Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در اوپک در آخرین روزهای هفته و رسیدن قیمت نفت به بالای ۵٠ دلار (احتمال رشد بیشتر آن حتی تا ۶٠ دلار) و همچنین دلار ۴٠٠٠ تومانی انتظار افزایش قیمتها در هفته آینده برای آنها داریم ...

چه سهم هایی با دلار ۴٠٠٠ تومانی رشد می کنند؟

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت رایانه (بخش سوم)
  • بررسی تکنیکال
    • خراسان
    • واتی
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت رایانه (بخش سوم)

تامین و تجهیز زیر ساخت های کشور در حوزه یارانه و انفورماتیک از اولویت های توسعه یافتگی در هر نظامی تلقی می شود و ایران چه در حوزه کلان و چه خرد به شدت نیازمند تغییر و تحول در این عرصه است. شرکت های فعال در بازار سرمایه چه در حوزه رایانه و چه اینترنت یا خدمات بانکی همگی از بسترهای ویژه برای این منظور استفاده می کنند که هزینه های اولیه برای شرکت ها در پی خواهد داشت لیکن درآمدهای آتی از محل خدمات، سودهای مطمئنی را برای اهالی صنعت به همراه داشته است. به همین منظور سعی خواهیم کرد به بررسی فاکتورهای کلان این صنعت و مقایسه شرکت های فعال بپردازیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) خراسان

پتروشیمی خراسان در پی افزایش قیمت اوره مورد توجه قرار گرفت و از کف کانال آبی رنگ تا میانه راه و حوالی 600 تومان رشد کرد. این سطح که درگیر با مدین لاین چنگال اندرو می باشد در حال حاضر سهم را در شرایط تعادلی نگه داشت است.

با توجه به شرایط موجود اگر بنا به لمس سقف کانال باشد احتمال رسیدن به هدف تکنیکالی 680 الی 690 در کوتاه مدت ظرف 1 ماه آینده دور از تصور نیست. سطح قیمتی ایده آل برای خرید حوالی 570 تومان است که البته نمی توان نسبت به کاهش قیمت سهم تا آن محدوده اظهار نظر قاطعی داشت.

ب )واتی

سرمایه گذاری آتیه دماوند پس از تصویب افزایش سرمایه به محدوده 200 تومان نزدیک شده است و این در حالی ست که سهم بیش از یک سوم ارزش بازار خود را در چند ماه اخیر از دست داده است. سهم احتمالا در حال تکمیل موج 4 الیوت است که کف معتبر برای سهم حوالی 200 تومان می باشد.

این سهم با ریسک نسبتا پایین برای سهامداران میان مدتی (حدود 4 ماه) می تواند مناسب باشد ضمن آنکه بررسی دقیق تر و خرید پلکانی در محدوده 200-210 تومان با رعایت حد ضرر 195 تومان از اهمیت بالایی برخوردار است.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

این هفته مهمترین تصمیم سیاسی که تاثیر زیادی بر برجام دارد در سنای آمریکا به رای گذاشته شد بر اساس این طرح تمدید قانون تحریم‌های ایران که در مجلس نمایندگان تنها با یک رای مخالفت به تصویب رسیده بود بررسی و در نهایت به تمدید تحریم ها از سوی امریکا منتج شد تا این قانون برای اجرایی شدن به اوباما ابلاغ شده و با امضای او نهایی شود. اگرچه اوباما حق وتوی آن را دارد ولی باید دید در روزهای پایانی سکانداری کاخ سفید واکنش منطقی به این لایحه چگونه خواهد بود. این در حالی ست که ایران تأکید دارد تمدید قانون تحریم‌ها، به معنی تصویب و اعمال تحریم‌های جدید و در نتیجه نقض آشکار توافق هسته‌ای است.

خبرگزاری رویترز در این رابطه نوشته بود: اگر تمدید قانون تحریم‌های ایران همانطور که انتظار می‌رود [در سنا] تصویب شود، این طرح به کاخ سفید می‌رود، یعنی جایی که انتظار می‌رود رئیس‌جمهور باراک اوباما آن را به قانون تبدیل کند. بر اساس توافق هسته‌ای، آمریکا و دیگر کشورهای امضاکننده برجام، از تصویب هرگونه تحریم جدید مرتبط با مسئله هسته‌ای منع شده‌اند. بخش‌هایی از قانون تحریم‌های آمریکا صراحتا برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار داده است.

در این هفته دولت موفق شد در اوپک با بر کرسی نشاندن حرف خود مبنی بر کوتاه نیامدن ایران در کاهش عرضه نفت در بازارهای جهانی، به دستاورد مهمی دست یابد . در همین باره غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسون برنامه و بودجه گفت : با توجه به توافقی که در اجلاس اوپک صورت گرفته ، باید بگوییم که یک برجام نفتی برای دولت به دست آمده است. من این موفقیت را به تیم مذاکره کننده برجام نفتی به ریاست آقای زنگنه تبریک می‌گویم. آنها توانستند به خوبی از حقوق ملت ایران دفاع کنند و این حقی را که سال‌ها از ایرانیان سلب شده بود باز پس گیرند. جعفرزاده همچنین گفت: در بطن این توافق قراردادهای نفتی بهتر و آینده‌ای بهتر برای اقتصاد ایران وجود دارد. من امیدوارم که روز به روز شاهد بهبود شرایط نفتی باشیم. یکی از دستاوردهای بزرگ این توافق شکست لابی صهیونیستی علیه ایران بود.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

کاهش عرضه از سوی کشورهای عضو اوپک بالاخره پس از مدتها رایزنی و با توجه به فشار اقتصادی که بر اکثر کشورهای عضو وارد شده بود به نتیجه رسید و تصمیم این سازمان بر کاهش روزانه تولید یک میلیون و دویست هزار بشکه در بازه شش ماهه شد که این منوط به همکاری کشورهای غیرعضو اوپک و کاستن روزانه ٦٠٠ هزار بشکه نفت از تولیدشان است. در این کاهش سهم عربستان به تنهایی حدود 500 هزار بشکه می باشد. کارشناسان عکس العمل بازار نفت به این موضوع را افزایش قیمت طلای سیاه تا محدوده 60 دلار را تخمین می زنند.

امیدواری به افزایش قیمت نفت باعث شده تا بسیاری از کارشناسان که تاچندی پیش قیمتهای محدوده 45 دلار را برای بودجه تخمین می زدند اکنون پیش بینی های خود در این زمینه را تغییر داده و از قیمتهای 50 تا 55 دلار صحبت می کنند که امری بسیار خوشبینانه می باشد و نمی توان گفت دولت این محدوده را برای خود در بودجه در نظر گرفته است .

اما پس از موافقت اعضا اوپک برای کاهش عرضه نفت و افزایش قیمت آن به بالای 50 دلار، نرخ ارز در بازار ایران با کاهش 160 تومانی روبرو شد و به حدود 3860 تومان رسید که این نشان می دهد امیدواری به ارز آوری کشور با توجه به تبعات مثبت فروانی که نفت در اقتصاد ایران دارد باعث کاهش تقاضا در این بازار شده است و می توان گفت که در همین محدوده احتمالا نرخ ارز به تعادل خواهد رسید .

تحرک بازار مسکن همواره تاثیر زیادی بر اقتصاد کشور داشته است و رشد تقاضا در این بخش رشد اقتصادی و بالعکس کاهش تقاضا رکود را به ارمغان آورده است . بازار مسکن شهر تهران هنوز در کسادی به سر می‌برد و معاملات در آبان‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۴.۱ درصد افزایش یافته است. قیمت‌ها نیز با ۴.۴۱ میلیون تومان و رشد ۷.۳ درصدی نسبت به سال قبل در حال متعادل شدن با تورم عمومی است. با این حال واکاوی جهت تغییر سلیقه‌ی متقاضیان حاکی از آن است که مشتریان نسبت به واحدهای متوسط و کم‌متراژ تمایل بیشتری نشان می‌دهند و در این بین واحدهای نوساز مشتری‌پسندتر هستند. این مهم نشان می دهد که با توجه به اینکه مسکن تاثیر مهمی در اقتصاد دارد نباید به این زودی ها منتظر رونق بود .

در هفته آینده رئیس جمهور در روز یکشنبه لایحه بودجه را جهت بررسی تقدیم مجلس خواهد کرد .

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

پس از رفتن صالحی آبادی و روی کار آمدن فطانت فرد بر مسند ریاست بازار سرمایه بسیاری از کارشناسان بورس امیدوار بودند که شفافیت در بازار افزایش پیدا کند و توقف نمادهای معاملاتی طولانی نشود و شرکتها صورتهای مالی خود را به صورت منظم به بازار ارائه کنند و در واقع نظم و انضباط در بازار افزایش یابد . لیکن این امر محقق نشد و مشکلات بازار سرمایه نه تنها کم، بلکه افزایش نیز یافت و باعث استعفای فطانت فرد و روی کار آمدن فرد جدیدی و از معاونین وزیر اقتصاد دکتر شاپور محمدی شد. محمدی که از ابتدای مرداد ماه به این مهم نائل آمده از ابتدا با وجود برداشته شدن نصفه و نیمه تحریمها با بسیاری از کشورها قراداد همکاری بین بورسی امضا کرد و در جهت جذب سرمایه گذاری خارجی اهتمام زیادی داشته است، لیکن در این اواخر برخی اخبار از برخی شرکتها به خصوص شرکت آکنتور شائبه های زیادی در بازار سرمایه ایجاد کرده که نه تنها اعتماد سرمایه گذار داخلی از این موضوع از بین خواهد رفت که قردادهای همکاری با شرکای خارجی نیز خود به خود اجرا نخواهد شد و در نتیجه بازار با مشکلات بزرگی مواجه خواهد شد و سرمایه گذاری بلند مدت کاملا جای خود را به سرمایه گذاری مقطعی و آنهم به صورت محدود و کسانی که رانت دارند محدود خواهد شد.

صنایع بورسی

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ پالایشگاهی ها در این هفته تقریبا روندی خنثی داشتند و اکثر نمادهای آنها با توجه به اصلاح چند وقت اخیرشان و رسیدن به قیمتهای با ارزش برای خرید در محدوده صفر تابلو معامله می شدند و رغبتی برای ریزش نداشتند. در این گروه با توجه به توافقات صورت گرفته در اوپک در آخرین روزهای هفته و رسیدن قیمت نفت به بالای 50 دلار (احتمال رشد بیشتر آن حتی تا 60 دلار) و همچنین دلار 4000 تومانی انتظار افزایش قیمتها در هفته آینده برای آنها داریم .

در شیمیایی این گروه در روزهای اخیر به واسطه بالا رفتن نرخ دلار و نفت و به تبع آن رشد قیمتهای جهانی محصولات پتروشیمی انگیزه خوبی برای رشد پیدا کرده اند و سهامداران در این هفته به خصوص در روز پایانی هفته از این گروه استقبال خوبی پس از مدتها کردند که باعث شد هلدینگ فارس بعد از مدت زمان حدود 8 ماه رشد بالای 4 درصد در قیمت پایانی را تجربه بکند و نمادهای شپمچا، شخارک، شلعاب، شفن، خراسان، کرماشا و شیراز هم با صف خرید روبرو بشوند .

اما از پیشروترین شرکتهای این گروه که تعدیل مثبت آن بی تاثیر در روند مثبت گروه نبود، نماد زاگرس بود که با تعدیل 40 درصدی سود به لحاظ اوج گرفتن قیمت متانول در هفته های اخیر و منظور شدن قیمتی بسیار پایین تر از واقعیت در صورتهای مالی این شرکت، در حال حاضر متوقف می باشد .

از شرکتهای دیگر این گروه که البته فعلا به علت ابهام در صورتهای مالی متوقف می باشد پتروشیمی آبادان تولید کننده مهم پی وی سی کشور است که در آخرین پیش بینی خود برای سال جاری سود خود (11ریال) را تبدیل به زیان (465ریالی) کرده است و این در حالی است که شپترو نرخ پی وی سی را حدود 3000 تومان در نظر گرفته است در حالی که هم اکنون در بازار بورس کالا نرخ این محصول در شپترو بیشتر از دیگر پتروشیمی ها از جمله غدیر در بازار(در محدوده 3500 تا 3700) به فروش می رسد .

از مهمترین اتفاقات منفی که در حال حاضر برای این گروه می توان برشمرد قطع گاز پتروشیمی ها به علت سرما و برودت هوا می باشد که مهمترین نگرانی آنها می باشد .

در خودروسازی؛ معاملات گروه خودروسازی به عنوان لیدر بازار سرمایه در این هفته هم بدون هیجان و با روند فرسایشی و البته با شدت بیشتر نسبت به هفته های قبل پیگیری شد و اکثر نمادها معاملات منفی را پشت سر گذاشتند. در این میان از مهمترین عواملی که باعث کاهش تقاضا شد را می توان به نیمه تعطیل بودن هفته جاری، تعدیلات منفی برخی نمادهای گروه به خصوص تعدیل منفی 99 درصدی خزامیا، افزایش قیمت دلار با توجه به ارز آور بودن گروه و در آخر هم بسته بودن نماد خساپا اشاره کرد. در کنار اتفاقات منفی گروه برخی اتفاقات مثبت از جمله افزایش تولید خودرو و محتمل بودن رسیدن به میزان پیش بینی شده و اخبار مثبت مجمع خپارس(تصویب افزایش سرمایه، به ثمر رسیدن مذاکرات با نیسان تا انتهای سال) نیز رخ داد که البته هیچکدام از کاهش قیمتهای گروه نکاستند .

تنها نماد مثبت گروه خودرو سازی خفناور بود که به علت افزایش سرمایه از آورده سهمدارن به جهت راه اندازی خطوط تولید و افزایش تولید به میزان 70 درصد بسیار مورد توجه قرار گرفت و شاید یکی از معدود افزایش سرمایه ها در گروه خودرو سازی به جهت افزایش سود عملیاتی بود .

در فلزات اساسی؛ هر چند شاخص دلار در این هفته نسبت به دیگر ارزها رشد خوبی ار تجربه کرد و باعث کاهش قیمت کامودیتی ها شد اما رشد نرخ ساخت مسکن در چین و همچنین کاهش ذخیره انبار فولادی ها در این کشور به همراه رشد اقتصادی آمریکا باعث نشد این کاهش بیشتر باشد و قیمتها نرخ ثابتی به خود گرفتند تا امیدوار باشیم که سال آینده میلادی با توجه به امیدهای بالایی که برای برون رفت اقتصادی وجود دارد از وضعیت قبلی برای کامودیتی ها کلا خارج شویم .

با عنایت به موارد گفته شد انتظار از بازار سرمایه نیز رشد قیمتها بود که این امر به جز در تولیدکنندگان روی در بقیه زیرمجموعه ها اتفاق نیفتاد و معاملات متعادلی را شاهد بودیم. برخی گمانه زنی ها افزایش قیمت برق به میزان 20 درصد از تابستان گذشته را علت رشد نیافتن قیمتها می دانند .

در کانه های فلزی؛ رشد قیمت کامودیتی ها باعث شد تا کروی و کاما با رشد خوبی روبرو بشوند .

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24