Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مس که مدتهای مدیدی بود برای تولید کنندگانش قیمتهای بالای ۵٠٠٠ دلار یک رویا شده بود قیمت به مرز ۶٠٠٠ دلار رسید ...

سورپرایز بورس با قیمت های جهانی

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت قند و شکر (بخش پنجم)
  • بررسی تکنیکال
    • وساپا
    • فولاد
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت قند و شکر (بخش پنجم)

شکر از کالاهایی ست که همواره دولت نگاهی خاص به آن داشته است به این معنا که به دلیل نیاز داخلی و عدم توانایی صنعت بومی در تامین نیاز های کشور، توجه به قیمت گذاری و واردات ان از اولویت ها بوده است. همین موضوع سبب شده که صنعت قند و شکر با حاشیه سود حداقلی به کار خود ادامه دهد و سودآوری متزلزل آنها را به گزینه های نسبتا پر ریسک در بازار تبدیل کند اما این یک روی سکه است. روی دیگر سکه، تحرکات و نوسانات قیمتی شدیدی ست که این شرکت ها در بازار سرمایه تجربه می کنند و همین موضوع این صنعت را برای سهامداران خرد جذاب نموده است. با همین مقدمه سعی خواهیم کرد نگاهی به شرایط بنیادی شرکت های صنعت قند و شکر با دیدگاه کلان بیاندازیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

در خصوص توضیحات پیرامون شرکت می توان به این نکته اشاره نمود که معیار سود و مبالغ مندرج در جدول مطابق برآوردها و همچنین بر مبنای گذشته شرکت یا بودجه فعلی می باشد و احتمال تغییر در آن وجود دارد. نرخ شرکت در بودجه هر چقدر کمتر باشد، ریسک های احتمالی شرکت برای عدم پوشش سود کاهش خواهد یافت و پتانسیل های تعدیل مثبت سود افزایش می یابد.

بررسی تکنیکال

الف) سرمایه گذاری سایپا

وساپا طی ماه های اخیر در یک روند نزولی از حوالی 170 تومان به مرز 110 تومان رسیده است. این سهم با برخورد به حمایت محکم در این محدوده ضمن تشکیل یک کنج، احتمال رشد در صورت اقبال گروهی را دارا خواهد بود.

همانگونه که مشاهده می شود با شکستن و خروج از کنج می توان اهداف قیمتی بالاتری برای سهم پیشنهاد داد با این حال در شرایط فعلی برای علاقه مندان ضمن بررسی شرایط بنیادی سهم پیشنهاد می گردد حد ضرر 110 تومان را برای نگهداری یا خروج از سهم مد نظر قرار داشته باشند.

ب )فولاد مبارکه

در بولتن شماره 120 یعنی سه هفته پیش، نماد فولاد در نزدیکی 120 تومان پیشنهاد گردید و خرید آن کم ریسک توصیف شد. حال با گذشت سه هفته از این پیشنهاد، نگاهی مجدد به سهم در نزدیکی 135 تومان خواهیم داشت.

در صورت حادث شدن الگوی هارمونیک ترسیم شده، به نظر می رسد سهم در محدوده 140 الی 145 تومان با مقاومت های زیادی همراه باشد و صرفا یک اتفاق و تحول بنیادی مهم می تواند به شکاندن این مقاومت کمک کند. لذا محدود فوق برای ریسک گریزان جهت شناسایی سود احتمالا جذاب خواهد بود.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

انتخابات قدرتمندترین کشور دنیا در آخرین روزهای هفته اخیر در حالی به سرانجام رسید که در آن چهره شناخته شده سیاست دنیا یعنی خانم کلینتون در مقابل یک چهره بدون پشتوانه سیاسی و فقط اقتصادی، عرصه سیاست را واگذار کرد و شخصی بر روی کار آمد که بسیاری از کشورها و به خصوص ایرانی ها با توجه به صحبتهای وی در عرصه انتخابات و مخالفتش با برجام، آنچنان موافق به روی کار آمدن وی نبودند و کلینتون را بر ترامپ ترجیح می دادند . با این وجود و پس از لحظات بسیار حساس در روز چهارشنبه

ترامپ پس از انتخاب شدن در جمع هواداران خود در اشاره به رهبران جامعه جهانی گفت: از جامعه جهانی می‌خواهیم آمریکا را همچنان در صدر قرار دهند. ما تلاش می‌کنیم صلح را گسترش دهیم و به دنبال افزایش تنش نخواهیم بود.

پس از انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری رئیس جمهور کشورمان در واکنش به این انتخاب تأکید کرد: نتیجه انتخابات آمریکا، اثری در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران ندارد روحانی تأکید کرد که هوشمندی ایران در توافق هسته‌ای این بود که برجام را نه به عنوان توافق با یک کشور یا یک دولت بلکه به عنوان یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تثبیت کرد که با تصمیم یک دولت قابل تغییر نیست. در همین ارتباط نیز ظریف که در سفرهای دوره ای خود به بلوک شرق اروپا سفر کرده است اعلام کرد رییس جمهوری آمریکا باید واقعیت های امروز جهان را به خوبی درک کند و سیاست هایش را با واقعیت جهان ارتباط دهد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

با انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا نگرانی های بسیاری در ایران برای آینده اقتصادی کشور و همچنین برجام ایجاد شده است و به گفته بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی این انتخابات یک نقطه خطر برای اقتصاد ایران می­باشد که در صورت مواضع منفی وی در مورد برجام بسیاری از کشورها در سرمایه گذاری و رابطه با ایران همچنان امتناع خواهند کرد و انتظار ایران برای وصل شدن به اقتصاد دنیا راهی طولانی تر از قبل را در پیش خواهد داشت . این در حالی است که تا کنون ترامپ نسبت به برجام اظهار نظرهای متفاوت و ضد و نقیضی داشته است و تا مشخص شدن سیاستهای اقتصادی و سیاسی ترامپ نمی توان در مورد آینده اقتصادی ایران اظهار نظر نمود .

در این هفته شاهد امضای توافق‌نامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های توتال CNPC و پتروپارس برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بودیم که شرکت توتال ۵۰ درصد، یا ۵۰.۱ درصد شرکت پتروپارس ۱۹.۹ درصد و شرکت CNPCچین ۳۰ درصد قرارداد دارد. در همین ارتباط وزیر نفت در مراسم امضای توافق‌نامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های توتال CNPC و پتروپارس برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با بیان این‌که این قرارداد دومین HOA است که در قالب ساختار جدید قرارداد نفتی امضاء می‌شود، تاکید کرد: من تاکید می‌کنم که این قرارداد نیست و هنوز HOA است. بیش از ۷۰ درصد ساختار قرارداد امروز تنظیم و نهایی شده است. وزیر نفت ادامه داد: امیدوارم بعد از امروز تردید برخی شرکت‌ها برای کار در ایران برطرف شود و HOA به قرارداد تبدیل شود، و تقریبا شش ماه در زمان صرفه‌جویی می‌شود. وزیر نفت با اشاره به فعالیت وزارت نفت در طول دولت یازدهم، اظهار کرد: تا پایان این دولت ۱۱ فاز پارس جنوبی به مدار می‌آید. فاز ۱۲، ۱۵ و ۱۶ به مدار آمده و فاز ۱۷ و ۱۸ در دست انجام است و فازهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ تا پایان سال به مدار خواهند آمد. یک فاز دیگر باقی می‌ماند که گرفتاری آنها در تجهیزات دریایی است. وزیر نفت ادامه داد: امیدوارم از طریق این قراردادها میزان تولید بالا برود و به ظرفیت برسیم تا بتوانیم سهم‌مان را در بازار نگه داریم، زیرا یک بخشی از حفظ جایگاه در بازار سیاسی است و بخش مهم آن به ظرفیت تولید ربط دارد. اگر اعلام کنیم ظرفیت ما در اوپک پنج میلیون بشکه در روز است، اما ظرفیت تولید آن را نداشته باشیم فایده‌ای ندارد. قدرت یک کشور به ظرفیت تولید آن است.

اما از این هفته تهیه و تدوین بودجه کشور آغاز شده است و روی کار آمدن ترامپ و به هم خوردن معادلات جهانی یقینا کار دولت را در بحث تخمینی برای قیمت نفت در آن کمی پیچیده خواهد کرد .

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

در اولین روز کاری پس از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا بازار بورس ایران همگام با دیگر بازارهای بورسی دنیا در واکنش به این انتخاب با حدود 1400 واحد کاهش روبرو شد . در این باره رئیس سازمان بورس اعلام کرد انتخابات آمریکا تاثیر طولانی بر بازار سهام ایران ندارد و سهامداران در بلند مدت به باور بی تاثیری انتخابات آمریکا بر بازار ایران می رسند . وی با اشاره به اینکه حساسیت سرمایه گذاران بر این انتخابات بی مورد است، افزود: به مرور زمان سرمایه گذاران نیز متوجه می شوند این انتخابات تاثیر طولانی بر بازار سرمایه ندارد و آنچه در بازار ما مهم است تحلیل و سرمایه گذاری بلند مدت است. رییس سازمان بورس با اشاره به توقف برخی نمادهای معاملاتی و ذکر این نکته که نمی توانیم در باره ابهام های موجود بی تفاوت باشیم، گفت: اگر معاملات به قدری مبهم باشد که آسیب معامله بیشتر از توقف آن ارزیابی شود، توقف نماد به مصلحت خواهد بود و ابتدا باید ابهاماتی که در بازار درباره برخی سهام وجود دارد، برطرف شود و پس از آن نمادهای معاملاتی باز خواهند شد .

صنایع بورسی

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ معاملات گروه پالایشگاهی در روزهای ابتدایی هفته اخیر همزمان با کاهش قیمت جهانی نفت و با توجه به اختلافات اوپک در کاهش سهمیه ها در حالت متعادل و با شیب منفی پیگیری شد و در ادامه هم در آخرین روز هفته کاری همزمان با اعلام نتیجه انتخابات آمریکا و به روی کار آمدن ترامپ (با توجه به سیاست وی در عرصه حفاری بیشتر در استخراج نفت) و البته همراستا با بقیه صنعتهای حاضر در بازار سرمایه این نزول شدت بیشتری به خود گرفت .

در این گروه سازمان خصوصی سازی بار دیگر در صدد فروش این بلوک مدیریتی پالایشگاه کرمان برآمده است .در این عرضه که روز دوشنبه اول آذر در بازار سوم معاملات فرابورس انجام می شود، 80 میلیون و 927 هزار و 160 سهم "شرمان" به قیمت پایه هر سهم 22 هزار و 183 ریال و به ارزش پایه بیش از 179 میلیارد تومان به مزایده گذاشته می شود .

در خودروسازی؛ معاملات گروه خودروسازی در هفته اخیر با خوش بینی به احتمال برنده شدن کلینتون در انتخابات آمریکا و رسیدن به قیمتهای جذابی برای خرید روند مثبتی به خود گرفته بود و این عوامل باعث رشد 500 واحدی شاخص گروه در عرض سه روز شد . این امر اما ناگهان در آخرین روز هفته با انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا حالت کاملا معکوس به خود گرفت و باعث ریزش 700 واحدی شاخص خودروسازی شد و اکثر نمادها با صف فروش مواجه شدند و علیرغم حمایت حقوقی ها از نماد لیدر در غیاب خساپای گروه یعنی خودرو و حجم برچیده شدن صف فروش در چندین نوبت باز هم این صف فروش تا پایان ادامه داشت .

آنچه در اخبار و حواشی گروه خودروسازی مطرح بود مهمترین آنها مربوط به خساپا و بحث واگذاری بن رو به رنو بود که طبق اخبار اعلام شده ایدرو پس از آنکه دید برخی خودروسازان داخلی به دنبال مذاکره با شرکتهای سطح پایین خارجی هستند خود دست به کار شد و شرکت بن رو را به عنوان آورده به شرکت رنو داد و مهمترین اختلاف سایپا و رنو که بر سر همین امر بود را پایان داد .

از دیگر اخبار این گروه حواشی بوجود آمده در مورد صحبتهای برخی از عوامل وزارت و صنعت در مورد از رده خارج شدن پژو و پراید از خط تولید بود که با واکنش از سوی مقام بالاتر و تکذیب و البته شاید از دست ندادن فروش آنها تا چند صباح باقی مانده از عمر این دو خودرو قادله پایان یافت .

از مهمترین اخبار این گروه در مورد قطعه سازان نیز دستور وزارت در مورد تسویه بدهی خودرو سازان به قطعه سازان از طریق واگذاری اموال بود .

در فلزات قیمت فلزات اساسی پس از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور در عرض یک روز با جهش فوق العاده ای روبرو شد به گونه ای که در مس که مدتهای مدیدی بود برای تولید کنندگانش قیمتهای بالای 5000 دلار یک رویا شده بود قیمت به مرز 6000 دلار رسید و روی نیز که بسیاری قیمت آن را برای انتهای سال حدود 2500 دلار تخمین میزدند نزدیک به 2600 دلار معامله شد این مهم علیرغم صفهای هیجانی فروش در روز چهارشنبه آینده خوبی را پیش روی گروه فلزات اساسی خواهد گذاشت و ثبات قیمتی در این محدوده این شرکتها را با سود آوری خوبی تا انتهای سال مواجه خواهد کرد .

سازمان خصوصی سازی در راستای اجرای موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و مقررات مربوط به سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی بلوک 16.75 درصدی سهام شرکت ذوب آهن اصفهان را از طریق بازار فرابورس ایران در روز چهارشنبه 26 آبان ماه جاری به فروش می رساند .

در این گروه فخوز با توجه به قیمتهای پایینی که در بودجه خود برای بیلت در نظر گرفته است و اختلاف بسیار آن با واقعیت و همچنین فروش خوب شرکت با استقابل سهامداران در چند وقت اخیر روبرو بوده است .

در گروه کانه های فلزی کگل و کچاد اوضاع مناسبی را تجربه می کنند و افزایش قیمت سنگ آهن کمک خوبی به این شرکتها در سود آوری ماههای آینده خواهد داشت .

بانک؛ پس از به ثمر رسیدن برجام موسسات مالی و اعتباری در ایران امیدوار بودند با اجرای آن بسیاری از مشکلاتشان به خصوص در زمینه برقرای سوئیفت و ارتباطات بین بانکی برطرف بشود . اما پس از گذشت حدود یکسال هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نداده است و علیرغم پیگیری ها و رایزنی های فراوان دولت با کشورهای آمریکایی و اروپایی همچنان ارتباط بین بانکی برقرار نشده است و تنها چند کارگزار توانسته اند نقش مبادله مالی پر رنگی داشته باشند . این امر در حالی است که انتخاب ترامپ نیز بر نگرانی آنها از آینده شان افزوده است و تا مشخص نشدن سیاستهای آمریکا در قبال ایران نباید انتظاری از این گروه داشت .

از مپنا خبرهای رسیده حاکی از پرداخت بخشی از مطالبات این شرکت از دولت می باشد .

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24