Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در یک ماه اخیر مهمترین عامل موثر بر بازارهای مختلف، امید به رونق اقتصاد آمریکا در ماه های آینده بوده است. این امید بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزوده و سبب رشد شاخص های مالی و کاهش قیمت طلا شده است.

هشدار درباره عملکرد بازارها در یک ماه پرهیجان

روز گذشته شاخص های مالی و قیمت نفت رشد کرد و بازار طلا مانند یک ماه اخیر یعنی از زمان اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، بی رونق بود. در یک ماه اخیر مهمترین عامل موثر بر بازارهای مختلف، امید به رونق اقتصاد آمریکا در ماه های آینده بوده است. این امید بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزوده و سبب رشد شاخص های مالی و کاهش قیمت طلا شده است. در این مدت شاخص دلار رشد کرده و قیمت فلزات اساسی در سطوح بالاتر قرار گرفته است. با آنکه بسیاری از تحلیلگران معتقدند بخشی از رونق در بازارها حاصل خوشبینی سرمایه گذاران بوده اما باید به این نکته توجه کرد که داده های اقتصادی از چین، منطقه یورو و آمریکا مثبت بوده و این امر نشان می دهد وضعیت کلی اقتصاد جهان صرف نظر از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، بهتر شده است. هفته گذشته نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار شد و برخلاف انتظارها دوره خرید اوراق قرضه دولت های عضو منطقه یورو بیشتر نشد. همچنین این احتمال مطرح شده که از ماه مارس سال آینده سیاست های حمایتی بانک مرکزی اروپا محدود شود. این بدان معناست که وضعیت اقتصادی در منطقه یورو در حال بهتر شدن است. در چین نیز اقتصاد به سمت ثبات در حرکت است. بدین ترتیب طبیعی است که شاخص های مالی در بازارهای مختلف رشد می کنند و قیمت مواد خام بالا می رود. اما تحلیلگران به سرمایه گذاران توصیه کرده اند با احتیاط بیشتری رفتار کنند زیرا رونق باید برمبنای شاخص های بنیادی بازار قابل توجیه باشد. این بدان معناست که از این پس رشد شدید شاخص های مالی و قیمت مواد خام بدون وجود دلایل منطقی، نوعی حباب است.

بازار حمایت می شود

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.9 درصد و 1.2 درصد افزایش به 54.4 دلار و 51.5 دلار در هر بشکه رسید. بازار نفت همچنان تحت تاثیر اخباری است که در باره تلاش های اوپک برای همراه کردن تولیدکنندگان نفت با برنامه کاهش عرضه منتشر می شود. امروز نشست اعضاء اوپک و تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان برگزار می شود و نتیجه آن اهمیت بالایی دارد زیرا اگر بر عرضه نفت افزوده شود برنامه کاهش عرضه از سوی اوپک تاثیر اندکی خواهد داشت. پیش بینی شده در ماه های آینده عرضه نفت از سوی برخی اعضاء اوپک و تعدادی از تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان افزایش یابد. از سوی دیگر، میزان ذخایر روی زمینی نفت در اقتصادهای توسعه یافته بسیار بالاست و اگر قیمت ها رشد کند بخشی از این ذخیره وارد بازار خواهد شد. نکته دیگر افزایش تولید نفت شیل در آمریکاست. تولیدکنندگان این نوع نفت با استفاده از فناوری های جدید توانسته اند از هزینه تولید خود بکاهند. در صورتیکه قیمت نفت به بالای 60 دلار در هر بشکه برسد تولید نفت شیل در آمریکا افزایش خواهد یافت. بدین ترتیب شرایط برای رشد قابل ملاحظه قیمت ها فراهم نیست. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا نوسانی در حد یک دلار داشت و در مجموع رشد کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

افق بازار طلا تیره تر شد

روز گذشته قیمت طلا با 12 دلار کاهش مواجه شد. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز افول کرد. بازار طلا در هفته های اخیر به شدت تحت فشار حاصل از رونق بازارهای مالی بوده است. ارزش دلار نیز در این دوره افزایش یافته اما کاهش ریسک ها سبب شده از جذابیت طلا کاسته شود. برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند که قیمت ها در ماه های آینده تغییر بزرگ نخواهند داشت اما ممکن است در نیمه دوم سال آینده میلادی شاهد رشد آنها باشیم. اگر وعده های ترامپ، رییس جمهور جدید آمریکا، تحقق یابد و بازارهای مالی رونق داشته باشند بعید است بازار طلا مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد. این هفته نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مهمترین رویداد موثر بر بازار طلاست. پیش بینی افزایش نرخ های بهره سبب رشد ارزش دلار شده و اگر این پیش بینی تحقق یابد فشار بیشتری بر قیمت ها وارد خواهد شد. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا با حدود 1.5 درصد کاهش به زیر 1160 دلار در هر اونس رسید. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته نشان داده شده است:

رونق بازارها ادامه دارد

آسیا. روز جمعه شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا افزایش یافت. بازارهای آسیایی هفته قبل عملکرد مثبت داشتند. خبرهای مثبت از اقتصاد چین و آمریکا و امید به رونق این دو اقتصاد سبب شد سرمایه گذاران ریسک بالاتری بپذیرند. این هفته تا روز چهارشنبه که نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مشخص می شود سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری رفتار خواهند کرد. البته جو کلی مثبت است و بسیار بعید است شاهد کاهش شدید شاخص های مالی باشیم.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ اروپا رشد کردند. این افزایش حاصل رشد شاخص های مالی و دیدگاه مثبت بانک مرکزی اروپا به افق اقتصاد منطقه یورو و نیز گزارش های مثبت از اقتصاد انگلستان بود. این هفته سرمایه گذاران اروپایی هم به داده های متنوع از اقتصاد منطقه یورو و اقتصادهای بزرگ این منطقه و هم به نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا توجه خواهند داشت. باور عمومی این است که نرخ های بهره بالا برده می شود. اگر چنین شود ارزش دلار رشد خواهد کرد و این به نفع شرکت های اروپایی است. البته تاثیر اقدام بانک مرکزی آمریکا بر بازارهای اروپایی بزرگ نخواهد بود زیرا از پیش سرمایه گذاران خود را برای محدود شدن سیاست های حمایتی آماده کرده اند.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بازار آمریکا رشد کردند. افزایش قیمت نفت و امید به بهبود شرایط اقتصاد در ماه های آینده سبب ریسک پذیری سرمایه گذاران شده است. بازار آمریکا هفته گذشته بهترین عملکرد را از زمان انتخابات ریاست حمهوری در این کشور داشت. برخی تحلیلگران نسبت به هیجان ها به سرمایه گذاران هشدار داده اند و معتقدند رشد شاخص های مالی ادامه پیدا نخواهد کرد. در یک ماهی که از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا می گذرد سرمایه گذاران بر مبنای وعده های ترامپ ریسک بالاتری پذیرفته اند. ترامپ وعده داده از مالیات ها خواهد کاست و طی 10 سال، 1000 میلیارد دلار صرف توسعه زیرساخت های خواهد کرد.

در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا حدود 60 واحد افزایش یافت و به سطح 2260 واحد رسید. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در هفته گذشته نشان داده شده است:

نوسان قیمت ها در سطوح پایین تر

روز گذشته قیمت فلزات پایه افزایش یافت. قیمت مس و نیکل به ترتیب با یک درصد و 3 درصد افزایش به 5850 دلار و 11270 دلار در هر تن رسید. قیمت آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب با 1.2 درصد، 0.7 درصد و 2.5 درصد افزایش در سطح 1745 دلار، 2700 دلار و 2335 دلار قرار گرفت. قیمت فلزات پایه در هفته گذشته نوسانی محدود داشت و عملا تغییر بزرگی پیدا نکرد. این درحالیستکه ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت و اخباری که از اقتصاد چین منتشر شد عموما مثبت بود. بویژه گزارش مربوط به صادرات و واردات این کشور در ماه گذشته میلادی بسیار امیدبخش بود. چین بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه است و تحولات آن تاثیر مستقیم بر قیمت این مواد خام دارد. برخی تحلیلگران معتقدند رشد قیمت فلزات اساسی در هفته های اخیر سریع و زیاد بوده و برای آنکه این رشد ادامه یابد لازم است شاخص های بنیادی بازار امیدبخش باشند. در باره برقراری ثبات در اقتصاد چین اطمینان وجود دارد اما پیش بینی شده ارزش دلار رشد کند و نیز تقاضا برای فلزات پایه در آمریکا خیلی افزایش نخواهد یافت. بدین ترتیب سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری رفتار می کنند و این طبیعی است. در هفته پیش رو برخی خبرهای مهم از اقتصاد چین منتشر می شود و انتظار می رود نوسان در قیمت فلزات پایه بیشتر از هفته گذشته باشد. اگر نوسان ارزش دلار شدید باشد قیمت ها از این عامل نیز تاثیر می پذیرند. در هفته ای که گذشت، قیمت مس 1.5 درصد رشد کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در ماه اخیر نشان داده شده است:

تغییر محدود ارزش دلار

روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو رشد کرد و نسبت یورو به دلار زیر 1.06 قرار گرفت. در هفته پیش رو مهمترین عامل موثر بر ارزش دلار نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکاست. روزهای سه شنبه و چهارشنبه این نشست برگزار خواهد شد و پیش بینی شده در آن، نرخ های بهره 0.25 درصد بالا برده می شود. البته محتوای بیانیه پایانی نشست و سخنرانی جانت یلن رییس بانک مرکزی نیز بر تغییرات ارزش دلار تاثیر خواهد داشت. نشست این هفته تاثیری پایدار بر بازارهای ارز دارد زیرا اگر نرخ ها بالا برده شود دلار حمایت می شود و احتمال افزایش نرخ ها در سال آینده میلادی بیشتر خواهد شد و اگر نرخ ها بالا برده نشود دلار برای مدتی تحت فشار قرار خواهد گرفت اما پس از آن بار دیگر در مسیر رشد حرکت خواهد کرد زیرا برنامه افزایش نرخ های بهره در نهایت اجرا خواهد شد. بانک های مرکزی بزرگ به اجرای سیاست های حمایتی خود ادامه می دهند و این امر اجازه نمی دهد ارزش ارزهای ملی در اقتصادهای بزرگ رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد. در هفته پیش رو مجموعه ای از گزارش ها از اقتصادهای یاد شده منتشر می شود. برای مثال نرخ تورم در منطقه یورو در ماه گذشته میلادی، گزارش وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل و نرخ تورم در این کشور در ماه گذشته در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو نوسان هایی داشت اما در مجموع تغییر بزرگی در آن مشاهده نشد. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24