Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

کگل که در این هفته طرح گندله سازی خود را با ظرفیت ۵ میلیون تن به افتتاح رساند همزمان با افزایش قیمت سنگ آهن با رشد قیمتی مواجه شد

دورهمی کامودیتی ها و بورس تهران

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت رایانه (بخش اول)
  • بررسی تکنیکال
    • حفاری
    • کطبس
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت رایانه (بخش اول)

تامین و تجهیز زیر ساخت های کشور در حوزه یارانه و انفورماتیک از اولویت های توسعه یافتگی در هر نظامی تلقی می شود و ایران چه در حوزه کلان و چه خرد به شدت نیازمند تغییر و تحول در این عرصه است. شرکت های فعال در بازار سرمایه چه در حوزه رایانه و چه اینترنت یا خدمات بانکی همگی از بسترهای ویژه برای این منظور استفاده می کنند که هزینه های اولیه برای شرکت ها در پی خواهد داشت لیکن درآمدهای آتی از محل خدمات، سودهای مطمئنی را برای اهالی صنعت به همراه داشته است. به همین منظور سعی خواهیم کرد به بررسی فاکتورهای کلان این صنعت و مقایسه شرکت های فعال بپردازیم.

شرکت هایی که با رنگ آبی نشان داده شده اند، در این شماره بررسی می شوند و سایر شرکت هایی که در گزارشات قبلی بررسی نمودیم صرفا جهت مقایسه تجمیع گردیده اند ویژگی های شرکت های مورد بررسی:

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:

در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) حفاری شمال

حفاری شمال در محدوده 340 الی 360 تومان برای افراد ریسک پذیر جذاب به نظر می رسد به خصوص آنکه سهم در طی آخرین حرکت صعودی، کانال نزولی ترسیم شده را شکانده است.

حد ضرر برای خریداران سهم می تواند حوالی 315 تومان و بازه نگهداری سهم 2 الی 3 ماه می باشد

ب )ذغالسنگ طبس

نماد کطبس پس از یک رشد شارپ در روند نزولی و اصلاحی قرار گرفت تا اینکه سهم به نزدیکی 330 تومان هم رسید. همانگونه که مشاهده می شود رفتار این سهم به گونه ای ست که برآورد می شود در موج 4 الیوت در حال اصلاح قیمتی ست. برای این نماد محدوده 330 الی 320 تومان از اهمیت بالایی برخوردار است.

به نظر می رسد الگوی سرو شانه محتمل ترین الگوی فعلی سهم باشد و باشکست خط گردن احتمال افت قیمتی سهم از محدوده 320 الی 330 تومان به زیر 300 تومان نیز وجود دارد. لذا ریسک پذیران برای خرید، نگهداری یا فروش بهتر است به واکنش سهم به قیمت های مذکور توجه ویژه ای داشته باشند.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

پس از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور بسیاری از سیاستمداران دنیا انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور را بر هم خوردن نظم سیاسی دنیا و بوجود آمدن مشکلات فراوان اعلام کردند در همین باره اما رهبر معظم انقلاب در این هفته اعلام کردند : بر خلاف عده ای که در دنیا، برای نتیجه انتخابات آمریکا، عزا گرفته اند یا عده دیگری که شادی می کنند ما نه عزا می گیریم و نه شادی می کنیم زیرا برای ما فرقی نمی کند و هیچ نگرانی هم نداریم و به لطف الهی، برای مواجهه با هر حادثه محتملی نیز آماده ایم. ایشان فرمودند: موضوعی که ما باید الان بر آن متمرکز شویم، راه عبور از مشکلات فعلی و آینده کشور است که تنها راه نیز حفظ و ارتقای استحکام داخلی نظام است. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه در صورت استحکام سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و استحکام روحی و روانی نخبگان و مسئولان ارشد، هیچ خطری، کشور را تهدید نخواهد کرد، گفتند: ملت ایران به ویژه جوانان باید رویش مبارکِ روحیه انقلابی را ادامه دهند زیرا مسئله اصلی کشور برخی بحثها و جنجالها وحاشیه سازی ها نیست بلکه حفظ روحیه و جهت گیری انقلابی است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنان خود تأکید کردند: آینده کشور به مراتب بهتر از امروز خواهد بود و به فضل الهی و به برکت اسلام و انقلاب، ملت ایران بر همه مشکلات فائق خواهد آمد و پیش خواهد رفت.

قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه طرحی که خواستار منع فروش هواپیما به ایران است را به تصویب رساندند. این طرح که «بیل هوزنگا»، رئیس کمیته فرعی سیاست پولی و تجارت مجلس نمایندگان آمریکاروز 7 نوامبر آن را ارائه کرده خزانه‌داری آمریکا را از صدور مجوز برای موسسات مالی این کشور جهت انجام تراکنش‌های مربوط به صادرات یا صادرات مجدد هواپیماهای مسافربری به جمهوری اسلامی ایران منع می‌کند. باراک اوباما، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا طرح‌هایی که فروش هواپیما به ایران را ممنوع می‌کنند را به وتو تهدید کرده است.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

دولت تمام برنامه های خود پس از روی کار آمدن را بر پایه برجام برنامه ریزی کرد و انتظار داشت تا به سرعت بتواند چرخ اقتصادی کشور را به چرخش درآورد اما در این میان برخی امور از قبیل زمان بر شدن مذاکرات هسته­ای تا به مرحله توافق رسیدن و کاهش قیمت نفت به حدود یک پنجم آن کلیه معادلات دولت را بر هم زد و دولت نتوانست آنطور که باید و شاید از زیر فشار اقتصادی بیرون بیاید و رکود عملا از بین نرفت . در این فضا انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور نیز التهاب بیشتری به دولت وارد کرده است و برقرار نشدن سوئیفت را مشکل تر از قبل کرده است . این در حالی است که مذاکرات با شرکتهای معتبر و سرمایه گذاری آنها در جهت رونق اقتصادی کشور با چالش ارتباطات بانکی روبرو است که حتی این مهم ممکن است قراردادها را هم خود به خود کنسل کند .

در روزهای اخیر با اعلام رئیس جمهور به دستگاههای اجرایی برای آمادگی در بودجه بندی برای سال آینده گمانه زنی ها از هم اکنون برای قیمت نفت و ارز بالا گرفته است و تا بدینجا بسیاری از کارشناسان قیمت نفت را در محدوده 40 دلار تخمین زده اند که به احتمال فراوان و با توجه به مشاهدات موجود در بازارهای جهانی احتمالا محقق بشود . اما برای قیمت ارز بحث تک نرخی شدن برای سال آینده با جدیت بیشتری نسبت به سالهای گذشته مطرح است که مشخص نیست دولت بتواند در آخرین سال از دوره خود بتواند این مهم را محقق کند . در مورد قیمت ارز در هفته اخیر به علت تقاضای بالا برای آن از سوی مسافران کربلا شاهد افزایش آن و رسیدن به 3720 تومان بودیم که دولت علیرغم تجربه خود از سال قبل در همین زمان اقدام خاصی در جهت کاهش آن انجام نداد و گویا دولت هم بدش نمی آید قیمتهای بالا را برای ارز در نظر بگیرد تا در سال آینده هم آمار مثبتی از تراز تجاری خود با کاهش واردات ارائه بدهد .

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

در این هفته در بازار سرمایه شاهد انتشار اوراق مرابحه شرکت سایپا به میزان 500 میلیارد تومان در جهت تامین مالی کوتاه مدت این شرکت بودیم که دستاورد مهمی برای بازار سرمایه به شمار می رفت در همین باره مدیرعامل شرکت بورس تهران (حسن قالیباف اصل) گفت : انتشار اوراق مرابحه ۵۰۰ میلیارد تومانی سایپا، به نوعی تامین مالی کوتاه مدت است که برای تامین سرمایه در گردش با نرخ ۱۸.۵ درصد انجام شده و امیدوارم که از این ابزار در آینده بیشتر استفاده شود. وی اعلام کرد : با استمرار این کار، نرخ سود پایین می آید که به تبع آن کاهش هزینه تولید را خواهیم داشت. این نرخ نزد سیستم بانکی و بازار سرمایه کم می شود. زیرا هم اکنون بازار سرمایه در تامین مالی کوتاه مدت و بلندمدت پتانسیل دارد.

مهمترین عاملی که سرمایه گذاران را به بازار سرمایه جذب می کند امنیت سرمایه گذاری در آن بازار است بر همین اساس در این هفته دو اقدام از سوی سازمان بورس در جهت امنیت سرمایه گذاری صورت گرفت که در اقدام اول رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت خود با تاسیس کانون سهامداران حقیقی را اعلام کرد و در اقدام دوم هم قوه قضائیه با همکاری سازمان بورس کمیته مشترک جهت بررسی نقاط آسیب پذیر در بازار اوراق بهادار و در راستای گسترش شفافیت در بازار سرمایه را در دستور کار خود قرار دادند

اما در ادامه حرکت تسهیل همکاری های بین بازار سرمایه ایران و بازار سرمایه کشورهای خارجی و همچنین عضویت ایران در بازار بورس جهانی به عنوان عضو ثابت رئیس نهاد ناظر بازار سرمایه هند که جزء هیأت رئیسه آیسکو نیز می باشد در دیدار با دکتر محمدی رئیس بازار سرمایه ایران موافقتهایی در زمینه مبارزه با پولشویی، بین‌المللی کردن بازارها، ارتباط بورس‌های کالا هر دو کشور، کمک‌های فنی، طرح‌های آموزشی، حاکمیت شرکتی، مقررات CIS، تسویه و پایاپای، تسهیل سرمایه‌گذاری با یکدیگر را در دستور کار خود قرار دادند .

صنایع بورسی

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ اکثر نمادهای گروه نفتی روند فرسایشی منفی را در حال طی کردن هستند و وابستگی آنها به قیمت جهانی نفت مسیر آنها را در بازار معمولا مشخص میکند در این گروه جدای از اکثر پالایشگاهها شپاس که در بخش تولید قیر فعالیت دارد معاملات مثبتی را طی کرد که این مهم به علت افزایش قیمت قیر در بازار و بالاتر بودن نسبت به بودجه این شرکت به میزان 20 درصد بود . (این شرکت در چند وقت اخیر با رشد خوبی همراه بوده و به نسبت کمی ریسک آن نیز بالا رفته است)

در حال حاضر طبق گفتگوهایی که بین اعضا اوپک و به خصوص عربستانی ها صورت گرفته است بار دیگر توافق بر سر کاهش تولید، پس از حاشیه هایی که در دو هفته گذشته حاصل شده بود صورت پذیرفته است و رئیس کل این سازمان هم تمام تلاش خود را در همبستگی بین اعضا به کار گرفته است بر طبق پیش بینی های انجام شده بسیاری از کارشناسان این توافق را حدود 35 درصد تخمین می زنند که با مثبت شدن آن قیمت نفت به 60 دلار و با منفی شدن ان قیمت نفت به 35 دلار خواهد رسید .

در این گروه مهمترین خبر روزها و هفته های گذشته خبر قرارداد توتال با شرکت نفت ایران بود که این قرارداد می تواند در صورت تحریم و جریمه این شرکت از سوی امریکا با روی کار آمدن ترامپ سرمایه گذاری خارجی را به صفر برساند و برعکس این اتفاق، می تواند دوران مثبتی را برای بسیاری از شرکتها و به خصوص صنعت نفت کشور رقم بزند .

در شیمیایی؛ این هفته در گروه پتروشیمی نوبت به شرکتهای اوره ساز برای رشد رسید و قیمت اکثر نمادهای تولید کننده این محصول از جمله شیراز، شپدیس، خراسان و کرماشا رشد خوبی را تجربه کردند و در ادامه هم پارسان با افزایش ناو خود رشد کرد . در این گروه همچنین این هفته شاهد بازگشایی نماد تاپیکو پس از برگزاری مجمع بودیم که رشد 6 درصدی را به همراه داشت .

از مهمترین اخبار این گروه صحبتهایی از پرداخت بخشی از بدهی های این شرکتها توسط دولت شنیده می شود که مقدمات آن در حال انجام است . همچنین از فارس هم خبر رسید که این شرکت قرار است تولید خود را به 21 ملیون تن برساند که البته بخش مهمی از این اتفاق در صورت تامین خوراک میسر خواهد شد . از خبرهای سرمایه گذاری در گروه پتروشیمی علیرغم اخبار خوب و مثبت، تنها ایجاد روابط بین بانکی مهمترین عامل به ثمر نرسیدن آنها می باشد که باعث شده تا کنون اکثر قراردادها در مرحله نهایی در انتظار بمانند .

در خودروسازی؛ همزمان با انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور و ترس از لغو یک طرفه برجام و منحل شدن قرارداهای خودروسازان با شرکتهای پژو و سیتروئن علیرغم سخنان روسای این دو شرکت مبنی بر ادامه داشتن قراردادها حتی با لغو برجام، بسیاری از سرمایه گذاران ریسک سرمایه گذاری را در شرایط حاضر و با وجود غیبت نماد سایپا در بازار سرمایه نپذیرفته اند و انتظار را برای مشخص شدن سیاستهای ترامپ در مقابله با ایران را گزینه مناسبتر از سرمایه گذاری در این صنعت دانسته اند و بر همین اساس معاملات خودروسازان در این هفته با شیب نزولی و حجم و ارزش معاملات کمی پیگیری شد . این در حالی بود که بسته شدن نماد خپارس در جهت رفع ابهامات و شایعاتی مبنی بر تعدیل منفی در این شرکت، همزمان با تعدیل منفی سنگین در خکاوه هم از دیگر عوامل جو منفی در گروه بودند .

در این گروه از مهمترین خبرها افتتاح خط تولید گیربکس در شرکت خچرخش بود که می تواند سود آوری این شرکت را با توجه به صادراتی بودن محصول علاوه بر تامین نیاز داخل، متحول کند .

از سایپا هم خبر می رسد که اوراق مرابحه۵۰۰ میلیاردی سایپا برای خرید مواد و قطعات مورد نیاز در تولید محصولات شرکت سایپا درج شد . در مورد این اوراق مدیر عامل سایپا اعلام کرد : موارد مصرف این اوراق بیشتر در زمینه زنجیره تولید شرکت است که توسط دو شرکت مگا موتور و سازه گستر تامین می شود و برای افزایش تولید این اقدام صورت گرفته و خوشبختانه روز گذشته بالاترین میزان تولید در طول تاریخ سایپا محقق شده و این امر می تواند برای تامین کنندگان قطعات خودرو پشتوانه خوبی باشد.

ایران خودرو هم اولین محموله ساخت خط تولید خودرو خود در الجزایر را برای تولید 8000 دستگاه دنا در سال آینده با داخلی سازی 5 درصدی ارسال کرد (این سرمایه گذاری توسط الجزایر صورت گرفته است و طرف ایرانی هزیینه ای انجام نداده است). همچنین این شرکت اولین بدنه خودرو مشترک خود را در مجموعه ایکاپ، پژو 2008 را که در ایران رنگ شده است را به انجام رساند .

در فلزات پس از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور و امیدواری ها به رشد اقتصادی این کشور قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی رشد سریعی را تجربه کرد و این امر باعث شد تا هر روز شاهد رکورد جدیدی بر روی آنها باشیم به گونه ای که فلز مس و روی به ترتیب به حدود6000 و 2600 دلار رسیده بودند این مهم که تا روز سه شنبه ادامه داشت به یکباره با هشدار رهبران کشور چین به آمریکا و واکنش به صحبت های ترامپ در خصوص افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی و همچنین افزایش نرخ بهره در ماه آینده روند نزولی را به خود گرفت و قیمت مس به حدود 5400 دلار در هر تن رسید و در روز چهارشنبه کمی از روند نزولی کاسته شد . این مهم در صورت ثبات قیمتی و کاهش نیافتن مجدد آنها می تواند شرایط مناسبی را برای این صنعت در کشور ایجاد کند و رکود دو سه سال اخیر آنها را کم رنگ کند .

در گروه فلزات اساسی اکثر نمادها با توجه به رشد کامودیتی ها با رشد روبرو شدند که در این بین فملی پس از حدود 18 ماه قیمتهای 200 تومان را لمس کرد و پس از آن همزمان با کاهش قیمت مس اصلاح قیمتی خود را آغاز کرد .

در کانه های فلزی؛ کگل که در این هفته طرح گندله سازی خود را با ظرفیت 5 میلیون تن به افتتاح رساند همزمان با افزایش قیمت سنگ آهن با رشد قیمتی مواجه شد و در دو روز پایانی هفته هم روند اصلاحی به خود گرفت تا با اتمام بازار در این هفته با اعلام تعدیل مثبت خود و پوشش 51 درصدی آن در 6 ماهه، هفته آینده را با معاملات مثبتی رقم بزند .

بانک؛ در این هفته خبر مهمی از این گروه مبنی بر ممانعت نداشتن بانک مرکزی در بازگشایی نمادهای این گروه داشتیم که باعث شایعاتی از بازگشایی آنها در هفته آینده شد در همین ارتباط سیف رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد : بانکها با با برخی عملیات سود موهوم ساخته و حقوق سهامداران را ضایع می کنند و یکی از موضوعاتی که بانک مرکزی بسیار برآن تاکید دارد صورتهای مالی درست است. عدم کفایت ذخایر و دادن اطلاعات است.

دستور بانک مرکزی در مانع نبودن از بازگشایی بانکها در اولین ترکش بانک سینا را با 12 درصد منفی پس از مجاز شدن معاملات و حدود 4 ماه بسته بودن روبرو کرد .

در گروه بیمه نیز صورتهای مالی مناسب ارائه شده از سوی این شرکتها و کاهش ذخایر آنها از نکات مثبت شان بود .

در گروه لیزینگ افرایش فروش در سایپا و رسیدن به مرز 2000 دستگاه در روز و تعدیل 56 درصدی ولصنم نمادهای این گروه را با استقبال روبرو کرد .

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24