Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

داده های منتشر شده از این دو اقتصاد در هفته های اخیر نشان می دهد اوضاع تااندازه زیادی بهتر است و در آینده بهتر خواهد شد. همچنین اجرای سیاست های حمایتی از سوی بانک های مرکزی سبب شده احتمال بروز رکود به شدت کاهش یابد. اینها عوامل امیدواری سرمایه گذاران هستند البته

چرا سرمایه گذاران هم امیدوارند و هم نگران!

هفته پیش، نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مهمترین رویداد موثر بر بازارهای مختلف بود و این تاثیر برای مدتی باقی خواهد ماند. بویژه پیش بینی ادامه پیدا کردن برنامه افزایش نرخ های بهره در سال جدید میلادی سبب خواهد شد ارزش دلار رشد کند و قیمت مواد خام تحت فشار قرار گیرد. البته نظر سرمایه گذاران درباره چشم انداز اقتصاد جهان مثبت است. این بدان معناست که می توان انتظار داشت بازار مواد خام بویژه نفت و فلزات پایه دوران خوبی پیش رو داشته باشند. تا پایان سال جاری میلادی، دو هفته دیگر باقی مانده و امسال تحولاتی بزرگ در بازارهای مختلف مشاهده شد. یکی از مهمترین تحولات، توافق اوپک بر سر کاستن از عرضه نفت بود. این اقدام نشان داد این سازمان همچنان می تواند بر بازار تاثیر گذارد. دومین تحول، بهبود شرایط اقتصاد چین و آمریکاست. داده های منتشر شده از این دو اقتصاد در هفته های اخیر نشان می دهد اوضاع تااندازه زیادی بهتر است و در آینده بهتر خواهد شد. همچنین اجرای سیاست های حمایتی از سوی بانک های مرکزی سبب شده احتمال بروز رکود به شدت کاهش یابد. اینها عوامل امیدواری سرمایه گذاران هستند البته نباید تصور کرد همه مشکلات حل شده است. برای مثال در باره سیاست های اقتصادی و تجاری دولت جدید آمریکا و نیز تحولات سیاسی نگرانی هایی وجود دارد.

فعالان بازار در انتظار هستند

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا افزایش یافت به ترتیب به 55.2 دلار و 52 دلار در هر بشکه رسید. این افزایش حاصل کاهش ارزش دلار و پیش بینی پایبندی تولیدکنندگان به کاهش عرضه از ابتدای سال جاری میلادی بود. دو هفته دیگر سال جدید میلادی آغاز می شود و قرار است عرضه نفت از سوی اکثر اعضاء اوپک و برخی تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان کاهش یابد. البته باید دید میزان پایبندی به برنامه یاد شده چه میزان است. احتمال دارد برخی تولیدکنندگان به این برنامه پایبند نباشند اما آنچه سبب رشد قیمت ها شده این است که چه از میزان عرضه کاسته شود و چه نشود بازار نفت اواسط سال آینده به تعادل خواهد رسید. رشد تقاضا یک عامل مهم در بالا رفتن قیمت هاست. از سوی دیگر در چهار ماه اخیر تلاش های اعضاء اوپک نشان داده این سازمان قصد دارد بر قیمت ها تاثیر بگذارد و اکنون مشاهده می شود که این تلاش ها موفق بوده است. در دو سال اخیر عوامل مختلف سبب شده بود اوپک به سازمانی منفعل تبدیل شود و این به زیان تمامی اعضاء تمام شد. حال مشکلات مالی در اکثر اقتصادهای تولیدکننده نفت شدت یافته و آنها چاره ای جز اقدام ندارند. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب 1.5 دلار و 2 دلار کاهش یافت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

احتمال کاهش بیشتر قیمت ها

روز جمعه قیمت طلا رشدی محدود داشت و به سطح 1135 دلار در هر اونس رسید. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز اندکی نوسان کرد و به ترتیب در محدوده 16.11 دلار، 932 دلار و 700 دلار قرار گرفت. افق بازار طلا در هفته ها و ماه های آینده چندان امیدبخش نیست و سرمایه گذاران به این موضوع باور دارند. رشد ارزش دلار، رونق بازارهای مالی و ضعف تقاضای فیزیکی برای طلا در چین و هند، عواملی هستند که اجازه نمی دهند قیمت ها رشد کنند. در هفته های اخیر، قیمت طلا به شدت کاهش یافته است. در ابتدا تصور می شد این کاهش به رشد تقاضا منجر می شود اما چنین نشده است. در واقع تا وقتی بازارهای مالی عملکرد مثبت دارند و دیدگاه ها درباره آینده مثبت است دلیلی برای رشد قیمت فلز زرد وجود ندارد. پیش بینی شده سال آینده میلادی در آمریکا سه بار نرخ های بهره بالا برده می شود. حتی برخی کارشناسان معتقدند دفعات افزایش نرخ ها بیشتر از سه بار خواهد بود. این برنامه به کاهش جذابیت طلا منجر می شود. در نیمه نخست سال جاری میلادی، ضعف اقتصاد جهان و به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا سبب رشد قابل ملاحظه قیمت طلا شد. در آن دوران برخی معتقد بودند قیمت ها به بالای 1500 دلار افزایش خواهد یافت اما اکنون که در پایان سال جاری میلادی هستیم رشد قیمت ها در مقایسه با ابتدای سال تنها 70 دلار است. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا حدود دو درصد کاهش یافت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته نشان داده شده است:

رشد شاخص ها از سر گرفته می شود

آسیا. روز جمعه شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا رشد کرد البته میزان آن زیاد نبود. سرمایه گذاران در بازارهای مالی این قاره، هم نسبت به رونق اقتصاد چین و آمریکا امیدوار هستند و هم درباره جنگ تجاری بین این دو کشور نگرانی هایی دارند. از سوی دیگر احتمال خروج سرمایه ها از اقتصادهای نوظهور آسیایی به سمت آمریکا وجود دارد. خوشبختانه داده های اقتصادی چین در هفته های اخیر مثبت بوده و قطعا دولت چین اجازه نخواهد داد نرخ رشد اقتصاد این کشور به زیر 6.5 درصد کاهش یابد.

اروپا. روز جمعه شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا رشدی محدود داشتند. در هفته های اخیر عملکرد بازارهای مالی در اروپا خوب بوده و طبیعی است شاخص ها برای مدتی، تغییر بزرگی نداشته باشند. دیدگاه مثبتی که بانک مرکزی آمریکا درباره افق اقتصاد این کشور ارائه کرده بر ریسک پذیری سرمایه گذاران می افزاید. باید دید بانک مرکزی اروپا در نشست های آینده خود چه برنامه هایی برای حل بحران مالی یونان و کمک به رونق اقتصاد منطقه یورو اتخاذ خواهد کرد. این هفته برخی خبرها از اقتصاد منطقه یورو، آلمان و فرانسه منتشر خواهد شد.

آمریکا. روز جمعه شاخص های مالی در بازار آمریکا کاهش یافتند البته میزان کاهش اندک بود. برخی تحلیلگران می گویند بازار در حال استراحت برای رشدهای بعدی است و این دیدگاه منطقی به نظر می رسد. این هفته گزارش سفارش کالاهای بادوام و نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه سوم در مقیاس سالانه و ماهانه، تاثیری بزرگ بر بازار مالی آمریکا خواهد داشت. البته دیدگاه کلی سرمایه گذاران این است که وضعیت رو به بهتر شدن است.

در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا اندکی کاهش یافت و به محدوده 2260 واحد رسید. در زیر نمودار تغییرات این شاخص در هفته گذشته نشان داده شده است:

قیمت ها اصلاح شدند

روز جمعه قیمت فلزات پایه کاهش یافت و قیمت مس به محدوده 5630 دلار در هر تن رسید. هفته پیش گزارش های منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بود و نیز سرمایه گذاران معتقدند برنامه های حمایتی دولت این کشور ادامه پیدا خواهد کرد. این باور زمینه را برای رشد قیمت ها فراهم می کند. چین بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه در جهان است و رونق بخش صنعت و ساخت وساز آن بر تقاضا برای این فلزات می افزاید. از سوی دیگر پیش بینی هایی در باره رشد تقاضا در آمریکا مطرح شده است. البته این رشد از اواخر سال آینده مشاهده می شود. دولت جدید آمریکا در ماه آینده میلادی قدرت را در این کشور در دست خواهد گرفت و برنامه هایی که قرار است برای بالا بردن نرخ رشد اقتصاد اجرا شود از اواسط سال آغاز خواهد شد. البته همه عوامل موثر بر قیمت فلزات پایه مثبت نیستند. برای مثال برخی تحلیلگران معتقدند نباید روی رشد قابل ملاحظه تقاضا برای فلزات پایه در آمریکا حساب کرد زیرا حتی اگر برنامه ترامپ برای توسعه زیرساخت ها بطور کامل اجرا شود رشد تقاضا تدریجی است و مصرف برخی فلزات از جمله روی و نیکل رشد خواهد کرد. از سوی دیگر رشد ارزش دلار بر قیمت ها فشار وارد می کند. در هفته ای که گذشت قیمت مس حدود 5 درصد کاهش یافت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

بر نوسان ها افزوده خواهد شد

روز جمعه ارزش دلار در برابر یورو نوسان بزرگی نداشت و اندکی رشد کرد. هفته گذشته مهمترین رویداد موثر بر بازارهای ارز، نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا بود. در این نشست نرخ های بهره بالا برده شد و احتمال سه مورد افزایش نرخ ها در سال آینده میلادی مطرح گردید. پیشتر تصور می شد دو بار این اقدام انجام می شود. با انتشار اخبار نشست یاد شده، شاهد رشد ارزش دلار بودیم البته روز جمعه روند رشد متوقف شد و این طبیعی است. تحلیلگران معتقدند نشست هفته پیش بانک مرکزی آمریکا تاثیری پایدار بر ارزش دلار دارد و انتظار می رود عملکرد شاخص دلار در هفته جاری، یک ماه و سه ماه آینده مثبت باشد. البته قطعا گزارش هایی که در روزهای آینده از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود تاثیراتی بر بازارهای ارز خواهد داشت. این هفته برخی خبرها از اقتصاد منطقه یورو، آمریکا، انگلستان و ژاپن منتشر می شود البته اخبار اقتصاد آمریکا اهمیت بالاتری دارد. توجه سرمایه گذاران به روز پنجشنبه و گزارش مربوط به نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم امسال در مقیاس سالانه و ماهانه است. انتظار می رود محتوای گزارش های مربوط به اقتصاد آمریکا مثبت باشد. در هفته ای که گذشت ارزش دلار در برابر یورو رشد کرد. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24