Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رعایت حد ضرر ٩٠ تومان و نگهداری در یک بازه ۶ ماهه می تواند کم ریسک باشد لیکن لازم است علیرغم پایان اصلاح زمانی ، جریان نقد ورودی به سهم در کنار شرایط بنیادی بررسی گردد...

عقبگرد بازار با پیشروی ترامپ !

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت قند و شکر (بخش چهارم)
  • بررسی تکنیکال
    • سرمایه گذاری خوارزمی
    • پتروشیمی کرمانشاه
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت قند و شکر (بخش چهارم)

شکر از کالاهایی ست که همواره دولت نگاهی خاص به آن داشته است به این معنا که به دلیل نیاز داخلی و عدم توانایی صنعت بومی در تامین نیاز های کشور، توجه به قیمت گذاری و واردات ان از اولویت ها بوده است. همین موضوع سبب شده که صنعت قند و شکر با حاشیه سود حداقلی به کار خود ادامه دهد و سودآوری متزلزل آنها را به گزینه های نسبتا پر ریسک در بازار تبدیل کند اما این یک روی سکه است. روی دیگر سکه، تحرکات و نوسانات قیمتی شدیدی ست که این شرکت ها در بازار سرمایه تجربه می کنند و همین موضوع این صنعت را برای سهامداران خرد جذاب نموده است. با همین مقدمه سعی خواهیم کرد نگاهی به شرایط بنیادی شرکت های صنعت قند و شکر با دیدگاه کلان بیاندازیم.

ویژگی های شرکت های مورد بررسی:

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

در خصوص توضیحات پیرامون شرکت می توان به این نکته اشاره نمود که معیار سود و مبالغ مندرج در جدول مطابق برآوردها و همچنین بر مبنای گذشته شرکت یا بودجه فعلی می باشد و احتمال تغییر در آن وجود دارد. نرخ شرکت در بودجه هر چقدر کمتر باشد، ریسک های احتمالی شرکت برای عدم پوشش سود کاهش خواهد یافت و پتانسیل های تعدیل مثبت سود افزایش می یابد.

بررسی تکنیکال

الف) سرمایه گذاری خوارزمی

وخارزم در طی یک بازه حدود 2.5 ساله یک روند هارمونیک در قالب abcd در شکل را تکمیل نموده است و با برخورد به حمایت مهم و کف کانال ترسیم شده در نزدیکی 95 تومان مورد توجه ما قرار گرفت.

برای سهامداران وخارزم رعایت حد ضرر 90 تومان و نگهداری در یک بازه 6 ماهه می تواند کم ریسک باشد لیکن لازم است علیرغم پایان اصلاح زمانی ، جریان نقد ورودی به سهم در کنار شرایط بنیادی بررسی گردد.

ب )پتروشیمی کرمانشاه

کرماشا از جمله اوره ساز هایی ست که به دلیل افت شرایط سودآوری بیش از 3 سال درگیر روند نزولی بوده و صعودهای سهم صرفا جنبه اصلاحی و موقتی داشته است. این افت که در قالب 5 موج الیوت قابل توجیه است، به نظر می رسد به ایستگاه آخر رسیده و سهم در حال تشکیل یک موج 1 یا a در روند صعودی ست.

این موج برای ادامه در نخستین گام باید با 300 تومان برخورد کند و از آن عبور کند، 350 و 370 تومان دو هدف مهم دیگر برای این سهم تلقی می شوند که البته رسیدن به این اهداف مستلزم نگهداری و بررسی شرایط دقیق سهم می باشد. حد ضرر برای سهامداران این شرکت در حال حاضر حوالی 250 تومان است که سرمایه گذاری با ریسک متوسط تلقی می شود.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

اقدامات گروهک های تروریستی در هفته اخیر دامن کشورهای حامی آنها را گرفت و برخی از این کشور ها از جمله ترکیه و عربستان در چند روز اخیر شاهد انفجار و کشتار مردم بودنددر همین باره رئیس جمهور کشورمان دکتر روحانی در تماس با اردوغان با ابراز تاسف از جنایت های این گروهها اعلام کرد ما نیاز به همکاری نزدیکتر میان دو کشور در مبارزه با تروریسم داریم و تردیدی ندارم که اگر دو کشور در کنار هم در برابر این پدیده شوم، حرکت جدی‌تری داشته باشند، قادریم ریشه‌های تروریسم را در این منطقه بخشکانیم. اردوغان نیز در همین باره با تاکید بر ضرورت مبارزه همگانی با تروریسم و با بیان این که آنچه که در پاکستان، عراق، افغانستان، سوریه و فلسطین روی می‌دهد، دیگر قابل تحمل نیست، گفت: ما می‌توانیم با همکاری هم تروریسم را از بین ببریم و تقویت همکاری نهادهای ذی‌ربط دو کشور در این عرصه ضروری است .

در همین ارتباط رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان خود در روز عید فطر اعلام کردند : متأسفانه امسال عید فطر مسلمانان در برخی کشورها به‌دست تروریستهایی که می‌خواهند «اسلام جعلی و بدلی» را دستور اربابان خود جایگزین «اسلام واقعی» کنند تبدیل به عزا شد، و این جنایات، نتیجه پرورش دادن تروریستها به‌وسیله دستگاههای امنیتی امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی است.

رهبری همچنین با تمجید از مواضع رئیس جمهور و رؤسای قوای مقننه و قضاییه مبنی بر برخورد و پیگیری قاطعانه با فیشهای حقوقی نجومی، خاطرنشان کردند: در این موضوع، باید دریافت های نامشروع باز گردانده شود و افرادی که مرتکب بی قانونی شده اند، مجازات و افرادی هم که از قانون سوءاستفاده کرده اند، برکنار شوند، زیرا آنان لیاقت حضور در مراکز و مسئولیتها را ندارند. حضرت ایت ا.. خامنه ای ایشان یکی از علل وقوع پدیده زشت حقوقهای نامشروع را آسیبهای ناشی از «مستی اشرافی‌گری» دانستند و تأکید کردند: هنگامی که در جامعه، «اشرافی‌گری، اسراف و تجمل»، ترویج می‌شود، نتیجه آن بروز پدیده‌های زشتی همچون دریافتهای نامشروع است.

اما در حوزه سیاست اتفاق مهم دیگری هم افتاد و آن پیشروی ترامپ در نظرسنجی ها بود به طوریکه احتمال برنده شدن وی در انتخابات بیش از هر زمان دیگر طی ماه های اخیر شد و این اتفاق در حالی رخ داد که تنها چند روز تا رای گیری و تعیین ریاست جمهوری امریکا به عنوان کشوری اثر گذار بر شرایط اقتصادی دنیا باقی مانده است.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

اصلاحیه بودجه سال 95 از مهمترین اقداماتی است که دولت اهتمام ویژه ای در تصویب آن در مجلس دارد چرا که با تصویب این اصلاحیه دولت می تواند با اوراق بدهی تمامی بدهی خود به پیمانکاران را پرداخت کند و از آن سو هم پیمانکاران می توانند بدهی های خود به بانکها را تسویه نمایند و در نتیجه مطالبات معوق بانکها کاهش می یابد و بانکها با دستی باز می توانند به تسهیلات دهی بپردازند . این امر باعث می شود تا نرخ سود بین بانکی و نرخ سود در بازار نیز به تبع آن کاهش یابد و در نتیجه هزینه پول برای دربافت کنندگان تسهیلات کم شود . با کاهش نرخ سود تسهیلات تولید کنندگان و صنایع کشور با دریافت ومهای با بهره کم با دغدغه کمتری به تولید پرداخته و رکود از جامعه رخت بر می بندد و در نتیجه رشد اقتصادی همراه با کاهش نرخ بیکاری اتفاق می افتد . این مهم در کنار تاکید دولت بر رونق بخش مسکن که در این هفته با رونمایی از اوراق رهنی مسکن کلید خورد زمینه رفتن از رکود به سمت رونق را با سرعت بیشتری همراه خواهد کرد . حال اما نکته اساسی بهره گیری از فرصتهای بدست آمده از برجام می باشد که مهمترین آن بروز کردن فناوری و تکنولوژی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا می باشد .

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

در هفته اخیر شاهد رونمایی از اوراق رهنی مسکن بودیم که با استقبال عالی روبرو شد و در کسری از ثانیه به فروش رفت وزیر اقتصاد و دارایی در مورد این اوراق اعلام کرد : در اقتصاد ایران که همواره دچار سرکوب مالی بود وبه جبر نرخ سود و تسهیلات پایین نگه داشته می شود طی چند سال نرخ سود و تسهیلات از نرخ تورم پیشی گرفت به طوریکه هم اکنون فاصله نرخ تورم با نرخ سود تسهیلات از 10 واحد درصد هم بیشتر است و تولیدکنندگان قادر نیستند این نرخ هزنیه بالای تجهیز منابع را تامین کنند و باید در حل و فصل این مشکل تلاش های لازم انجام شود بنابراین پس از اصلاح نظام بانکی و همراه با آن تامین مالی از طریق بازار سرمایه را رشد داده ایم به طوری که سهم بازار بورس از تامین مالی کشور در سال 93 قریب 30 هزار میلیارد تومان بود و در سال 95 به 100 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است . به گفته وزیر، اوراق رهنی در کاهش نرخ سود و افزایش تسهیلات دهی موثر است. وزیر اقتصاد در این باره گفت: طلبکاران دولت نمی توانند از دارایی های خود هیچگونه سودی ببرنداما از طریق بازار بدهی می توان بخشی از بدهی دولت را با اوراق بهادار جایگزین کرد. اوراقی که در بازار ثانویه قابلیت معامله دارد و مالک اوراق می تواند در مهلت های سه ماهه روی سود آن برنامه ریزی کند .

د) بازار بورس

انبوه سازی، املاک و مستغلات

در هفته اخیر در گروه انبوه سازی شاهد خبرهای مثبتی در حوزه تسهیلات و افزایش آمار ساخت و ساز بودیم که نشان از براه افتادن بازار مسکن تا حدودی می دهد این خبرهای مثبت در کنار انتشار اوراق رهنی بانک مسکن جان تازه ای را به این گروه و صنعت که همواره باعث رونق دیگر صنایع کشور بوده اند را می دهد و در کنار آن می توان شاهد قدرت گرفتن شرکتهای حاضر در بازار سرمایه نیز بود .

محصولات شیمیایی و پتروشیمی

در گروه پتروشیمی همچنان رکود حرف اول معاملات را می زند و بسیاری از نوسانات نمادها حتی به زور در طی یک هفته به یک درصد می رسد و بیشتر توجهات و نوسانات را نمادهای زیر مجموعه گروه پتروشیمی و کوچک تشکیل می دهند .در این گروه بیش از هر چیز معاملات بلوکی مورد توجه بود و در همین راه فروش بلوک فارس از زیر مجموعه های تاپیکو و واگذاری بخشی از بلوک پترول مورد توجه بود. در این گروه غلامرضا ابوترابی در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، درباره آخرین وضعیت افزایش سرمایه 1,185 درصدی پلی اکریل اظهار داشت: در حالی تا پیش از این دو بار درخواست این شرکت به دلیل عدم رفع نواقص از دستور کار خارج شده بود که در سومین بار هم نواقصی وجود داشت. در این رابطه هفته پیش جلسه ایی با مدیران این شرکت برگزار و موارد اعلام شد تا نسبت به رفع آن یا خارج کردن پرونده از دستور کار سازمان اقدام شود .

فرآورده های نفتی و پالایشگاهی

قیمت نفت مهمترین عامل تاثیر گذار در حال حاضر بر روی نمادهای پالایشگاهی داخل کشور می باشد و با بالا و پایین رفتن آن سود شرکتهای پالایشگاهی نیز کم و زیاد می شود . این در حالی است که متاسفانه پالایشگاههای کشور به علت برخی مشکلات مدیریتی و همچنین تحریمی نتوانسته اند از ظرفیت خود استفاده کنند و با تولید محصولات با ارزش افزوده پایین در صدد افزایش سود خود نبوده اند وتنها بدنبال تخفیف از وزارت نفت برای افزایش سود خود بوده اند . حال اینکه تولید محصولات با ارزش افزوده بالا می تواند تغییرات زیادی در سود دهی آنها داشته باشد و از سوی دیگر هم مشکل سرمایه در گردش نیز کمتر برای آنها پیش آید.

در این هفته نمادهای این گروه علیرغم ثبات قیمتی نفت و افزایش نرخ 70 درصدی آن نسبت به چند ماه قبل با شیب منفی و در محدوده نزدیک به صفر تابلو معامله شدند و اتفاق خاصی در گروه نیفتاد .

خودرو و ساخت قطعات

خساپا، خودرو و خاذین بخش عمده ای از ارزش و حجم معاملات گروه خودروسازی در هفته اخیر را به خود اختصاص دادند. در این میان سایپا که در انتهای هفته قبل به دلیل برخی اصلاحات در صورتهای مالی متوقف شده بود با صف خرید 158 میلیونی در روز یکشنبه بازگشایی شد که در روز بعد از آن با عرضه کامل این صف این نماد معاملات منفی را تجربه کرد و نتوانست از مقاومت 140 تومان عبور کند . در نماد خودرو نیز که در روز دوشنبه هفته آینده مجمع خود را پیش رو خواهد داشت و شاهد خبرهای بسیاری از این مجمع از جمله قراردادهای خارجی شرکت خواهیم بود با عرضه های سمند معاملات آن در محدوده صفر تابلو تا انتهای هفته پیگیری شد . در خاذین نیز معاملات مثبت سهم به علت شایعات در مورد افزایش سرمایه و تعدیل مثبت سهم در مجمع پیش رو باعث شد تا رشد قیمت که از محدوده 800 ریال آغاز شده بود با حدود 35 درصد بالاخره در محدوده 1100 ریال پایان یابد .

در این گروه رنا بلوک 24.1 درصدی خود را به دو شرکت زیر مجموعه سایپا عنی تجارت الکترونیک خودرو تابان و پیشگامان بازرگانی ستاره تابان واگذار کرد . همچنین ایران خودرو نیز بزودی قرار است مدیر عامل جدید شرکت مشترک ایران خودرو و پژو را پس از فوت مدیر عامل قبلی معرفی کند .

فلزات اساسی

در این گروه بیشتر نمادها با توجه به رکود بازار داخلی وابسته به نوسانات قیمت فلزات جهانی بودند بر همین اساس با افزایش قیمت روی نمادهای آن نیز افزایش و با کاهش قیمت مس نمادهای مرتبط با آن از جمله کاهش قیمت را تجربه کردند . در این گروه فولادی ها بیشتر تحت بازی افزایش سرمایه ذوب بودند و در این هفته هم این نماد با شفاف سازی های خود نوساناتی را تجربه کرد . همچنین فخوز با تعدیل مثبت روبرو شد و ارفع هم در جهت افزایش سرمایه متوقف شد و فولاد هرمزگان هم با خبرهای خوبی از افزایش تولید آینده پیش روی مثبتی برخوردار بود .

بانک

برخی از بانکهای حاضر در بازار سرمایه کشور پس از افشای فیش حقوقی مدیرانشان دستخوش تحولات مدیریتی شدند و پس از بانک ملت بانک صادرات هم با تغییر مدیریت مواجه شد و همین امر کاهش سود بانکی به 18 درصد را تحت الشعاع خود قرار داد و حتی صورتهای مالی مناسب نمادهای این گروه از جمله تجارت با تعدیل 69 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل و وپارس با افزایش 163 درصدی سود نسبت به سال قبل هم تاثیری بر روند خسته کننده این گروه نگذاشت و بنیادی ترین گروه بازار سرمایه بدون رشد قیمتی سهام دنبال می شود .

در این گروه خبرهای از پرداخت مطالبات بانکها در اصلاحیه بودجه 95 می تواند علاوه بر پرداخت معوقات آنها افزایش تسهیلات و در نتیجه سوددهی را برای آنها در پی داشته باشد .

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24