Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

می توان IBshop را یک هایپر مارکت ارائه دهنده خدمات مالی دانست. فروشگاهی که در مرحله اول صندوق های سرمایه گذاری متفاوتی را برای سرمایه گذاری به شما پیشنهاد خواهد داد...

تولد IBshop را به فال نیک بگیریم!

بورس24 : چرا بازار سرمایه در مقایسه با بازار پول سهم کمتری از بازار مالی کشور را در اختیار دارد؟چرا افراد نمی توانند آنطور که باید از بورس منتفع شوند و صرفا گروهی خاص در این بازار فعالیت دارند؟

پاسخ به این سوالات چندان سخت نیست.بانک ها در آغاز امر با ایجاد و توسعه شعب در سطح شهرها و شهرستان ها با مجوز های دولتی شروع به کار کردند مسأله دولتی بودن در ابتدای امر منجر به اعتماد جامعه مبنی بر سپرده گذاری شد. به تناسب همین توسعه فیزیکی و افزایش رقابت بین بانک ها و تعاملات رومزه افراد با بانک ها توانستند جای خود را در میان مردم پیدا کنند. بانک ها در این شرایط پس از توسعه فیزیکی برای رقابت هر چه بیشتر به سمت توسعه خدمات الکترونیکی رفتند. در حال حاضر ضریب نفوذ بانک ها در جامعه در سطح بالایی قراردارد و ابزارهای زیادی برای ارتباط با مشتریان دارند. رقابت و توسعه برای جذب منابع در بانک ها تا جایی شدت گرفته است که طبق آمار اعلام شده در حال حاضر بانک های دارنده مجوز از بانک مرکزی، سالانه هزینه ای بالغ بر 350 میلیارد تومان را به تبلیغات اختصاص می دهند تا سهم خود را هر چه بیشتر در بازار افزایش دهند.در این شرایط اما بورس که از سال 1346 تأسیس شد، به دلیل ساختار حاکمیتی دولتی در اداره شرکت ها نتوانست ماموریت اصلی خودرا آنطور که باید نشان دهد. تا اینکه در سال 1384 قوانین و خدمات جدید تری از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه و تغییرات اساسی در بازار سرمایه ایجاد شد. با وجود تمام تغییرات شکل گرفته در ساختار و قوانین بورس، این نهاد مالی نتوانست سهم بالایی از دارایی های مردم را جذب کند. خدمات این نهاد مالی چندان مورد توجه واقع نشد و علت اصلی آنرا نیز باید در نبود یک پیشخوان قوی برای ارائه خدمات دانست. چرا که کارگزاری ها با محدودیت های منابع موجود و قوانین حاکم بر بورس ها، توسعه فیزیکی گسترده ای نداشتند و خلأ های موجود باعث شد تا خدمات الکترونیکی آنطور که در بازارهای جهانی و در بازار پول داخلی ارائه می شود، برای استفاده آسان افراد داخل کشور از خدمات بازار سرمایه، کمتر ارائه شود. جالب است بدانید در کشور آمریکا حدود 50 درصد از مردم سهامدار هستند و تنها 14 درصد از این افراد خود اقدام به خرید وفروش مستقیم سهام می کنند. مساله ای که در ایران چندان مورد توجه و فرهنگ سازی قرار نگرفته و شاهد برخی هیجانات کاذب در سهام شرکت ها به دلیل وجود سهامداران با دانش ناکافی رخ می دهد.

بررسی بازار سرمایه کشور نشان می‌دهد که بورس در ایران مانند بسیاری دیگر از بخش‌های اقتصادی کشور ساختاری در حال توسعه دارد و ساختار آن همراه با دانش روز رشد نداشته است. مفهوم این واقعیت در توسعه یافتگی پایین کیفی شاخص‌های بازار، وجود ریسک بالای سرمایه‌گذاری، کمبود شرکت‌های مشاوره و تحلیلگری مالی، ضعف نظام پاسخگوئی، همبستگی ضعیف بین بازار سرمایه و بدنه کلان اقتصاد ... نمود می‌یابند. در واقع بسیاری از شاخص‌ها و معیارها در بازار سرمایه ایران حاکی از آن است که این بازار به دلایل زیر بسیاری از مفاهیم توسعه نیافتگی را به همراه خود دارد:

الف- عمق و عرض کم بازار

ب- کشش بالای منحنی تقاضای سهام که به شدت تحت تأثیر تغییرات قیمتی قرار دارد.

ج- وجود سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای و ناآشنا به اصول و قواعد سرمایه‌گذاری میان مدت و بلند مدت

د. ضریب نفوذ پایین بازار سرمایه در میان افراد جامعه

این موارد منجر می شود تا این بخش مهم مالی تا حد زیادی مغفول بماند . حال برای توسعه بیشتر بازار چه باید کرد؟

در درجه اول برای توسعه دادن بازار باید پیشخوان خدمات بازار سرمایه را تقویت کرد و خدمات این نهاد مالی را در دسترس قرار داد. با توجه به شرایط موجود و به صرفه نبودن توسعه فیزیکی شرکت های کارگزاری در سراسر کشور باید از منایع موجود و توسعه الکترونیکی استفاده نمود. سامانه هایی که بتوان از طریق آنها به سهولت سرمایه گذاری کم ریسک و مطمئن انجام داد، تا حتی افرادی که دانش زیادی در خصوص بازار سرمایه و سرمایه گذاری در این بازار را ندارند بتوانند اقدام به سرمایه گذاری کم ریسک کنند. این مسئله در کشور های توسعه یافته از طریق صندوق های با درآمد ثابت، صندوق های قابل معامله، شرکت های تخصصی مشاور سرمایه گذاری، نرم افزار های راهنمای سرمایه گذاری و ابزار های متعدد دیگر برطرف شده اما در ایران چه باید کرد؟

در ایران در ماه های گذشته سامانه ارائه دهنده خدمات مالی بازار سرمایه با نام IBshop رونمایی شد.سامانه ای که می تواند تا حد زیادی ضریب نفوذ بازار سرمایه را افزایش دهد. در حال حاضر صندوق های متعددی با درصد بازده متفاوت موجود است اما آیا دسترسی به این صندوق ها و مقایسه بازده آنها در شرایط یکسان و ایده آل برای سرمایه گذاری مانند بانک ها آسان است؟ جواب منفی است. باید توجه داشت برای سرمایه گذاری در صندوق ها افراد باید به کارگزاری ها مراجعه کرده و فرآیندهای مرتبط را انجام دهند که کاری زمان بر است اما IBshop این امکان را فراهم می کند تا هر فرد با هر میزان سرمایه برای سرمایه گذاری در صندوق ها با طی چند مرحله ساده اقدام کند. بدون نیاز به صرف وقت و هزینه بالا.

می توان IBshop را یک هایپر مارکت ارائه دهنده خدمات مالی دانست. فروشگاهی که در مرحله اول صندوق های سرمایه گذاری متفاوتی را برای سرمایه گذاری به شما پیشنهاد خواهد داد و این امکان را فراهم می کند تا سرمایه گذار با مقایسه صندوق های متفاوت بهترین گزینه ای را که با شرایط اقتصادی وی سازگار است را انتخاب کند.این فروشگاه به هر فردی که دسترسی به اینترنت داشته باشد امکان سرمایه گذاری خواهد داد.

این فروشگاه خدمات مالی در مراحل بعدی محصولات خود را متنوع تر خواهد کرد و خدمات معاملات آنلاین کارگزاری ها ، خدمات خرید سکه و ابزار های سرمایه گذاری موجود در بورس توسط کارگزاران در این فروشگاه ارائه شده و هر فرد با یک بار احراز هویت در این سامانه می تواند از کلیه خدمات مالی بدون حضور در کارگزاری ها استفاده کند.

فروشگاه مالیIBshop پیشخوانی است برای ارائه خدمات مالی به تمام مشتریان که علاقه به سرمایه گذاری دارند.در اصل این فروشگاه مالی تا حد زیادی می تواند خلأ های دسترسی بازار سرمایه را برای افراد پر کند و ضریب نفوذ بازار را افزایش دهد و محلی باشد برای عرضه خدمات متنوع و متعدد کارگزاران در حوزه بازار سرمایه .

با توسعه این فروشگاه مالی می توان شاهد انقلابی بزرگ در زمینه خدمات غیر حضوری بازار سرمایه بود فروشگاهی که عدم حضور شرکت های ارائه دهنده خدمات منجر به از دست دادن سهم بزرگی از بازار برای آن شرکت ها خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24 ؛ حیدر کثیری

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24