Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

امروز که نخستین روز معاملات در بازارهای جهان است همین روند ادامه یافته و شاهد رشد قیمت مس به بالای ۶ هزار دلار در هر تن هستیم. البته سرمایه گذاران باید به این موضوع توجه کنند که هیجان های اخیر در نهایت پایان می یابد و احتمال اصلاح قیمت ها زیاد است.

چهار روز سرنوشت ساز پیش روی سرمایه گذاران

از فردا، هر روز گزارش هایی از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و نشست اوپک در روز چهارشنبه و گزارش هایی که از اقتصاد آمریکا، چین و منطقه یورو منتشر می شود بر رفتار سرمایه گذاران تاثیری بزرگ خواهد گذاشت. داده هایی که این هفته در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد مشخص خواهد کرد وضعیت شاخص های اقتصادی در این اقتصادها در ماه های اخیر چگونه بوده است. برخی کارشناسان می گویند در هفته های آینده امیدهایی که درباره رونق اقتصاد آمریکا وجود دارد یک عامل مهم در رشد شاخص های مالی و قیمت فلزات پایه است.

هفته پیش هیجان های حاصل از پیش بینی رونق در اقتصاد آمریکا ادامه پیدا کرد در نتیجه شاخص های مالی و قیمت فلزات پایه رشد کردند. امروز که نخستین روز معاملات در بازارهای جهان است همین روند ادامه یافته و شاهد رشد قیمت مس به بالای 6 هزار دلار در هر تن هستیم. البته سرمایه گذاران باید به این موضوع توجه کنند که هیجان های اخیر در نهایت پایان می یابد و احتمال اصلاح قیمت ها زیاد است.

نوسان محدود قیمت ها

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا نوسانی اندک داشته و اندکی کاهش یافته است. قیمت ها به ترتیب در محدوده 47 دلار و 46 دلار در هر بشکه قرار دارد. افق بازار نفت مبهم است زیرا روز چهارشنبه نشست رسمی اوپک در وین برگزار می شود و اساسا مشخص نیست در این نشست چه تصمیمی در باره عرضه نفت اتخاذ خواهد شد. برخی تحلیلگران معتقدند حتی اگر از عرضه نفت کاسته شود که بعید است چنین شود شاهد رشد قابل ملاحظه و پایدار قیمت ها نخواهیم بود زیرا تولید نفت دیگر کشورهای صادرکننده نفت که عضو اوپک نیستند در حال افزایش است. همچنین بعید است عراق و نیجریه در برنامه سهمیه بندی اوپک وارد شوند.

پیش بینی شده بازار نفت اواسط سال آینده میلادی به تعادل برسد زیرا به تدریج بر تقاضا افزوده می شود و سرمایه گذاری های ناکافی در حوزه های اکتشاف و استخراج سبب می شود ظرفیت تولید کاهش یابد. انتظار می رود تا روز چهارشنبه و برگزاری نشست اوپک، نوسان در قیمت نفت اندک باشد. البته هر خبر از اعضاء اوپک بر قیمت ها تاثیر خواهد گذاشت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

رشد قیمت ها در اثر کاهش ارزش دلار

امروز قیمت طلا با 9 دلار افزایش به 1193 دلار در هر اونس رسیده است. سرمایه گذاران در طلا طی دو هفته اخیر دچار زیان شده اند و این درحالیستکه پیش بینی شده بود قیمت فلز زرد پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شدت افزایش یابد. در روزهای اخیر تغییرات ارزش دلار و وضعیت بازارهای مالی بر قیمت طلا تاثیر گذاشته و باور به افزایش نرخ های بهره در ماه آینده میلادی در آمریکا سبب شده از جذابیت طلا کاسته شود. برخی تحلیلگران معتقدند کاهش قیمت ها بر تقاضای فیزیکی برای طلا می افزاید. البته برای آنکه قیمت ها بالا برود ضروری است تغییراتی در شرایط حاکم بر بازار پدید آید. اگر رشد ارزش دلار معکوس شود و ریسک هایی متوجه اقتصاد جهان شود می توان به رشد قیمت طلا امیدوار بود. پیش بینی افزایش نرخ های بهره در آمریکا در ماه آینده میلادی و امید سرمایه گذاران به بهبود شرایط اقتصادی در آمریکا دو عامل مهم فشار بر قیمت ها هستند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پلاتین در هفته گذشته نشان داده شده است:

رشد شاخص های مالی

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا افزایش یافته البته میزان رشد زیاد نیست زیرا سرمایه گذاران منتظر گزارش های مهم از اقتصادهای بزرگ هستند. امروز دو خبر از اقتصاد ژاپن منتشر می شود و انتظار می رود سرمایه گذاران آسیایی با احتیاط رفتار کنند زیرا انتشار گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو از فردا آغاز می شود. در هفته های اخیر سرمایه گذاران آسایی ریسک پذیر بوده اند و شاهد رشد شاخص های مالی در اکثر بازارهای این قاره بوده ایم. برخی کارشناسان معتقدند اگر خبرهای مثبت جدید از اقتصادهای بزرگ منتشر نشود احتمال توقف رشد شاخص های مالی زیاد است. در هفته پیش رو برخی خبرها از اقتصاد ژاپن و چین منتشر خواهد شد.

اروپا. امروز چند خبر از اقتصاد منطقه یورو منتشر می شود و انتظار می رود نوسان هایی در قیمت سهام مشاهده شود. کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر یک عامل فشار بر شاخص های مالی بوده است. البته سرمایه گذاران در باره آینده امیدوار هستند و معتقدند اقتصاد منطقه یورو به سمت ثبات در حرکت است. برخی گزارش ها از تحولات سیاسی در ایتالیا و فرانسه سبب شده سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند.

آمریکا. امروز تنها یک خبر از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و سرمایه گذاران ترجیح می دهند تا فردا که چند خبر بسیار مهم از شاخص های اقتصادی این کشور منتشر می شود منتظر بمانند. فردا نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم امسال و برخی دیگر از گزارش ها در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. بانک مرکزی آمریکا تلاش کرده بازارها را برای روزی که قصد دارد نرخ های بهره را بالا ببرد آماده کند. به احتمال بسیار زیاد در نشست ماه آینده میلادی کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی این اقدام انجام می شود و هر چه تعداد خبرهای مثبت از اقتصاد بیشتر باشد احتمال افزایش نرخ های بهره بیشتر است. در زیر نمودار تغییرات شاخص اف تی اس ایی در هفته گذشته نشان داده شده است:

باز هم رشد قیمت ها

امروز قیمت فلزات پایه افزایش یافته و قیمت مس به بالای شش هزار دلار در هر تن رسیده است. قیمت روی نیز در محدوده 2880 دلار قرار دارد. در هفته های اخیر، قیمت فلزات پایه رشد کرده و در هفته پیش رو گزارش هایی که از بخش های تولید کارخانه ای و خدمات چین، منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود و نیز تغییرات ارزش دلار بر قیمت ها تاثیر خواهند داشت. پیش بینی رشد مصرف سبب شده بازار فلزات پایه رونق یابد البته برخی تحلیلگران می گویند برای تداوم یافتن رشد قیمت ها لازم است محرک های جدید بوجود آید. معمولا پس از رشد شدید قیمت ها، مدتی بازار آرام می شود و حتی ممکن است رشد قیمت ها معکوس شود. سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه فعلا بسیار خوشبینانه عمل می کنند. تصور آنها این است که در ماه های آینده بر مصرف این فلزات در آمریکا و چین افزوده خواهد شد. البته کارشناسان می گویند تاثیر تحولات اقتصاد چین بر بازار فلزات پایه بسیار بزرگ تر از دیگر کشورها از جمله آمریکاست. چین بزرگ ترین مصرف کننده این فلزات است و کوچک ترین تغییرات در سیاست های حمایتی دولت یا مقررات تجاری و اقتصادی این کشور، تحولات بزرگ در بازار فلزات پایه ایجاد می کند. اگر نرخ رشد اقتصاد چین در سال آینده میلادی در محدوده 6.5 درصد باقی بماند تنها قیمت آندسته از فلزات پایه که بازارشان با کسری مواجه است بالا باقی خواهد ماند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار در فاز اصلاح قرار گرفته است

امروز ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافته است. فردا گزارش مربوط به نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم سال جاری میلادی منتشر می شود و بر ارزش دلار تاثیری بزرگ خواهد داشت. در این گزارش برخی دیگر از شاخص های اقتصادی آمریکا در سه ماهه سوم اعلام می شود و داده ها مشخص خواهند کرد وضعیت اقتصاد در سه ماهه سوم چگونه بوده است. بانک مرکزی آمریکا معتقد است شرایط برای بالا بردن نرخ های بهره فراهم شده و در نظرسنجی ها پیش بینی شده نرخ ها در ماه آینده میلادی بالا برده خواهد شد. بدین ترتیب تا فردا که گزارش های یاد شده منتشر شود انتظار می رود تغییرت ارزش دلار اندک باشد. امروز داده هایی از اقتصاد منطقه یورو در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت اما از آنجا که سیاست های حمایتی بانک مرکزی اروپا ادامه می یابد، محتوای این داده ها تاثیر بزرگی بر ارزش یورو نخواهد داشت. این هفته همچنین گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه جاری میلادی (نوامبر) منتشر می شود که محتوای آن اهمیت بالایی برای سرمایه گذاران در بازارهای ارز دارد. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از شاخص های اقتصادی آلمان، منطقه یورو، آمریکا و ژاپن منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24