Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در بازار محصولات پتروشیمی هنوز هم روند عمومی قیمت ها به سمت افت نرخ متمایل است هرچند که جهش های قیمتی بیشتری به نسبت ابتدای هفته ثبت شده همچنین رویکرد بازار به سمت افزایش قیمت ها تسری پیدا کرده است. این در حالی است که تا روز سه شنبه و ثبت معاملات اصلی پلیمرها در بورس کالا ، باز هم نمی توان به صراحت در خصوص شرایط بازار صحبت کرد ولی افزایش قیمت های پایه هفته گذشته و همچنین وجود تقاضا در بازار آزاد ، باز هم تأثیر خود را بر بازار برجای خواهد گذارد...

وضعیت پاییزی در بازارهای کالایی

بورس24 :هرچند که شرایط کلی معاملات در بازارهای کالایی حالتی مساعد و مطبوع ندارد ولی از وضعیت کلی معاملات نمی توان برآیندی زمستانی داشت و بهتر است از واژه شرایط پاییزی برای حجم و رشد قیمت ها نام ببریم ولی مشخص نیست که این اوضاع به زمستان ختم خواهد شد و یا به بهاری زودرس. به نظر می رسد اوضاع کلی معاملات از بهبود حجم و رشد قیمت ها حکایت داشته باشد که با تأثیرپذیری از بازارهای جهانی ، امیدواری به خودنمایی بهاری زودرس محتمل است. رخدادی که حداقل در سال گذشته رونمایی نشده و بهبود بازار در سال قبل به اسفندماه موکول شد. احتمالی که در سال جاری پتانسیل خودنمایی سریع تری دارد هم در بازار محصولات پتروشیمی و هم در بازارهای فولاد و سایر فلزات. ثبات نسبی قیمت ها در بازار فولاد به رغم رشد بهای تیرآهن ، خودنمایی بیشتر پتانسیل رشد قیمت ها در بازار محصولات پتروشیمی با انتظار برای اعلام قیمت های پایه در هفته آینده و همچنین فرارسیدن زمان عرضه ذرت در بورس کالا در کنار رونق معاملات جو دامی ، رخدادهایی است که وضعیت کلی در بازارهای کالایی داخلی را ترسیم می کند.

بازار پتروشیمی کم رمق ولی امیدوار

در بازار محصولات پتروشیمی هنوز هم روند عمومی قیمت ها به سمت افت نرخ متمایل است هرچند که جهش های قیمتی بیشتری به نسبت ابتدای هفته ثبت شده همچنین رویکرد بازار به سمت افزایش قیمت ها تسری پیدا کرده است. این در حالی است که تا روز سه شنبه و ثبت معاملات اصلی پلیمرها در بورس کالا ، باز هم نمی توان به صراحت در خصوص شرایط بازار صحبت کرد ولی افزایش قیمت های پایه هفته گذشته و همچنین وجود تقاضا در بازار آزاد ، باز هم تأثیر خود را بر بازار برجای خواهد گذارد. در بورس کالا نیز شرایط خاصی تجربه نشد یعنی روند عمومی قیمت ها و حجم معاملات ، متعادل بوده البته عرضه های جذابی نیز در بورس کالا تجربه نشده است. این موارد در کل نشان می دهد که آرامش پاییزی در بازار خودنمایی کرده و بخش بزرگی از خوش بینی ها ، تقلیل یافته است. این در حالی است که به نسبت شرایط سال گذشته ، وضعیت فعلی ایده آل به نظر می رسد زیرا از یک سو متوسط حجم معاملات هفتگی بیش از 10 هزار تن افزایش یافته و از سوی دیگر تقاضا در بازار داخلی نیز وجود داشته و حجم تولید به نسبت سال گذشته افزایش یافته است.

معاملات محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

آمونیاک (مایع)

پتروشیمی خراسان

نقدی (مچینگ)

3,173

3,173

0

100

100

پلی بوتادین رابر 1220

پتروشیمی شازند

نقدی

58,433

58,433

504

100/8

100/8

منو اتانول آمین

پتروشیمی شازند

نقدی

33,436

33,436

220

22

22

تری اتانول آمین

پتروشیمی شازند

نقدی

36,584

36,584

220

22

22

تولوئن دی ایزو سیانات (TDI)

پتروشیمی کارون

سلف

92,311

101,542

300

460

300

پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG641

پتروشیمی تندگویان

سلف

31,113

31,113

242

242

242

پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG645

پتروشیمی تندگویان

سلف

28,285

28,285

110

110

110

پلی اتیلن ترفتلات نساجی Super Bright TG641

پتروشیمی تندگویان

سلف

29,422

29,422

132

132

132

اکریلونیتریل بوتادین استایرن 50 - گرید طبیعی

پتروشیمی قائد بصیر

نقدی

59,000

59,000

40

20

20

اسید نیتریک

پتروشیمی کارون

نقدی

6,900

-

200

0

0

اسید کلریدریک

پتروشیمی کارون

نقدی

1,500

-

400

0

0

اکریلونیتریل بوتادین استایرن 75 - گرید طبیعی

پتروشیمی قائد بصیر

نقدی

62,500

-

40

0

0

اکریلونیتریل بوتادین استایرن 50 - گرید طبیعی

پتروشیمی قائد بصیر

نقدی (مچینگ)

59,000

59,000

0

20

20

بازار فولاد

کاهش بهای میلگرد باز هم ادامه یافت تا جایی که در بازار میلگردهای نوردی ، افت قیمت ها را می توان بخشی از واقعیت های بازار به شمار آورد ولی بخش بزرگ ترین از بازار با ثبات قیمت رو به رو شده هرچند که شاهد افزایش قیمت برخی دیگر از محصولات طویل ساختمانی نیز بوده ایم. در برخی لیست های فروش بهای میلگرد فولاد نیشابور با افزایش اعلام شد ولی چندان هم مورد توجه بازار قرار نگرفت. در خصوص بازار تیرآهن باز هم رشد قیمت ها را شاهد بودیم ولی به تمامی سایزهای تیرآهن ذوب آهن اصفهان تسری پیدا نکرد. در هر حال به جز وضعیت بازار تیرآهن شاهد کم رمقی معاملات هستیم که به افت قیمت ها کمک بسیاری کرده است.

در خبرها آمده بود که برخی از اعضاء برجسته انجمن تولیدکنندگان فولاد دیگر بر طبی رشد قیمت ها نمی کوبند و حداقل برای هفته جاری تمایل خود را به ثبات نرخ ها نشان داده اند. برای شرح فعالیت ها برای مدیریت بازار میلگرد به همین میزان باید بسنده کرد که تقاضای موجود در بازار داخلی هوشمندتر از چیزی است که در گذشته گمان می شد. به نظر می رسد پتانسیل مدیریت بازار همچون گذشته نیست و در این شرایط مشخص نخواهد بود که ابزارهای و رویکردهای اصلی برای مدیریت بازار به چه نحوی اجرایی شده و یا در دسترس است. هم اکنون دیگر جذابیت پیشین در بازار وجود نداشته و با آغاز روزهای سرد سال ، وضعیت رو به وخامت گذاشته است.

گزارش تغییرات نرخ بازار به گزارش کانال تلگرامی پاتیل؛

حوزه قوطی و پروفیل : ثابت و بدون تغییرات محسوس همراه با افزایش تخفیفات و بیشتر معاملات بصورت توافقی گزارش شده است؛ همچنین میانگین قیمت حدود 2110+-10 تومان اعلام می گردد.

حوزه ناودانی و نبشی : در بیشتر مبادی ثابت و بدون تغییرات قابل ذکر اعلام شده است. معاملات این حوزه هم بیشتر توافقی صورت می گیرد.

حوزه تیرآهن : بیشتر تمایل به افزایش قیمت با شیبی نسبتاً ملایم رصد شد، بطوریکه در ادامه روند افزایشی تیرآهن های ذوب ‌آهن اصفهان روزهای قبل، امروز هم سایزهای 14 تا 18 این شرکت حدود یک تا پنج هزار تومان با افزایش قیمت در بنگاهها اعلام شده است. همچنین شنیده شد سایر سایزها تقریبا ثابت اعلام می گردد. همچنین تیر آهن 18 تا 20 یزد هم حدود کیلویی 30 تومان امروز با افزایش قیمت اعلام شده است. آریان فولاد هم امروز ثابت اعلام کرد.

بازار میلگرد اما امروز بر خلاف حوزه تیرآهن آرام و بدون تغییرات خاص بود؛ بطوریکه اکثر مبادی تقریبا امروز ثابت اعلام کردند و شنیده شد که معاملات بیشتر توافقی صورت می گیرد.

مبادی کاهشی

فولاد آناهیتا گیلان : 5 تومان کاهش

فولاد حسن رود : 5 تا 15 تومان کاهش قیمت

فایکو : کیلویی 15 تومان کاهش قیمت

مبادی ثابت

فولاد قزوین و پارس آرمان : ثابت

فولاد سپهرایرانیان : ثابت

فولاد بردسیر : ثابت

فولاد شمس سپهر : ثابت

فولاد بافق : ثابت

فولاد کاوه تیکمه داش : ثابت

آذر فولاد امین تیکمه داش : ثابت

فولاد خراسان (نیشابور) : ثابت

پرشین فولاد : ثابت

ذوب آهن و نورد کرمان : ثابت

آریان فولاد : ثابت

ذوب آهن اصفهان : ثابت

مجتمع فولاد صنعت بناب : ثابت

فولاد امیرکبیر : ثابت

فولاد اردبیل : ثابت

فولاد احرامیان یزد : ثابت

پولاد نورد شیراز : ثابت

فولاد نطنز : ثابت

آذر چلیک تبریز : ثابت

فولاد کویر کاشان : ثابت

مبادی افزایشی

فولاد ابهر : 10 و12 ثابت و الباقی 5 تومان افزایش قیمت

فولاد میانه : 5 تا 10 تومان افزایش قیمت

ششمین دورهمی ذوبی ها برگزار شد

ششمین جلسه هم اندیشی رسته ذوب و ریخته گری انجمن فولاد با حضور شرکت های عضو و غیر عضو این انجمن روز گذشته برگزار و در آن اصلاح قیمت شمش در بازار مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بهادر احرامیان، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ضمن بیان این خبر به خبرنگار چیلان گفت: علاوه بر اصلاح قیمت های شمش بر اساس روند بازار جهانی، بر روی نحوه اجرای این تغییر قیمت ها با تولیدکنندگان شمش تبادل نظر شد.

وی افزود: در هفته گذشته شاهد عرضه شمش از سوی فولاد خوزستان بودیم که ابهاماتی را در بازار ایجاد کرد که این ابهامات از سوی مسئولان این شرکت که در جلسه حضور داشتند رفع گردید.

وی عزم اعضا برای تطابق قیمت ها با بازار جهانی را جدی دانست و اظهار داشت: در روزهای آتی این حرکت آغاز خواهد شد. همچنین در واحدهای القایی برای اینکه اثر تغییر نرخ ها حس شود و اختلالی در خرید قراضه آنها اتفاق نیافتد، بر روی تعدیل قیمت های خرید قراضه با هماهنگی تامین کنندگان قراضه نیز تاکید و صحبت هایی صورت گرفت. احرامیان بر این نکته نیز تاکید داشت که اعضای رسته قرار است از طریق مکانیزمی که خود تعریف کردند در فضایی دوستانه یکدیگر را رصد کنند تا مصوبات جلسات به خوبی اجرا و عملیاتی شوند.

وی موضوع دیگری که در این جلسه مطرح گردید را مسئله مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد و گفت: آن دسته از محصولاتی که خارج از کانال ارزش افزوده به دست مصرف کننده نهایی می رسد، عاملی بر آشفتگی بازار و ناهمگونی در قیمت محصولات است و انجمن راهکارهایی ازجمله تداوم کار رسانه ای و رایزنی مستقیم با سیستم مالیاتی و ارائه پیشنهاداتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی این شرکت ها و اشخاص را مطرح کرد. ضمن اینکه تصمیم جمع این بود که از این پس قیمت شمش به صورت پایه و بدون مالیات بر ارزش افزوده اعلام شود.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در پایان خاطرنشان کرد: این اقدامات قطعا نه تنها سبب افزایش کف قیمت می شود بلکه باعث توازن و تناسب شکاف قیمتی بین محصولات فولادی خواهد شد.

استراتژی افزایش صادرات به جای کاهش تولید در فولاد خوزستان

در شرایط فعلی که عرضه شمش در بازار داخل محسوس است استراتژی افزایش صادرات به جای کاهش تولید است. فولاد خوزستان ازجمله شرکت هایی است که اعلام کرده تا زمانی که رونق به بازار داخل بازگردد، استراتژی و برنامه صادراتی را در پیش می گیرد تا از این طریق قاضا و فروش را جبران کند. مهندس بهمن تجلی زاده، معاون بازاریابی و فروش فولاد خوزستان و عضو سابق هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد است. وی در گفتگو باچیلان استراتژی افزایش صادرات به جای کاهش تولید را مطرح کرد و از اجرای این استراتژی در فولاد خوزستان می گوید:

آقای تجلی زاده، تولید در فولاد خوزستان و طرح های توسعه این شرکت در چه وضعیتی است؟

فولاد خوزستان تولید ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن را در برنامه ریزی های خود برای سال جاری دارد که در نیمه نخست تا حدود زیادی طبق روال برنامه پیش رفته ایم.

تولید شرکت تا ۲۷ شهریور تقریبا یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن بود و اندک تفاوتی نسبت به برنامه هاداشت که به دلیل مشکلات آب و هوایی و وضعیت برق در استان خوزستان بوده و در نیمه دوم سال جبران خواهد شد.استراتژی توسعه ای فولاد خوزستان تا افق ۱۴۰۴ و برنامه ۲۵ ساله کشور هم تولید ۱۳.۶ میلیون تن شمش بلوم، بیلت و اسلب تعریف شده است که تا دو سال آینده باید به تولید ۵ میلیون تن برسیم و به ترتیب در سال های آتی به تولید ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن دست پیداخواهیم کرد و در نهایت به هدف گذاری خود که تولید ۱۳.۶ میلیون تن شمش است می رسیم.

در خصوص صادرات چطور؟ مطابق برنامه پیش رفته اید؟

از نظر صادرات هم فولاد خوزستان برنامه ۱.۵ میلیون تنی خود را به وزارتخانه ارائه داده و حمایت ها و تشویق های این نهاد را تاحدودی کسب کرده است. امیدواریم در تولید و صادرات و نیز سهمی که برای بازار داخل در نظر گرفتیم طبق برنامه پیش برویم. هرچند که رکود داخلی همچنان ادامه دارد و مازاد عرضه شمش در داخل محسوس است و سبب شده تولیدکنندگان شمش با ظرفیت کامل کار نکنند.

در این شرایط راه حلی که می توان برای مقابله با رکود پیشنهاد داد صادرات است یعنی به جای کاهش سطح تولید به کمک صادرات، تقاضا و فروش را جبران کرد اما در اصل هدف نهایی باید ایجاد رونق و مصرف شمش در داخل کشور باشد.

اما برخی تولیدکنندگان استراتژی کاهش تولید را در شرایط فعلی موثرتر می دانند. یعنی شما این استراتژی را در زمان فعلی قبول ندارید؟

البته کاهش تولید هم استراتژی مناسبی در زمان رکود است اما در فولاد خوزستان سعی شده استراتژی کاهش تولید که توسط برخی واحدها دنبال می شود در پیگیری نشود و تا زمانی که رونق به بازار داخل بازگردد، استراتژی و برنامه های صادراتی در پیش گرفته شود. در واقع فولاد خوزستان در نظر دارد برنامه صادراتی که به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه داده را دنبال کند. به دست آوردن جایگاه در بازارهای صادراتی کار دشواری است و مشکلات دریافت وجه حاصل از فروش همچنان وجود دارد. اگرچه این مسئله تاحدودی برطرف شده اما عملیات بانکی هنوز به طور کامل روان نشده است.

بر اساس آمارها رشد صادرات مناسبی هم طی ۵ ماهه ابتدای سال داشته اید. آیا مقاصد صادراتی جدیدی پیدا کرده اید؟

فولاد خوزستان موفق شده به اقصی نقاط جهان نفوذ کرده و صادرات داشته باشد. کشورهای اروپایی و به طور اخص آلمان، مدت ها است مقصد صادرات فولاد خوزستان است. بازارهای مهم شرق آسیا شامل تایوان، تایلند، هند، مالزی و اندونزی، کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل عمان و امارات و منطقه منا همچون ترکیه، سودان و مصر و در نهایت پاکستان ازجمله نقاطی است که تاکنون صادرات به آنها صورت گرفته است.

به تازگی به کشورهای قاره آمریکای جنوبی مانند برزیل هم صادرات داشتیم و درحال بررسی بازاراین کشورها هستیم تا چنانچه مزیتی نسبت به بازارهای دیگر داشته باشند صادرات به این مناطق نیز در دستور کار قرار گیرد و صادرات تعدیل یا تسهیل شود.

رتبه بندی کشورها براساس تولید فولاد خام اعلام شد

انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود، 15 تولیدکننده برتر فولاد جهان در 9 ماهه نخست امسال را معرفی کرد. به گزارش چیلان ، براساس، جدیدترین گزارش انجمن جهانی فولاد چین همچنان با تولید بیش از ۶۰۴ میلیون تن فولاد در صدر کشورهای تولیدکننده فولاد قرار دارد.

پس از چین، به ترتیب ژاپن، هند، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، آلمان، ترکیه، اوکراین، ایتالیا، تایوان، مکزیک، ایران، ایتالیا و فرانسه در رتبه های دوم تا پانزدهم قرار دارند. همان گونه که مشخص است ایران رتبه خود در تولید فولاد خام را تثبیت کرده و همچنان در تبه سیزدهم قرار دارد.

اتحادیه اروپا: بیش از ۱۲۱ میلیون تن فولاد در ۹ ماه

تولید فولاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ۹ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۶ به ۱۲۱ میلیون و ۱۵۸ هزار تن رسید درحالی که در مدت مشابه سال قبل ۱۲۷ میلیون و ۳۲۰ هزار تن بود و این به معنای افت ۴.۸ درصدی است.

همچنین اعضای اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر ۱۳ میلیون و ۲۲۳ هزار تن فولاد تولید کردند که این عدد نیز ۲ درصد کمتر از سپتامبر ۲۰۱۵ است اما از عدد آگوست که ۱۱ میلیون و ۹۶۲ هزار تن بود بیشتر است.

در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا رتبه نخست متعلق به آلمان با تولید ۳۲ میلیون و ۱۱ هزار تن ظرف مدت ۹ ماه است. آلمان نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۱.۷ درصدی را در تولید فولاد خام به ثبت رسانده است. همچنین این کشور در سپتامبر ۲۰۱۶ حدود ۳ میلیون و ۲۴۶ هزار تن تولید داشته درحالی که تولید در سپتامبر ۲۰۱۵ بالغ بر ۳ میلیون و ۳۷۷ هزار تن بوده است.

پس از آلمان، ایتالیا در رتبه دوم است که طی ۹ ماه به تولید ۱۷ میلیون و ۳۰۷ هزار تن رسید که ۳.۳ درصد نسبت به ۹ ماهه پارسال بیش تر است.

این کشور در ماه سپتامبر نیز یک میلیون و ۹۸۹ هزار تن فولاد خام تولید کرده درحالی که در سپتامبر ۲۰۱۵ تولید را به ۲ میلیون و ۹۹ هزار تن رسانده بود.

پس از ایتالیا نیز اسپانیا و فرانسه با تفاوت ناچیزی به ترتیب در رتبه های سوم و چهارم برترین تولیدکنندگان اتحادیه اروپا هستند.

درخصوص اسپانیا گفتنی است، تولید فولاد در ۹ ماه در این کشور ۱۰ میلیون و ۵۲۶ هزار تن بود که ۷.۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. علاوه براین در اسپانیا تولید فولاد در سپتامبر هم کاهشی بوده و از یک میلیون و ۳۰۳ هزار تن در سپتامبر ۲۰۱۵ به یک میلیون و ۱۹۰ هزار تن در سپتامبر سال جاری رسیده است.

فرانسه طی مدت ۹ ماه تولید را به ۱۰ میلیون و ۵۲۴ هزار تن رساند درحالی که در ۹ ماهه نخست ۲۰۱۵ به ۱۱ میلیون و ۶۵۶ هزار تن رسیده بود. این کشور همچنین در سپتامبر یک میلیون و ۱۸۵ هزار تن فولاد تولید کرده که ۵.۲ درصد درمقایسه با سپتامبر پارسال کمتر است.

ترکیه: رشد ۴.۱ درصدی در تولید فولاد

آمار انجمن جهانی فولاد نشان می دهد، تولید فولاد خام ترکیه در مدت ۹ ماه ۲۴ میلیون و ۴۳۷ هزار تن شد که رشد ۴.۱ درصدی نسبت به ۹ ماهه ابتدایی پارسال دارد.

تولید در ۹ ماهه نخست پارسال ۲۳ میلیون و ۴۶۹ هزار تن بود. همچنین ترکیه در ماه سپتامبر تولید را نسبت به سپتامبر ۲۰۱۵ افزایش و نسبت به آگوست امسال کاهش داده است.

تولید سپتامبر این کشور به ۲ میلیون و ۶۵۴ هزار تن رسید درحالی که در آگوست ۲ میلیونو ۸۰۹ هزار تن و در سپتامبر ۲۰۱۵ حدود ۲ میلیون و ۴۵۴ هزار تن بوده است.

CIS : تولید ۷۶.۴ میلیون تن فولاد خام

تولید فولاد در این منطقه که شامل ۶ کشور ازجمله بلاروس، قزاقستان، مولداوی، روسیه، اوکراین و ازبکستان می شود درمجموع ظرف مدت ۹ ماه ۷۶ میلیون و ۳۹۷ هزار تن شد که تنها ۰.۱ درصد افت نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت.

بیشترین تولید فولاد در این منطقه متعلق به روسیه با تولید ۵۲ میلیون و ۷۲۷ هزار تن بود که نسبت به ۹ ماهه نخست پارسال ۱.۷ درصد کاهش را نشان می دهد. روسیه در سپتامبر هم تولید را کاهش داده و به ۵ میلیون و ۷۳۶ هزار تن رسانده بود. تولید فولاد این کشور در سپتامبر سال قبل ۵ میلیون و ۸۵۹ هزار تن و در آگوست امسال ۵ میلیون و ۸۸۳ هزار تن بود.

بعد از روسیه اوکراین قرار دارد که تولید را ظرف ۹ ماه به ۱۸ میلیون و ۲۸۱ هزار تن رساند که ۷ درصد بالاتر از رقم ۹ ماهه پارسال است.

اوکراین در سپتامبر یک میلیون و ۸۸۴ هزار تن فولاد خام تولید کرده درحالی که تولید آن در سپتامبر ۲۰۱۵ حدود ۲ میلیون و ۴۸ هزار تن و در آگوست ۲۰۱۶ بالغ بر یک میلیون و ۹۰۵ هزار تن بود.

آمریکا: به مرز ۶۰ میلیون تن نزدیک شد

تولید فولاد خام آمریکا از ابتدای ژانویه ۲۰۱۶ تا پایان سپتامبر ۵۹ میلیون و ۷۰۸ هزار تن شد. با این حال تولید در ۹ ماهه سال قبل ۶۰ میلیون و ۵۰۴ هزار تن بود و این آمار به معنای کاهش ۱.۳ درصدی تولید در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

تولید فولاد خام آمریکا در سپتامبر هم ۶ میلیون و ۳۰۸ هزار تن بود که این عدد نیز نه تنها نسبت به سپتامبر ۲۰۱۵ بلکه درمقایسه با آگوست افت داشته است.

تولید سپتامبر سال ۲۰۱۵ آمریکا، ۶ میلیون و ۵۵۷ هزار تن و آگوست ۶ میلیون و ۶۴۸ هزار تن بود.

در آمریکا شمالی مکزیک دومین تولیدکننده برتر بود. تولید این کشور در ۹ ماه ۱۳ میلیون و ۹۵۹ هزار تن بود درحالی که پارسال ۱۴ میلیون و ۱۳۲ هزار تن شده بود.

این کشور همچنین در سپتامبر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود که کاهش ۵.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت.

ایران همچنان برترین تولید کننده فولاد در خاورمیانه

ایران با تولید یک میلیون و ۴۷۰ هزار تن فولاد در سپتامبر ۲۰۱۶ و رشد ۹.۹ درصدی نسبت به سپتامبر ۲۰۱۵ همچنان برترین کشور خاورمیانه در زمینه تولید فولاد است.

تولید فولاد خام ایران در سپتامبر سال گذشته یک میلیون و ۵۲۰ هزار تن بود و در آگوست به یک میلیون و ۵۲۰ هزار تن رسید بنابراین ما ظرف مدت یک ماه کاهش تولید را تجربه کردیم.

تولید مجموع ۹ ماهه ایران هم ۱۳ میلیون و ۹۱ هزار تن شد که این رقم نسبت به ۹ ماهه پارسال که ۱۲ میلیون و ۲۳۱ هزار تن بود، ۷ درصد رشد را نشان می دهد.

چین: افت ناچیز ۰.۷ درصدی در تولید فولاد

در سایر مناطق آسیا چین هنوز هم پیشتاز است و نه تنها در آسیا بلکه در کل دنیا هیچ کشوری یارای مقابله با میزان تولیدات این کشور را ندارد. چین طرف مدت ۹ ماه تولید را به ۶۰۴ میلیون و ۷۹۴ هزار تن رساند که ۰.۷ درصد از رقم سال گذشته که ۶۰۸ میلیون و ۹۳۶ هزار تن بود کمتر است. چین در ماه سپتامبر نسبت به سپتامبر سال قبل تولید را ۳.۳ درصد افزایش داده و به ۶۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رساند هرچند که تولید بازهم از آگوست که ۶۸ میلیون و ۵۷۰ هزار تن بود کمتر است. بعد از چین، ژاپن، هند، کره جنوبی و تایوان به ترتیب با مجموع تولید ۷۸ میلیون و ۵۷۴ هزار تن، ۷۱ میلیون و ۹۰ هزار تن، ۵۰ میلیون و ۹۱۶ هزار تن و ۱۶ میلیون و ۲۶۷ هزار تن قرار دارند.

بررسی آمار انجمن جهانی فولاد نشان می دهد تولید فولاد ژاپن ۰.۳ درصد، کره جنوبی ۱.۸ درصد و تایوان ۱.۷ درصد افت داشته درحالی که هند رشد ۵.۹ درصدی را تجربه کرده است و این به معنای عزم جدی این کشور در تحقق افزایش ظرفیت تولید تا سال ۲۰۲۵ است.

گفتنی است، تولید فولاد ژاپن در سپتامبر ۸ میلیون و ۶۳۰ هزار تن بود که رشد ۰.۷ درصدی نسبت به سپتامبر سال قبل داشته است. تولید هندوستان در سپتامبر ۷.۸۸ میلیون تن شد که رشد ۸.۵ درصدی نسبت به سپتامبر ۲۰۱۵ داشت. در کره جنوبی هم تولید از ۵ میلیون و ۶۵۴ هزار تن در سپتامبر ۲۰۱۵ به ۵ میلیون و ۶۸۰ هزار تن رسید. تایوان هم درحالی در ماه گذشته میلادی یک میلیون و ۷۷۰ هزار تن فولاد تولید کرد که تولید آن در مدت مشابه سال گذشته به یک میلیون و ۶۰۹ هزار تن رسید.

بازار طلا و آتی سکه :

دیروز در بورس کالای ایران رقم خورد ؛ حجم معاملات آتی سکه ۹۹درصد رشد کرد

حجم معاملات آتی سکه روز گذشته در بورس کالای ایران به ۲ هزار و ۲۶۸ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۲۶۵ میلیارد ریال رسید که نسبت به معاملات پنج شنبه گذشته رشد ۹۹ درصدی را تجربه کرد. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حجم معاملات آتی سکه طی روز پنج شنبه به یک هزار و ۱۳۵ قرارداد رسیده بود که این میزان حجم با رشد ۹۹ درصدی به ۲ هزار و ۲۶۸ قرارداد طی روز شنبه رسید.

به این ترتیب بهای سکه در بازار آتی بورس کالای ایران طی روز شنبه در هر ۵ سر رسید با روند نزولی مواجه شد، به طوری که قیمت سکه در سررسید آبان ماه با نرخ یک میلیون و ۹۹ هزار تومان معامله شد و کاهش ۰/۰۶درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی ماه با افت ۰/۱۱درصدی به قیمت یک میلیون و۱۱۸ هزار تومان رسید. از سویی قرارداد تحویل اسفند نیز با قیمت یک میلیون و ۱۳۹ هزار تومان معامله و با کاهش ۰/۰۹درصدی رو به رو شد. تحویل اردیبهشت سال آتی نیز با ۰/۱درصد رشد به قیمت یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان به فروش رسید. در پایان سررسید تیر سال آینده با نرخ یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان معامله شد و کاهش ۰/۱درصدی را به ثبت رساند.

در بازار نقدی سکه چه گذشت؟

بر خلاف بازار آتی و همسو با رشد جزئی شاخص ارزی، سکه تمام‌بهار آزادی در بازار نقدی با هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۹۵ هزار تومان رسید. رشد فلز گرانبهای داخلی در حالی رخ داد که طلای جهانی روز جمعه با قیمت هزار و ۲۶۶ دلار به کار خود پایان داده بود که حدود ۲ دلار پایین‌تر از قیمت ساعت ۳ بعدازظهر روز پنج‌شنبه بود. در این شرایط، برخی معامله‌گران رشد سکه را وابسته به افزایش قیمت دلار دانستند و عده دیگری آن را به بهبود دید فنی معامله‌گران نسبت دادند. به گفته برخی فعالان، بالا بودن قیمت بازاری فلز ارزشمند داخلی نسبت به ارزش ذاتی آن یکی از نشانه‌های بهبود دید فنی معامله‌گران سکه بوده است.

معامله ۳۴ سکه در قالب گواهی سپرده

حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران طی معاملات امروز به ۳۴ سکه به ارزش ۳۷۲ میلیون ریال رسید. همچنین آخرین قیمت معامله سکه طلا بر روی تابلوی معاملات یک میلیون و ۹۵ تومان ثبت شد.

نگاهی به تابلوی معاملات نیز نشان می دهد که آخرین سفارش خرید سکه در سامانه بر خط سهام یک میلیون و ۹۳ هزار تومان و آخرین سفارش فروش درج شده در سامانه یک میلیون و ۹۶هزار تومان ثبت شده است.

معاملات سکه در کنار سهام در سامانه برخط معامله گران سهام یکی از جذابیت معاملات گواهی سکه در بورس کالاست به طوریکه سرمایه گذاران می توانند سکه و سهام را در کنارهم در پرتفوی خود مشاهده کننده و در هر لحظه از نوسانات و سود و زیان خود مطلع شوند.

همچنین به گفته کارشناسان با توجه به ارائه مجوز سازمان بورس به صندوق های سرمایه گذاری برای ورود به معاملات گواهی سپرده کالایی، به زودی شاهد رشد قابل توجه این بازار خواهیم بود. در همین راستا به تازگی صندوق سرمایه گذاری گنجینه آرمان شهر به عنوان نخستین صندوق در این زمینه از سازمان بورس مجوز گرفته تا طلا در پرتفوی این صندوق قرار گیرد.

بازار مس : معامله انواع فلز سرخ در تالار نقره ای

تالار محصولات صنعتی ومعدنی بورس کالای ایران امروز دوم آبان ماه، معامله ۸ هزار و ۱۵ تن انواع مس را شاهد بود. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا ؛ طی این روز و در تالار مذکور۲۴۰ تن مس مفتول، ۲ هزار و ۵۰۰ تن مس کاتد و ۵ هزار تن مس کم عیار شرکت ملی صنایع مس ایران ، ۲۵۵ تن مس مفتول صنایع تولیدی دنیای مس کاشان و ۲۰ تن مس مفتول شرکت گیل راد شمال معامله شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، ۹۰ تن سولفور مولیبدن و ۳ تن کنسانتره فلزات گرانبهای شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی داد و ستد شد. این گزارش حاکی است، ۱۴ هزار و ۱۰۰ تن انواع قیر و ۶۷۰ تن عایق رطوبتی در تالار صادراتی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

خبر:

برگه معامله بورس کالا، مجوز صادرات سیمان شود

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: اعتقاد فعالان صنعت سیمان این است که تمامی معاملات برای صادرات سیمان از طریق بورس کالا انجام گیرد و گمرکات کشور فقط با برگه معامله بورس کالا اجازه خروج سیمان از کشور را صادر کند اما همچنان این مهم در دست بررسی است.

به گزارش پایگاه خبرس بورس کالا؛ دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از اولویت‌دهی صادرات این محصول خبر داد و گفت: در بحث داخلی برای عرضه سیمان در بورس و بخش‌های دیگر همچون بازار آزاد نیاز به زیر ساخت‌های فراوانی است.عبدالرضا شیخان با اشاره به بلوغ صنعت سیمان در بخش تولید، گفت: نیاز داخلی کشور در صنعت سیمان ۸۰ میلیون تن است که در حال حاضر میزان تولید داخلی به این حد رسیده است.

وی افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی پیش آمده در چند وقت گذشته به واسطه تحریم و رکود اقتصادی، بازار سیمان به ناچار رو به صادرات ‌آورد و با افزایش صادرات در سال ۹۳، صادرات کلینکر به ۱۹میلیون تن رسید اما در سال ۹۴ صادرات با کاهش چهار میلیون تنی روبه‌رو بوده و به حدود ۱۵ میلیون تن در سال رسید.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان بیان کرد: در سال گذشته با وجود تامین نیاز بازار داخلی حجم قابل توجهی از تولیدات داخلی به بازار های هدف صادر شد و به دلیل متناسب نبودن میزان عرضه و تقاضا در این بازار، قیمت ها دستخوش تغییر نشد.

وی اظهار کرد: با توجه به رکود حاکم در بازار داخلی و کاهش خرید و فروش سیمان در بازار برخی از فعالان سیمان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته و حتی کارخانه‌هایی که توجیهی برای عرضه سیمان با قیمت پایین نداشتند، تا مرز تعطیلی پیش رفتند.

شیخان افزود: انجمن با توجه به شناخت لازمی که بر بازار سیمان داشت با وزرات خانه جلساتی را برگزار کرد و حاصل این امر اجرایی شدن طرحی بود که از بهمن ۹۴ به اجرا در آمد و عرضه و تقاضا را به حالت طبیعی در آورد و قیمت‌ها به محدوده قیمتی سیمان در سال ۹۳ بازگشت و تخفیفات از بازار سیمان حذف شد که اقتصاد صنعت سیمان تا پایان شش ماهه ۹۵ رو به بهبود حرکت کرد.

وی با اشاره به صادرات سیمان در شش ماه نخست سال جاری گفت: در شش ماهه اول سال جاری حدود شش میلیون و ۸۰۰هزار تن صادرات سیمان و کیلینکر انجام شد و با توجه به این رقم می‌توان گفت در هر ماه حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن صادرات سیمان انجام گرفته، البته بازار عراق به دلیل محدودیت‌ها بوجود آمده سهم کمی از سیمان کشور را به خود اختصاص داده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ارتباط با رکود صنعت سیمان، در سال‌های اخیر تصریح کرد: به علت آن که همچنان ساخت و ساز در یک‌ سال گذشته رونق چندانی پیدا نکرده، بازار داخلی سیمان هم پیشرفت چشم‌گیری در بحث خروج از رکود نداشته که البته شهرداری تهران با رشد صدور جواز ساخت و ساز روبه‌رو بوده اما همچنان سهم بخش داخلی از تولید سیمان بسیار پایین است.وی افزود: با توجه به تحریک تقاضایی که دولت در بخش ساخت وساز به دنبال آن بوده، انتظار می‌رود تا پایان سال و اوایل سال آینده وضعیت ساخت و ساز بهتر شده و رونق به سمت ساخت و ساز حرکت کند.

شیخان افزود: در حال حاضر جاده سازی با روکش بتنی در حال انجام است و برای ساخت جاده‌های کشور این امر انجام شده و با این فرهنگ سازی که توسط وزارت خانه انجام گرفته، می‌توان استفاده قیر در جاده‌های کشور را کاهش داد و به جای استفاده در داخل این محصول را با قیمت بالاتری صادر کرد البته باید تاکید داشت که جاده‌های سیمانی به مراتب مقاوم‌تر از جاده آسفالتی است.

وی اظهار کرد: در حوزه صادرات سیمان می‌توان به عرضه محصولات از طریق بورس کالا اشاره کرد که در راستای رینگ صادراتی بورس کالا بوده، البته که موانعی در این زمینه وجود دارد که در حال برطرف شدن است و تا پایان سال کارهای نهایی آن انجام می‌گیرد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، در پایان تصریح کرد: اعتقاد فعالان صنعت سیمان این است که تمامی معاملات برای صادرات سیمان از طریق بورس کالا انجام گیرد و گمرکات کشور فقط با برگه معامله بورس کالا اجازه خروج سیمان از کشور را صادر کند اما همچنان این مهم در دست بررسی است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24