Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بانک مرکزی آمریکا حدود دو هفته دیگر نشست دارد و با توجه به بهبود شرایط در بخش های مهم اقتصاد، انتظار می رود نرخ های بهره در این نشست بالا برده شود. جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا در اظهارنظرهای خود بارها اعلام کرده روند بهبود شرایط اقتصادی ادامه پیدا می کند.

سرمایه گذاران با نگرانی به تابلوها چشم دوخته اند

روز گذشته سرمایه گذاران در بازارهای مختلف با احتیاط رفتار کردند زیرا امروز گزارش های مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و فردا نشست اوپک برگزار خواهد شد. همچنین در روزهای پنجشنبه و جمعه، دو گزارش از بازار کار آمریکا منتشر می شود که بر ارزش دلار، قیمت طلا و شاخص های مالی تاثیر می گذارد. افول شاخص های مالی در بازارهای اروپایی و آمریکا در روز گذشته، برخی تحلیلگران را به این نتیجه رسانده که هیجان های دو هفته اخیر در حال کاهش است. اگر چنین باشد، از این پس توجه سرمایه گذاران به داده های اقتصادی بیشتر خواهد شد. گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا نشان خواهد داد وضعیت بازار کار این کشور در ماه جاری میلادی چگونه بوده است. در نظرسنجی خبرگزاری رویتزر پیش بینی شده 175 هزار فرصت شغلی در این کشور ایجاد شده و نرخ تورم 4.9 درصد بوده است. واکنش سرمایه گذاران به داده های گزارش وزارت کار اهمیت بالایی دارد اما بعید است بانک مرکزی آمریکا برنامه بالا بردن نرخ های بهره در ماه آینده را به تعویق اندازد.

امید به توافق بر سر کاهش عرضه

امروز سه شنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.6 درصد و 0.5 درصد کاهش به زیر 48 دلار و 46.8 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته در ساعات اولیه فعالیت بازارها، قیمت نفت کاهش یافت اما پس از آنکه اعلام شد عراق قصد دارد در برنامه کاهش عرضه همراهی کند شاهد رشد بیش از 2 درصدی قیمت ها بودیم البته این رشد پایدا نبود و در ساعات پایانی معاملات، میزان آن به 1.5 درصد رسید. فردا نشست اوپک در وین برگزار می شود و بسیاری از تحلیلگران معتقدند اگر در این نشست توافقی مشخص برای کاهش عرضه حاصل نشود قیمت نفت به زیر 40 دلار کاهش خواهد یافت. در این حالت تا اواسط سال آینده میلادی احتمال رشد قیمت ها بسیار اندک است. وزیر نفت عربستان در تازه ترین اظهارنظر خود درباره وضعیت بازار گفته است بازار نفت در سال آینده میلادی به تعادل خواهد رسید حتی اگر اوپک از تولید نفت خود نکاهد در نتیجه حفظ میزان عرضه نفت در سطوح کنونی به رشد تدریجی قیمت ها منجر خواهد شد. تلاش ها برای هماهنگ کردن همه اعضاء اوپک ادامه دارد و فردا روزی مهم برای بازار جهانی نفت خواهد بود. پیش بینی شده کاهش عرضه نفت از سوی اوپک به رشد 5 دلاری قیمت ها منجر می شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

طلا همچنان زیر فشار است

امروز قیمت طلا بدون تغییر در سطح 1190 دلار در هر اونس قرار گرفته است. روز گذشته کاهش ارزش دلار و افول شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ سبب رشد قیمت طلا شد البته قیمت ها همچنان زیر 1200 دلار در هر اونس قرار دارند و بعید است شاهد رشد قابل ملاحظه آنها باشیم زیرا پیش بینی شده نرخ های بهره در آمریکا بالا برده خواهد شد و نیز باور سرماه گذاران این است که ریسک بزرگی اقتصادی جهان را تهدید نمی کند. بدین ترتیب فشار بر قیمت طلا زیاد است. روز گذشته قیمت سه فلز گرانبهای دیگر یعنی نقره، پلاتین و پالادیوم نیز رشد کرد. قیمت طلا در سال جاری میلادی عملکردی مثبت داشته اما آندسته از سرمایه گذاران که اخیرا وارد بازار شده اند به شدت زیان کرده اند. پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، همه تحلیلگران معتقد بودند صرف نظر از اینکه چه کسی در انتخابات پیروز شود، قیمت طلا رشد خواهد کرد اما مشاهده شد که قیمت طلا تحت فشار شدید قرار گرفته است. قیمت فلز زرد از نهم ماه جاری میلادی تاکنون 145 دلار در هر اونس کاهش یافته است. برخی تحولات سیاسی از جمله همه پرسی قانون اساسی در ایتالیا می تواند برای مدتی کوتاه به رشد قیمت طلا کمک کند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

کاهش هیجان ها

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا کاهش یافته اند. سرمایه گذاران آسیایی امیدوار هستند وضعیت اقتصادی در چین و ژاپن بهبود یابد و در آمریکا رونق بیشتری مشاهده شود. بر همین مبناست که شاخص های مالی بالا باقی مانده اند. البته رشد قیمت نفت و فلزات پایه نیز در این حوزه موثر بوده است. این هفته برخی گزارش ها از اقتصاد چین منتشر می شود که نشان می دهد اوضاع در ماه گذشته میلادی به چه شکل بوده است.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا کاهش یافتند. کاهش قیمت نفت در ساعات فعالیت بورس های اروپایی و ریسک های سیاسی سبب شده سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند. امروز برخی گزارش ها از اقتصاد منطقه یورو منتشر می شود که از ابهام ها خواهد کاست. البته نباید تصور شود وضعیت بازارهای مالی در اروپا رو به وخامت است. تقریبا تمامی سرمایه گذاران و تحلیلگران معتقدند افق وضعیت اقتصادی مثبت است. البته مسائلی نظیر بحران مالی در یونان و تحولات سیاسی در ایتالیا، فرانسه و انگلستان از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته است.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بازار آمریکا کاهش یافتند. کاهش شاخص ها به رغم رشد قیمت نفت رخ داد و برخی تحلیلگران معتقدند به تدریج از هیجان های اخیر کاسته می شود. امروز نرخ رشد اقتصادی و وضعیت برخی شاخص های دیگر در آمریکا مشخص می شود. کمی بیش از دو هفته دیگر نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار خواهد شد و قرار است در آن، نرخ های بهره بالا برده شود. بانک مرکزی اعلام کرده شرایط برای این اقدام فراهم تر شده و پایین باقی ماندن نرخ ها برای مدتی طولانی به زیان اقتصاد است. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

قیمت ها به سقف خود نزدیک شده اند

امروز قیمت فلزات پایه نوسانی محدود داشته است و قیمت مس به زیر 5800 دلار کاهش یافته است. قیمت روی در محدوده 2820 دلار قرار دارد. برخی تحلیلگران معتقدند بخشی از رشد قیمت فلزات پایه حاصل فعالیت های سفته بازانه است. البته در روزهای اخیر سرعت رشد قیمت ها کمتر شده و در برخی مواقع شاهد کاهش آنها بوده ایم. نهادهای تحلیلگر معتقدند اگر نشانه های مثبت از رونق اقتصاد در چین مشاهده نشود بزودی قیمت فلزات پایه کاهش خواهد یافت. با آنکه انتظار می رود در آمریکا بر مصرف فلزات پایه افزوده شود اما تاثیر مصرف این فلزات در آمریکا بر قیمت ها زیاد نیست. تحولات اقتصادی در چین بزرگ ترین عامل موثر بر قیمت ها محسوب می شود. طی ماه های آینده، احتمال رشد ارزش دلار و محدود شدن برنامه های حمایتی دولت چین، دو ریسک برای بازار فلزات پایه هستند. اگر در سال آینده میلادی دولت چین برای جلوگیری از تشکیل حباب در بخش مسکن فعالیت ها در این بخش را محدودتر کند وضعیت در بازار فلزات پایه تغییر خواهد کرد. روز گذشته در پایان معاملات، قیمت مس در محدوده 5850 دلار قرار گرفت و قیمت روی در سطح 2800 دلار نوسان کرد. در روزهای آینده گزارش هایی از وضعیت بخش تولید کارخانه ای و خدمات در اقتصادهای بزرگ جهان منتشر می شود که بر قیمت فلزات پایه تاثیر خواهد گذاشت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان محدود ارزش دلار ادامه دارد

امروز ارزش دلار در برابر یورو 0.2 درصد افزایش یافته است. روز گذشته ارزش دلار اندکی نوسان کرد زیرا سرمایه گذاران ترجیح دادند در آستانه انتشار گزارش های مهم از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا با احتیاط رفتار کنند. می توان گفت دلار اکنون در فاز استراحت قرار دارد زیرا در دو هفته اخیر رشدی قابل ملاحظه داشته و شاخص دلار به بالاترین میزان در 14 ماه اخیر رسیده بود. طبیعی است این روند متوقف شود. امروز گزارش هایی که از اقتصاد آمریکا منتشر می شود نوسان هایی در ارزش دلار ایجاد خواهد کرد. نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم امسال در مقیاس فصلی و سالانه نشان می دهد اوضاع کلی اقتصاد این کشور چگونه است. بانک مرکزی آمریکا حدود دو هفته دیگر نشست دارد و با توجه به بهبود شرایط در بخش های مهم اقتصاد، انتظار می رود نرخ های بهره در این نشست بالا برده شود. جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا در اظهارنظرهای خود بارها اعلام کرده روند بهبود شرایط اقتصادی ادامه پیدا می کند. دو شرط اصلی برای افزایش نرخ های بهره عبارت هستند از رشد نرخ تورم به نزدیکی 2 درصد و افزایش سریع تر سطح دستمزدها. اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی معتقدند این دو شرط در ماه های آینده تحقق خواهد یافت. بدین ترتیب دلار حمایت می شود البته نباید انتظار داشت ارزش دلار خیلی رشد کند زیرا بخشی بزرگ از رشد ارزش این ارز از پیش رخ داده است. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از شاخص های اقتصادی آلمان، منطقه یورو، ژاپن، فرانسه و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24