Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اما سرمایه گذاران دچار سردرگمی خواهند بود زیرا دوره چند هفته ای هیجان و خوشبینی در حال پایان است و اکنون سرمایه گذاران باید بر واقعیت های بازار تمرکز کنند.

این هفته کدام سرمایه گذاران زیان می بینند؟

بسیاری از تحلیلگران معتقدند رشد شدید قیمت نفت در روزهای اخیر، نمی تواند ادامه پیدا کند و احتمال آنکه قیمت ها اصلاح شود زیاد است. از سوی دیگر احتمال کاهش قیمت سنگ آهن وجود دارد زیرا در بنادر چین، ذخایر این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد به شدت افزایش یافته و پیش بینی شده برای مدتی از میزان مصرف کاسته خواهد شد. در بازار فلزات پایه نیز نوسان قیمت ها در روزهای اخیر محدود بوده و سرمایه گذاران شاهد کاهش عمومی قیمت ها بوده اند. در بازارهای مالی، احتمال تداوم روند اصلاح وجود دارد. اگر قیمت نفت کاهش یابد و دلار حمایت شود، فشار بر شاخص های مالی بیشتر خواهد شد. عامل اصلی تمامی این تحولات، کاهش هیجان هاست. این هفته با آنکه گزارش های مهم از اقتصادهای بزرگ جهان منتشر می شود اما سرمایه گذاران دچار سردرگمی خواهند بود زیرا دوره چند هفته ای هیجان و خوشبینی در حال پایان است و اکنون سرمایه گذاران باید بر واقعیت های بازار تمرکز کنند. همچنین برخی رویدادهای آتی از جمله نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و استقرار ترامپ در کاخ سفید بر ابهام ها می افزاید.

امید به رونق بازار

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا کاهش یافته و به ترتیب در سطح 53.8 دلار و 51.2 دلار در هر بشکه قرار گرفته است. پس از چند روز رشد قابل ملاحظه، انتظار می رود قیمت ها در هفته پیش رو اصلاح شوند. برخی کارشناسان معتقدند از این پس اظهارنظر هایی که در باره وضعیت عرضه و تقاضا می شود بر قیمت ها تاثیر خواهد گذاشت. آژانس بین المللی انرژی در گزارش اخیر خود به رشد تدریجی تقاضا اشاره کرده است. همچنین پیش بینی شده از اواسط سال آینده بازار به تعادل خواهد رسید و اگر عرضه افزایش پیدا نکند قیمت ها سال آینده به بالای 60 دلار افزایش خواهد یافت. موضوع مهم در باره افق قیمت نفت، میزان پایبندی روسیه و برخی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ نفت به برنامه کاهش عرضه است. روسیه اعلام کرده با برنامه کاهش عرضه همراهی می کند اما درباره عملی شدن این وعده تردیدهایی وجود دارد. همچنین تولیدکنندگان غیرعضو اوپک بر عرضه نفت خود خواهند افزود. از سوی دیگر انتظار می رود ارزش دلار رشد کند. این عوامل از افزایش قابل ملاحظه قیمت ها جلوگیری خواهد کرد. طی دو سال اخیر پایین بودن قیمت نفت سبب شد سرمایه گذاری ها در حوزه اکتشاف و استخراج نفت به شدت کاهش یابد. اگر قیمت ها در سطوح کنونی باقی بماند یا بالا رود شرکت های بزرگ نفتی بار دیگر سرمایه گذاری ها را آغاز خواهند کرد. البته تاثیر این عامل بلندمدت است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

دلیلی برای رشد قیمت ها وجود ندارد!

امروز قیمت طلا با یک دلار کاهش به 1175 دلار در عهر اونس رسیده است. این هفته در نظرسنجی کیتکو، سرمایه گذاران و تحلیلگران دیدگاه یکسانی درباره تغییرات قیمت طلا نداشتند. برخی معتقدند کاهش قیمت ها زمینه رشد تقاضا و قیمت ها را فراهم کرده و این هفته بازار فلز زرد رونق پیدا خواهد کرد در حالیکه برخی کارشناسان با اشاره به افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران و رشد ارزش دلار، پیش بینی کرده اند بازار طلا رونقی نخواهد داشت. بازنده اصلی پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، طلا بوده است. قیمت این فلز گرانبها در هفته های اخیر کاهشی قابل ملاحظه داشته از این پس هم اگر ریسک بزرگی پدید نیابد نمی توان انتظار داشت این کاهش جبران شود. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز در هفته های اخیر کاهش یافته است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در هفته گذشته نشان داده شده است:

رویکرد انتظار در سرمایه گذاران

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا کاهش یافته است. در هفته پیش رو، داده های اقتصادی از چین و ژاپن و تغییرات قیمت نفت بر بازارهای مالی این قاره تاثیر خواهند گذاشت. این هفته گزارش های مهم از اقتصاد چین منتشر می شود که پیش بینی شده مثبت باشد. اگر قیمت نفت کاهش نیابد می توان به رشد شاخص های مالی امیدوار بود. بخشی از هیجان های مربوط به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از میان رفته و رفتار سرمایه گذاران منطقی تر شده است. البته درباره آینده نگرانی هایی وجود دارد. بویژه افق روابط تجاری آمریکا و چین مبهم است.

اروپا. این هفته تحولاتی بزرگ در بازارهای اروپایی رخ می دهد. تاثیر نتیجه انتخابات در ایتالیا و اتریش که روز گذشته برگزار شد و داده هایی که از اقتصادهای بزرگ منطقه یورو منتشر می شود زمینه ساز نوسان های بزرگ در بازارهای مالی اروپاست. مانند همیشه، تغییرات قیمت نفت و وضعیت اقتصادی در آمریکا بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد داشت. روز پنجشنبه نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می شود. انتظار نمی رود در این نشست تغییری در سیاست های انبساطی این نهاد ایجاد شود. بانک مرکزی اروپا معتقد است وضعیت اقتصاد منطقه یورو رو به بهبود است.

آمریکا. در هفته پیش رو، مانند هفته قبل خبرهای زیادی از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و نیز برخی اعضاء کمیته سیاستگذای بانک مرکزی این کشور سخنرانی خواهند کرد. البته توجه سرمایه گذاران به نشست هفته آینده بانک مرکزی آمریکاست که پیش بینی شده در آن، نرخ های بهره بالا برده می شود. اقتصاددان ها معتقدند بازارها برای این اقدام بانک مرکزی آمادگی دارند و نیز میزان افزایش نرخ ها اندک است در نتیجه نشست هفته آینده تاثیر خیلی بزرگی بر بازار مالی آمریکا نخواهد داشت. داده هایی که این هفته از اقتصاد آمریکا منتشر می شود بر شاخص های مالی در بورس این کشور موثر خواهد بود. در زیر نمودار تغییرات شاخص اف تی اس ایی در هفته گذشته نشان داده شده است:

فشار بر قیمت ها بیشتر می شود

امروز قیمت فلزات پایه رشد کرده و قیمت مس در محدوده 5830 دلار در هر تن قرار دارد. قیمت ها بطور متوسط یک درصد افزایش یافته است. هفته قبل بخشی از رشد قیمت فلزات پایه در هفته های قبل از میان رفت. تحلیلگران معتقدند هیجان هایی که در ماه گذشته میلادی درباره رشد مصرف این فلزات وجود داشت به تدریج از میان می رود و سرمایه گذاران بر مبنای شاخص های بنیادی بازار رفتار خواهند کرد. این هفته تغییرات ارزش دلار و خبرهایی که از اقتصاد چین منتشر می شود بر قیمت فلزات پایه تاثیر خواهد گذاشت. نکته مهمی که سرمایه گذاران باید به آن توجه کنند این است که بازار فلزات پایه، بیشترین تاثیر را از وضعیت اقتصاد چین می پذیرد بنابراین هرگونه رشد قیمت که حاصل خوشبینی درباره رونق اقتصاد آمریکا باشد زودگذر خواهد بود. در هفته های اخیر پیش بینی رشد مصرف فلزات پایه در آمریکا به افزایش قابل ملاحظه قیمت ها منجر شده است. اگر داده های اقتصادی چین رشد قیمت ها را توجیه نکند شاهد افول قیمت ها خواهیم بود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

احتمال رشد ارزش دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو 1.1 درصد رشد کرده است. نتیجه همه پرسی در ایتالیا به کاهش شدید ارزش یورو منجر شده است. در هفته پیش رو، هم داده های اقتصادی از منطقه یورو و آمریکا و هم نشست روز پنجشنبه شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا بر ارزش دلار و یورو تاثیر خواهند داشت. احتمال آنکه در نشست بانک مرکزی اروپا، تغییری در سیاست های حمایتی این نهاد داده شود بسیار کم است البته تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی اروپا در نشست های آینده خود دوره خرید اوراق قرضه دولت های عضو منطقه یورو را تمدید خواهد کرد در حال حاضر قرار است خریدها تا ماه مارس سال آینده ادامه یابد. داده هایی که از اقتصاد منطقه یورو و اعضاء مهم آن منتشر شده عموما مثبت بوده و این به معنای حرکت این منطقه به سمت ثبات اقتصادی است. تحلیلگران پیش بینی کرده اند در هفته پیش رو عملکرد دلار در برابر یورو مثبت خواهد بود. هفته پیش ارزش دلار اندکی کاهش یافت اما با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست کمیته سیاستگذای بانک مرکزی آمریکا که هفته آینده است، دلار حمایت خواهد شد. این باور در بین سرمایه گذاران و کارشناسان وجود دارد که اقتصاد آمریکا در وضعیت باثبات قرار گرفته و در آینده اوضاع بهتر خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در هفته قبل نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از شاخص های اقتصادی چین، ژاپن، آلمان، منطقه یورو، ایتالیا، فرانسه و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24