه دارد گفت: سرمایه گذاران می توانند از اختیار خرید از فرصت های رو به بالا استفاده و همچنین از اختیار فروش در زمان تعدیل بهره برداری کنند. اختیار خرید و فروش مانند بیمه سرمایه گذاری است و نتیجه آن ثبات بخشی به بازار سرمایه و حرکت منطقی آن خواهد بود.

صنایع بورسی

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ توافقات بین اعضای اوپکی و غیر اوپکی نفت که منجر به کاهش عرضه در شش ماهه ابتدای سال آینده میلادی شد تثبیت قیمت این محصول در هفته های اخیر در محدوده 50 دلار را در پی داشت، این مهم نشان می دهد عملی شدن آن می تواند افزایش نرخ تا حدود 60 دلار را نیط شاهد باشیم.

اما در بازار سرمایه امید به نفت 60 دلاری نیز نتوانست اوضاع نامناسب این گروه را که بیشتر تاثیر پذیر از کل صنعتهای حاضر در بازار سرمایه و به خصوص خودرو می باشند را تغییر دهد و اکثر نمادهای این گروه معاملات منفی را در طول هفته طی کردند. در پالایشی ها شاوان توانست در کاهش تولید نفت کوره که ارزش بسیار پایینی برای پالایشگاههای کشورمان دارد و متاسفانه نبود تکنولوژی باعث کم نشدن آن شده است، موفق عمل کرده است و تولید این محصول حدود 16.7 درصد کاهش یافته است.

در شیمیایی؛ در این گروه که با توجه به رسیدن به انتهای سال میلادی و کاهش نوسانات قیمتی در بازارهای جهانی شاهد معاملات متعادل و کم نوسانی با کمی نرخ شیب منفی بودیم، بالا رفتن قیمت محصولات پتروشیمی در بازار های مالی دنیا در چند هفته قبل تاثیر مثبت خوبی در شرکتهای گروه گذاشت و باعث تعدیلات مثبت در آنها شد که در راس آنها می توان به شرکت پتروشیمی زاگرس با تعدیل مثبت بالای 90 درصدی اشاره کرد. اما در این هفته شپدیس در مجمع سالیانه خود 1096 ریال برای هر سهم سود پرداخت نمود و اعلام نمود که برای سال آینده فاز سوم تولید اوره و آمونیاک خود را که هم اکنون 95 درصد پیشرفت داشته است افتتاح خواهد نمود و این مهم برای سال آینده در صورت ادامه دار بودن روند افزایشی قیمت اوره باعث رشد سود آن خواهد شد. همچنین در کنار شپدیس شخارک نیز در گزارش عملکرد خود اعلام کرد که نرخ متانول در آذر ماه 46 درصد بالاتر از پیش بینی شرکت می باشد. از زیر مجموعه های پایین دستی گروه نیز شکربن افزایش نرخ دلار برای این شرکت مناسب ارزیابی می شود و فروش شرکت هم با نرخهای بالاتری در دو سه ماه اخیر اتفاق افتاده است.

در خودروسازی؛ گروه خودروسازی که در آخرین روزهای هفته قبل با انتشار بلوک پارسیان از سوی ایران خودرو با روندی مثبت روبرو شده بودند از ابتدای این هفته وبا خوابیدن تب این خبر بار دیگر روندی منفی به خود گرفتند این روند که بیشتر به علت ابهام در اجرای قراردادهای خودروسازان و به خصوص سایپا با سیتروئن و عملی نشدن آن تاکنون و پس از انتخاب ترامپ بوجود آمده است باعث احساس ناامنی در نزد سهامداران و نخریدن سهام و به رکود رفتن گروه شده است.

حرکت منفی خودروسازان در پایان هفته ابتدا با قطعی شدن واگذاری پارسیان از سوی ایران خودرو به تعادل رسید و در ادامه هم با شایعات در مورد بازگشایی سایپا در هفته آینده روندی مثبت به خود گرفت .

در این گروه مهمترین عاملی که باعث حرکت روند مثبت گروه می شود بازگشایی خساپا می باشد در این مورد علی بیگ زاده رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس در گفتگو با بورس پرس گفت: با توجه به ارایه اطلاعات و بازگشایی نماد زیرمجموعه این شرکت یعنی پارس خودرو ، سایپا باید گزارش حسابرسی شده سود نیمه اول سال را ارایه دهد تا بعد از بررسی، امکان بازگشایی نماد آن فراهم شود با توجه به ارایه اطلاعات و بازگشایی نماد زیرمجموعه این شرکت یعنی پارس خودرو ، سایپا باید گزارش حسابرسی شده سود نیمه اول سال را ارایه دهد تا بعد از بررسی، امکان بازکشایی نماد آن فراهم شود. همچنین مدیر عامل این شرکت مهدی جمالی هم در خصوص آخرین وضعیت این خودروسازی به ایلنا گفت: نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش تولید داشتیم در حالی که کل خودروسازی کشور 26 درصد رشد داشته است. وی افزود:همزمان با افزایش تولیدات و گسترش فعالیت‌ها، مذاکرات را با شرکت‌های گوناگون خارجی برای تولید خودروهای جدید شروع کردیم و اکنون قرارداد مشارکت با سیتروئن تنظیم شده و مراحل نهایی را می‌گذراند. یک سیاست اصلی و کلی در مجموعه سایپا توسعه محصول است که به صورت جدی در این گروه در حال پیگیری است. این صحبتها در حالی عنوان شد که سایپا از لحاظ رضایتمندی مشتریان از فروش و خدمات پس از فروش در رده های آخر قرار دارد

از دیگر اتفاقات این گروه بازگشایی نماد خپارس بعد از افزایش سرمایه بود که با روندی منفی در خود نماد و روندی مثبت در حق تقدم آن جالب توجه بود .

در فلزات اساسی؛ بعد از تقویت شاخص دلار در این هفته و همچنین رسیدن به انتهای سال میلادی و کم تقاضا به علت تعطیلات کریسمس کومودیتی ها با کاهش قیمت در بازارهای جهانی روبرو شدند و همین امر عاملی برای رشد نیافتن قیمتها در بازار سرمایه کشورمان شد. با این حال بررسی ها نشان می دهد بازارهای جهانی در سه ماهه ابتدای سال 2017 بار دیگر رشد قیمتها را شاهد خواهد بود. در این مورد می توان کاهش موجودی انبارها در مورد فلز روی و بالا رفتن آمار واردات سنگ آهن چین همزمان با افت تولید معادن این کشور و بالا رفتن میزان مصرف فولاد در چین با توجه به رشد بخش مسکن و خودرو در این کشور و کاهش صادرات به میزان 2.4 درصدی آن را از عوامل افزایش قیمتها در سال آینده برشمرد .

در بازار سرمایه ایران افت قیمت مجدد فملی و رسیدن آن به محدوده های 180 الی 200 تومان را می توان بسیار مناسب ارزیابی کرد(نرخ دلار برای این شرکت 3400 تومان و نرخ هر تن شمش مس در بازارهای جهانی 4500 دلار پیش بثینی شده است) همچنین در مورد فخوز نیز شاهد رشد فروش و قیمت فروش نسبت به ماه قبل از آن یعنی آبان ماه بوده ایم که این مهم می تواند این سهم را نیز در لیست خرید قرار دهد .

در گروه بانکی؛ در این گروه در هفته گذشته نشست ویژه دولت با هدف بررسی وضعیت بانکها در بورس با سه تصمیم همراه بود تصمیم برآن شد که بانکها به طور دسته جمعی باز شوند. تعیین تکلیف حجم و نرخ سود بدهیهای دولت، تعیین تکلیف مساله تسعیر ارز در نظام بانکی و بررسی مجدد میزان ذخایر در نظر گرفته شده برای مطالبات مشکوک الوصول، سه تصمیم ویژه دولت بوده است.

در گروه دارویی ؛ هلدینگ برکت که یکی از بزرگترین هلدین گهای دارویی کشور است به احتمال زیاد در نیمه اول دی ماه عرضه اولیه شود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24