Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازارهای کالایی میل خود به افزایش مجدد نرخ ها را پنهان نکرده هرچند برای بهبود مجدد به گذشت زمان نیاز دارد...

ردپای دلار ۴٠٠٠ تومانی در بازار

بورس24 :افزایش قیمت دلار کافی بود تا بازار آزاد محصولات پتروشیمی میل خود به افزایش قیمت ها را نشان دهد هرچند که معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا التهاب بازار هفته های قبل را در بر نداشت. به نظر می رسد بازارهای کالایی میل خود به افزایش مجدد نرخ ها را پنهان نکرده هرچند برای بهبود مجدد به گذشت زمان نیاز دارد. در بازار فولاد هنوز روند کاهشی قیمت ها ادامه داشته ولی شتاب افت نرخ تقلیل یافته اما هنوز به ثبات نرسیده است. به نظر می رسد هفته آینده باید رخدادهای جدیدی را انتظار داشته باشیم که بسیاری از آن ها از رشد قیمت دلار ، سوخت گیری خواهد کرد.

بیم و امید قیمتی فولادی ها

گزارش بورس24 حاکی از آن است:ادامه کاهش قیمت فولاد ادامه دار شد و در روز چهارشنبه شاهد ادامه کاهش قیمت ها بودیم و نرخ های پایین تری از سمت تولیدکنندگان مطرح عنوان شد که همین سیگنال با چاشنی رقابت منفی به افت بیشتری در بازار انجامید. این در حالی بود که رشد قیمت دلار و نزدیک شدن بهای آن به سطوحی نزدیک به 4100 تومان هم کمکی به این بازار نکرد. این بار دیگر فعالان بازار فولاد به جای ترس از کاهش قیمت دلار ، در افزایش بهای ارز هم منفعتی را مشاهده نکرده و چهره حقیقی بازار را نگرانی از کاهش بیشتر تقاضا و رقابت برای فروش ترسیم کرد. این در حالی بود که شتاب افت قیمت ها محدود شده و البته کاهش نرخ از سوی تولیدکنندگانی همچون میلگرد قزوین نیز در سطوح 10 تومانی ، به این مطلب دامن زد. هنوز نمی توان به صراحت از تثبیت قیمت ها خبر داد هرچند که افزایش قیمت دلار یک بار به کمک رشد قیمت ها آمده ولی این بار این احتمال با اما و اگرهای بیشتری همراه بوده است. واقعیت آن است که عدم وجود اهداف قیمتی خود دلیلی برای ناامیدی نرخ ها به شمار می رود اگرچه می توان از این پس به امید ثبات قیمت ها نشست.

وجود محموله های نسبتاً زیاد در انبارها در کنار کاهش بهای شمش در روزهای اخیر و همچنین کاهش قیمت قراضه ، خود مواردی به شمار می آید که چشم انداز قیمتی را هنوز هم کاهشی نگه داشته ولی برای هفته آینده و مخصوصاً اواسط و اواخر آن ، شاید بتوان به ثبات قیمت ها خوش بین بود. گام های شکننده تصمیم سازان فولاد در بازار آزاد این بار قدرت چندانی نداشته ولی با رشد بهای دلار و احتمال شکسته شدن سقف قیمتی 4100 تومانی در کنار تجربه های پیشین ، می تواند باز هم به کمک بازار فولاد آمده همچنین دست تصمیم سازان بازار را برای حمایت از قیمت ها بازتر از قبل ترسیم کند.

با توجه به انتظار بارش برف و باران و مشکلات حمل و نقل ، بی رمقی نسبی تقاضا ، ادامه رقابت منفی در بازار فولاد ، افزایش واقعی تولید فولاد خام در آمارهای رسمی و عدم اعتماد به بازار فولاد مواردی است که در آینده معاملات تأثیرگذار خواهد بود همچنین تحلیل قیمتی را نیز با دشواری رو به رو خواهد ساخت. هنوز نمی توان اظهارنظر قاطعی در خصوص دورنمای بازار ارائه کرد اما عقب نشینی نرخ ها در هفته جاری در کنار سیگنال های دلاری به آینده بازار در هفته پیش رو می تواند امیدواری هایی را ایجاد کرده که برای بازار فولاد بسیار مهم خواهد بود.

تجربه نشان داده است که در شرایطی که بازار با ابهام و ترس رو به رو است، ثبات نسبی و حتی چند جرقه کوچک قیمتی می تواند این داده را به بخش خرید در بازار ارائه کرده که زمان خرید فرارسیده و شاید نرخ ها بیش از این کاهش پیدا نکند بنابراین ثبات قیمتی عمیق تر شده و می توان به مسیری جدید در بازار امیدوارتر بود. در هر حال خوش بینی های ضعیف فعلی شاید بتواند از ریزش مجدد قیمت ها در مسیری طولانی مدت جلوگیری کرده ولی رشد مجدد قیمت ها به سیگنال هایی قدرتمند نیاز دارد که در ابتدا نیاز به بررسی واقعیت های تقاضا را می طلبد و سپس با توجه به سیگنالی های جهانی ، بهای دلار و وضعیت تولید همچنین توجه به موجودی انبارها باید بهترین تصیمیم را اتخاذ کرد.

نکته دیگر را باید در مهاجرت نقدینگی جستجو کرد زیرا در هفته های اخیر و با رفت و آمد قیمتی در بازار فولاد شاهد بودیم که خوش بینی ها از بهبود بازار به افزایش حجم خرید و تقویت موجودی انبارها منجر شد که شائبه ای از ورود نقدینگی جدید را در بر داشته ولی در صورتی که رشد قیمت دلار به افزایش بهای فولاد منجر نشود ، شاید این روند معکوس شده یعنی سرمایه هایی هرچند محدود از فولاد به سایر بازارها همچون ارز مهاجرت کند. البته در صورتی که بازار ملک تغییر چهره ای جدی را شاهد باشد همه چیز دگرگون خواهد شد.

به گزارش کانال تلگرامی دیده بان فولاد؛ آنچه که از ماههای قبل استباط می کردیم به نظر میرسد در حال وقوع است و آن تزریق نقدینگی است به جامعه که معمولا در آستانه انتخابات رخ می دهد به عقیده تنی چند از فعالان بازار سیگنال ارزی روز چهارشنبه نشان می دهد که پول در حال ورود است همان پولی که عده ای آن را "پول سیاه "می نامند اخیرا نیز تحرکاتی دیده می شود مانند خرید معدن ، خرید محصولات فلزی و حتی بعضی کارشناسان اوضاع بورس را در ادامه مثبت تلقی می کنند اینها همه جمع بندی نظراتی است که گروهی از فعالان بازارهای مختلف آن را ابراز می کنند نتیجه این تحرکات که ممکن است تقاضای تصنعی از سوی برخی دیگر قلمداد شود بزودی خود را نشان خواهد داد امیدواریم که لااقل بازار آهن از اسیب چنین وضعیتی در امان بوده و حداقلش این است که هیجانی واکنش نشان ندهد ... انشاالله (دیده بان فولاد)

یکی از کمترین قیمت میلگرد در بازار تهران - ریال بر هر کیلوگرم

میزان تغییر

چهار شنبه

سه شنبه

کارخانه تولیدی

نوع کالا

200-

16500

16700

قزوین

میلگرد 8 آجدار A2

200-

15800

16000

قزوین

میلگرد 10 آجدار A2

200-

15800

16000

قزوین

میلگرد 12 آجدار A2

-

17550

17550

فولاد نیشابور

میلگرد 14 آجدار A3

-

17500

17500

فولاد نیشابور

میلگرد 16 آجدار A3

-

17550

17550

فولاد نیشابور

میلگرد 18 آجدار A3

-

17500

17500

فولاد نیشابور

میلگرد 20 آجدار A3

-

17550

17550

فولاد نیشابور

میلگرد 22 آجدار A3

-

17550

17550

فولاد نیشابور

میلگرد 25 آجدار A3

20000-

2980000

3000000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 14

10000-

3680000

3690000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 16

20000-

4380000

4380000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 18

50000-

6650000

6650000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 20

40000+

7440000

7400000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 22

-

8750000

8750000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 24

10000-

10340000

10350000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 27

قیمت های کف بنگاه تهران که در لحظه معامله تخفیف هم اعمال می شود.

گزارش بازار فولاد داخلی به نقل از برخی کانال های تلگرامی

اصفهانی از کارشناسان بازار فولاد معتقد است: روز چهارشنبه در حوزه ورق شنیده ها و مشاهدات این قسمت از بازار حاکی از روند توافقی و در برخی از مبادی فروش، توام با کمی کاهش قیمت میباشد. همچنین ورق 2 میل در برخی از مبادی و بنادر شمال و جنوب کشور، روز چهارشنبه در حالی ثابت اعلام شده است که پس از انتشار خبر عبور دلار از مرز 4000 تومان؛ برخی از فعالان این حوزه را گوش به زنگ نموده است، بطوریکه با رصد وضعیت نرخ حوالجات دلار با احتیاط بیشتری عمل می نمایند. همچنین انواع ورق 2 میل در انبار تهران و توسط برخی از نمایندگان فروش تا این لحظه و روز چهارشنبه ثابت و توافقی شنیده شد.

- در خصوص مجتمع فولاد گیلان شنیده شد، انواع ورق سیاه توسط برخی از نمایندگان فروش رسمی این واحد تولیدی روز چهارشنبه ثابت اعلام شده است.

- برخی از نمایندگان فروش رسمی محصولات فولاد کاویان هم روز چهارشنبه نرخ اعلامی خود را ثابت اعلام کرده اند.

- در خصوص ورق سیاه رول فولاد مبارکه هم شنیده شد؛ در برخی از مبادی فروش غیر رسمی این واحد تولیدی، روز چهارشنبه با کاهش قیمت توام بوده است و این کاهش شامل سایز 4و 5 میل حدود 5 تا 20 تومان و سایز 10 تا 15 میل حدود 30 تا 40 تومان، بوده است و این در حالی است برخی دیگر از مبادی فروش این واحد تولیدی، کاهش چندانی در قیمتهای پیشنهادی خود نداشتند.

-در حوزه قوطی و پروفیل هم روز چهارشنبه تقریبا شاهد ثبات در بیشتر مبادی این حوزه بودیم؛ همچنین شنیده ها حاکی از کاهش قیمت تعداد کمی از مبادی دیگری که سه شنبه از تغییرات کاهشی جا مانده بودند، می نماید؛ و بطوریکه شنیده شد اعلام قیمت قوطی مشتق از ورق 2 میل اکثر مبادی این حوزه روی مرز 2400 تومان با حدود 20 تومان بالا یا پایین صورت گرفت.

-در خصوص تیرآهن ذوبی اصفهان در "انبار تهران" و در مورد برخی سایزها و در برخی از مبادی کاهش 1000 تومانی به ازای هر شاخه دیده میشود و شاید علت آن کاهش 5 تا 10 تومانی (به ازای هر کیلو) اعلام شده برخی از نمایندگان فروش این کالا (به غیر از سایز 20) از "خط کارخانه" اصفهان بوده باشد. همچنین در "انبار اصفهان" هم شنیده ها حاکی از کاهش 2 الی 3 هزار تومانی (به ازای هر شاخه) در خصوص برخی سایزها و توسط برخی از نمایندگان فروش بوده است.

-در حوزه ناودانی و نبشی هم در ادامه روند کاهشی و ریزش قیمتها در این قسمت از بازار که سه شنبه اتفاق افتاد؛ روز چهارشنبه هم توسط برخی دیگر ادامه پیدا کرد تا بطور طبیعی و مورد انتظار بازار، قیمت های اعلامی مبادی مختلف این حوزه از بازار هم به توازن برسد. فولاد ناب تبریز نیز پس از ریز قیمتی سه شنبه در برخی از مبادی این حوزه؛ انواع محصولات خود را حدود 30 تا 70 تومان کاهش داده است. صبا فولاد منظومه اصفهان هم روز چهارشنبه 10 تومان کاهش قیمت داشت.

مطابق با گزارش ارسالی سامانه اقنا؛ روز چهارشنبه تغییرات اعمال شده این حوزه شامل موارد زیر بودند :

- فولاد نستا : ثابت

- فولاد ناب تبریز : 30 الی 70 تومان کاهش

- فولاد سراب : 30 الی 40 تومان کاهش

فولاد شکفته مشهد : ثابت

- آریان فولاد : 10 تومان کاهش

- نورد سجاد : 50 الی 70 تومان کاهش قیمت

- فولاد سپاهان اصفهان : 40 تومان کاهش قیمت

- فولاد جاوید بناب : 40 الی 50 تومان کاهش قیمت

- جویا نورد فولاد تهران : 30 تا 80 تومان کاهش قیمت

- فولاد دهشیر یزد : ثابت

- فولاد نصر تبریز : ثابت

- فولاد البرز ایرانیان : 75 الی 85 تومان کاهش قیمت.

- فولاد فراد : 70 تا 75 تومان کاهش قیمت.

بازار شمش هم روز چهارشنبه شاهد ادامه روند کاهشی بود و مطابق با گزارش نرخ باکس این کاهش روز چهارشنبه با شیب ملایم تر و حدود 10 تومان حادث شده و بطوریکه شنیده شد و بر اساس همین گزارش؛ روز چهارشنبه شمش در محدوده 1400 تا 1450 تومان اعلام شده است. برخی از آگاهان و فعالان این بازار، امتناء نوردیها از خرید شمش به واسطه ضعف تقاضای موثر بازار میلگرد و نیاز ذوبی ها به نقدینگی را همچنان از مهمترین دلایل کاهش قیمت شمش می دانند.

بازار میلگرد هم روز چهارشنبه شاهد ادامه روند کاهشی، اما با شدت کمتری بود؛ بطوریکه رصد شد میانگین این کاهش در دامنه 5 تا 30 تومان حادث شد و این در حالی بود که برخی دیگری از مبادی این حوزه ترجیح دادند که قیمت اعلامی محصولات تولیدی انها روز چهارشنبه ثابت باشد. البته مسئله ای دیگری که روز چهارشنبه کمی سوال برانگیز شد؛ ریزش قیمتی برخی از مبادی غیر رسمی فروش میلگرد ذوب آهن اصفهان بود که در ابتدا با شدت بیشتری صورت گرفت (حدود 60 تا 80 تومان کاهش قیمت)؛ اما با گذشت زمان کمی بهبود یافت و این دامنه کاهشی کمتر شد (حدود 40 تا 60 تومان)؛ که این نشان دهنده آزاد شدن برخی از حواله های غیر متعارف و غیر مرتبط با نمایندگان رسمی فروش ذوب آهن اصفهان بوده است. همچنین بنظر میرسد که همزمان برخی از فروشندگان انباری، گوی سبقت را در کاهش قیمت و فروش این بار آزاد شده ذوب آهن اصفهان از فروشندگان "خط تولید" ربوده و با کاهش بیشتر، سعی در فروش کالای خود داشتند.

برخی از تغییرات صورت گرفته روز چهارشنبه بازار میلگرد، شامل موارد زیر بود :

فولاد خرمدشت : ثابت

مجتمع فولاد خرم آباد : ثابت

فولاد آناهیتا گیلان : ثابت

مجتمع فولاد صنعت بناب : اعلام رسمی محصولات این شرکت روز چهارشنبه ثابت و بدون تغییر بوده است.

آذر چلیک تبریز : ثابت

فولاد نیک صدرای طوس : ثابت

فولاد شاهرود : ثابت

پولاد نورد شیراز : ثابت

فولاد درپاد تبریز : ثابت

گروه ملی اهواز : ثابت

مجتمع فولاد پرند : ثابت

فولاد خراسان : برخی از مبادی رسمی فروش ثابت

سیما فولاد غرب : ثابت

مجتمع فولاد پرند : ثابت

فولاد آلیاژی ایران (یزد) هم انواع میلگرد ساده پیشنهادی خود را ثابت اعلام کرده است.

فولاد کویر کاشان : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد سپهر ایرانیان : اگر کاهش 20 تومانی سه شنبه آخر وقت را حساب کنیم؛ روز چهارشنبه تقریبا ثابت اعلام شده است.

فولاد قزوین و پارس آرمان : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد ابهر : 5 تا 10 تومان کاهش قیمت

آریا ذوب : 25 تومان کاهش قیمت نسبت به اعلام سه شنبه صبح؛ نسب به آخر وقت سه شنبه 10 تومان

فولاد شمس سپهر : 20 تومان کاهش قیمت

فولاد بافق یزد پس از توقف 10 روزه اعلام قیمت در کانال اطلاع‌رسانی خود؛ روز چهارشنبه با کاهش تقریبا 100 تومانی نسبت به بیستم همین ماه؛ مجددا اعلام قیمت کرد.

صدر فولاد لرستان : برخی از سایزها حدود 10 تومان کاهش قیمت

نورد فولاد گیلان (حسن رود) : ثابت؛ میانه روز اطلاعیه کاهش قیمت بصورت توافقی

صبا فولاد زاگرس شهرکرد : 10 تومان کاهش قیمت

نورد فولاد گلستان : 10 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد ظفر بناب : 5 تومان کاهش قیمت

فولاد خراسان : برخی مبادی غیر رسمی 10 تومان کاهش قیمت

آریان فولاد : 20 الی 25 تومان کاهش قیمت

فولاد نوین ابهر : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد کیان کاشان : 10 تومان کاهش قیمت؛ میانه روز مجددا 20 تومان کاهش قیمت

ذوب آهن و نورد کرمان : 5 تا 10 تومان کاهش قیمت

صنایع فولاد کرمان ( بردسیر ) : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد معراج کردکوی : 15 تومان کاهش قیمت

فولاد ابر کوه یزد : نسبت به دو روز پیش 20 تومان کاهش قیمت

فولاد امیرکبیر خزر : برخی مبادی غیر رسمی حدود 20 تومان کاهش قیمت

ذوب آهن اصفهان : توسط برخی از مبادی رسمی فروش روز چهارشنبه ثابت و برخی دیگر همراه 10 تومان کاهش قیمت، اعلام شده است.

فولاد اردبیل : 20 تومان کاهش قیمت

پرشین فولاد : 20 تومان کاهش قیمت

آذر فولاد امین تیکمه داش : ثابت؛ میانه روز 20 تا 30 تومان کاهش قیمت

فولاد کاوه تیکمه داش : 20 الی 30 تومان کاهش قیمت.

فولاد ارگ تبریز : برخی از سایزها 10 تومان کاهش قیمت.

فولاد البرز ایرانیان : برخی مبادی غیر رسمی و رسمی 30 تومان کاهش قیمت

فولاد آذربایجان : 10 تومان کاهش قیمت

برخی از مهمترین معاملات محصولات صنعتی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

اسید استیک

پتروشیمی فن آوران

نقدی

13,006

14,170

828

1449

828

شمش 1000p-99.8

آلومینیوم ایران(ایرالکو)

نقدی

74,425

74,425

600

600

600

بیلت 6063-7

آلومینیوم ایران(ایرالکو)

سلف

78,993

78,993

500

80

80

کک متالورژی 140-60

کک سازی زرند

نقدی

7,700

7,700

200

100

100

شمش 1000p-99.75

آلومینیوم المهدی

نقدی

74,125

-

1000

0

0

بیلت 6063-7

آلومینیوم ایران(ایرالکو)

سلف (مچینگ)

78,993

78,993

0

420

420

پیش بینی مدیر عامل شرکت ملی فولاد از رشد صادرات تا پایان سال

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: با ادامه روند فعلی پیش بینی می شود امسال میزان تولید فولاد به 18 میلیون تن و صادرات آن به 6 میلیون تن برسد. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، عبدالمجید شریفی با بیان اینکه در سال های اخیر تولید فولاد ایران نسبت به کشورهای خاورمیانه بیشتر بوده است، افزود: از سال 2011 تا 2015 صادرات ایران روندی افزایشی داشته و در برنامه چشم انداز (حداقل) 15 میلیون تن صادرات فولاد پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: برای نخستین بار در سال جاری توازن صادرات فولاد نسبت به واردات پیشی گرفته است که امیدواریم با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی، مهار خام فروشی و تبدیل سنگ آهن به فولاد ارزش افزوده بیشتری ایجاد کنیم.

شریفی با بیان اینکه بعد از برجام ارتباط بیشتری با کشورهای جهان و شرکت های خارجی برقرار شده است، گفت: در شرایط فعلی ظرفیت تولید فولاد 28.8 میلیون تن، چدن 3.7 میلیون تن، آهن اسفنجی 24 میلیون تن، گندله 32 میلیون تن و کنسانتره 44 میلیون است .

وی به برنامه های توسعه هم اشاره کرد و افزود: ظرفیت تولید فولاد تا سال 2025 به 55 میلیون تن می رسد و با توجه به اینکه اکنون ظرفیت 28.8 میلیون تنی داریم، باید ظرفیت فولاد 26 میلیون تن دیگر افزایش یابد ضمن اینکه به همین نسبت باید به ظرفیت گندله و کنسانتره افزوده شود.

شریفی مکان یابی برای اجرای طرح های جدید فولادی را حائز اهمیت خواند و گفت: از این پس طرح های توسعه فولاد باید در 2 نقطه شامل منطقه ویژه معدنی خلیج فارس و منطقه آزاد چابهار اجرایی شود به این دلیل که این مناطق کشور دسترسی به آب دارند.

وی اظهار کرد: شرکت های داخلی و خارجی در صورت تمایل به سرمایه گذاری در صنعت فولاد ایران می توانند از طریق مذاکره با ایمیدرو یا شرکت ملی فولاد ایران اقدام کنند.

افزایش 26.3 درصدی تولید فولاد خام ایران طی ماه نوامبر 2016

انجمن جهانی فولاد (worldsteel association) از رشد 26.3 درصدی تولید فولاد خام ایران در ماه نوامبر 2016 میلادی خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، ایران در ماه نوامبر 2016میلادی، یک میلیون و 585 هزار تن فولاد خام تولید کرد. این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته میلادی، یک میلیون و 2555 هزار تن بوده است.

همچنین میزان تولید 11 ماهه سال 2016 با 11 درصد افزایش، به 16 میلیون و 435 هزار تن رسید. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 14 میلیون و 810 هزار تن بود.

بنا به این گزارش، 66 کشور تولید کننده فولاد خام جهانی در ماه نوامبر، 132 میلیون و 402 هزار تنفولاد خام تولید کردند که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (126 میلیون و 114 هزار تن)، 5 درصد رشد نشان می دهد.

این کشورها طی 11 ماهه 2016 میلادی نیز یک میلیارد و 467 میلیون و 997 هزار تن فولاد خام تولید کردند که نسبت به رقم مدت مشابه سال گذشته (یک میلیارد و 462 میلیون و 5499 هزار تن)، حاکی از رشد 0.4 درصدی تولید این محصول در جهان است.

کشورهای نخست تولید کننده فولاد جهانی نیز شامل چین (738 میلیون و 940 هزار تن)، ژاپن (96 میلیون و 59 هزار تن)، هند (87 میلیون و 531 هزار تن)، آمریکا (72 میلیون و 41 هزار تن) و روسیه (64 میلیون و 6233 هزار تن) بودند.

بی رمقی یا نگرانی پتروشیمی ها

در معاملات روز چهارشنبه در بورس کالا شاهد بودیم که التهاب چندانی برای خرید به ثبت نرسیده هرچند که پس از افزایش قیمت های پایه در هفته گذشته ، این دومین چهارشنبه آرام در بورس کالا به شمار می رود. افزایش نسبی حجم عرضه ها مخصوصاً برای برخی گریدهای جذاب همچون سود کاستیک ، منواتیلن گلایکول و دی اتیلن گلایکول باعث شد تا التهاب پیشین در معاملات این ترکیبات کاهش یافته همچنین آرامشی نسبی در این بازار حاکم شود. از سوی دیگر نرمال بوتانول پتروشیمی شازند که پس از ماه ها ، دو هفته پیاپی است که در بورس کالا عرضه می شود هنوز با رونق خرید همراه بوده و با رقابت مورد داد و ستد قرار گرفت. در هر حال ایزوبوتانول ، کریستال ملامین ، بنزن ، نرمال بوتانول و منومر وینیل استات با رشد قیمت رو به رو شدند که نشان دهنده نیاز بازار به عرضه های بیشتری است.

بازار آزاد پلیمرها وارد یک فاز افزایش نرخ فراگیری شده تا جایی که برای اولین بار در دو هفته اخیر شاهد بودیم که غالب گریدهای پلیمری با رشد قیمت رو به رو شدند که سیگنالی مهم در این بازار به شمار می آید. افزایش قیمت دلار ، انتظار برای اعلام قیمت های پایه جدید با احتساب رشد بهای ارز ، بسته شدن خرید در مچینگ برای کدهای غیرمرتبط ، الزام سقف خرید 3 ماهه ، کاهش حجم معاملات در بورس کالا و نگرانی از کاهش عرضه ها به صورت جدی به بازار آزاد را باید از دلایل این روند افزایشی قیمت ها در بازار آزاد به شمار آورد. این در حالی است که بازار کم رمق فعلی که با رشد قیمت ها رو به رو شده سیگنال های بزرگی را دریافت کرده است که به این افزایش نرخ رسیده و البته ترس از رشد جدی قیمت ها نیز به این وضعیت دامن زده است. به نظر می رسد این روند افزایشی بیش از واقعیت های عرضه و تقاضا از ترس و نگرانی از کاهش عرضه ها به بازار آزاد ناشی شده یعنی دلایل بنیادین جدی در سمت تقاضا نداشته ولی نمی توان گفت که این رشد قیمتی غیرواقعی است.

در هر حال بازار آزاد پلیمرها در روزهای سرد زمستان غالباً رونق چندانی نداشته و ندارد ولی ترس از افزایش بیشتر قیمت ها در بورس در کنار عدم تأمین کالای مورد نیاز برای واحدهای صنفی و صنعتی کوچک که غالباً توان و تمایلی به خرید از بورس کالا نداشته و ندارند ، خود به افزایش قیمت ها منجر شده و ممکن است این روند باز هم ادامه یابد. این در حالی است که در کوتاه مدت احتمال بازگشت قیمت ها به روند نزولی مقطعی وجود داشته ولی بازار آزاد در هر حال به سمت افزایش قیمت ها حرکت خواهد کرد.

برخی از مهمترین معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

اسید استیک

پتروشیمی فن آوران

نقدی

13,006

14,170

828

1449

828

اوره صنعتی

پتروشیمی خراسان

نقدی

8,408

8,408

1500

1500

1500

کریستال ملامین

پتروشیمی خراسان

نقدی

42,865

47,151

200

2315

200

بنزن

پتروشیمی بندرامام

نقدی

29,268

29,269

300

540

300

ارتوزایلن

پتروشیمی برزویه

سلف

28,169

28,169

1000

1000

1000

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی

6,583

6,583

15000

3250

3200

استایرن منومر

پتروشیمی پارس

نقدی

42,279

42,279

3504

2400

2136

نرمال بوتانول

پتروشیمی شازند

سلف

25,005

30,006

550

2354

550

ایزوبوتانول

پتروشیمی شازند

نقدی

23,997

26,396

110

935

110

منومر وینیل استات

پتروشیمی شازند

سلف

28,500

28,624

550

5940

550

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

26,727

26,727

220

187

187

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

26,507

26,708

110

121

110

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

26,727

26,727

506

110

44

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

26,507

26,597

132

154

132

بر تابلوی تالار پتروشیمی ثبت شد؛ رقابت برای ۵محصول شیمیایی

حجم معاملات محصولات شیمیایی روز چهارشنبه در بورس کالای ایران ۱۵ هزار و ۶۱۵ تن بود. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، عرضه محصولات ۳۴ هزار و ۵۶۶ تن و تقاضای آن بالغ بر ۲۷ هزار و ۶۳ تن رقم خورد. به این ترتیب اسیداستیک، کریستال ملامین، نرمال بوتانول، منومر وینیل استات و دی اتیلن گلایکول از کالاهای جذاب تالار پتروشیمی بودند که با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند.

اسیداستیک پتروشیمی فن آوران با عرضه ۸۲۸ تنی به میزان ۱۴۴۹ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا یک هزار و ۳۰۰ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم یک هزار و ۴۱۷ تومان رقم خورد. کریستال ملامین پتروشیمی خراسان هم با حجم عرضه ۲۰۰ تن ۲۳۱۵ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۲۸۶ تومان و نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۷۱۵ تومان بود. در همین حال بنزن پتروشیمی بندرامام با حجم عرضه ۳۰۰ تن ۵۴۰ تن تقاضا داشت، اما نهایتا با قیمت پایه ۲ هزار و ۹۲۶ تومان مورد معامله قرار گرفت. استایرن منومر پتروشیمی پارس نیز با قیمت پایه ۴ هزار و ۲۲۷ تومان معامله شد.

نرمال بوتانول پتروشیمی شازند هم با حجم عرضه ۵۵۰ تن به میزان ۲۳۵۴ تن تقاضا داشت. قیمت پایه این کالا ۲ هزار و۵۰۰ تومان بود. این کالا با نرخ ۳ هزار و ۶ تومان خریداری شد. منومر وینیل استات پتروشیمی شازند هم که به صورت سلف و با حجم ۵۵۰ تن عرضه شده بود، ۵۹۴۰تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۸۵۰ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۲ هزار و ۸۶۲ تومان بود. همچنین دی اتیلن گلایکول این پتروشیمی با حجم عرضه ۱۱۰ تن ۱۲۱ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۲ هزار و ۶۵۰ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۲ هزار و ۶۷۰ تومان رقم خورد. در همین حال سودکاستیک پتروشیمی اروند و منواتیلن گلایکول پتروشیمی شازند و مارون واردسیستم مچینگ شدند.

امکان مدیریت قیمت نهاده های دامی با ابزار اختیار معامله

اگر با استفاده از ابزار اختیار معامله بتوان قیمت نهاده های دامی را مدیریت کرد، از افزایش بی رویه قیمت مرغ ، گوشت ، شیر و مواردی از این قبیل که مردم را آزار می‌دهد، جلوگیری به عمل آورد.

به گزارش فارس، مدیر عامل بورس کالای ایران درباره امکان تعریف ابزارهای مشتقه در بازار قیر در صورت وجود بازار نقدی با ثبات گفت: قبل از هر چیز باید یک بازار مستمر و با ثبات در بازار قیر شکل بگیرد. طی روزهای اخیر موضوع عدم نرخ گذاری شرکت پالایش و پخش بر روی وکیوم باتوم مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گرفت و به نظر می رسد، شرکت های تولید کننده قیر برای اعلام قیمت های پایه و کشف قیمت آن به زودی به اجماع خواهند رسید.

حامد سلطانی نژاد افزود: عدم قیمت گذاری نهادها فرصتی خواهد بود برای فعالان بازار تا بتوانند بازار نقد این کالا را شکل دهند و بر پایه آن بازار آتی و مشتقه نیز به وجود آید.

وی در مورد زمان راه اندازی ابزار اختیار معامله در طرف فروش نیز گفت: از جهت فنی و روال کاری، بورس کالا آمادگی راه اندازی قرارداد اختیار فروش را از هم اکنون دارد و در همان ابتدا می توانست آن را راه اندازی کند. زیرا هر شخصی که وجه تضمین مورد نیاز را در سمت خرید یا فروش تامین کند، می تواند موقعیت مورد نظر خود را اتخاذ کند.

این مقام مسئول از راه اندازی ابزار اختیار معامله فروش ظرف مدت دو ماه آینده خبر داد و گفت: در مورد ذرت و کالاهای اساسی که روی زندگی مردم اثر گذار است ابزار اختیار معامله می تواند کمک کننده باشد. از این رو در جلساتی که با اعضای ستاد تنظیم بازار برگزار شد این موضوع به عنوان پیشنهاد ارایه شده است.

وی ادامه داد: نهادهایی که وظیفه تنظیم بازار را دارند می‌توانند از این ابزار برای کنترل عرضه و تقاضای کالا استفاده کنند. اگر با استفاده از ابزار اختیار معامله بتوان قیمت نهاده های دامی را مدیریت کرد، از افزایش بی رویه قیمت مرغ ، گوشت ، شیر و مواردی از این قبیل که مردم را آزار می‌دهد، جلوگیری به عمل آورد، اما در مورد این ابزار نیاز است که ابتدا از طریق فرهنگ سازی امکان ایجاد رونق بازار از طریق مشارکت فعالان بازار فراهم شود.

به گفته مدیر عامل بورس کالا ابزار اختیار معامله ذرت باید ظرف مدت یک ماه آینده در بورس کالا راه‌اندازی شود.

سلطانی نژاد در مورد راه‌اندازی بورس پسته نیز گفت: ظرف یک ماه آینده با مرکزیت استان کرمان، تالار ویژه معاملات پسته به همت اتاق بازرگانی و فعالان عرصه پسته راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه مهم ترین بحث پسته موضوع استاندارد ها است، عنوان کرد: با اتاق بازرگانی کرمان و فعالان پسته توافق شده که از استانداردهای ملی و مورد قبول بازارهای دنیا استفاده شود. در عین حال محصول پسته کشاورزان به شکل گواهی سپرده کالایی در انبارهای مجهز کالایی مورد پذیرش پذیرش و سپس گواهی سپرده پسته در بورس کالا مورد مبادله قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول با بیان اینکه نحوه فرآیند معاملات پسته می‌تواند برای کشاورزانی که محصولات پر حجمی ندارند و همواره مجبور هستند، محصول خود را به تجار و شرکتهای بزرگ واگذار کنند، از طریق این مکانیزم می‌توانند کالای پسته خود را در انبار ها ذخیره کرده و در عین حال از طریق بورس کالای ایران به فروش رسانند که تنها این اقدام مستلزم وجود استانداردهای لازم در این زمینه است.

مدیر عامل بورس کالا یاداور شد: امسال و سال آینده باید بر روی انجام معاملات پسته کار کرد و نهادهای مالی نیز در این زمینه باید فعال شوند زیرا اوراق مبتنی بر خرید کالا مثل گواهی سپرده می‌تواند برای این نهاد ها جذاب باشد.

برق آپشن طلا، سرمایه گذاران را می گیرد

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید با اشاره به راه اندازی معاملات آپشن در بورس کالا گفت: بنابراین با توجه به ویژگی انعطاف‌پذیری قراردادهای اختیار معامله و استقبالی که تاکنون از معاملات آتی شده، انتظار می‌رود از معاملات قراردادهای اختیار معامله نیز استقبال شود.

به گزارشخبرگزاری تسنیم؛ قرارداد اختیار معامله یا آپشن در حالی طی روزهای گذشته در بورس کالای ایران راه اندازی شده است که در گام اول اختیار خرید سکه طلا اجرایی شده و می تواند مکمل خوبی برای بازار آتی سکه باشد. علاوه بر این کارشناسان و فعالان بازار بارها، نبود ابزارهای نوین مالی مانند آپشن یا فیوچر در بازار ایران را از دلایلی عمق کم بازار سرمایه عنوان می‌کردند که توسعه این ابزار می‌تواند از جنبه بین‌المللی بورس ایران را به بازارهای جهانی نزدیک کند.

در این زمینه با حبیب رضا حدادی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید گفتگو کرده ایم که متن آن را در ادامه می خوانید.

به تازگی معاملات آپشن در بورس کالا بر روی سکه طلا راه‌اندازی شده است؛ ایجاد این ابزار مالی در بازار سرمایه ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مشارکت‌کنندگان در بازارهای اقتصادی همواره با ریسک‌ها و مخاطرات ناشی از نوسانات بازار مواجه هستند. این نوسانات و عدم اطمینان از وضعیت آینده، گاه باعث زیان‌های شدید، خروج مشارکت‌کنندگان از بازار، کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی می‌شود. قراردادهای اختیار معامله که نوعی از ابزارهای مشتقه هستند، در بورس‌ها کاربرد زیادی دارند و از آنها به‌عنوان ابزاری جهت مدیریت ریسک، تعمیق و افزایش کارایی بازار استفاده می‌شود. خوشبختانه معاملات قراردادهای اختیار معامله در بورس کالای ایران بر روی سکه طلا راه‌اندازی شده است که انتظار می‌رود در آینده در مورد سایر کالاها نیز این اقدام صورت بگیرد تا شاهد کارایی بیشتر بازار سرمایه باشیم. از سوی دیگر با توسعه ابزارهای پوشش ریسک، عدم اطمینان سرمایه‌گذاران خارجی کاهش می‌یابد که قدم مناسبی جهت ایجاد بسترهای لازم برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران است.

به نظر شما آپشن هم مانند معاملات آتی مورد استقبال قرار می‌گیرد؟

قراردادهای اختیار معامله انعطاف‌پذیر هستند، چرا که دارنده یک قرارداد آتی خرید، ملزم به خرید یک دارایی خاص در موعد معین و در قیمت خاص در آینده است؛ اما دارنده اختیار خرید در صورت تمایل و صلاح‌دید، دارایی خاص را در زمان معین در آینده و با قیمت مشخص خریداری می‌کند. بنابراین با توجه به ویژگی انعطاف‌پذیری قراردادهای اختیار معامله و استقبالی که تاکنون از معاملات آتی شده، انتظار می‌رود از معاملات قراردادهای اختیار معامله نیز استقبال شود؛ البته این امر مستلزم شناخت کافی فعالان بازار از این ابزار است.

معرفی قرارداد آپشن بر پایه سکه طلا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ویژگی‌های خاص طلا مانند ارزش ذاتی، مقبولیت عمومی و نقدشوندگی بالای آن باعث شده است، این محصول به‌عنوان یکی از کالاهای جذاب، ایمن و با ارزش همواره موردتوجه سرمایه‌گذاران در ایران و دنیا قرار بگیرد و به‌عنوان یک کالای استراتژیک در بازارهای بین‌المللی معامله شود. با توجه به ویژگی‌های سکه طلا از جمله نوسانات قیمتی و استقبالی که تاکنون سرمایه‌گذاران در ایران برای سرمایه‌گذاری در این کالا و معاملات آتی آن نشان داده‌اند، به نظر می‌رسد کالای مناسبی برای معرفی قراردادهای اختیار معامله در بازار سرمایه ایران باشد.

طراحی و به‌کارگیری ابزارهای مالی در بازار سرمایه را چطور می‌بینید؟

به طور معمول تمام بورس‌ها با طراحی ابزارهای مالی مناسب به دنبال مدیریت ریسک ناشی از نوسانات قیمت، کمک به برنامه‌ریزی و کاهش هزینه‌های مالی و مبادلاتی شرکتهای تولیدکننده، افزایش شفافیت و کارایی بازارها هستند تا از این طریق بسترهای مناسب جهت تامین مالی بنگاه ها را فراهم کنند. در این میان بورس کالای ایران نیز در راستای نقش آفرینی در بازار سرمایه و متعاقب آن اقتصاد کشور تاکنون با طراحی و به‌کارگیری ابزارهای مالی نوین همچون معاملات آتی، سلف، سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و قراردادهای اختیار معامله در راستای عمق‌بخشی به بازارها اقدامات خوبی انجام داده است که امیدواریم این اقدامات با گسترش و توسعه ابزارهای نوین مالی و فراهم نمودن بسترهای لازم ادامه داشته باشد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24