Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در گروه ساخت محصولات فلزی؛ نماد فاراک پس از انتشار تفاهم نامه ١.۴میلیارد یورویی با شرکت ایتالیایی، به دلیل ابهام در ارائه اطلاعات متوقف گردید.

بین التعطیلن بورس با تحولات جهانی

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت رایانه و انفورماتیک (بخش دوم)
  • بررسی تکنیکال
    • وغدیر
    • شبریز
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

بررسی بنیادی

  • صنعت رایانه (بخش دوم)

تامین و تجهیز زیر ساخت های کشور در حوزه یارانه و انفورماتیک از اولویت های توسعه یافتگی در هر نظامی تلقی می شود و ایران چه در حوزه کلان و چه خرد به شدت نیازمند تغییر و تحول در این عرصه است. شرکت های فعال در بازار سرمایه چه در حوزه رایانه و چه اینترنت یا خدمات بانکی همگی از بسترهای ویژه برای این منظور استفاده می کنند که هزینه های اولیه برای شرکت ها در پی خواهد داشت لیکن درآمدهای آتی از محل خدمات، سودهای مطمئنی را برای اهالی صنعت به همراه داشته است. به همین منظور سعی خواهیم کرد به بررسی فاکتورهای کلان این صنعت و مقایسه شرکت های فعال بپردازیم.

شرکت هایی که با رنگ آبی نشان داده شده اند، در این شماره بررسی می شوند و سایر شرکت هایی که در گزارشات قبلی بررسی نمودیم صرفا جهت مقایسه تجمیع گردیده اند ویژگی های شرکت های مورد بررسی:

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) سرمایه گذاری غدیر

سرمایه گذاری غدیر برای تصمیم گیری پیرامون افزایش سرمایه متوقف شده است و انتظار می رود ظرف روزهای آتی در محدوده بالای 120 تومان بازگشایی شود. این شرکت که در یک روند نزولی بلند مدت تا محدوده 130 تومان (قیمت تئوریک فعلی) کاهش یافته است طی هفته های اخیر در روند بلند مدت با واگرایی مثبت مواجه شده است.

این واگرایی که می تواند سهم را به سمت بالا هدایت کند در محدوده 120 الی 130 تومان با حمایت مناسبی تلفیق شده است که برای سرمایه گذاران با دید حداقل 3 ماهه می تواند کم ریسک و جذاب توصیف گردد.

ب ) پالایشگاه تبریز

این سهم که با کف مناسبی در محدوده 485 تومان برخورد نموده بود، توانست در روزهای اخیر بار دیگر به 530 تومان نزدیک شود. در حالی که سطح مینوری فعلی در هدایت سهم به سمت بالا می تواند مؤثر باشد لیکن تصمیمات مناسب برای سهامداران میان مدتی جذاب تر از سرمایه گذاران کوتاه مدتی خواهد بود.

این سهم که سقف 615 تومان را پیش از این لمس کرده بود در صورت آغاز ترند صعودی پر قدرت، توانایی عبور از این سطح را خواهد داشت و با توجه به هدف های جذاب برای بررسی بیشتر ریسک ها و پتانسیل های بنیادی می تواند مورد توجه قرار گیرد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در حوزه سیاست این هفته رهبر انقلاب در صحبتهای خود در دیدار با بسیجیان در مورد اقدام آمریکا در تمدید تحریم 10 سال ایران اعلام کردند : اگر این تمدید، اجرایی و عملیاتی شود، قطعاً نقض برجام است و بدانند جمهوری اسلامی ایران حتماً در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد.رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: توافق هسته ای یا همان برجام نباید به وسیله ای برای فشار بر ملت و کشور ایران تبدیل شود. حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اظهارات مسئولان کشور و دست اندرکاران برجام که هدف از توافق هسته ای را برداشته شدن فشارها و تحریم ها بیان کردند، افزودند: دولت امریکا علاوه بر آن قول ها و تعهداتی که در قضیه برجام انجام نداده، و یا ناقص عمل کرده است و مسئولان دست اندرکار برجام هم صراحتاً به این موضوع اشاره کرده اند، اکنون برجام را وسیله ای برای فشار مجدد بر ایران قرار داده است.

در این هفته اسلوونی هم سفارت خود در ایران را بازگشایی کرد که این بازگشایی در پی سفر رئیس جمهور این کشور به ایران انجام شد .

در حوزه سیاست خارجی ترامپ که همواره از او به عنوان ناقض احتمالی برجام در آینده یاد می شود در اظهارات خود از علاقه مندی برای بهبود روابط با روسیه(کشور دوست و شریک ایران) اضهار خرسندی کرد و بسیار خوشبین به این ارتباط است . همچنین ترامپ در برنامه ای که برای 100 روز ابتدای کار خود ارائه کرده است هیچ صحبتی از ایران نکرده است و ایران و توافق برجام در برنامه وی جایی ندارد .

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

افزایش تقاضا برای دلار در ایام اربعین حسینی باعث شد تا این ارز روند افزایشی در بازار آزاد به خود بگیرد که در ادامه و با اعلام خبرهایی از تک نرخی شدن ارز در محدوده 3700 تومان، شاهد قیمتهای 3750 تومان در آخرین روزهای هفته از آن نیز بودیم. لیکن این مهم در حالی دارد اتفاق می افتد که دولت در حال تدوین بودجه سال آینده خود نیز می باشد و این امر با توجه به اینکه دولت هر ساله دلار را با افزایش چند درصدی اعلام می کند آنچنان غیر طبیعی نمی نماید و نگرانی خاصی با توجه به فضای آرام سیاسی ایجاد نمی کند .

نفت اما موضوع مهم دیگری است که در هفته های قبل و پس از رسیدن به محدوده 50 دلار با کمی اصلاح قیمتی بار دیگر روند صعودی به خود گرفته است و به 48 دلار در هر بشکه رسیده است. این مهم که به جهت دستیابی وزرای نفتی کشور های اوپک به توافق حاصل شده است باعث شده تا بسیاری از کارشناسان به نفت 60 دلاری برای سال جدید میلادی نیز امیدوار باشند .

از موضوعات دیگری که می توان در بودجه سال آینده به آن پرداخت بحث یارانه هاست که هزینه سنگینی برای دولت دارد و تبعات سنگین اجتماعی و اقتصادی آن دامن کشور را گرفته است . بدین منظور دولت در هر مرحله از پرداخت آن بخشی از یارانه بگیران را از این لیست خارج می کند و قصد دارد تا در سالهای آینده این طرح غیر اصولی را به خط پایان برساند .

در پایان این بخش به بررسی خلاصه گزارش شرکت مکنزی در مورد چشم انداز اقتصاد ایران به نقل از اقتصاد آنلاین می پردازیم که به نقش ویژه ایران در اقتصاد جهانی در بیست سال آینده اشاره کرده که می تواند یک تریلیون دلار به GDP جهانی اضافه و هشت میلیون شغل ایجاد کند. این گزارش ویژگی های کشور ار در 6 مورد خلاصه کرده است : 1- تنوع اقتصادی بسیار بیشتر از نفت و گاز 2- تعداد بالای مهندسان و فارغ التحصیلان ایرانی و برابری با آمریکا 3- رفاه رو به افزایش کشور و برابری با کشور چین 4- موقعیت جغرافیایی کشور 5- فرهنگ کار آفرینی 6- شهرنشینی؛ همچنین این گزارش 4 عامل محیط کلان اقتصادی پایدار، ایجاد محیط جذاب برای کسب‌وکار، اصلاح بازار کار برای تقویت اشتغال و بهره‌وری و بازسازی ساختار بخش مالی را از مهمترین چالشهای ایران در این راه بیان کرده است.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

در هفته ای که سپری کردیم ریاست سازمان بورس به همراه کتر محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه تلویزیونی به تشریح چالشهای آینده این سازمان پرداختند که مهمترین موضوع بسته بودن نمادها در مدت زمان طولانی بود که در این باره دکتر محمدی اعلام کرد : من به هیج وجه اعتقاد ندارم که نمادها زیاد بسته بماند اما ممکن است جایی ابهام معامله ای وجود داشته باشد که آنجا بسته بودن نماد به صلاح است. از طرفی گاه اتفاق افتاده که نمادهایی باز شده و نسبت به بازشدنش اعتراض وجود داشته بنابراین این یک موضوع دو سویه است و این نیست که همیشه باز کردن نماد موضوع خوبی باشد.

در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری، پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به بحث افشای اطلاعات در شبکه های اجتماعی پرداخت و گفت: در حوزه بازار، به جز سیستم کدال، رویکردهای جدیدی در قالب بحث اطلاع رسانیشکل گرفته که از جمله آن می توان به تلگرام و گروه هایی که به صورت غیر رسمی در این حوزه شکل می گیرند اشاره کرد که باعث می شوند اطلاعات قبل از آنکه در سامانه کدال بارگذاری شوند افشا شوند که لازم است در این رابطه اقدامات مقتضی صورت گیرد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در همین باره اظهار داشت: در رابطه با شبکه های اجتماعی که سیگنال فروشی می کنند و حرکت های اغوا کننده انجام می دهند، موضوع را پیگیری قضایی خواهیم کرد ضمن آنکه شرکت ها را ملزم کردیم تا اطلاعات مربوط به میزان تولید و فروش شان را ماهیانه افشا کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در بخش دیگری از این گفتگوی تلویزیونی، بازار سرمایه و بازار پول را به "ظروف مرتبط" تشبیه کرد و گفت: تردیدی در آن نیست که بازار پول ما بزرگ تر از بازار سرمایه است اما در هرحال این دو بازار به هم متصل هستند.

با عنایت به گفته های ریاست سازمان بورس مبنی بر تخلفات شبکه های اجتماعی مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس اعلام کرد : مجازات های حبس و جریمه‌های نقدی برای مرتکبینپیش‌بینی شده و از نظر قانونی ارتکاب این جرایم در فضای واقعی یا مجازی تفاوتی ندارد و اثبات آنها در فضای مجازی با ابزارهای الکترونیکی موجود مستدل‌تر و محکم‌تر است. وی اطمینان داد که سازمان بورس در راستای وظایف قانونی، خود را مکلف می‌داند هشدارهای لازم را به سهامداران بدهد و همزمان با کمک دستگاه های نظارتی مرتبط تلاش می‌کند تا متخلفین را شناسایی و به مراجع قضایی ذیربط معرفی کند.

صنایع بورسی

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ این هفته بار دیگر خوش بینی ها به توافق اعضای اوپک در جلسه این سازمان در وین که با زمان زیادی در رایزنی ها روبرو بود باعث شد تا قیمت نفت در بازارهای جهانی روند رو به رشدی را به خود بگیرد و نرخ آن به محدوده 50 دلار نزدیک شود. لیکن تاکنون از توافقات این نشست خبری نیامده است و با توجه به حواشی پیرامونی آن و زمانبر شدن مذاکرات باید گفت که احتمال حصول نتیجه از شانس بالایی برخوردار می باشد. اما نکته اساسی در این مذاکرات و نتیجه مثبت این است که انتظار آنچنانی را برای افزایش قیمت نفت نباید داشت چرا که با افزایش آن تولید نفت شیل در آمریکا افزایش می یابد و قیمتها در محدوده 50 الی 60 دلار به احتمال فراوان متعادل خواهد شد.

با عنایت به موارد گفته شده افزایش قیمت نفت باعث شد تا تحرکات خوبی را در این گروه شاهد باشیم که ادامه آن همزمان با بالا رفتن قیمت نفت در هفته آینده روند مثبتی را با توجه به اصلاح مناسب قیمتی در این گروه به همراه خواهد داشت .

در این گروه از لاوان خبر رسید که این شرکت تا پایان سال حدود 700 هزار به تولید روزانه بنزین خود خواهد افزود .

در شیمیایی؛ نمادهای این گروه در تولید کنندگان اوره با تقاضای خوبی روبرو بودند و در میان آنها هم شیراز با توجه به افتتاح خط تولید یک میلیون تنی اوره خود از ماه آینده و قیتهای پایینی که در بودجه برای متانول و اوره در نظر گرفته بوده با استقبال بیشتری روبرو شد . در این گروه مهمترین مسئله در روزهای اخیر سرمای هوا و قطع گاز مجدد برخی صنایع از جمله سیمان بود که این مهم در صورت ادامه سرمای هوا احتمالا پتروشیمی ها را با خود همراه خواهد کرد و آمار تولیدشان را کاهش خواهد داد .

در خودروسازی؛ سرمایه گذاران در بازار سرمایه کشور به مسائل حاشیه ای همواره بیشتر از خود بازار توجه می کنند و بر همین اساس هم در هفته اخیر و هفته پیش رو نیمه تعطیل بودن بازار به علت تعطیلی مناسبتهای مذهبی در کنار انتخابات آمریکا از عوامل مهم در کاهش حجم و ارزش معاملات شده است و این امر در گروهی که به عنوان لیدر بازار سرمایه می باشد بیشتر خود نمایی می کند بر همین اساس در این هفته در معاملات گروه خودروسازی ایران خودرو در غیبت خساپا و خپارس با کاهش جدی در حجم معاملات با روند فرسایشی بعد از حدود دو ماه بار دیگر به محدوده حمایتی مهم 300 تومان رسید و در کنار آن خزامیا هم به عنوان یکی دیگر از خودروسازان در محدوده 100 تومان کار خود را دنبال کرد. در این میان قطعه سازان نیز مسیر متفاوت از خودروسازان نداشتند و در این بین تنها نمادهای خچرخش و ختوقا و خریخت معاملات مثبتی را در برایند کل هفته رقم زدند .

از مهمترین خبرهای این گروه مذاکرات شرکت های فرانسوی با قطعه سازان ایرانی می باشد که هنوز نتیجه نهایی اعلام نشده است . از ایران خودور هم خبر رسید که اولین محموله خودروهای این شرکت به ساحل عاج ارسال شده است . همچنین سایپا نیز توانسته در 8 ماهه سال 95 به تولید 101.5 درصد از پیش بینی خود برسد که باید دید چه تاثیر مثبتی بر سود اوری این شرکت دارد .

در فلزات اساسی؛ روند صعودی قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی پس از یک اصلاح کوتاه ادامه یافت و با رشد خوبی مرزهای خود در چند ماهه اخیر را بار دیگر در طی دو سه هفته در نوردید که در این میان مس توانست به حدود 5900 دلار و روی هم به نزدیکی های 2800 دلار در هر تن برسد.

اما روند قیمتی فلزات اساسی در بازار داخل بالعکس بازارهای جهانی با هیجان روبرو نبود و اکثر آنها تحت تاثیر سایر گروههای بازار سرمایه روندی منفی و فرسایشی را طی کردند و نتوانستند با افزایش قیمتهای جهانی همراه شوند. این مهم البته احتمالا در هفته های آینده دچار تغییر خواهد شد و پس از اصلاحی که در روزهای اخیر شاهد آن هستیم روند رو به رشد را از آنها شاهد خواهیم بود .

بانک؛ در این گروه گویا بار دیگر در هفته های اخیر نرخ تهیه پول برای بانکها و موسسات مالی و اعتباری افزایش یافته است و نرخ سود بین بانکی هم به بالای 22 درصد رفته است، در نتیجه وامهای با نرخ های پایین صرفه ای برای آنها ندارد و همانطور که از صورتهای مالی بانک صادرات مشخص بود نرخ سود تسهیلات جوابگوی نرخ سود سپرده گذاران نبوده است و باعث کاهش درآمدهای مشاع و به زیان رفتن آنها شده است. بر همین اساس و با این تفاسیر احتمالا بانکها در آینده برای اینکه بتوانند خود را از این باتلاق نجات دهند تنها راه خود را کارمزدی کردن کلیه امور بانکی می دانند که در این باره بانک مرکزی نیز گویا موافقت خود را اعلام کرده است .

در گروه ساخت محصولات فلزی؛ نماد فاراک پس از انتشار تفاهم نامه 1.4میلیارد یورویی با شرکت ایتالیایی، به دلیل ابهام در ارائه اطلاعات متوقف گردید.

در گروه دارو ؛ این هفته بازگشایی نماد دفرا با 40 درصد افزایش قیمت حائز اهمیت بود .

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24