Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در روزهای اخیر روند رشد قیمت نفت و فلزات اساسی معکوس شده و فعالان بازار ترجیح داده اند از حجم فعالیت های خود بکاهند تا جهت گیری بازار مشخص تر شود.

چرا از این پس احتیاط بیشتری لازم است؟

در روزهای اخیر، اخبار منتشر شده از اقتصادهای بزرگ عموما مثبت بوده و سرمایه گذاران بر مبنای این داده ها، ریسک بالاترین را پذیرفته اند. همچنین با توجه به این داده ها، بخشی از رشد قیمت فلزات اساسی قابل توجیه است. گزارش های مربوط به سفارش های کارخانه ای در آمریکا و آلمان، فعالیت ها در بخش های تولید کارخانه ای و خدمات در منطقه یورو، چین و آمریکا و شاخص اعتماد مصرف کنندگان در برخی اقتصادهای بزرگ نشان می دهد اقتصاد جهان به سمت ثبات در حرکت است و روند بهبود ادامه پیدا خواهد کرد. اما برخی تحلیلگران با اشاره به تحولات سیاسی پیش رو از جمله استقرار رییس جمهور جدید در کاخ سفید، انتخابات های مختلف در اروپا و ابهام هایی که درباره افق بازار نفت وجود دارد به سرمایه گذاران هشدار داده اند با احتیاط و آینده نگری بیشتری رفتار کنند.

فردا نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می شود و نیز داده هایی از اقتصاد چین در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. در روزهای اخیر روند رشد قیمت نفت و فلزات اساسی معکوس شده و فعالان بازار ترجیح داده اند از حجم فعالیت های خود بکاهند تا جهت گیری بازار مشخص تر شود. در یک ماه اخیر تحولات در بازارهای مختلف چندان منطقی نبوده و طبیعی است پس از مدتی، هیجان ها کاهش می یابد و سرمایه گذاران بر شاخص های بنیادی بازار تمرکز می کنند. طی چند هفته آینده نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا و استقرار دولت جدید در این کشور، مهمترین رویدادهایی هستند که بر بازارهای مختلف تاثیر خواهند داشت.

نوسان قیمت ها در سطوح پایین تر

امروز چهارشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اندکی کاهش یافته و به ترتیب در سطح 53.6 دلار و 50.6 دلار در هر بشکه قرار گرفته است. روز گذشته احتمال پایبند نبودن اعضاء اوپک و روسیه به برنامه کاهش عرضه سبب شد قیمت نفت بیش از 2 درصد کاهش یابد. البته قیمت ها در مقایسه با ابتدای هفته پیش بسیار بالاتر است اما اگر قطعیتی درباره کاهش عرضه نفت وجود نداشته باشد قیمت ها به تدریج کاهش خواهند یافت. اعضاء اوپک اکنون تلاش می کنند تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان را با برنامه کاهش عرضه همراه کنند. روز شنبه آینده نشستی با حضور تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک برگزار خواهد شد تا درباره همین موضوع گفتگو شود. ایجاد یکپارچگی در بین تولیدکنندگان نفت بسیار دشوار است و هر زمان ممکن است یک یا چند کشور تعهد خود را زیر پا گذارد. در یک هفته اخیر، عامل اصلی رشد قیمت نفت، پیش بینی کاهش عرضه از سوی اوپک بوده است. نکته مهم این است که احتمال رشد عرضه نفت از سوی کشورهایی که در برنامه کاهش عرضه نفت قرار ندارند وجود دارد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

طلا درخششی ندارد

امروز قیمت طلا بدون تغییر نسبت به روز گذشته، در سطح 1169 دلار در هر اونس در نوسان است. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز تقریبا ثابت بوده است. روز گذشته همانطور که انتظار می رفت تغییرات قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر اندک بود. سرمایه گذاران در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا با احتیاط رفتار می کنند و منتظر رفع ابهام های موجود هستند. برخی تحلیلگران می گویند قیمت طلا به 1120 دلار کاهش خواهد یافت و سپس رشد خواهد کرد. با توجه به این واقعیت که فعلا جو بازار برای طلا منفی است، بعید نیست روند کاهش قیمت ها تا زیر رقم یاد شده ادامه یابد. همه چشم ها به نشست هفته آینده بانک مرکزی آمریکا دوخته شده است. روز گذشته، هم ارزش دلار رشد کرد و هم شاخص های مالی در بازارهای بزرگ افزایش یافتند با این حال قیمت طلا تغییری نکرد. احتمال دارد مقاومت قیمت ها در برابر فشارهای یاد شده، نشانه ای از به کف رسیدن قیمت ها باشد. نهادهای تحلیلگر در هفته های اخیر پیش بینی خود از قیمت طلا در سال آینده میلادی را کاهش داده اند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد شاخص های مالی

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا افزایش یافته اند. روز گذشته شاخص ها در این قاره رشد کردند البته سرمایه گذاران خیلی ریسک نپذیرفتند زیرا هنوز نگرانی هایی درباره آینده وجود دارد. همچنین مشخص نیست در ماه های آینده سیاست های مالی و پولی دولت چین چگونه خواهد بود. البته در ژاپن و برخی دیگر از اقتصادهای بزرگ آسیا برنامه های حمایتی ادامه پیدا خواهد کرد. بخشی از رونق بازارهای مالی در آسیا حاصل خوشبینی نسبت به وضعیت اقتصاد آمریکاست. چند هفته دیگر دولت جدید این کشور قدرت را در دست خواهد گرفت و انتظار می رود برنامه هایی در حمایت از رونق اقتصادی آغاز شود.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ اروپا رشد کردند. این افزایش به رغم کاهش قیمت نفت رخ داد و عامل آن، افزایش قیمت سهام برخی شرکت ها بود. سرمایه گذران اروپایی منتظر برگزاری نشست شورای سیاست گذاری بانک مرکزی اروپا هستند. فردا این نشست برگزار می شود و سخنرانی ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی حاوی نکات مهمی خواهد بود. بانک مرکزی اروپا در دو سال اخیر از ابزارهای مختلف برای کمک به رونق اقتصاد منطقه یورو استفاده کرده است و معتقد است برنامه های حمایتی موثر خواهد بود.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بازار آمریکا رشد کردند. انتشار خبرهای مثبت از اقتصاد آمریکا ادامه دارد و اکنون اکثر کارشناسان معتقدند شرایط برای محدود شدن سیاست های حمایتی فراهم است. چهارشنبه هفته آینده نتیجه نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی مشخص خواهد شد. انتظار می رود نرخ های بهره بالا برده شود. قبلا تصور می شد این اقدام به بازارها شوک وارد خواهد کرد اما اکنون چنین باوری وجود ندارد زیرا آمادگی های لازم ایجاد شده است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

توقف رشد قیمت ها

امروز قیمت فلزات پایه نوسانی محدود داشته و قیمت مس اندکی کاهش یافته است. روز گذشته قیمت مس، نیکل و آلومینیوم کاهش یافت البته میزان کاهش اندک بود. قیمت مس اکنون زیر 5900 دلار قرار دارد و تحلیلگران معتقدند احتمال رشد پایدار قیمت ها زیاد نیست زیرا شاخص های بنیادی بازار از رشد قیمت ها حمایت نمی کند. در هفته های اخیر گزارش های منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بوده و در روزهای آینده، داده های جدید از اقتصاد این کشور در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. اگر وضعیت صادرات و واردات چین مثبت باشد امید به رونق در اقتصاد این کشور بیشتر خواهد شد. در ماه های اخیر ضعف اقتصاد جهان سبب شده از صادرات چین کاسته شود. دولت چین برای کمک به تحقق نرخ هدف برای رشد اقتصاد، مجبور بوده برنامه های حمایتی اجرا کند. در ماه های آینده احتمال دارد وضعیت تغییر کند یعنی دولت چین بر اجرای اصلاحات مالی و اقتصادی متمرکز شود. اگر این تحول رخ دهد وضعیت بازار فلزات پایه خیلی امیدبخش نخواهد بود البته در بازارهایی که با کسری عرضه مواجه هستند قیمت ها حمایت می شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار اندکی رشد کرد

امروز ارزش دلار در برابر یورو تغییر بزرگی نداشته و نسبت یورو به دلار در سطح 1.0721 قرار دارد. روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو رشد کرد و بخشی از کاهش های روزهای قبل آن جبران شد البته در بازه زمانی یک ماه، شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر عملکرد مثبت داشته و از زیر 98 به بالای 100 رسیده است. دو هفته پیش رقم شاخص دلار به بالای 101.7 رسیده بود. روز گذشته گزارش مربوط به سفارش های کارخانه ای در آمریکا مثبت بود و این عامل در کنار پیش بینی افزایش نرخ های بهره در نشست هفته آینده بانک مرکزی آمریکا سبب شد دلار حمایت شود. فردا نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می شود و انتظار می رود در آن بر لزوم تداوم اجرای سیاست های حمایتی تاکید شود. سرمایه گذاران معتقدند بانک های مرکزی اروپا، ژاپن و انگلستان به اجرای برنامه های حمایتی ادامه خواهند داد در نتیجه ارزش یورو، ین و پوند تحت فشار قرار دارند. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از شاخص های اقتصادی آلمان، انگلستان، ژاپن و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • علی 8شجاعی
    علی 8شجاعی

    جالب رشد اقتصادی جدید دیده نمی شود

    7 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24