Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

طی ماه های اخیر برخی معادن روی تعطیل شده اند و عده ای از فعالان بازار معتقدند در ماه های آینده نیز تعدادی دیگر از این معادن تعطیل خواهند شد. این عاملی برای حمایت از قیمت روی است.

فلز «روی» به ٣٠٠٠ دلار سلام می کند؟؟

قیمت فلزات پایه در هفته های اخیر رشدی چشمگیر داشته و در این میان قیمت روی و سرب عملکرد بهتری در مقایسه با دیگر فلزات پایه داشته است.

امروز جمعه، قیمت این دو فلز برای مدتی به ترتیب با 5.8 درصد و 8.5 درصد افزایش به 2860 دلار و 2350 دلار در هر تن رسید. البته از رشد قیمت ها اندکی کاسته شده است. رشد عجیب قیمت ها پرسش هایی را در ذهن سرمایه گذاران پدید آورده و مهمترین پرسش این است که آیا این افزایش قیمت منطقی است و ادامه پیدا خواهد کرد؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم.

قیمت روی و سرب امروز به ترتیب به بالاترین میزان در هشت و نیم سال و 4 سال اخیر رسیده و برخی تحلیلگران معتقدند سرمایه گذاران باید درباره حضور در این بازار محتاط باشند زیرا شاخص های بنیادی بازار یعنی عرضه و تقاضا چنین رشدی را توجیه نمی کند.

قیمت روی در سال جاری میلادی حدود 80 درصد افزایش یافته و این بهترین عملکرد در بین فلزات پایه است. مهمترین عامل رشد قیمت ها، پیش بینی کاهش عرضه، رشد مصرف و افزایش کسری است.

طی ماه های اخیر برخی معادن روی تعطیل شده اند و عده ای از فعالان بازار معتقدند در ماه های آینده نیز تعدادی دیگر از این معادن تعطیل خواهند شد. این عاملی برای حمایت از قیمت روی است.

اما در حوزه مصرف، پیش بینی افزایش تقاضا در چین و آمریکا سبب شده قیمت ها رشد کنند. اقتصاد چین به سمت ثبات حرکت می کند و دولت فعلا به اجرای برنامه های حمایتی به شکل توسعه زیرساخت ها ادامه می دهد که عاملی برای رشد مصرف فولاد و روی است. امسال نرخ رشد اقتصاد چین بین 6.5 درصد تا 7 درصد است و اگرچه انتظار می رود سال آینده نرخ رشد کمتر شود اما پیش بینی شده مصرف مواد خام بالا باقی بماند.

از سوی دیگر، دونالد ترامپ رییس حمهوری آینده آمریکا وعده داده برای کمک به رونق اقتصاد و ایجاد فرصت های شغلی، برنامه 1000 میلیارد دلاری توسعه زیرساخت ها را در دستور کار خود قرار دهد و تردیدی وجود ندارد که این برنامه بر مصرف فولاد و روی خواهد افزود.

همچنین خبرگزاری رویترز اعلام کرده امسال میزان کسری روی 400 هزار تن است. اما آیا بر مبنای آنچه بیان شد رشد شدید قیمت روی منطقی است؟

در باره رشد مصرف فلزات پایه در چین اطمینان وجود دارد اما اگر در سال آینده میلادی اقتصادی این کشور به ثبات برسد دولت از سرعت اجرای پروژه های زیرساختی خواهد کاست و بر اصلاحات مالی تمرکز خواهد کرد. از پیش، ریسک تشکیل حباب در بخش ساخت و ساز سبب شده محدودیت هایی از سوی دولت برای این بخش اعمال شود.

نکته دیگر این است که برنامه هزار میلیارد دلاری ترامپ برای توسعه زیرساخت ها، طی 10 سال اجرا می شود و با آنکه اجرای آن بر مصرف روی خواهد افزوده اما میزان رشد مصرف نه تنها اندک است بلکه در مدتی طولانی رخ خواهد داد. این عامل نیز رشد شدید قیمت ها را توجیه نمی کند.

و در نهایت باید به این نکته اشاره کرده که در حال حاصر 470 هزار تن روی در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن و بورس فلزات شانگهای وجود دارد و این میزان بالاتر از کسری عرضه روی است. همچنین 1.4 میلیون تن ذخیره پنهان در بازار روی وجود دارد که هر زمان ممکن است وارد بازار شود.

تحلیلگران موسسه کپیتال اکونومیکس معتقدند "اکنون نمی توان در باره افق بازار روی سخن گفت زیرا بر مبنای شاخص های بنیادی بازار، رشد قیمت ها منطقی نیست و به نظر می رسد سفته بازی سبب رشد قیمت ها شده است. به همین دلیل ممکن است قیمت ها در آینده نزدیک به سرعت کاهش پیدا کند."

اما اگر کاهش ارزش یوان در برابر دلار ادامه یابد تقاضا برای مواد خام از جمله روی که با دلار قیمت گذاری می شوند بیشتر خواهد شد. یکی از دلایل رشد قیمت روی این است که در چین، هراس از رشد نرخ تورم سرمایه گذاران را به سمت حضور در بازار دارایی هایی سوق داده که با دلار قیمت گذاری می شوند.

از سوی دیگر اگر تعطیلی معادن روی سرعت پیدا کند بازار این فلز واقعا با کسری مواجه می شود و این می تواند عاملی منطقی برای رشد بیش از پیش قیمت ها باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در سه ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24