Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازار فولاد خواب نما شده و تا قیمت های ١٨٠٠ تومانی را تجربه نکند ، آرام نخواهند نشست. گذر زمان نیز تاکنون نتوانسته تا روند حرکت بهای میلگرد را در بازار فولاد متوقف کند اگرچه پیروزی ترامپ ، خود انرژی جدیدی به این بازار ارائه کرده است...

بازار خواب میلگرد ١٨٠٠ تومانی را می بیند!

بورس24 :افزایش قیمت ها در بازار فولاد در کنار رشد قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا مواردی است که چهره روشنی از بازارهای کالایی را ترسیم می کند. به نظر می رسد حجم معاملات نیز هنوز در مسیر افزایش بوده و می توان از بهبود بنیادین و قدرتمند بازار در شرایط فعلی خبر داد. امید است که این وضعیت مساعد باز هم ادامه یابد.

به نظر می رسد بازار فولاد خواب نما شده و تا قیمت های 1800 تومانی را تجربه نکند ، آرام نخواهند نشست. گذر زمان نیز تاکنون نتوانسته تا روند حرکت بهای میلگرد را در بازار فولاد متوقف کند اگرچه پیروزی ترامپ ، خود انرژی جدیدی به این بازار ارائه کرده است. البته باید گفت که به جز میلگرد ، تیرآهن و ورق نیز وارد همین روند صعودی قیمت ها شده که می تواند سیگنال حمایتی مضاعفی برای بازار فولاد به شمار آمده زیرا مصنوعات مختلف از رشد قیمت های یکدیگر سوخت گیری می کنند. این موارد واقعیت های بازار فولاد بود که مشخص نیست تا کجا به پیش می رود.

خبر جالب توجه آن که در روزهای اخیر مدیرعامل فولاد مبارکه از تلاش این شرکت برای کاهش مجدد تعرفه واردات سخن گفته و استناد آن ها این نکته است که با افزایش قیمت های داخلی و جهانی ، شرایط به گونه ای متعادل شده که نیاز به حفظ این تعرفه وجود ندارد. حال سؤال اینجاست که در زمانی که با تلاش این شرکت تعرفه واردات افزایش یافت شاهد بودیم که همین رشد تعرفه بر قیمت ها در بورس کالا نیز تأثیر گذاشت و همچنین بهای ورق در بازار داخلی نیز صعود کرد. حال امروزه به کمک رشد قیمت های داخلی و جهانی که می تواند به کاهش مجدد تعرفه منجر شود ، آیا قیمت ها در بورس کالا نیز کاهش خواهد یافت و یا خیر. سؤالی که پس از تغییر احتمالی تعرفه می توان به سادگی به آن پاسخ داد.

رخداد مهم روز یکشنبه را باید معامله 16 هزار و 700 تن شمش فولاد خوزستان با قیمت 1410 تومان دانست که همین سیگنال مهم خود داده جدیدی برای افزایش قیمت ها به شمار می آید زیرا حداقل خروجی آن را می توان حفظ سطوح قیمتی فعلی تا پایان آذرماه و زمان تحویل این کالا به شمار آورد. در هر حال بازار هنوز میل به رشد قیمت داشته ولی باز هم نمی توان به صراحت از ادامه این روند افزایشی سخن گفت.

برخی از مهمترین معاملات محصولات فولادی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

شمش بلوم (150*150)5SP

فولاد خوزستان

سلف

14,100

14,100

16700

16700

16700

تختال C

فولاد خوزستان

سلف

14,100

14,866

20000

72020

20000

سبد میلگرد 32تا10A3 -

فولاد آذربایجان

نقدی

15,200

15,200

110

220

110

گزارش بازار به نقل از برخی کانال های تلگرامی؛

اصفهانی از کارشناسان بازار فولاد معتقد است: امروز روند افزایشی حوزه قوطی و پروفیل همچنان ادامه داشت و بنا بر اعلام سایت قوطیران؛ 20 تومان افزایش قیمت قابل مشاهده بوده و امروز حدود 20±2300 اعلام شده است.

شنیده شد ورق فولاد مبارکه سایز 6 الی 15 میل امروز در برخی از مبادی حدود 40 تا 50 تومان افزایش قیمت داشته است.همچنین شنیده شد ورق 2 میل در مبادی شمال و جنوب کشور امروز حدود 20 الی 30 تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.

شنیده شد تیرآهن اصفهان در انبار تهران امروز 1 تا 7 هزار تومان به ازای هر شاخه با افزایش قیمت اعلام شده است.

همچنین شنیده شد تیر آهن های متفرقه هم با افزایش قیمت توام بوده است؛ بطور مثال آریان فولاد تیر آهن 18 تولیدی خود را حدود 10 هزار تومان و تیر 22 را حدود 23 هزار تومان افزایش قیمت داده است.

امروز در حوزه ناودانی و نبشی در برخی از مبادی نظیر فولاد ناب تبریز و آریان فولاد افزایش قیمتی بین 80 تا 100 تومان مشهود بود؛ و این در حالی بود که برخی دیگر از مبادی این حوزه امروز فروش نداشتند.

در حوزه میلگرد طی دیروز و امروز روند افزایش قیمت شتاب زیادی داشت بطوریکه تنها طی دو روز اخیر، افزایش قیمت در برخی از مبادی از مرز 150 تومان عبور کرد؛ بنظر میرسد عرضه کنندگان این حوزه با سرعتی هر چه تمام تر به سوی میلگرد 1800 تومانی خیز برداشته اند.

تغییرات اعمال شده برخی از مبادی این حوزه شامل موارد زیر بود؛ گفتنی است تعدادی از این مبادی فروش را متوقف و به فردا موکول کردند.

فولاد ظفربناب : 30 تومان افزایش قیمت؛ مجددا 50 تومان افزایش قیمت

فولاد بافق یزد : 50 تا 70 تومان افزایش قیمت

فایکو : 50 تومان افزایش قیمت و نهایتا توقف فروش

فولاد خراسان : مبادی رسمی 10 تومان افزایش قیمت

ذوب آهن اصفهان : مبادی رسمی 10تا 20 تومان برخی سایزها افزایش قیمت

فولاد ابهر : نسب به اعلام قیمت رسمی دیروز خود امروز 140 تومان افزایش داده است.

فولاد هیربد : 60 تومان افزایش قیمت

گروه ملی اهواز : 30 الی 50 تومان افزایش قیمت

فولاد سپهرایرانیان : 85 تومان افزایش قیمت؛ مجددا 40 تومان افزایش قیمت

فولاد قزوین و پارس آرمان : 110 تومان افزایش قیمت

آریان فولاد : 140 تومان افزایش قیمت

صبا فولاد زاگرس : 60 الی 70 تومان افزایش قیمت

فولاد ارگ تبریز : 80 تومان افزایش قیمت

فولاد حسن رود : 70 الی 80 تومان افزایش قیمت

ذوب آهن و نورد کرمان : 80 تومان افزایش قیمت

فولاد صدر خرم آباد : 60 الی 70 تومان افزایش قیمت

فولاد بردسیر : 110 تومان افزایش قیمت

درپاد تبریز : 100 الی 110 تومان افزایش قیمت؛ مجددا 30 تومان افزایش قیمت

پرشین فولاد : نسب به دو روز پیش 100 الی 110 تومان افزایش قیمت

مجتمع فولاد صنعت بناب : 60 الی 80 تومان افزایش قیمت

فولاد امیرکبیر خزر : طی دو روز اخیر در مجموع حدود 120 تومان افزایش قیمت

فولاد کاوه تیکمه داش : سایز 8 حدود 115 تومان افزایش قیمت

فولاد آذربایجان : طی دو روز اخیر حدود 100 الی 110 تومان افزایش قیمت.

پیشنهاد مدیرعامل فولاد مبارکه برای کاهش ۵ درصدی تعرفه کلاف های گرم و سرد

دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان پیشنهاد کاهش 5 درصدی تعرفه واردات کلاف های سرد و گرم را در راستای حمایت از صنایع پایین دستی مطرح و به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه داد. مدیر عامل فولاد مبارکه، پیشنهاد کاهش ۵ درصدی تعرفه واردات کلاف های سرد و گرم را در راستای حمایت از صنایع پایین دستی مطرح و به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه داد. دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان این خبر به چیلان اظهار داشت: تعرفه ابزاری در اختیار دولت برای حمایت منطقی از تولید ملی از طریق کنترل و مدیریت کالای وارداتی است. وی افزود: میزان تعرفه باید در هر شرایط به گونه تنظیم شود که ضمن حمایت منطقی از تولید داخلی، در شرایطی که تولید داخلی مکفی نیست مانع واردات نگردد.

دکتر سبحانی ادامه داد: در حالی که در ابتدای سال تعرفه ۲۰ درصدی بر واردات ورق نورد گرم را با توجه به قیمت های جهانی در آن مقطع ناکافی می دانستیم اما در شرایط فعلی که قیمت این محصولات در بازار جهانی افزایش یافته و واردات با تعرفه موجود مقرون به صرفه نیست، لذا به منظور جلوگیری از افزایش قیمت ها و جهت کمک به صنایع پایین دستی، کاهش ۵ درصدی تعرفه کلاف های گرم و سرد به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داده ایم.

در نشست مشترک ذوبی ها و نوردی ها مطرح شد: ملاقات ماهیانه واحدهای زنجیره فولاد

در نخستین نشست مشترک تولیدکنندگان شمش و میلگرد مقررشد این نشست ها به صورت ماهیانه با حضور واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی و گندله ادامه پیدا کند. به گزارش چیلان این تصمیم با توجه به نوسانات شدید و مثبت قیمت های فولاد در بازارهای بین المللی و به تبع آن بازارهای داخلی گرفته شد.

حمیدرضا طاهری زاده، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره نتایج این نشست به خبرنگار چیلان اظهار داشت: این نشست مشترک آغاز خوبی برای نزدیکی واحدهای ذوب و نورد به یکدیگر بود و با همکاری واحدهای نوردی و سایر تولیدکنندگان شمش، عرضه فولاد خوزستان در بورس کالا رصد خواهد شد تا روند افزایشی قیمت ،کمی کنترل شده اعمال شود در غیر این صورت باید منتظر عواقب آن یعنی افت شدید قیمت ها بود.

طاهری زاده یکی از دغدغه های مشترک رسته ها را تعیین قیمت های معقول در زنجیره فولاد و کسب سود منطقی در تمامی رسته ها دانست و خاطرنشان کرد: مقرر شد از این پس هر ماه رسته نوردکاران، جلسه مشترکی با ذوبی ها داشته باشند. این تصمیم در راستای بررسی دغدغه های مشابه در تمامی رسته ها و ارائه راهکاری جامع است.

احمد خوروش، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در خصوص این نشست مشترک بین رسته های ذوب و نورد مقاطع طویل به خبرنگار چیلان گفت: نتیجه این جلسه مثبت بود و امیدوار هستیم بتواند منافع کل زنجیره فولاد و در کنار آن منافع مصرف کننده را تامین کند.

وی افزود: در این نشست مشترک صحبت هایی در رابطه با خرید مواد اولیه واحدها انجام شد و قرار است از این پس تولیدکنندگان آهن اسفنجی و تامین کنندگان مواد اولیه هم در جلسات مشترک حضور پیدا کنند.

بازار پتروشیمی :

افزایش قیمت های پایه در بورس کالا را می توان مهمترین رخدادی به شمار آورد که بازار پتروشیمی را تحت الشعاع قرار خواهد داد. هرچند که بازار پیش از اعلام قیمت های جدید پایه ، نرخ های خود را اعلام کرده بود ولی باز هم شاهد رشد قیمت ها بوده ایم. مهمترین نکته در خصوص قیمت های اعلامی را باید در بهای دلار جستجو کرد زیرا قیمت هایی بیش از 3629 تومان خود سیگنال مهمی برای افزایش قیمت ها خواهد بود.

رشد قیمت های پایه در بورس کالا هرچند که خود سیگنال بزرگی برای آینده بازار است ولی وجود عرضه های گسترده از هفته قبل می تواند به تغییراتی در بازار دامن بزند. به عبارت ساده تر بازار محصولات پتروشیمی با محوریت پلیمرها هنوز پتانسیل رشد قیمت هایی همگام با افزایش قیمت های پایه در بورس کالا را ندارد بنابراین می توان به ثبات شکننده ای در بازار امیدوار بود که پس از یک دوره زمانی ، می تواند باز هم رشد قیمت ها را پدید آورد.

مقایسه قیمت ها در فهرست جدید نشان داد؛ صعود پلیمرها

مقایسه قیمت محصولات پلیمری در تاریخ ۹ و ۲۳ آبان نشان می دهد که اکثر کالاها در این گروه روندی افزایشی داشته اند. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بیشترین افزایش قیمت متعلق به پلی اتیلن سبک فیلم با ۵.۴ درصد رشد نسبت به دو هفته قبل است، این کالا ۲۲۴تومان گران شده است.

در رتبه دوم افزایش قیمت نیز اکریلوبوتادین استایرن با ۴.۴ درصد رشد قرار دارد، این کالا از ۵ هزار و ۵۶۵ به ۵ هزار و ۸۱۲ تومان رسیده است.

در همین حال رتبه سوم افزایش قیمت ها، پی وی سی ها با ۳ درصد افزایش نسبت به دو هفته اخیر هستند، گرید ۵۷ و ۷۰ نسبت به دو هفته قبل ۱۰۱ تومان و گرید ۶۰ و ۶۵ نیز به ترتیب ۹۶ و ۹۲ تومان گران شدند.

پلی استایرن های معمولی و مقاوم هم به ترتیب با ۲.۲ و ۲ درصد رشد نسبت به دو هفته گذشته به رقم های ۴ هزار و ۱۴۱ و ۴ هزار و ۳۰۴ تومان رسیدند.

همچنین پلی اتیلن سنگین تزریقی، بادی و دورانی هم با ۲ درصد رشد نسبت به دو هفته قبل روبه رو شدند، به این ترتیب این کالاها به ترتیب ۹۰، ۷۸ و ۹۴ تومان گران تر شدند.

همچنین پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی نیز روندی افزایشی داشته و با بیش از ۱ درصد رشد نسبت به دو هفته قبل گزارش شدند، به طوری که پلی پروپیلن های نساجی از رقم ۳ هزار و ۲۷۱ به ۳ هزار و ۳۱۷ تومان رسیدند. همچنین پلی پروپیلن های شیمیایی نیز از ۳ هزار و ۷۵۶ به ۳ هزار و ۸۰۷ تومان رسیدند.

پلی اتیلن های ترفتالات نساجی و بطری، پلی اتیلن های سنگین اکستروژن و پلی اتیلن سنگین فیلم نیز نسبت به دو هفته قبل روندی صعودی داشته و هر کدام با بیش از ۱ درصد رشد روبه رو شدند.

همچنین قیمت دلار نیز در محاسبه نرخ پایه محصولات پتروشیمی با ۱.۱ درصد رشد روبه رو شد، نرخ دلار از ۳ هزار و ۵۹۲ تومان به ۳ هزار و ۶۲۹ تومان رسید.

بورس انرژی:

افزایش 91 درصدی ارزش معاملات بازار برق در آبان ماه نسبت به دوره مشابه مهر ماه

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (‎‎یکشنبه 23 آبان ماه 95)، بازار برق شاهد معامله 9,244 قرارداد معادل 130,896 مگاوات ساعت به ارزشی بیش از 46 میلیارد و 910 میلیون ریال بود. لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 95/09/23 گشایش یافتند و در پایان جلسه معاملاتی امروز نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 95/08/27 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغاز گردید. با احتساب معاملات روز جاری ارزش معاملات آبان ماه 95 بازار برق بیش از 90 درصد نسبت به مدت مشابه ماه قبل افزایش داشته است.

امروز همچنین در بازار فیزیکی کالاهای آیزوریسایکل، حلال 404، نفتای سنگین تصفیه نشده و بلندینگ نفای حلال 410 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی مورد عرضه قرار گرفتند که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌‌‌ها و عرضه‌های مازاد معادل 78 تن به ارزشی بیش از یک میلیارد و 419 میلیون ریال بود.

در مجموع ارزش کل معاملات امروز در بورس انرژی ایران به 48 میلیارد و 329 میلیون ریال بالغ گردید.

شایان ذکر است در جلسه معاملاتی آتی (دوشنبه 24 آبان ماه 95)، علاوه بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای آیزوریسایکل، آیزوفید و حلال 402 پالایش نفت تبریز، حلال 402 و حلال 410 پالایش نفت شیراز، آیزوریسایکل و نفتای سبک پالایش نفت بندرعباس، حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه، برش سنگین و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز و برش سنگین پتروشیمی جم در رینگ داخلی و گاز مایع خام پالایش گاز ایلام در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه خواهند شد.

خبر:

جلوگیری از خام فروشی با اجرای ماده ٣٧قانون رفع موانع تولید

براساس ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید که توسط جهانگیری – معاون اول رئیس جمهوری - ابلاغ شده برای جلوگیری از خام‌فروشی محصولات مختلف از جمله مواد معدنی باید در بورس کالا عرضه شوند و در صورت نبود تقاضای داخلی مجوز صادرات بگیرند. حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد این ابلاغیه، اظهار کرد: دولت سیاستی در پیش گرفته مبنی بر این‌که کالای خام تا وقتی که در داخل کشور قابلیت استفاده دارد، باید در داخل مصرف شود که از نظر من این سیاست مقدس است، چرا که هر چه کالای خام صادر شود، در واقع ما از ثروت‌مان می‌فروشیم در حالی که اگر این کالای خام در زنجیره تولید قرار گیرد و تبدیل به کالاهای پایین‌دستی شود اشتغال بیشتر ایجاد کرده و باعث به وجود آمدن تکنولوژی می‌شود.

وی افزود: مثلا تفاوت این‌که ما نفت صادر کنیم با این‌که لپ‌تاپ تولید کنیم خیلی زیاد است. لپ‌تاب یک محصول نهایی است که طی فرآیند تولیدش نفت تبدیل به مواد پلیمری می‌شود و پس از آن مواد پلیمری به مواد ثانویه تبدیل و آن مواد ثانویه تبدیل به مواد اولیه لپ‌تاپ می‌شود که در نهایت این محصول تولید می‌شود.

مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: هدف‌گذاری این بود که تا جایی که امکان دارد از صادرات مواد خام جلوگیری شود، اما در هر حال زمان‌هایی است که می‌بینیم زنجیره تولید در داخل کشور شکل نگرفته و این ماده خام باید صادر شود تا درآمدی نصیب کشور شود.

سلطانی‌نژاد به دادن فرصت برای شکل‌گیری زنجیره پایین دستی تولید اشاره کرد و گفت: باید ثابت شود که این ماده خام حتما در بازار داخل هم عرضه می‌شود، بنابراین دولت در آیین‌نامه ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید تصویب کرده که مواد خام باید سه بار در بورس کالا عرضه شود و اگر مشتری نداشت آن وقت می‌توان آنها را صادر کرد.

وی تاکید کرد: با این قانون صنایع پایین‌دستی حتما می‌توانند امید داشته باشند که کالای خام تولید داخل را بخرند و کالای نهایی خود را تولید کنند.

کرباسیان خبر داد: مذاکره ایمیدرو با بورس کالا برای عرضه محصولات معدنی تازه

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از برنامه ریزی برای عرضه محصولات جدید معدنی در بورس کالا خبر داد.به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مهدی کرباسیان اعلام کرد اکنون محصولاتی مانند مس، فولاد و آلومینیوم در بورس کالا عرضه می شود و افزود: از عرضه محصولات معدنی در بورس کالا حمایت می کنیم، زیرا افزون بر افزایش شفافیت اقتصادی، منافع مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را به دنبال دارد.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درباره عرضه محصولات جدید معدنی در بورس کالا گفت: پیشنهاد عرصه برخی محصولات جدید را ارایه کرده و مذاکراتی را نیز انجام داده ایم.کرباسیان ادامه داد: اکنون برای عرضه برخی محصولات پایین دستی صنعت زغالسنگ در بورس کالا، در حال مذاکره با بورس کالا هستیم.

وی تاکید کرد:به هر میزان که شفافیت و سلامت اقتصادی افزایش یابد به همان میزان، آرامش و ثبات اقتصادی ایجاد شده و زمینه جذب سرمایه گذاری بیشتر فراهم می آید.عرضه محصولات پایه مانند محصولات معدنی، کشاورزی و پتروشیمی در بورس کالا، سبب شفافیت معاملات شده و جلو انحصار و رانت را می گیرد.

به گفته کارشناسان، عرضه محصولات پایه در بازارهای خارج از بورس کالا، سبب فقدان در قیمت فروش محصولات توسط تولیدکنندگان می شود که در نهایت زمینه انحصار در خرید را به وجود می آورد.همچنین، عرضه محصولات در بورس کالا از سوی تولیدکنندگان می تواند امکان تامین مالی برای این شرکت ها از طریق روش هایی مانند اوراق سلف را فراهم کند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24