Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سرمایه گذاران ترجیح می دهند از اوایل سال آینده بر فعالیت خود در بازار بیافزایند و بویژه امسال، آنها منتظر استقرار دونالد ترامپ در کاخ سفید و مشخص شدن اعضاء دولت او هستند.

این هفته بر چه مبنایی در بازار فعالیت کنیم؟

در هفته پیش رو نتیجه نشست هفته قبل کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، داده های جدید از اقتصادهای بزرگ و آنچه در بازار نفت می گذرد بر بازارهای مختلف تاثیر خواهد گذاشت. بعید نیست در بازارهای مالی شاهد ثبات و حتی کاهش شاخص ها باشیم. همچنین در بازار فلزات پایه رشد مجدد قیمت ها به محرک های جدید نیاز دارد و اگر ارزش دلار رشد کند بعید است شاهد رونق این بازار باشیم. چند روز دیگر سال جدید میلادی آغاز می شود و معمولا در این روزها تحرک بزرگی در بازارها مشاهده نمی شود. سرمایه گذاران ترجیح می دهند از اوایل سال آینده بر فعالیت خود در بازار بیافزایند و بویژه امسال، آنها منتظر استقرار دونالد ترامپ در کاخ سفید و مشخص شدن اعضاء دولت او هستند.

به زمان اجرای برنامه کاهش عرضه نزدیک می شویم

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.6 درصد و 0.7 درصد افزایش به 55.6 دلار و 52.3 دلار در هر بشکه رسیده است. هر چه به آغاز سال جدید میلادی یعنی زمان اجرای برنامه کاهش عرضه نفت نزدیک می شویم توجه سرمایه گذاران و فعالان بازار به حدس هایی که در باره میزان پایبندی تولیدکنندگان نفت به این برنامه مطرح می شود بیشتر خواهد شد. البته تا فوریه سال آینده عرضه نفت تغییری نخواهد کرد زیرا نفت معمولا پیش فروش می شود اما از آن زمان باید دید چه تغییری در رفتار صادرکنندگان نفت مشاهده خواهد شد. نهادهای تحلیلگر اتفاق نظر دارند که اواسط سال آینده میلادی تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد خواهد شد و هر چه پایبندی تولیدکنندگان به کاهش عرضه بیشتر باشد این تعادل زودتر رخ خواهد داد. البته تنها گذشت زمان مشخص خواهد کرد چه رویدادهایی در بازار نفت رخ خواهد داد. فعلا در باره حرکت اقتصاد جهان به سمت ثبات و رشد تقاضا برای نفت اطمینان وجود دارد. اما رسیدن قیمت نفت به بالای 60 دلار در هر بشکه، آسان نیست. مسلما بر تولید نفت در میادین شیل در آمریکا افزوده خواهد شد. آمارها نشان می دهد تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا در هفته های اخیر بیشتر شده است. فناوری های جدید سبب شده هزینه تولید نفت در این میادین به شدت کاهش یابد. عامل دیگری که بر قیمت نفت تاثیر دارد سیاست های رییس جمهوری جدید آمریکاست. ترامپ طرفدار خودکفایی آمریکا در حوزه نفت است و اگرچه تحقق این امر دور از انتظار است اما می توان انتظار داشت از وابستگی این کشور به واردات نفت کاسته شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی ضعف بازار در ماه های آینده

امروز قیمت طلا رشدی محدود داشته و در سطح 1138 دلار در هر اونس در نوسان است. بازار طلا در هفته های اخیر عملکردی بسیار منفی داشته و قیمت ها بیش از 10 دلار پایین آمد است. پیش بینی شده در هفته های آینده این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد زیرا فعلا سرمایه گذاران بر مبنای پیش بینی رشد ارزش دلار و رونق بازارهای مالی در آینده تصمیم گیری می کنند. قیمت طلا اکنون در مقایسه با ابتدای سال جاری میلادی تنها 6 درصد بالاتر است و احتمال دارد این شش درصد هم از میان برود. دو هفته تا پایان سال باقی است و با توجه به تغییراتی که در شرایط بازار طلا پدید آمده نهادهای تحلیلگر در پیش بینی خود از افق قیمت ها در سال آینده، تغییراتی ایجاد کرده اند. سه عامل یعنی رشد ارزش دلار، رونق بازارهای مالی و ضعف تقاضای فیزیکی برای طلا در چین و هند، اجازه نمی دهند قیمت ها رشد کنند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان محدود شاخص ها مالی

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا کاهش یافته است. سرمایه گذاران آسیایی معتقدند در ماه های آینده تنش ها در روابط تجاری چین و آمریکا یک ریسک بزرگ محسوب می شود. موضع گیری دونالد ترامپ، رییس جمهوری جدید آمریکا در قبال سیاست های تجاری چین تند بوده و اگر او وعده خود یعنی افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی به 45 درصد را عملی کند شرایط دشوار خواهد شد. البته نباید بدبین بود. تحلیلگران اقتصادی معتقدند بخشی از وعده های ترامپ هرگز اجرا نخواهد شد. به دلیل ابهام هایی که درباره آینده وجود دارد انتظار می رود سرمایه گذاران برای مدتی با احتیاط رفتار کنند.

اروپا. امروز چند خبر از اقتصاد اروپا منتشر می شود اما سرمایه گذاران در بازارهای مالی این قاره بیشتر به تحولات اقتصادی در آمریکا بویژه برنامه افزایش نرخ های بهره در این کشور توجه دارند. دو هفته تا پایان سال جاری میلادی باقی است و داده های اقتصادی نشان می دهد وضعیت اقتصادی در منطقه یورو رو به بهبود است البته ریسک هایی وجود دارد. برای مثال چند مورد انتخابات در اروپا برگزار خواهد شد و نیز وضعیت مالی یونان هنوز ثبات پیدا نکرده است.

آمریکا. تحلیلگران از یک سو معتقدند دیدگاه مثبت بانک مرکزی آمریکا درباره افق اقتصاد این کشور به افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران منجر می شود و از سوی دیگر رشد اخیر شاخص های مالی در بورس نمی تواند برای همیشه ادامه پیدا کند. اخباری که از این پس از شاخص های اقتصادی منتشر می شود در تعیین زمان افزایش مجدد نرخ های بهره تاثیر خواهد داشت. روز جمعه شاخص های مالی در بازار آمریکا کاهش یافتند البته میزان کاهش اندک بود. برخی تحلیلگران می گویند بازار در حال استراحت برای رشدهای بعدی است و این دیدگاه منطقی به نظر می رسد. این هفته روز پنجشنبه داده های بسیار مهم از اقتصاد آمریکا منتشر خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

فشار بر قیمت ها زیاد است

امروز دوشنبه قیمت فلزات پایه کاهش یافته البته میزان آن زیان نیست. قیمت هر تن مس در محدوده 5620 دلار قرار دارد. این هفته خبرهای زیادی از اقتصاد چین منتشر نمی شود و بازار فلزات پایه عموما از تغییرات ارزش دلار و دیدگاه مثبت سرمایه گذاران درباره رشد تقاضا تاثیر می پذیرد. البته کاهش چند روز اخیر قیمت فلزات پایه سبب شده برخی تحلیلگران درباره رونق این بازار در هفته ها و ماه های آینده تردید کنند. از دید آنها، در هفته های اخیر رشد قیمت ها کافی بوده و اگر قرار باشد این روند ادامه یابد باید تغییراتی بزرگ در شاخص های بنیادی بازار رخ دهد. در حال حاضر سرمایه گذاران معتقدند اقتصاد چین سال آینده در محدوده 6.5 درصد رشد خواهد کرد و دولت این کشور ترتیبی خواهد داد تا این نرخ تحقق یابد. از سوی دیگر انتظار می رود از مازاد ظرفیت تولید در بخش های مختلف اقتصاد چین کاسته شود. در آمریکا برنامه توسعه زیرساخت ها از اواسط یا اواخر سال آینده آغاز می شود و اجرای آن مستلزم تایید اختصاص بودجه از سوی کنگره است و باید گفت برخی اعضاء کنگره با این برنامه مخالف هستند. سرمایه گذاران همچنین معتقدند شاخص دلار رشد خواهد کرد و این به معنای وجود یک مانع بر سر راه رشد قیمت فلزات پایه است. با توجه به آنچه بیان شد، احتمال رشد قیمت فلزات پایه در آینده نزدیک زیاد نیست. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

احتمال ثبات ارزش دلار زیاد است

امروز ارزش دلار در برابر یورو تغییر بزرگی نداشته و نسبت یورو به دلار در سطح 1.0453 قرار دارد. تحلیلگران با اشاره به تاثیر نشست هفته گذشته کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، پیش بینی کرده اند دلار در روزهای آینده حمایت خواهد شد. البته این هفته خبرهایی از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود که بر ارزش دلار و دیگر ارزهای معتبر تاثیر خواهد داشت. کارشناسان بازار ارز می گویند، احتمال دارد سرعت رشد ارزش دلار کند شود زیرا پیش بینی می شود اولین افزایش در نرخ های بهره در سال آینده میلادی، در ماه ژوئن یعنی شش ماه دیگر رخ دهد و در این مدت دلار نمی تواند بطور مداوم رشد کند. امروز چند خبر از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. اکنون که بانک مرکزی آمریکا احتمال سه بار افزایش نرخ های بهره در سال آینده میلادی را مطرح کرده است نهادهای تحلیلگر به روش های مختلف تلاش می کنند احتمال تحقق این پیش بینی را مشخص کنند. در نظرسنجی فایننشال تایمز تحلیلگران پیش بینی کرده اند سال آینده تنها دو بار نرخ های بهره در آمریکا بالا برده می شود و اولین افزایش در ماه ژوئن رخ خواهد داد. نکته دیگر این است که ارزش یورو و پوند در معرض تغییرات بزرگ است و به همین دلیل نمی توان به راحتی مسیر حرکت دلار را مشخص کرد. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از شاخص های اقتصادی چین، آلمان، منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24