Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در بازار فولاد باز هم شاهد رشد قیمت ها بودیم هرچند که به نسبت روز قبل از آن ، رشد نرخ ها شتاب کمتری داشت ولی باز هم در پایان فعالیت بازار ، بسیاری از کانال های فروش بسته شد که خود پتانسیلی برای رشد قیمت های آینده به شمار می رود...

آتش فشان فولاد!

بورس24 :رشد قیمت فولاد هرچند که هنوز ادامه دارد ولی از شتاب آن کاسته شده اما این رشد نرخ ممکن است فردا باز هم از سر گرفته شود. در بورس کالا نیز شاهد بودیم که آلومینیوم پس از 45 روز ، مجدداً عرضه شد و بخشی از آن مورد معامله قرار گرفت. در بازار آزاد پلیمرها نیز شاهد عقب نشینی قیمت ها بودیم تا این بازار خود را برای ثبات نرخ ها آماده کند. در کل می توان این گونه استنابط کرد که بازارهای کالایی به سمت افزایش حجم معاملات گام برداشته است.

بازار فولاد:

در بازار فولاد باز هم شاهد رشد قیمت ها بودیم هرچند که به نسبت روز قبل از آن ، رشد نرخ ها شتاب کمتری داشت ولی باز هم در پایان فعالیت بازار ، بسیاری از کانال های فروش بسته شد که خود پتانسیلی برای رشد قیمت های آینده به شمار می رود. این در حالی است که چندان نمی توان به رشد تقاضای مؤثر خوش بین بود ولی باز هم خرید به منظور سفته بازی وجود داشته اما با بسته شدن کانال فروش ، این پتانسیل نیز محدود شده و احتمال رشد قیمت ها را تقویت کرد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که روند عمومی فعالیت ها در بازار فولاد به سمت رونق حرکت می کند ولی هنوز نمی توان از بهبود محسوس بازار خبر داد هرچند که رشد نرخ ، هنوز هم قابل پیگیری است.

در روز یکشنبه با اعلام افزایشی قیمت ها از سوی برخی از کارخانه های معتبر در کنار ثبات نرخ برخی دیگر از فروشندگان ، شاهد بودیم که بازار به سمت رشد قیمت ها متمایل شد هرچند که افزایش 10 تومانی بهای میلگرد قزوین در کنار بسته شدن کانال های فروش برخی دیگر از کارخانجات ، باعث شد تا باز هم روی با افزایش قیمت ها به ثبت برسد. به نظر می رسد روز آینده نیز شاهد ادامه افزایش نرخ باشیم هرچند که قدرت پیشین را شاید نداشته باشد.

در بازار تیرآهن نیز رشد قیمت میلگرد به این بازار نیز منتقل شد و شاهد رشد قیمت ها بودیم. ممکن است این روند افزایشی باز هم ادامه یابد ولی نمی توان اظهارنظر قاطعی داشت. در هر حال رشد بازار فولاد می تواند به سایر مصنوعات فولادی به جز میلگرد نیز منتقل شود که روزهای بهتری را در بازار تیرآهن به وجود خواهد آورد.

بالاخره آلومینیوم عرضه شد

پس از 45 روز ، بالاخره آلومینیوم در بورس کالا عرضه شد و در اولین عرضه ها پس از این دوران ، بخش مهمی از عرضه ها مورد معامله قرار گرفت. پس از تغییر مجدد فرمول قیمت ها بر پایه قیمت های جهانی LME با احتساب 50 دلار پرمیوم و نرخ ارز آزاد به همراه افزایش 5 درصدی قیمت ها به دلیل هزینه واردات ، این اولین عرضه آلومینیوم ایرالکو به شمار می آید.

معاملات آلومینیوم در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

شمش 1000p-99.8

آلومینیوم ایران(ایرالکو)

سلف

67,980

67,980

1000

1000

1000

بیلت 6063-7

آلومینیوم ایران(ایرالکو)

نقدی

72,100

72,707

500

1460

500

شمش 1000p-99.8

آلومینیوم ایران(ایرالکو)

نقدی

67,980

67,980

2000

500

500

معامله انواع فلز سرخ در تالار نقره ای

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران امروز ۱۶ آبان ماه، معامله یک هزار و ۲۰۰ تن مس مفتول، ۲ هزار و ۵۰۰ تن مس کاتد و ۳ هزار تن مس کم عیار شرکت ملی صنایع مس ایران، ۲۷۰ تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان و ۷۵ تن مس مفتول شرکت گیل راد شمال را تجربه کرد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، ۲ هزار تن شمش و بیلت آلومینیوم شرکت ایرالکو، ۳ تن کنسانتره فلزات گرانبها و ۱۲۰ تن سولفور مولیبدن شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در این تالار داد و ستد شد.

بر اساس این گزارش ۳۰۰ تن ذرت دامی، ۲۵ تن شکر سفید، ۵ هزار تن گندم خوراکی، ۵۲۰ تن جو دامی و ۲۰۰ تن کنجاله سویا پلیت در تالار محصولات کشاورزی معامله شد.

علاوه بر این، ۳۱۳ تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی و ۱۲۳ تن ذرت دانه ای از موجودی ۲ انبار در قالب گواهی سپرده کالایی داد و ستد شد.

تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد معامله ۱۷۵ تن عایق رطوبتی بود.تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی معامله ۱۰ هزار تن وکیوم باتوم،۳۰۰ تن مواد شیمیایی، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن لوب کات سبک و ۵ هزار و ۱۸۸ تن انواع قیر را تجربه کرد.

بازار پتروشیمی ها

در بازار آزاد پتروشیمی ها شاهد کاهش قیمت ها بودیم که البته ورود عرضه های جدید از بورس کالا به بازار آزاد را باید دلیل اصلی این افت نرخ به شمار آورد. در هر حال بازار شرایط مطلوبی برای خرید داشته و دارد ولی نگرانی از کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی در کنار رشد بهای پلیمرها در بازارهای شرق آسیا مواردی است که به ابهام در بازار دامن زده هرچند که قیمت های فعلی نیز سطوح مطلوبی برای خرید به حساب می آید. در هر حال در هفته جاری امکان کاهش حجم معاملات در بورس کالا وجود دارد که همین رخداد در کنار کاهش احتمالی حجم عرضه در بورس ، می تواند سیگنالی برای تغییر شکل بازار به شمار بیاید. این در حالی است که تغییر شکل بازار دور از ذهن نیست همچنین می توان از هم اکنون به تثبیت بازار امیدوار بود.

همان گونه که در جدول زیر نیز مشخص است ، شرایط کلی معاملات محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالا از روند آرام و نسبتاً منطقی قیمت ها حکایت می کند که البته دلیل اصلی آن را باید در عدم عرضه گریدهای جذاب پلیمری جستجو کرد. با توجه به زمانی سنتی برای عرضه های مهم در روزهای پایانی هفته ، قطعاً شرایط بهتری در این معاملات مشاهده خواهد شد.

برخی از مهمترین معاملات محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG641

پتروشیمی تندگویان

سلف

31,198

31,198

550

550

550

پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG645

پتروشیمی تندگویان

سلف

31,198

31,198

110

110

110

پلی اتیلن ترفتالات نساجی Super Bright TG641

پتروشیمی تندگویان

سلف

31,869

31,869

88

88

88

پلی استایرن انبساطی نسوز SE1000

بانیار پلیمر گنبد

نقدی

51,500

51,500

50

50

50

وکیوم باتوم

پالایش نفت شیراز

نقدی

7,371

7,374

3000

6140

3000

وکیوم باتوم

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

7,020

7,370

7000

27350

7000

لوب کات سنگین

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

11,157

11,157

7000

7000

7000

لوب کات سبک

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

11,447

11,447

7000

4100

4100

قیر 6070

همیار جی یزد

نقدی

9,400

9,400

500

500

500

انعقاد قرارداد بلندمدت پتروشیمی تندگویان با صنایع پایین دست

پتروشیمی تندگویان امروز در بورس کالای ایران و در قالب قراردادهای بلندمدت توانست ۷۹۲ از پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری و نساجی تولیدی اش را به صنایع پایین دستی به فروش برساند. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، پتروشیمی تندگویان در قالب یک قرارداد بلند مدت متعهد شده که حجم مشخصی از محصولاتش را برای تامین نیاز صنایع پایین دست در بورس کالا عرضه کند که امروز نیز یکی از این قراردادها در بورس کالا منعقد شد.

پلی اتیلن های ترفتالات این شرکت امروز عرضه و ۷۹۲ تن از این کالاها معامله شد. حجم عرضه پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری و نساجی ۸۰۳ تن و در قالب قراردادهای بلندمدت بود.

به این ترتیب پلی اتیلن ترفتالات بطری گرید ۷۸۱ با حجم عرضه ۵۵ تن به میزان ۴۴ تن تقاضا داشت، این کالا با قیمت پایه ۳ هزار و ۳۷۰ تومانی مورد معامله قرار گرفت.

همچنین پلی اتیلن ترفتالات نساجی گرید ۶۴۱ نیز با حجم عرضه ۵۵۰ تن به همین میزان تقاضا داشت و با قیمت پایه ۳ هزار و ۱۱۹ تومان معامله شد، گرید ۶۴۵ نیز با حجم ۱۱۰ تن و با قیمت پایه ۳ هزار و ۱۱۹ تومان توسط شرکت های پایین دست خریداری شد. پلی اتیلن ترفتالات نساجی سوپر برایت مجتمع تندگویان نیز با حجم ۸۸ تن با قیمت پایه ۳ هزار و ۱۸۶ تومان معامله شد.

به اعتقاد کارشناسان، انعقاد قراردادهای بلندمدت محصولات پتروشیمی باعث می شود تا پتروشیمی ها در ماه های مختلف سال با اطمینان خاطر و بدون نگرانی با برای میزان تولیدشان برنامه‌ریزی دقیقی کنند و از سوی دیگر صنایع پایین‌دست نیز نسبت به تامین محصولات مورد نیاز خود دچار مشکلات فصلی نمی‌شوند.

همچنین علاوه بر پلی اتیلن های ترفتالات پتروشیمی تندگویان که در قالب قراردادهای بلندمدت برای شرکت های پایین دست عرضه شد، شرکت های پلی استایرن انبساطی سهند، محب پلیمر قم و بانیار پلیمر نیز اقدام به عرضه پلی استایرن ها در تالار پتروشیمی کردند.

به این ترتیب پلی استایرن انبساطی نسوز گریدF۵۰شرکت سهند با حجم ۲۰ تن و با قیمت پایه ۴ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد. گریدF۳۵۰نیز با حجم ۲۰ تن و با قیمت پایه ۴ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری شد.

شرکت بانیار پلیمر نیز توانست ۱۳۰ تن پلی استایرن انبساطی نسوز با گریدهایSE۱۰۰۰, ۳۰۰۰ , ۴۰۰۰را با قیمت پایه بفروشد.همچنین در این روز پلی بوتادین رابر ۱۲۲۰ پتروشیمی شازند هم با قیمت پایه ۶ هزار و ۱۱۵ تومان مورد معامله قرار گرفت.

بازار گواهی سپرده و آتی سکه طلا:

قیمت ها آرام گرفت؛ سایه احتیاط بر بازار آتی سکه

روز شنبه، دلار و سکه افزایش و کاهش قیمتی زیادی را تجربه نکردند تا در محدوده روز پنج‌شنبه باقی بمانند. به گفته فعالان، در این روز معامله‌گران در خرید و فروش خود احتیاط می‌کردند و همین موضوع نوسان چندانی را در بازار سکه آتی و نقدی به وجود نیاورد. به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در اولین روز هفته معاملاتی سکه در بازار آتی بورس کالای ایران در هر پنج سر رسید فعال رشد اندکی را تجربه کرد.

به این ترتیب بهای سکه در سررسید آبان ماه با نرخ یک میلیون و ۱۲۳ هزار تومان معامله شد و افزایش ۰/۲۹ درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی ماه با رشد ۰/۳۸ درصدی به قیمت یک میلیون و۱۳۷ هزار تومان رسید. از سویی قرارداد تحویل اسفند نیز با قیمت یک میلیون و ۱۵۲ هزار تومان معامله و با افزایش ۰/۳ درصدی رو به رو شد. قرارداد تحویل اردیبهشت سال آینده نیز با ۰/۳ درصد رشد به قیمت یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان به فروش رسید. در پایان نیز سررسید تیر سال ۹۶ با نرخ یک میلیون و ۱۹۰ هزار تومان معامله شد و افزایش ۰/۳۱ درصدی را به ثبت رساند.

همچنین حجم معاملات آتی سکه دیروز در بورس کالای ایران به ۳ هزار و ۸۶۴ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۴۰۸ میلیارد ریال رسید.

در بازار نقدی سکه چه گذشت؟

در اولین روز هفته روند بازار نقدی بر خلاف بازار آتی نوسان اندکی را تجربه کرد، به طوری که سکه تمام بهار آزادی با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و ۱۲۲ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، روز شنبه سکه‌بازان به‌دلیل تعطیلی بازارهای جهانی بیشتر چشم به نوسانات دلار داشتند. در این وضعیت ناتوانی شاخص ارزی برای عبور به محدوده‌های بالاتر، سکه‌بازان را نیز محتاط کرد. البته حباب سکه نیز تا حدی در کاهش نوسان موثر بود. به گفته برخی حاضران در بازار، قیمت بازاری سکه هم‌اکنون از ارزش ذاتی آن بیشتر است و در چنین شرایطی، قیمت توانایی رشد زیادی نخواهد داشت.

معامله ۲۶سکه در قالب گواهی سپرده

حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران طی معاملات امروز به ۲۶ سکه به ارزش ۲۹۱ میلیون ریال رسید. معاملات سکه در کنار سهام در سامانه برخط معامله گران سهام یکی از جذابیت معاملات گواهی سکه در بورس کالاست به طوریکه سرمایه گذاران می توانند سکه و سهام را در کنارهم در پرتفوی خود مشاهده کننده و در هر لحظه از نوسانات و سود و زیان خود مطلع شوند.

همچنین به گفته کارشناسان با توجه به ارائه مجوز سازمان بورس به صندوق های سرمایه گذاری برای ورود به معاملات گواهی سپرده کالایی، به زودی شاهد رشد قابل توجه این بازار خواهیم بود. در همین راستا به تازگی صندوق سرمایه گذاری گنجینه آرمان شهر به عنوان نخستین صندوق در این زمینه از سازمان بورس مجوز گرفته تا طلا در پرتفوی این صندوق قرار گیرد.

خبر:

دست همکاری بورس کالای ایران و بورس آتی تایوان/راه اندازی بازار آپشن در اولویت

پنجاه و ششمین مجمع سالانه فدراسیون جهانی بورس ها (WFE) از پنجشنبه گذشته (۳ نوامبر) در حالی در شهر کارتاهنا کلمبیا برگزار شد که بورس کالای ایران نیز به عنوان عضو وابسته (Affiliate Status) در این مجمع حضور داشت. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ بورس کالای ایران از تیرماه امسال و در پی گشایش های بین الملی کشورمان به عضویت فدراسیون جهانی بورس ها (World Federation of Exchanges) به عنوان معتبرترین تشکل بورسی دنیا درآمد که امکان انجام همکاری‌های مشترک با اعضای این فدراسیون، افزایش سطح تعاملات و امکان ارتباط مستقیم با بورس های تراز اول دنیا به همراه حضور در تمامی اجلاس ها، مجامع و نشست های عمومی و تخصصی از اصلی ترین مزایای عضویت وابسته بورس کالا در WFE به شمار می رود. در همین راستا پنجاه و ششمین مجمع سالانه WFE که ارزش دارایی های بورس های عضو این مجمع به ۶۴ هزار میلیارد دلار می رسد از پنجشنبه گذشته به میزبانی کارتاهنا کلمبیا برگزار شد که بورس کالای ایران نیز در این مجمع حضور داشت. در پنل های تخصصی نشست سالانه اعضای فدراسیون جهانی بورس ها مباحث متنوعی در حوزه بازارهای مالی از جمله سیستم های اطلاعات مدیریت مالی و زیرساخت های بازارهای مالی در آینده مطرح شد.

براساس این گزارش، در حاشیه پنجاه و ششمین مجمع سالانه WFE ، نشستی دوجانبه میان هیات بورس کالای ایران و بورس آتی تایوان برگزار شد که زمینه های همکاری مشترک در حوزه توسعه بازار مشتقات مورد بررسی قرار گرفت. همچنین موضوع اصلی مذاکرات بورس کالای ایران و بورس آتی تایوان که در سطح مدیران عامل انجام شد، به راه اندازی قراردادهای آپشن در بورس کالای ایران اختصاص داشت که مدیرعامل بورس تایوان از انتقال تجربیات و همکاری برای راه اندازی این بازار جدید در بورس ایران استقبال ویژه ای کرد. براین اساس مقرر شد کارگاه های آموزشی مشترک میان بورس کالای ایران و بورس آتی تایوان برگزار شود تا پس از فراهم شدن زیرساخت های لازم، همکاری های دو جانبه دو بورس در حوزه بازار مشتقه به خصوص قراردادهای آپشن عملیاتی شود.

بنابراین گزارش، بورس آتی تایوان با نشان اختصاری (TAIFEX) در سال ۱۹۹۸ تشکیل شد و هم اکنون معاملات آتی و آپشن را روی شاخص های اصلی بازار سهام تایوان، قرارداد های آتی اوراق قرضه دولتی و دارایی پایه طلا انجام می دهد. بورس آتی تایوان بازاری کاملا الکترونیکی است که به راحتی امکان دسترسی فعالان در بازارهای آتی را فراهم می آورد. همچنین مکانیسم تسویه و پایاپای در این بورس به طور مجزا در دپارتمان پایاپای بورس آتی تایوان انجام می گیرد که البته به طور کاملا مستقل عمل می کند.

دو محصول بسیار مهمی که در بورس آتی تایوان معامله می شوند با نماد های معاملاتی TAIEX آپشن و TAIEX آتی مشخص می شوند که از موفق ترین قراردادهای مشتقه روی شاخص های اوراق بهادار در آسیا محسوب شده که به ترتیب روزانه ۱۰۰ و ۴۰۰ هزار قرارداد در این دو نماد معامله ثبت می شود. همچنین در طرف مقابل بورس کالای ایران راه اندازی قراردادهای آپشن را روی دارایی طلا و محصولات کشاورزی در دستورکار قرار داده است و همکاری بورس آتی تایوان می تواند به سرعت راه اندازی این بازار جدید در بورس کالا سرعت بخشد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24