Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تسهیلات یاد شده در مصوبه دولت در چارچوب نرخ‌ها و سایر ضوابط مصوب شورای پول و اعتبار قابل اعطا باشد و در صورت تخصیص و پرداخت یارانه ازسوی دولت، ‌یارانه مذکور از طریق دستگاه متولی مربوطه مستقیماً به متقاضی پرداخت خواهد شد...

تزریق وام به ارزان سازی مسکن

پرداخت تسهیلات نوسازی به پروژه­ های ساخت و ساز در بافت فرسوده شهر تهران، شتاب گرفت.

آمارهای دریافتی از بانک عامل بخش مسکن و همچنین اداره کل راه و شهرسازی استان تهران درباره آخرین وضعیت نوسازی بافت فرسوده پایتخت حاکی است: طی نیمه اول امسال، بیش از 15 هزار فقره تسهیلات ساخت مسکن مختص بافت فرسوده، به سازنده­ ها یا مالکان قطعات کلنگی، پرداخت شد.

این تسهیلات طبق مصوبه دولت و همچنین مصوبه شورای پول و اعتبار با نرخ سود 10 درصد به سازنده ­ها تعلق می­ گیرد. هر چند، نرخ سود وام، 10 درصد تعیین شده اما در ابتدای پرداخت تسهیلات از جانب بانک به سازنده، مبنای محاسبه نرخ، سود 18 درصد خواهد بود و در زمان شروع بازپرداخت تسهیلات یعنی هنگام پرداخت اقساط، مابه التفاوت نرخ سود 18 درصد و نرخ سود 10 درصد در نظر گرفته شده برای این تسهیلات، از طریق یارانه ­های دولتی، توسط بانک مستقیم به حساب وام ­گیرنده، پرداخت می­ شود.

سال­ گذشته و سال قبل از آن، عملیات نوسازی بافت فرسوده، به رغم تصویب تسهیلات ارزان قیمت برای این پروژه، با کم محلی بانک های عامل مواجه شد.

طبق اعلام مسولان بافت فرسوده در دولت، در سال ­های 93 و 94 حدود 12 هزار فقره تسهیلات نوسازی به پروژه­ های بافت فرسوده کل کشور پرداخت شد. اما در سال جاری به دلیل تمرکز مسولیت پرداخت وام بافت فرسوده در بانک عامل بخش مسکن، تزریق تسهیلات به این پروژه­ ها اوج گرفت.

در این باره، مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرد: اگر چه منابع مالی بانک ها برای تامین تسهیلات مسکن محدود است اما در سال جاری حدود ۱۵ هزار فقره وام برای نوسازی بافت فرسوده در استان تهران اختصاص یافته است البته بر اساس برنامه، قرار بود بانک ها ۸۰ هزار فقره تسهیلات در این حوزه را تامین کنند.

نادر محمدزاده گفت: در حال حاضر تسهیلات ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۸۰ میلیون تومانی برای نوسازی بافت فرسوده در اختیار متقاضیان قرار می گیرد که تسهیلات ۸۰ میلیونی به کسانی اختصاص می یابد که ۴۰ میلیون تومان را طی ۴ ماه در بانک سپرده گذاری کنند. وام 80 میلیونی، مربوط به تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم است که با نرخ سود 8 درصد پرداخت می ­شود. تفاوت این تسهیلات با وام­ های 50 میلیونی در آن است که وام 80 میلیونی نیاز به یکسال سپرده گذاری مبلغی معادل 40 میلیون تومان دارد اما وام 50 میلیونی بصورت بدون سپرده پرداخت می­ شود.

با این حال، سود تسهیلات 80 میلیونی یک تا دو واحد درصد کمتر است که این موضوع، مبلغ اقساط را سبک ­تر نسبت به وام 50 میلیونی، می­ کند.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی تهران به شناسایی ۲ هزار و ۷۰۰ محله فرسوده در کشور اشاره کرد و گفت: باید ظرف ۱۰ سال آینده متوسط کیفیت خدمات شهری در این محلات به متوسط خدمات شهری نزدیک شود. به عبارت دیگر در هر سال ۲۷۰ محله کشور باید بازسازی شوند.

محمدزاده بیان کرد: در استان تهران ۱۰۴ محله وجود دارند که در بافت فرسوده قرار دارند و اداره راه و شهرسازی استان تهران محله های اولویت دار برای نوسازی و بهسازی را مشخص کرده است.با توجه به این که یکی از اولویت های وزارت راه و شهرسازی نوسازی و بهسازی بافت فرسوده درون شهری و همچنین حاشیه شهرها است حدود 7 تا 8 هزارهکتار بافت فرسوده و ۶ هزار هکتار سکونتگاه غیر رسمی در تهران شناسایی شده و برای نوسازی این بافت ها گام های موثری برداشته شده است.

در حال حاضر سازمان نوسازی شهر تهران، پروژه ­های نوسازی بافت فرسوده را از پرداخت عوارض ساخت و ساز که 10 درصد قیمت تمام شده ساخت را شامل می­شود، معاف کرده است. همچنین هزینه انشعابات نیز از این قبیل پروژه­ ها دریافت نمی­ شود.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران تاکید کرد: رویکرد وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی کشور رویکردی متکی به توانمندسازی متقاضیان است.

بانک­ های دولتی برابر مصوبه سال 93 هیات دولت و شورای پول و اعتبار، موظف شده ­اند طی 6 سال،‌ هر سال 300 هزار فقره وام نوسازی بافت فرسوده پرداخت کنند. اما این مصوبه،‌توسط برخی از بانک ­ها اجرایی نمی ­شود.

شورای پول و اعتبار در یک هزار و صد و نودمین جلسه خود که در تاریخ 93.10.15برگزار شد، مصوب کرد: تصویب نامه هیات وزیران مورخ 8/8/93 در قالب پرداخت وام­ های نوسازی 50، 40 و 30 میلیون تومانی به ترتیب برای کلان شهرها، مراکز استان­ ها و شهرهای با جمعیت بالای 200 هزار نفر و سایر شهرها برای ساخت واحدهای مسکونی در بافت­های فرسوده، به اجرا دربیاید.

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، مقرر شد: تسهیلات یاد شده در مصوبه دولت در چارچوب نرخ‌ها و سایر ضوابط مصوب شورای پول و اعتبار قابل اعطا باشد و در صورت تخصیص و پرداخت یارانه ازسوی دولت، ‌یارانه مذکور از طریق دستگاه متولی مربوطه مستقیماً به متقاضی پرداخت خواهد شد.

طبق تفاهم­نامه سال گذشته بین بانک مسکن و معاونت برنامه­ریزی رئیس جمهور، مقرر شده بود امسال مبلغی معادل 2000 میلیارد تومان بابت تامین یارانه نرخ سود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده، در اختیار بانک مسکن قرار بگیرد تا از این طریق، بانک مسکن بتواند نسبت به پرداخت 50 هزار فقره وام 50، 40 و 30 میلیون تومانی به سازنده­ های بافت فرسوده اقدام کند اما تا کنون این مبلغ از طرف دولت به بانک مسکن پرداخت نشده است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24