Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سیاست‌های شفاف در حوزه مسکن به فعالان عرصه ساخت و ساز دورنمایی می‌دهد که با اطمینان وارد عرصه های ساخت و ساز شوند...

اطمینان به سازنده های مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تشریح اتفاقات منفی 10 سال گذشته در بازار مسکن، در دفاع از سیاست پرداخت تسهیلات خرید مسکن به شرط سپرده گذاری، گفت: عملکرد صندوق پس انداز مسکن یکم در یکسال و نیم فعالیت این صندوق در بانک مسکن، از ورود 120 هزار متقاضی خرید مسکن خانه اولی ها- به این صندوق حکایت دارد و بیانگر نوعی تضمین فروش برای سرمایه گذاران ساختمانی است.

حامد مظاهریان با اشاره به این که بزرگترین مساله بخش مسکن نداشتن متقاضی است، در تشریح دلایل آن به کاهش قدرت اقتصادی مردم اشاره کرد و گفت: جهت‌گیری در حوزه مسکن باید به این سمت و سو برود که خانوار ایرانی را توانمند کرده و به نیاز مسکن او پاسخ داده شود. این پاسخ می تواند با ابزارهای مختلف تامین مالی مسکن همچون وام بانکی، تضامین پیش فروش، فروش قسطی و ... باشد.

مظاهریان با انتقاد از نواسان شدید قیمت‌ها در بازه زمانی سال های ۸۱ تا ۹۲ گفت: باید سیگنال‌های شفافی را به سرمایه‌گذاران منتقل کنیم و با رویکردهای مناسب به افزایش اشتغال در بخش مسکن که ۱۳ درصد کل اشتغال کشور را شامل می‌شود بپردازیم. در آن سال¬ها قیمت زمین 14 برابر شد و قیمت مسکن نیز بیش از 10 برابر شد. در این میان، قدرت خرید وام مسکن طی آن 10 سال هیچ تغییری نکرد و متناسب با تورم عمومی و تورم مسکن افزایش پیدا نکرد. نتیجه آن شد که رکود عمیقی در سال های 93 و 94 در بخش مسکن حاکم شود.

این مقام مسئول تشریح کرد: قدرت خرید مردم در سال‌های مورد انتقاد متناسب با بالا رفتن قیمت زمین و ساختمان افزایش پیدا نکرد که راه‌حل این چالش تقویت طرف تقاضاست.

وی در تشریح سیاست‌های وزارت راه وشهرسازی به مجموعه اقدام‌های وزارت‌خانه برای تامین تسهیلات و شرایط خانه‌دار کردن متقضیان اشاره کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی همزمان با افزایش طرف تقاضا، افزایش طرف عرضه را نیز تقویت کرد. همچنین تجربه جهانی نشان می‌دهد که متقاضیان واقعی مسکن باید صاحب شغل باشند و بر همان اساس نیز راهکارهای مسکن برنامه‌ریزی و اجرا شد.

مظاهریان صندوق پس‌انداز مسکن یکم را یکی از راهکارهای وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم برشمرد و به میزان تسهیلاتی که بانک مسکن به متقاضیان مسکن می‌دهد اشاره کرد و گفت: صندوق پس‌انداز یکم شرایطی را فراهم می‌کند که افراد با پس‌انداز، دو برابر میزانی که ودیعه در اختیار بانک به مدت یکسال می‌گذارند وام دریافت کنند که این رقم در شهرهای بزرگ، ۸۰ میلیون، در شهرهای میانی۶۰ میلیون و در شهرهای کوچک ۴۰ میلیون تومان است و در عین حال خانه اولی‌ها و زوج ها می‌توانند به میزان ۱۶۰ میلیون تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند که این اقدام روشی قابل توجه برای خانه‌دار کردن متقاضیان مسکن در دولت یازدهم بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر ۱۲۰ هزار خانوار در طرح صندوق پس‌انداز یکم سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این استقبال و این آمار نشان‌دهنده اعتماد مردم به سیاست‌های مجموعه وزارت راه و شهرسازی در طرح‌های مربوط به مسکن است.

وی این روش را سالم‌ترین روش خانه‌دارکردن و حتی سرمایه‌گذاری دانست و گفت: این روش که بر نظام پس‌انداز متکی است یکی از سالم‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری مسکن است که بر سرمایه بخش خصوصی و مردم متکی است و با نوسانات قیمت نفت تغییر نمی‌کند.

مظاهریان نرخ سود تسهیلات را که در حال حاضر تک رقمی شده است و در بافت‌های فرسوده ۸ درصد و در سایر بافت‌ها 9.5 درصد شده است را از دیگر اقدامات قابل‌توجه در حوزه مسکن دانست.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سیاست‌های شفاف در حوزه مسکن به فعالان عرصه ساخت و ساز دورنمایی می‌دهد که با اطمینان وارد عرصه های ساخت و ساز شوند.

وی تاکید کرد: مجموعه سیاست‌های شفاف وزارت راه و شهرسازی، شرایطی را ایجاد کرد که تقاضای‌ کاذب شکل نگیرد و همچنین به سرمایه‌گذاران و فعالان، قدرت برنامه‌ریزی داده و می‌دهد تا همزمان از طریق سپرده‌ها وارد بازار شوند.

مظاهریان با انتقاد از افزایش ناگهانی قیمت‌ها در سال‌های گذشته تاکید کرد: رشد شتابان قیمت‌ها در حوزه مسکن به معنای رونق واقعی بخش مسکن نیست زیرا تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که رونق بخش مسکن باید با سیاست های غیر تورمی همراه باشد و افزایش‌های چندین برابری قیمتهای زمین و مسکن، رونق نبوده بلکه نابسامانی در حوزه مسکن بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر آن که مسکن باید کالای مصرفی و نه سرمایه‌ای باشد، گفت: گسترش بازار رهن از دیگر اقداماتی بود که مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن انجام داد. سیستم بانکی ما ابزارهای محدودی در اختیار دارد و نمی‌تواند خود را با خواست‌های جهانی تطبیق دهد گسترش بازار رهن یکی از راهکارهای قابل‌توجهی بود که در دولت یازدهم در زمینه مسکن رقم خورد.

وی با تاکید بر شفافیت در بازار مسکن اقدام وزارت راه و شهرسازی در این زمینه را راه‌اندازی سامانه معاملات مسکن در تهران عنوان کرد و گفت: به زودی سامانه معاملات مسکن در ۶ کلانشهر کشور راه‌اندازی خواهد شد که هدف از آن، شفافیت در بازار مسکن است و تاکید می‌کنم که حفظ اسرار مردم وظیفه ماست و ما در راه اندازی این سامانه به آمار و ارقام تکیه داریم.

در حال حاضر این سامانه برای شهر تهران فعال است و آمارهای مربوط به معاملات خرید و اجاره مسکن را بصورت روزانه، هفتگی و ماهانه منتشر می کند. در این آمارها بدون اعلام مشخصات و هویت مالک و مستاجر و خریدار و فروشنده، ریز مشخصات واحدهای مسکونی معامله شده و همچنین قیمت و اجاره بها، اعلام می شود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24