Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در تمام دنیا شنیدن حتی کوتاه ترین خبر در مورد زندگی ورزشکاران و هنرمندان و به طور کلی شنیدن خبر درباره زندگی شخصی اشخاص سرشناس برای طرفدارانشان امری هیجان انگیز و جذاب است...

 دیدگاه دروازه بان محبوب جام جهانی ٩٨ در باره بورس و سهام

بورس24 : در تمام دنیا شنیدن حتی کوتاه ترین خبر در مورد زندگی ورزشکاران و هنرمندان و به طور کلی شنیدن خبر درباره زندگی شخصی اشخاص سرشناس برای طرفدارانشان امری هیجان انگیز و جذاب است.

در این میان ورزشکاران مشهور نیز با استفاده از ظرفیت و طیف مخاطبان بسیاری که دارند می توانند بر مسائل روز جامعه تاثیر گذار باشند. گاه حتی حضور چهره ها در برخی فعالیت های تجاری مخاطبان آنها را تشویق به سرمایه گذاری های مطمئن و شفاف در همان حوزه های اقتصادی می کند.

پر واضح است، برای ورود افراد مشهور و سرشناس جامعه به موضوع سرمایه گذاری در بخش های گوناگون اقتصادی بایستی عرصه مناسبی برای ورود آنها مهیا شود. اغلب ورزشکاران و علی الخصوص فوتبالیست ها در دوران بازی پول های خوبی درمی آورند. از این رو برای بسیاری از مردم این سئوال به وجود می آید که آنها با پول خود چه می کنند؟

به همین بهانه خبرنگار بورس24 به سراغ نیما نکیسا دروازه بان سیزدهم جهان در جام جهانی 98 فرانسه رفت تا در این باره نظرات او را جویا شود.

نکیسا که بزودی مدرک دکترای آسیب شناسی ورزشی خود را دریافت می کند، در این گفتگو با خوش رویی از نحوه ورودش به سرمایه گذاری در بخش ساختمان و مسکن صحبت کرده است، که در ادامه می خوانید.

* ورزشکاران معروف ایران می توانند جذب سرمایه داشته باشند؟

اگر منظور جذب سرمایه برای هدف های شخصی است، بله. چون ورزشکاران به صورت کلی برای کسب درآمد از بازی فوتبال زمان مشخصی دارند و باید در این زمان مشخص درآمد مناسبی نیز از فوتبال برای بقیه عمر خود داشته باشند.

به قول معروف پشتوانه ای برای زمان بازنشستگی خود جمع کنند. بعد از بازنشستگی از فوتبال نیز بسیاری از فوتبالیست ها به کارهای مختلفی که علاقمند باشند، می پردازند و کسب درآمد می کنند و اغلب هم در مشاغل خود موفق هستند، اما اگر منظور از جذب سرمایه به صورت کلی و برای کمک به رونق اقتصادی جامعه باشد کمتر پیش آمده که وزارت خانه ایی یا نهاد دولتی از وجود ورزشکاران مشهور برای کسب سرمایه ملی استفاده کند.

به طور مثال در خارج از کشور بسیار از هنرمندان و ورزشکاران سفیران تبلیغات کمپانی های بزرگ می شوند و از این راه هم به اقتصاد جامعه کمک می کنند و هم به سود های مالی مناسبی کسب می کنند ولی در ایران این اتفاق کمتر افتاده و کسی به آن توجه نکرده است. مگر در موارد محدود.

*ورزشکاران ایرانی بیشتر در چه زمینه هایی سرمایه گذاری می کنند؟

دنیا دنیای تخصص سالاری است. خب بسته به آشنایی با حوزه ای که تصمیم به سرمایه گذاری در آن می گیرند و علایق شخصی خودشان است. اغلب ورزشکاران به سراغ راه اندازی رستوران و یا خرید و فروش ملک و ماشین می روند. چون مطمئن تر است.

آنهایی که رستوران می زنند از اسم و اعتبار خودشون مایه می گذارند. ولی در نهایت این اسم و برند آنها نیست که جذب مشتری می کند بلکه آنها باید در طول مرور زمان کیفیت غذاهایی که به مشتریان ارائه می دهند را حفظ کنند وگرنه مردم برایشان مهم نیست، این رستوران اسم چه ورزشکار مشهوری را یدک می کشد.

*خود شما بعد از بازنشستگی از فوتبال پولتان را کجا سرمایه گذاری کردید؟

من خارج از فوتبال با کمک برخی از دوستان در زمینه خرید و فروش ملک فعالیت می کنم. البته به تازگی وارد این حوزه شدم. خیلی از دوستان من در این زمینه فعالیت داشتند و وقتی پیشنهاد دادند من هم با کمی فکر کردن قبول کردم در اینجا سرمایه گذاری کنم.

من به مشاغلی مثل فرش فروشی و طلا سازی و فروش پکیج و... ورود نکردم. چون هیچ آشنایی با این مشاغل نداشتم و در این مشاغل هم کسی هم نبود کمکم کند.

بازار ملک مناسب و سود آور هست که سرمایه گذاری کردید؟

بله. خدا رو شکرتا الان که ضرری نبوده. هر چند که بازار ملک چند سالی است که راکد است و کمتر مشتری میل و رغبت به خرید و فروش دارد. البته به من پیشنهاد ورود به بازار خرید و فروش خودرو هم شد که نپذیرفتم.

متاسفانه در برخی از مشاغل مثل خرید و فروش خودرو یک بی قانونی مشهودی وجود دارد. مثلا اگر دقت کرده باشید برخی از دلال ها در کنار خیابان هم ماشین معامله می کنند. این اتفاق به صورت فراگیر در پارکینگ بیهقی تهران انجام می شود و بازار کاذب ایجاد می شود و این وسط دلال ها پرورش پیدا می کنند و هیچ پیگردی نیز متوجه آنها نیست.

شما در زمینه ملک اصولی و استاندارد کار می کنید؟

قطعا. شکل سالم فعالیت برای من و سایر دوستانم اهمیت دارد. ما برای اینکه بتوانیم در این حوزه فعالیت قانونی و استاندارد داشته باشیم یک سایت فروش املاک تاسیس کردیم. شیوه کار این سایت مثل سایت های اینترنتی شیپورو یا دیواراست.

به این ترتیب که ما فیلم و عکس هایی که از املاک در حال فروش داریم در این سایت می گذاریم و خریدار با دیدن فیلم و عکس ها دیگر نیازی نیست، مسیر زیادی برای دیدن ملک طی کند.

تمایل دارید در بورس و شرکت های تجاری سرمایه گذاری کنید؟

راستش اصلا به موضوع بورس ورود نکردم چون سوادش را ندارم. برخی از دوستان را می شناسم که با ورود به خرید و فروش سهام سود هم کرده اند. اما این کار برای کسی است که وقت مناسبی داشته باشد.

برخی هستند که به محض باز شدن ساختمان تالار بورس آنجا حضور دارند و برای خرید و یا فروش سهامشان وقت می گذارند، اما من نه سوادش را دارم و نه وقت این کار را. راستش کمی هم دلهره دارم که بروم و سهام شرکتی را بخرم که پس از چند روز ضرر هم بدهم.

با جرات می گویم دانش ورود به بورس را ندارم. چون فرصت پرداختن به این موضوع را نداشتم. البته به نظرم دولت هم باید شرایط و تسهیلات برای کسانی که می خواهند فعالیت عمده اقتصادی کنند را فراهم کند و به نظر من ما الان بازار های اقتصادی شفافی نداریم.

چندین سال است که کمیسیون اصل 90 برای خصوصی سازی باشگاه های فوتبال اقدام کرده اما این اتفاق نیفتاده و خصوصی سازی سرابی بیش نیست. چه بسا اگر شرایط ورود ورزشکاران به بخش خصوصی و خرید و فروش باشگاه ها روشن شود، ورزشکاران هم به این موضوع ورود کنند و سرمایه های خود را به فوتبال سرازیر کنند.

کسانی که در چند سال اخیر به سرمایه گذاری در فوتبال روی آوردند همگی ورشکست شده اند و این برای ورزش و دولت ما اصلا اتفاق خوبی نیست.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24