Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

امروز برخلاف انتظار بسیاری از کارشناسان، اعضاء اوپک توافق کردند تولید نفت خود را به میزان ١.٢ میلیون بشکه در روز (معادل ٣.۵ درصد تولید کنونی نفت این سازمان) کاهش دهند و به محدوده ٣٢.۵ میلیون بشکه برسانند.

از این پس چه تحولاتی در بازار نفت رخ خواهد داد؟

پس از هفته ها مذاکره فشرده، اعضاء اوپک در نشست امروز خود بر سر کاستن از عرضه نفت از ابتدای سال آینده میلادی توافق کردند. اعضاء اوپک پایان ماه سپتامبر یعنی دو ماه پیش در نشست غیررسمی الجزایر، توافق کرده بودند از عرضه نفت خود بکاهند. در چند روز پس از اعلام توافق الجزایر، قیمت نفت به شدت رشد کرد و به بالای 53 دلار در هر بشکه رسید اما در هفته های اخیر به دلیل تردیدهایی که درباره حصول توافق در نشست رسمی امروز وجود داشت قیمت نفت کاهش یافت و به زیر 45 دلار رسید.

امروز برخلاف انتظار بسیاری از کارشناسان، اعضاء اوپک توافق کردند تولید نفت خود را به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز (معادل 4.5 درصد تولید کنونی نفت این سازمان) کاهش دهند و به محدوده 32.5 میلیون بشکه برسانند.

قیمت نفت طی ساعات برگزاری نشست اوپک نوسان شدید داشت و برای دقایقی بیش از 8.5 درصد رشد کرد اما این رشد پایدار نبود و از آن کاسته شد. اکنون قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب در محدوده 50 دلار و 49 دلار در هر بشکه قرار دارد.

در هفته های اخیر، عربستان که بزرگ ترین تولیدکننده نفت در اوپک است بارها مواضع خود را تغییر داد و به همین دلیل کارشناسان پیش بینی کرده بودند در نشست امروز توافقی حاصل نخواهد شد اما در نهایت پس از 8 سال، اوپک بر سر کاستن از عرضه نفت خود توافق کرد. اگر اعضاء به این توافق پایبند باشند قیمت ها حمایت خواهد شد.

اما اکنون که نشست اوپک برگزار شده و اعضاء توانسته اند بر سر کاستن از عرضه توافق کنند سوال سرمایه گذاران این است که در هفته ها و ماه های آینده چه تحولاتی در بازار نفت رخ خواهد داد؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید دید چه تغییراتی در شرایط حاکم بر بازار رخ خواهد داد.

قبل از نشست اوپک، بسیاری از نهادهای تحلیلگر و کارشناسان اعلام کرده بودند میزان کاهش عرضه نفت اوپک در مقایسه با مصرف روزانه نفت در جهان، بسیار اندک است و حتی اگر توافق حاصل شود قیمت ها رشد قابل ملاحظه ای نخواهند داشت.

قیمت نفت برنت و نفت آمریکا پس از اعلام توافق اوپک به ترتیب 3.7 دلار و 3.5 دلار در هر بشکه افزایش یافت و این میزان رشد، چشمگیر نیست و به همین دلیل تحلیلگران معتقدند اثر توافق بر قیمت ها، شدید نبوده است. طی هفته ها و ماه های آینده چند عامل بر قیمت نفت تاثیر خواهند داشت که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

نخستین عامل موثر بر قیمت نفت، تغییرات ارزش دلار است. پیش بینی شده شاخص دلار در آینده رشد کند زیرا بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره در نشست ماه آینده خود آمادگی دارد و نیز پیش بینی شده در سال آینده میلادی دو بار دیگر نرخ ها بالا برده شود. افزایش نرخ های بهره به رشد ارزش دلار و فشار بر قیمت نفت منجر می شود.

دومین عامل موثر بر قیمت نفت، میزان رشد تقاضاست. آژانس بین المللی انرژی در گزارش اخیر خود به رشد تدریجی مصرف نفت در جهان اشاره کرده است. برخی تحلیلگران معتقدند اگر عرضه جهانی نفت افزایش نیابد، اواسط سال آینده میلادی تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار می شود. این عاملی برای رشد قیمت هاست. البته برخی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در ماه های آینده قصد دارند بر تولید نفت خود بیافزایند.

سومین عامل مهم که بر قیمت نفت تاثیر دارد، ذخیره نفت در اقتصادهای توسعه یافته است. میزان این ذخایر اخیرا به شدت افزایش یافته و با توجه به اینکه نرخ رشد اقتصادهای یاد شده بالا نیست انتظار می رود از ذخیره یاد شده خیلی کاسته نشود.

چهارمین عامل موثر بر قیمت ها، میزان تولید نفت شیل در آمریکاست. رشد قیمت جهانی نفت و کاهش هزینه تولید این نوع نفت در آمریکا سبب خواهد شد بر تولید افزوده شود. این عامل می تواند فشارهایی بر قیمت ها وارد کند.

با توجه به آنچه گفته شد پیش بینی می شود قیمت نفت برای مدتی در محدوده های کنونی باقی بماند سپس کاهش یابد و از اواسط سال آینده وارد روند رشد شود. بدین ترتیب انتظار می رود در سال آینده میلادی متوسط قیمت نفت 60 دلار باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24