Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

کارشناسان معتقدند اگر برنامه های حمایتی ترامپ اجرا شود نتایج آن از اواخر سال آینده میلادی به تدریج نمایان خواهد شد. آنچه موجب اطمینان سرمایه گذاران شده این است که ریسک رکود، اقتصاد جهان را تهدید نمی کند. هیچیک از نهادهای تحلیلگر معتقد نیستند نرخ رشد اقتصاد جهان سقوط خواهد کرد.

حالا زمان مواجه شدن با واقعیت است!

بورس24 : محمد علی آذری نیا:امروز نتیجه نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مشخص می شود و باور عمومی این است که در این نشست نرخ های بهره بالا برده خواهد شد. البته سرمایه گذاران منتظر بیانیه پایانی نشست و سخنان رییس بانک مرکزی در جمع خبرنگاران هستند. مانند قبل، انتظار می رود در سخنان خانم یلن، سرنخ هایی درباره اقدامات بانک مرکزی در سال آینده میلادی نمایان شود. واقعیت این است که شاخص های اقتصادی در چین، منطقه یورو و آمریکا وضعیت بهتری پیدا کرده اند و دولت آینده آمریکا قصد دارد تدابیری برای بالا بردن نرخ رشد اقتصاد انجام دهد. البته کسی انتظار ندارد از همان روز اول استقرار ترامپ در کاخ سفید همه ضعف ها رفع شود. کارشناسان معتقدند اگر برنامه های حمایتی ترامپ اجرا شود نتایج آن از اواخر سال آینده میلادی به تدریج نمایان خواهد شد. آنچه موجب اطمینان سرمایه گذاران شده این است که ریسک رکود، اقتصاد جهان را تهدید نمی کند. هیچیک از نهادهای تحلیلگر معتقد نیستند نرخ رشد اقتصاد جهان سقوط خواهد کرد.

تاکید بر تحقق برنامه کاهش عرضه

امروز چهارشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با یک درصد و 1.2 درصد کاهش به 55.1 دلار و 52.4 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته بازار نفت آرام بود و نوسان قیمت ها به یک درصد محدود شد. تاکیدهایی که وزرای نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک بر کاهش عرضه نفت کرده اند سبب شده قیمت ها حمایت شود. البته اما و اگرهایی درباره افق بازار نفت وجود دارد. برخی تحلیلگران معتقدند رقابت بر سر کسب سهم بالاتر در بازار ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین برنامه کاهش عرضه تنها برای شش ماه در نظر گرفته شده است. اعضاء اوپک معتقدند از ابتدای نیمه دوم سال آینده میلادی، بازار نفت به تعادل خواهد رسید. تحلیلگران می گویند اگر ثابت شود برنامه کاهش عرضه بطور کامل اجرا خواهد شد قیمت نفت اندکی بالاتر از سطوح کنونی قرار خواهد گرفت اما اگر پایبندی اعضاء به برنامه کاهش عرضه از میان برود قیمت نفت به محدوده 40 تا 45 دلار در هر بشکه بازخواهد گشت. فعلا باور عمومی این است که از عرضه نفت کاسته خواهد شد و میزان رشد تقاضا برای نفت در سال آینده میلادی 1.4 میلیون بشکه در روز است. تداوم رشد تقاضا و کاهش عرضه، دو عامل ثبات قیمت ها در سطوح بالاتر هستند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

کاهش قیمت ها ادامه دارد

امروز قیمت طلا بدون تغییری محسوس، در سطح 1160 دلار در هر اونس قرار گرفته است. بازار طلا همچنان در وضعیت منفی قرار دارد و با توجه به عواملی که بر قیمت ها تاثیر می گذارند نمی توان انتظار داشت در آینده نزدیک، رونق در بازار مشاهده شود. روز گذشته قیمت طلا در مسیر کاهش به حرکت خود ادامه داد و به زیر 1160 دلار در هر اونس رسید. البته قیمت دیگر فلزات گرانبها رشد کرد. قیمت نقره در محدود 17 دلار نوسان کرد و قیمت پلاتین و پالادیوم به ترتیب در سطح 940 دلار و 732 دلار قرار داشت. اگر پیش بینی ها در باره جهت سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا تحقق یابد یعنی نرخ های بهره بالا برده شود، قیمت طلا به سرعت به زیر 1100 دلار کاهش پیدا خواهد کرد. در هفته های اخیر شاخص دلار رشد کرده و شرایط به گونه ایست که انتظار می رود این روند ادامه یابد. همچنین داده های اقتصادی از چین، منطقه یورو و آمریکا مثبت بوده و شاخص های مالی رشد کرده اند. تمامی این عوامل بر قیمت طلا فشار وارد می کنند. از آنجا که پیش بینی می شود رونق در بازارهای مالی ادامه یابد و ارزش دلار رشد کند بعید است بازار طلا به وضعیت چند ماه قبل خود بازگردد. تمامی امیدهایی که سرمایه گذاران در بازار طلا به رشد قیمت ها پس از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا داشتند از میان رفته است. البته هیچکس نمی داند در آینده چه روی خواهد داد. بازگشت ضعف به اقتصاد جهان و بروز ریسک های سیاسی و اقتصادی عواملی هستند که می توانند رشد قیمت طلا را در پی داشته باشند. در ابتدای سال جاری میلادی ضعف اقتصاد جهان و پیش بینی به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا سبب رشد قابل ملاحظه قیمت طلا شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

سرمایه گذاران امیدوار هستند

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا کاهش یافته و یک عامل آن، افول قیمت نفت است. روز گذشته شاخص های مالی در این قاره عموما رشد کردند اما میزان افزایش زیاد نبود زیرا سرمایه گذاران ترجیح دادند با احتیاط رفتار کنند. البته جو حاکم بر بازارها مثبت است زیرا شرایط اقتصادی در چین بهتر شده و دیگر کسی نگران کاهش نرخ رشد اقتصاد این کشور نیست. امروز هنگامیکه نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مشخص می شود بازارهای آسیایی تعطیل هستند در نتیجه تاثیر تصمیم بانک مرکزی آمریکا فردا در بازارهای آسیایی مشاهده خواهد شد. روز گذشته نوسان قیمت نفت محدود بود و از این جهت تاثیر بزرگی بر رفتار سرمایه گذاران گذاشته نشد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا رشد کردند البته کاملا مشخص بود که سرمایه گذاران خیلی ریسک نپذیرفتند. غیر از سیاست های پولی در آمریکا، دیدگاه هایی که بانک مرکزی اروپا درباره وضعیت اقتصادی در منطقه یورو ارائه می کند و سیاست های پولی این نهاد، بر بازارهای مالی تاثیر دارند. همچنین قیمت نفت و اوضاع مالی یونان و ایتالیا بر شاخص ها تاثیر خواهند گذاشت.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بازار آمریکا رشد کردند و به نظر می رسد نگرانی خاصی درباره افزایش احتمالی نرخ های بهره در این کشور وجود ندارد. البته تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که افزایش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی اقدامی است که سرمایه گذاران برای آن آمادگی دارند. در چند ماه اخیر، جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا بارها به آماده تر بودن شرایط برای بالا بردن نرخ های بهره اشاره کرده بود و اکنون که داده های اقتصادی عموما مثبت هستند همه معتقدند نرخ ها بالا برده می شود. تحلیلگران انتظار دارند جانت یلن در سخنان خود پس از نشست اعلام کند در سال آینده میلادی چند بار دیگر نرخ ها بالا برده خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان ها محدودتر شده است

امروز قیمت فلزات پایه نوسانی محدود داشته و قیمت مس در سطح 5700 دلار در نوسان است. روز گذشته قیمت مس، روی و سرب کاهش یافت و افزایش قیمت نیکل و آلومینیوم اندک بود. رشد ارزش دلار یک عامل فشار بر قیمت فلزات پایه است البته برخی تحلیلگران به فقدان محرک جدید برای تداوم پیدا کردن رشد قیمت فلزات پایه اشاره کرده اند. انتظار می رود روند افزایش مصرف فلزات پایه در ماه های آینده ادامه یابد اما سرعت این روند بسیار مهم است. همچنین باید دید میزان عرضه چه مقدار افزایش خواهد یافت. بازار فلزات پایه مانند بازار دیگر مواد خام، تحت تاثیر قیمت ها قرار دارد بدین معنا که رشد قیمت ها سبب می شود بر تولید افزوده شود. و موضوع مهمی که سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه باید به آن توجه کنند این است که اگر قرار باشد برنامه حمایتی دونالد ترامپ به افزایش مصرف فلزات پایه منجر شود، این افزایش اندک است و اواخر سال آینده میلادی مشاهده خواهد شد در نتیجه رشد ناگهانی قیمت ها در هفته های اخیر خیلی منطقی به نظر نمی رسد. و موضوع دیگر این است که اساسا شاید وعده ترامپ در باره توسعه زیرساخت ها با بودجه هزار میلیارد دلاری، بطور کامل تحقق نیابد. البته وضعیت اقتصادی در چین رو به ثبات است و این خبری خوب محسوب می شود. روز گذشته قیمت مس برای ششمین روز پی در پی کاهش یافت و به محدوده 5740 دلار در هر تن رسید. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ارزش دلار حمایت شد

امروز ارزش دلار در برابر یورو اندکی کاهش یافته است. روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان رشد کرد زیرا تقریبا تمامی سرمایه گذاران و تحلیلگران معتقدند امروز بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را بالا خواهد برد و اگر چنین شود، شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر رشد خواهد کرد. در هفته های اخیر گزارش هایی که از اقتصاد آمریکا منتشر شده نشان داده اوضاع در حال بهتر شدن است. و نکته مهم این است که بانک مرکزی معتقد است شرایط در آینده بهتر خواهد شد. این دیدگاه زمینه را برای محدود کردن سیاست های حمایتی فراهم می کند و به همین دلیل است که برخی کارشناسان معتقدند بانک مرکزی در سال آینده میلادی حداقل دو بار دیگر نرخ های بهره را بالا خواهد برد. البته نباید انتظار داشت افزایش نرخ های بهره به رشد شدید و پایدار ارزش دلار منجر شود زیرا از پیش دلار حمایت شده و نیز بانک مرکزی آمریکا باید مراقب تبعات افزایش ارزش دلار باشد. همچنین احتمال افزایش ارزش یورو و پوند انگلستان وجود دارد در نتیجه نسبت دلار به این ارزها ممکن است تنها اندکی افزایش یابد. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24