Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تحلیل "نقطه عطف ترند" (بازار) در حقیقت نشان دهنده همان نقطه ای ست که بازار می تواند به دارندگان سهام و فعالین بازار نقطه ورود یا خروج را نشان دهد

نقطه عطف بازار (بخش اول)

بورس24 : ترند یا جهت بازار، سمت و سوی حرکت بازار را نشان می دهد که عموما در بازارهای مورد نظر ما، بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. افزایش تقاضا روندها رو صعودی کرده و افزایش عرضه به کاهش قیمت منتهی می شود که برآیند آنها در یک بازار می تواند روند یا ترند کلی را بر اساس جهت نشان دهد. عموما ترندها را بر اساس صعودی و نزولی دسته بندی می کنیم اما نوع دیگری از ترند به نام نوسانی نیز در بسیاری از بازارها مشاهده می شود.

شدت و ضعف ترند ها را نیز می توان از شیب خط بدست آورد به طوریکه هر چه شیب روند صعودی بیشتر باشد، هیجان تقاضا بیشتر بوده و پتانسیل بیشتری برای رشد دیده می شود و همین سناریو در بازارهای منفی نشان دهنده هیجان عرضه و قدرت بالای فروشندگان خواهد بود.

همیشه توصیه شده است که در جهت آب شنا کنید و در بازار سرمایه نیز معامله گرانی که در جهت ترند معامله می کنند به طور قابل ملاحظه ای شانس موفقیت بیشتری نسبت به معامله گرانی که در خلاف جهت معامله می کنند، دارا می باشند.

دلیل این شانس نیز مشخص است چراکه ترند بازار یا شاخص نشان دهنده رفتار عمده شرکت های فعال در بازار می باشد. برای مثال تجربه کارشناسان در بازارهای بین المللی نشان داده است که در بازارهای صعودی، تا 90 درصد شرکت ها می توانند در ترند صعودی معامله شوند که نشان می دهد شانس انتخاب یک سهم برای صعود معادل شانس انتخاب از مجموعه 10 سهمی ست که 9 تای آن مثبت معامله می شوند.

آنچه سعی خواهیم کرد بیان کنیم مفهومی است که نامی جدید تحت عنوان تحلیل " نقطه عطف ترند " (بازار) برای آن انتخاب کرده ایم و در حقیقت نشان دهنده همان نقطه ای ست که بازار می تواند به دارندگان سهام و فعالین بازار نقطه ورود یا خروج را نشان دهد. این نقطه عطف را می توان از بازار و شاخص به عمده سهام بازار نیز تعمیم داد. البته برای تعمیم دقیق تر نیاز به شناخت فاکتورهای پیچیده تری ست که در نخستین بخش از سری جدید آموزش نمی گنجد لیکن به طور کلی برای 90 درصد شرکت های فعال با شدت مختلف، ترند تکرار خواهد شد.

نقطع عطف ترند بر سه بازه زمانی یا تایم فریم تکیه دارد؛

بازه کوتاه مدت (چند روز تا چند هفته)

بازه میان مدت (چند هفته تا چند ماه)

بازه بلند مدت (چند ماه تا چند سال)

البته این بازه ها در بورس تهران قابل تعریف است اما در بازه های زمانی کوتاه تر نیز قابل تعمیم هستند. برای مثال بازه کوتاه مدت را می توان چند ساعت تا چند روز تعریف کرد و بازه میان مدت و بلند مدت را نیز به همین نسبت کوچک کرد.

نوع این بازه ها اهمیتی ندارد اما چیزی که مهم است حفظ توالی این روند و عدم گسستگی آنهاست چراکه در تصمیمات که در آینده بیشتر خواهیم گفت، ممکن است نیاز به بررسی در هر 3 تایم فریم داشته باشید.

عموما در تصمیم گیری تایم فریم بزرگتر نسبت به تایم فریم کوچک تر غالب است اما عموما تغییر ترند بازار یا "نقطه عطف ترند" در تایم فریم های کوچک تر زودتر از تایم فریم های بزرگتر شناسایی می شود.

در مطالب آتی با عنوان " نقطه عطف بازار" با چگونگی تعیین نقاط عطف و همچنین اتخاذ استراتژی معاملاتی کارا بر اساس این نقاط آشنا خواهید شد.

ادامه مطلب را بخوانید.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - سیاوش صبور

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • بهزاد اصغری
    بهزاد اصغری

    سپاس.
    لطفا بین بخش های مرتبط آموزشی، فاصله ی زیاد نیاندازید. اگر در زمان های منظم، مطالب ارائه شود که ایده آل است.
    سپاسی دوباره

    7 سال پیش
  • سیاوش صبور (همکار)
    سیاوش صبور (همکار)

    سعی ما هم بر همین موضوع خواهد بود تا حداقل هر هفته یک نسخه از آموزش های سریالی رو در سایت قرار بدیم لیکن به دلیل تاکید بنده و مجموعه بر کاربردی بودن مطالب ممکن است برای گرفتن یک نتیجه خوب نیاز به زمان بیشتری باشه. مثلا پیشنهاد استفاده از میانگین 6 و 10 در شماره دوم این مطلب بجای انواع مرسوم

    7 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24