Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رشد قیمت اسلب و تختال فولاد خورستان در بورس کالا و اختلاف قابل توجه نرخ فروش داخلی با بودجه های مصوب این گروه می تواند شرایط را برای ماه های باقیمانده سال ٩۵ متفاوت با تغییرات مثبت سازد...

توهم توقف در بورس ...

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • تحلیل بنیادی
  • فولادی (بخش اول)
  • بررسی تکنیکال
    • کنور
    • کفپارس
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

بررسی بنیادی

  • صنعت فولاد (بخش اول)

صنعت فولاد به عنوان صنعت مادر برای رشد اقتصادی در مرکز توجهات قرار گرفته است و این در حالی ست که نوسانات ارز و قیمت های جهانی بر این صنعت اثر مستقیم دارد. تغییرات در بازارهای جهانی به خصوص چین و امریکا بر این کامودیتی اثر مستقیم دارد و در بازار داخلی نیز می توان به شکلی محسوس آن را لمس کرد. افزایش بودجه عمرانی دولت برای سال 96 نیز می تواند محرک خوبی برای این صنعت تلقی شود. همین موضوع بهانه ای شد تافولادی ها با دسته بندی محصولات را در چند نوبت بررسی کنیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) کنور

فولاد صبانور که با تغییرات قیمت های جهانی در مسیر صعودی قرار گرفته است، در حال نزدیک شدن به کف کانال صعودی ترسیم شده است. این سهمم که هدف قیمتی 315 تومان را لمس کرد در محدوده 265 الی 270 تومان حمایت های مهمی را پیش رو خواهد داشت.

باید توجه داشت که این سطح همزمان نقطه برخورد با خط روند صعودی یک ساله سهم در مقیاس لگاریتمی می باشد و اگرچه افت بیشتر اندکی بعید است اما باید در نظر داشت از دست رفتن این حمایت می تواند به منزله کاهش تا محدوده 260 و احتمالا 240 تومان باشد.

ب )کفپارس

نسوز پارس پس از یک اصلاح نسبتا طولانی در قالب مثلث با شکست خط قرمز رنگ، ضمن تایید یک دو قلوی کف، نخستین موج صعودی 1 یا A را ساخت و در پی اصلاح آن در موج 2 یا B احتمالا در محدوده 620 الی 640 تومان خواهد ایستاد.

مربع آبی ترسیم شده ضمن اتمام اصلاح زمانی، از لحاظ قیمتی شرایط نسبتا ایده آلی دارد و احتمالا پایان الگوی bearish bat خواهد بود. ضمن آنکه چهارمین برخورد مهم را به خط روند صعودی کوتاه مدت خواهد داشت. حد ضرر برای خریداران و سهامداران می تواند حوالی 590 تومان تعیین شود.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

پس از اینکه مجلس آمریکا با اقتدار کامل رای به تمدید تحریمها علیه ایران داد و عملا وتوی رئیس جمهور را بی اثر کردند و اوباما نیز این طرح را امضا نکرد، این طرح به طور خودکار به قانون تبدیل شد. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در واکنشی به امضاء نکردن این طرح از سوی اوباما مدعی شد: دولت اوباما صریحا اعلام کرده است که تمدید طرح قانون تحریم های ایران با وجود آن که غیر ضروری است اما به طور کامل در راستای تعهدات آمریکا در چارچوب برجام است. در همین رابطه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به قانونی شدن طرح تحریم های ایران (ISA) تاکید کرد که تمدید این طرح بر گستره تحریم های لغو شده علیه ایران و نیز توانایی شرکت ها برای تجارت با ایران تاثیری نخواهد داشت. کری با تاکید بر موضع کاخ سفید که تمدید طرح تحریم های ایران غیر ضروری بوده است، اظهار کرد: بدون وجود این قانون نیز آمریکا همچنان قادر به آگاهی از هرگونه نقض برجام از سوی ایران و یا در صورت لزوم بازگرداندن تحریم ها بود. کری تاکید کرد که تمدید طرح تحریم های ایران به هیچ وجه بر دامنه تحریم های لغو شده ایران در چارچوب برجام و یا توانایی شرکت ها برای تجارت با ایران در راستای برجام تاثیر نخواهد داشت.

در حالی که دولتمردان آمریکا طرح تمدید 10 ساله تحریمها را منافاتی با برجام نمی دانند وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که تمدید قانون تحریم های ایران به مدت 10 سال دیگر ناامید کننده بوده است , از بین بردن توافق برجام غیر قابل بخشش خواهد بود.

این اقدام آمریکایی ها در نقض برجام باعث شد تا پس از تشکیل کمیته بین رئیس جمهور و شورای امنیت ملی کشور و هیات نظارت بر برجام، رئیس جمهور دستورهای جداگانه ای را خطاب به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی صادر کرد.

پس از آغاز حمله گسترده به سمت مواضع داعش در سوریه و به خصوص شهر حلب نیروهای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت این شهر را به طور کامل از لوث تروریست‌های تکفیری پاکسازی کردند و امنیت و ثبات را به آن بازگرداندند.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

همزمان با تغییر نرخ بهره در آمریکا و افزایش و آن به میزان 50 درصد و رسیدن به عدد 75 صدم درصد (0.75) شاخص دلار در بازارهای جهانی افزایش یافت و ازآنسو هم نرخ بازار کالاهای اساسی کاهش یافت این عوامل باعث شد تا بازار کشورمان هم تحت تاثیر این عوامل واکنش بدهد و در اولین اقدام نرخ دلار بار دیگر به حدود 4000 تومان رسید و قیمت نفت کشورمان هم نوسان داشت که این موضوعات نشان می دهد که اقتصاد ایران جدای از اقتصاد جهانی نیست. در همین ارتباط رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران در گفتگو اقتصاد آنلاین بیان کرد: اینکه امروز ترامپ آمده و شرایط اقتصادی سخت تر می شود را می پذیرم، زیرا اعتقاد دارم تغییرات در آمریکا و اروپا بر اقتصاد ما تاثیر می گذارد و این نیست که فکر کنیم اقتصاد ما جدای از اقتصاد دنیا است، چراکه معنای اقتصاد یک مجموعه به هم پیوسته است و مسلما افزایش نرخ ارز، نفت و برخی اتفاقات بین المللی بر روی اقتصاد ما تاثیر خواهد گذاشت. جلال پور بیان کرد: چطور می توانیم بگوییم ترامپ می آید و در مجموعه دنیا تغییرات اساسی حاصل می شود و اقتصاد دنیا تغییر می کند ولی ما تاثیر نمی پذیریم؟ من اعتقاد دارم قبل از ترامپ ابتدا باید در داخل کشور مطلب روشن شده و به یک وفاق، هم اندیشی، همفکری، یکسان فهمی و نظر کاملا یکسان نسبت به توسعه و مسائل اقتصادی برسیم و از این طریق می توانیم از بخشی از مزیت های ترامپ استفاده کنیم. او اظهار کرد که آمدن ترامپ می تواند مزیت های خوبی هم داشته باشد، اما اینقدر ما درگیر هستیم که نه تنها از مزیت بهره نمی بریم بلکه از بحران ها بیشترین صدمه را می بینیم و اگر این اتفاق نظر ایجاد شود نه تنها بحران ها تاثیرگذار نیست بلکه از مزیت ها بیشترین بهره را خواهیم برد. جلال پور تصریح کرد: مشکل اساسی کشور فضای کسب و کار است، عدم رقابت پذیری و فراوان بودن رانت ها و ارتباطات از یک سو، مشکل بعدی هم عدم کارایی لازم و عدم آینده نگری و پیشرفت مردم است . وی بیان کرد: ضمن اینکه مشکل دیگر مردم کشور ما این است که طی ۵۰ سال دوران نفتی تنبل شده و به منابع و درآمدهایی که نیاز به فعالیت ندارد، عادت کرده اند که باید این روحیه عوض شود .

مهمترین خبر اقتصادی هفته اخیر بحث خرید 80 فروند هواپیمای بوئینگ برای کشورمان بود که می تواند تاثیرات زیادی در اقتصاد کشور داشته باشد. بسیاری از اقتصاددانان معتقدند در صورتی که مجلس و دولتمردان آمریکا به این قرارداد لطمه ای وارد نکنند، این مهم می تواند در توسعه و همکاری اقتصادی شرکتهای مختلف دنیا و به خصوص اروپایی با کشورمان کمک زیادی بکند و روابط اقتصادی را به حالت عادی در بیاورد .

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

بازار سرمایه کشورمان در هفته های اخیر تحت تاثیر توقف نمادهای بسیاری قرار گرفته است و برای رفع ابهام شرکتها تنها توقف نماد و آخرین راه حل در نظر گرفته می شود این مهم باعث شده است تا هم اکنون شاهد توقف بیش از 100 نماد در بازار سرمایه کشورمان باشیم. بر همین اساس معاون ناشران شرکت بورس اوراق بهادار گفت: با توجه به شفافیت و نبود ابهام در بازار، با پیگیری سازمان در آینده ای نزدیک شاهد بازگشایی نمادها خواهیم بود. معاون شرکت بورس اوراق بهادار در گفتگو با اقتصاد آنلاین با اشاره به اینکه توقف نمادهای برخی شرکتها به منظور ممانعت از ضرر و زیان سهامداران است تصریح کرد: بخشی از نماد هایی که در بورس متوقف هستند و شاید توقفشان طولانی به نظر می رسد، مثل تک شرکت ها از صنایع مختلف،ناشی از اختلافات مدیریتی در مجموعه شرکتشان است،چناچنه برخی حتی نتوانستند مجمع برگزار کنند و یا مصوبات مجامع مورد تایید گروه سهامداران وگروه جدید مدیران نبوده است. وی با بیان اینکه سازمان بورس به دنبال تعیین تکلیف هرچه سربعتر نمادهای متوقف شده است،گفت: قبول داریم تعداد نمادهای متوقف شده توقف زمانیشان طولانی شده ؛هدف این است که در کنار حساسیت نسبت به شفافیت و شفاف سازی و نبود ابهام در بازار با پیگیری سازمان در آینده ای نزدیک شاهد بازگشایی نمادها باشیم.

در کنار توقف نمادهای معاملاتی موضوع قابل معامل شدن سهام عدالت نیز این روزها بسیار مورد بحث است. در همین ارتباط میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی با تاکید دوباره مبنی بر غیرقانونی بودن خرید و فروش سهام عدالت گفت: این روزها که موضوع پرداخت سود و سهام به مشمولان سهام عدالت مطرح شده، بازار خرید و فروش این سهام ممکن است رونق گیرد که ما به مردم توصیه می‌کنیم وارد این فضای معاملاتی نشوند، چرا که خرید و فروش سهام عدالت از اساس باطل است. رئیس سازمان خصوصی‌سازی توصیه کرد: مردم تا زمان اعلام سازمان خصوصی‌سازی، هیچ اقدامی برای تهیه پولی که باید بابت دریافت سهام تا شهریور سال آینده واریز کنند، صورت ندهند چرا که ما ساز و کار این موضوع را به موقع اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و هر فرد با واریز وجه تا سقف یک میلیون تومان می‌تواند از سهام عدالت برخوردار شود. اما اگر فردی هم منابع مالی در اختیار نداشت، هیچ توصیه‌ای به آن برای تهیه پول مد نظر سازمان خصوصی‌سازی نخواهد شد و به اندازه همان رقم قبلی، سهام دریافت خواهد کرد.

صنایع بورسی

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ پس ازآنکه اعضای اوپک طی توافق خود بر کاهش 4.5 درصدی عرضه خود در بازارهای جهانی به توافق رسیدند نوبت به اعضای غیر عضو این سازمان در جهت کاهش تولید رسید که این کشورها در نشست خود با اعضای اوپک بر کاهش یک میلیون و دویست هزار بشکه ای در روز به توافق رسیدند. پس از این توافق قیمت نفت به بالاترین سطح خود در یکسال گذشته و به بالای 55 دلار رسید. این مهم باعث شد تا بازار سرمایه ایران نیز با تحرک خوبی روبرو بشود و قیمتها افزایش یابند. لیکن سطح قیمتی محدوده 55 دلار آنچنان پایدار نبود و رشد ارزش شاخص دلار در مقابل یورو با توجه به بالا رفتن نرخ بهره در آمریکا و خروج سرمایه گذاری ها از بازار کالا، باعث شد تا قیمت نفت مجدد به محدوده 52 دلار برگردد و همزمان در بازار سرمایه کشور نیز قیمتها با کاهش روبرو بشوند .

در این هفته اما مهمترین اتفاق در این گروه تعدیل مثبت 50 درصدی شبندر و تحقق 60درصدی آن در شش ماهه ابتدای سال بود که خبری خوشایند برای این گروه به شمار می رفت. لیکن در کنار این خبر شتران در شش ماهه عملکرد ضعیف و البته بسیار محتاطی را از خود نشان داد.

در شیمیایی؛ پتروشیمی ها و به خصوص اوره و متانول سازها پس از چندین روز نوسان مثبت در این هفته همزمان با متعادل شدن روند قیمتهای جهانی با اصلاح قیمتی روبرو شدند و شیب کاهشی به خود گرفتند. در این گروه زاگرس بار دیگر به علت تعدیل مثبت 36 درصدی متوقف شد که عمده این تعدیل مثبت به سبب افزایش تولید و افزایش مبلغ فروش صورت پذیرفته است. در این گروه انتظار می رود روند صعودی تا انتهای سال ادامه داشته باشد.

از مهمترین خبرهای این گروه امضای قراداد بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و یک شرکت اندونزیایی با هدف امکان سنجی و سرمایه گذاری برای ساخت چندطرح پتروشیمی بود که قرار است در چابهار انجام بشود .

در خودروسازی؛ این گروه که روزهای ابتدایی هفته را با معاملات فرسایشی در ادامه معاملات چند وقت اخیر خود با توجه به متوقف بودن سایپا به عنوان لیدر گروه، انتخاب ترامپ و پیچیده شدن قرادادها با شرکای خارجی و بالا رفتن قیمت ارز پیگیری می کردند با انتشار خبر نهایی شدن قرارداد با رنو در روزهای آینده و همچنین خبر واگذاری بلوک پارسیان از سوی ایران خودرو با افزایش تقاضا روبرو شدند و اکثر آنها معاملات خود را در بازه حداکثر قیمتی پشت سر گذاشتند.

واگذاری بلوک پارسیان همواره در سالهای اخیر ابزار مناسبی برای تحریک سرمایه گذاران برای خرید این نماد بوده است و همواره در شرایط بحرانی گروه تنها خبر واگذاری این بلوک نجات بخش افت ارزش خودروسوزان بوده است و همواره پس از گذر از این مرحله این واگذاری نیز به فراموشی سپرده شده است. حال در هفته اخیر نیز شاهد خبر واگذاری مجدد این بلوک بودیم که در دو روز ابتدای انتشار این خبر واکنشهای مثبتی از بازار دریافت شده است و ایران خودرو و زیر مجموعه های منتسب به این بلوک از جمله خچرخش و خگستر با تقاضای خوبی روبرو شده اند.

از مهمترین خبرهای این گروه واگذاری صد درصدی خودروسازان به بخش خصوصی است که در این مورد رئیس شورای رقابت تاکید کرد مشکل اصلی در حال حاضر این است که شرکت‌های خودروساز با ایجاد شرکت‌های فرعی، فروش سهام خود را به نام خصوصی‌سازی انجام می‌دهند، اما عملا شرکت اصلی با یک یا چند واسطه سهام خود را خریداری کرده است که این موضوع هم در دستور کار شورای رقابت بوده و در این رابطه هم تصمیمات لازم اعلام خواهد شد.(در حال حاضر 20 درصد شرکتهای خودروساز در اختیار دولت قرار دارد)

در فلزات اساسی؛ قیمت کامودیتی ها بواسطه افزایش نرخ بهره در امریکا و خروج سرمایه ها از بازار کالا با کاهش روبرو شد به گونه ای که قیمت هر تن مس از 5800 به محدوده 5600 دلار هم رسید لیکن بسیاری از کارشناسان روند قیمتی به خصوص بر روی مس و روی را صعودی می دانند و متوسط قیمت برای مس را محدوده 6200 دلار می دانند.

اما با وجود رشد قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی در بازار داخلی تمایلات نزولی بر روی نمادهای این گروه دیده می شود و علیرغم اینکه این قیمتها شرایط مناسبی را در میان مدت برای شرکتهای گروه ایجاد می کند عرضه ها در آنها مانع رشد قیمتی نمادها است. در این گروه بد نیست اشاره کنیم رشد قیمت اسلب و تختال فولاد خورستان در بورس کالا و اختلاف قابل توجه نرخ فروش داخلی با بودجه های مصوب این گروه می تواند شرایط را برای ماه های باقیمانده سال 95 متفاوت با تغییرات مثبت سازد.

در گروه ابزار پزشکی،اپتیکی و اندازه گیری مشکلات بوجود آمده در مورد آکنتور باعث شد تا بسیاری از سهامداران در روز چهارشنبه در مقابل سازمان بورس تجمع کنند . این امر باعث شد تا مسوولان سازمان بورس و اوراق بهادار در جمع سهام داران شرکت کنتورسازی حاضر شوند و اعلام کنند که اتهامات مطرح در خصوص سهام شرکت کنتورسازی و هیات مدیره این شرکت را پیگیری خواهند کرد و در مقابل هم سهام داران شرکت کنتورسازی با تنظیم شکواییه ای، از سازمان بورس و اوراق بهادار خواستند تا با اقتدار و جدیت از حقوق آنان صیانت کند.

مخابرات؛ سازمان خصوصی‌ سازی فسخ قرارداد واگذاری مخابرات ایران به شرکت اعتماد مبین را بعد از ۶ سال فعالیت اعلام کرد. این شرکت در مزایده‌ی ۶ سال پیش برنده‌ی خرید مخابرات بود ولی تا‌کنون نتوانسته‌ است به تعهدات مالی خرید بلوک سهام خود عمل کند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، علت فسخ قرارداد سازمان خصوصی سازی با مالک سهام شرکت مخابرات ایران را به مسائل مالی بین این دو شرکت مربوط دانست و اظهار کرد که دولت به دنبال باز پس گیری مخابرات نیست. البته این موضوع قبلا هم اتفاق افتاده بود که با پرداخت اقساط مرتفع شد و باید دید این بار آیا تاریخ تکرار می شود یا رای به ابطال معامله داده خواهد شد؟!

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24