Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

شاید درست تر آن باشد که فرض شود مه ابهام در فضای کسب و کار جهانی ، که کشور ما نیز از آن تاثیر میپذیرد ، تا ماه ها ادامه خواهد داشت و در اثر عوامل داخلی اقتصاد نیز ، پیچیدگی بیشتر خواهد شد...

راندن خوارزمی در مه غلیظ

دکتر حجت الله صیدی، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری خوارزمی در سرمقاله ای در نشریه داخلی وخارزم اوضاع اقتصادی جهان و ایران را تحلیل کرده و شرایط کنونی را حساس توصیف کرده است:

در انتهای دره مه

سکوی ابر می چرخد

سکوی ابر

ابر نهان کننده و بارنده

فضای کسب و کار جهان را مه سنگینی فرا گرفته، که البته با اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، بر غلظت مه و ابهام ناشی از آن به میزان زیادی افزوده شد .خطاست اگر از فضای مه آلود، لزوما تعبیری ناخوشایند به دست داده شود. بسا که در انتهای جاده مه آلود، ابر امیدی باریدن گیرد و بالندگی آغاز شود .اما، آن هم خطاست که ضرورت های راندن در فضای مبهم مه، نادیده انگاشته شده و بدون هراس از خطر گمراهی در ظلمات، بی همراهی خضر، این مرحله طی شود. برآمدن نام دونالد ترامپ از صندوق های رای بزرگ ترین اقتصاد جهان، بسیاری از تحلیلگران بازارهای مالی را دچار بهت و حیرت کرده و پیش بینی پذیری اقتصاد جهانی، چه در سطح کلان و چه در سطح خرد را با تردید روبرو ساخته است.اگرچه باور مشهور آن است که معمولا سیاست های اجرایی منتخبین در عرصه عمل، متفاوت با شعار های زمان مبارزه انتخابات است، اما تاکیدهای رییس جمهور منتخب آمریکا بر مواردی مانند تغییر سیاست های تولید و مصرف انرژی ، تولید، تعرفه ها و نکاتی از این دست، خوش بینی هایی را در مورد قیمت جهانی کالاهای پایه ای مانند نفت، فلزات و غیره تا حدود زیادی کاهش می دهد و از این رو، به نظر می رسد که یکی از سناریوهای محتملی که بنگاه ها باید برای پیش بردن اهداف تجاری خود، مورد توجه قرار دهند، عدم افزایش و حتی شاید کاهش قیمت کالاهای یادشده در سال یا سال های پیش رو باشد.

در فضایی چنین، برای بنگاهی که برنامه راهبردی اش دستیابی به اهداف بلند پروازانه رشد و بالندگی و افزایش سودآفرینی است، نه صرف انتظار کشیدن برای بیرون رفتن از سنگینی مبهم مه، تدبیر صحیحی به شمار می آید و نه ناامید شدن. بلکه، با امید بارش ابر نهان کننده و بارنده، باید راندن در مه را دوام بخشید تا به هدف رسید و البته بیش از پیش باید دقت و تمرکز به خرج داد تا دستیابی به مقصد ممکن گردد و همانگونه که در گذشته نیز بر آن تاکید شده بود، باید باور داشت که دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است.

شاید درست تر آن باشد که فرض شود مه ابهام در فضای کسب و کار جهانی ، که کشور ما نیز از آن تاثیر میپذیرد ، تا ماه ها ادامه خواهد داشت و در اثر عوامل داخلی اقتصاد نیز ، پیچیدگی بیشتر خواهد شد. زیرا با نزدیک شدن به پایان سال خورشیدی ، میزان کسری بودجه روشن تر شده و از سوی دیگر بر اثر افزایش حجم نقدینگی در ماه های اخیر، مهار تورم دشوارتر خواهد شد و از ماه های پایانی سال نیز با نزدیک تر شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری در ایران ، فضای ویژه ای بر جامعه و دنبال آن اقتصاد حکمفرما خواهد شد و از این روی ممکن است تعیین تکلیف مواردی اساسی مانند بدهی دولت به بنگاه ها ، سیاست های پولی و ارزی و مشابه آن به راحتی امکان پذیر نباشد و در این راستا ، شفافیت لازم در بازار سرمایه نیز ایجاد نگردد و بازار اوراق بهادار، همچنان به نوسان های غیر عادی خود ادامه دهد. به این موارد می توان اضافه کرد تاثیر موارد ویژه ای مانند تعدیل و اصلاح اساسی صورت های مالی بانک های بزرگ بورسی که سود حسابداری را به زیانی هنگفت بدل ساخته و هنوز وضعیت باز شدن نماد آن ها در بورس در هاله ای از ابهام قرار دارد و از آن روی که صنعت بانکداری مانند شریان های اصلی بدن عمل کرده و هرگونه اختلال در آن ، کل بدن را تحت تاثیر قرار می-دهد، باز شدن نماد بانک ها نیز پیام ویژه ای برای سرمایه گذاران در بورس خواهد داشت که ممکن است اولین پیامد آن افزودن بر افت و خیزهای غریب شاخص های بورس باشد.

اشتیاق سیراب شدن از ابر نهان کننده و بارنده در انتهای دره مه، گروه ثروت آفرینی پایدار برای نسل ها را بر آن می دارد که همچنان به راندن ادامه دهد. زیرا شاعر زنده یاد همان شعر آغازین این نوشته در جایی دیگر گفته است که رفتن به راه می¬پیوندد، ماندن به رکود. اکنون در میانه راه، و آغاز سال چهارم برنامه راهبردی هفت ساله سرمایه گذاری خوارزمی، نه ماندن نجات بخش است و نه برگشتن. فقط باید پیش رفت. در میانه ای که باید مقدمات استخراج طلای کشف شده از معدن شادان و معادن اقماری آن را فراهم ساخت، طرح های کلان ساختمانی را پیش برد، طرح تجاری سازی نیروگاه منتظر قائم را تکمیل کرد و طرح افزایش ظرفیت را با جدیت دنبال کرد، تفاهم نامه پانصد مگاواتی نیروگاه های مقیاس کوچک در شمال کشور را اجرایی کرد، برنامه تجدید ساختار و محصولات جدید توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی را پیش برد ، طرح انتقال و توسعه بازار و محصولات سینا دارو را به انجام رساند، ارتقاء ترکیب سبد سرمایه گذاری گروه را دنبال کرد و طرح های عملیاتی هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی زیما را اجرایی کرد و در کنار آن ها فعالیت های بازار سرمایه و بین الملل را گسترش داد ، حتی ایستادن و درنگ کردن برای چند روز نیز خطایی نابخشودنی است. با این اعتقاد و باور عمیق، گروه سرمایه گذاری خوارزمی در هوای رسیدن به آسمان آبی و هوای آفتابی چشم انداز راهبردی، خود را آماده پیش بردن برنامه ها در شرایط جدید اقتصاد جهانی و داخلی می کند تا به فضل الهی، همچون گذشته، افزایش سود و ثروت را همچنان محقق سازد و با گذشتن از تمامی دشواری ها و مانع های پیش رو، به اعتماد سرمایه گذاران و سهامداران ارجمندش و تلاش های کارکنان خستگی ناپذیرش در تمامی گروه، پاسخی در خور دهد.این چنین تر باد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24