Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در این گروه صحبتهایی از تولید رنو کوئید و پژو ٢٠٠٨ در شرکت ایران خودرو به گوش می رسد ...

با گزارشات کدال آدرنالین بورس بالا رفت

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت قند و شکر (بخش دوم)
  • بررسی تکنیکال
    • فولاد مبارکه
    • تولید شیشه رازی
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت قند و شکر (بخش دوم)

شکر از کالاهایی ست که همواره دولت نگاهی خاص به آن داشته است به این معنا که به دلیل نیاز داخلی و عدم توانایی صنعت بومی در تامین نیاز های کشور، توجه به قیمت گذاری و واردات ان از اولویت ها بوده است. همین موضوع سبب شده که صنعت قند و شکر با حاشیه سود حداقلی به کار خود ادامه دهد و سودآوری متزلزل آنها را به گزینه های نسبتا پر ریسک در بازار تبدیل کند اما این یک روی سکه است. روی دیگر سکه، تحرکات و نوسانات قیمتی شدیدی ست که این شرکت ها در بازار سرمایه تجربه می کنند و همین موضوع این صنعت را برای سهامداران خرد جذاب نموده است. با همین مقدمه سعی خواهیم کرد نگاهی به شرایط بنیادی شرکت های صنعت قند و شکر با دیدگاه کلان بیاندازیم.

ویژگی های شرکت های مورد بررسی:

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

در خصوص توضیحات پیرامون شرکت می توان به این نکته اشاره نمود که معیار سود و مبالغ مندرج در جدول مطابق برآوردها و همچنین بر مبنای گذشته شرکت یا بودجه فعلی می باشد و احتمال تغییر در آن وجود دارد. نرخ شرکت در بودجه هر چقدر کمتر باشد، ریسک های احتمالی شرکت برای عدم پوشش سود کاهش خواهد یافت و پتانسیل های تعدیل مثبت سود افزایش می یابد.

بررسی تکنیکال

الف) فولاد

فولاد مبارکه در طی 9 ماه اخیر از 100 تومان تا 150 تومان نوسان کرده است و مطابق نمودار ترسیم شده، می توان این تحرکات را در قالب یک الگوی هارمونیک پیش بینی نمود. در حالی سهم با کف حمایتی 115 الی 120 تومان در گیر شده است که اندیکاتورها اصلاح بیشتر را محتمل نشان نمی دهند.

با این توصیفات این سهم با دید 3 الی 4 ماهه می تواند مورد توجه باشد ضمن آنکه حد ضرر 110 تومان برای سهامداران، ریسک ها را کاهش خواهد داد و بررسی بیشتر شرایط سهم، اطمینان برای سرمایه گذاری ایجاد خواهد کرد.

ب )تولید شیشه رازی

کرازی مطابق نمودار بلند مدت زیر، یک روند 5 موجی ساخته است که به نظر می رسد در انتهای موج 4، ساختار 5 موجی جدیدی را در قالب موج 5 الیوت می سازد. فرض بر آن است که اصلاح موجود در محدوده 620 تومان به پایان خواهد رسید و سهم در قالب موج 3 از 5 به سمت اهداف بالاتر حرکت خواهد کرد.

با تمام این اوصاف تثبیت سهم در بالای مقاومت 630 تومان لازمه اطمینان از روند صعودی تلقی می شود. این سهم که برای افراد با درجه ریسک پذیری نسبتا بالا می تواند مورد توجه باشد در صورت خروج از کنج احتمالا هدف نخست 730 تومان را لمس خواهد کرد. این در حالی ست که اهداف بالاتر منوط به نگهداری میان مدت می تواند قابل دستیابی باشد. با توجه به حد ضرر 530 تومان برای این سهم و ریسک های موجود بهتر است بررسی های بیشتر در خصوص سهم انجام گیرد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در این هفته رئیس جمهور در پاسخ به منتقدان برنامه های دولت در مراسم روز ملی صادرات اعلام کرد : برخی فکر می‌کنند، تعامل سازنده به معنای این است که با غرب و اروپا رو در رو لبخند بزنیم و صحبت کنیم و ناهار بخوریم. این در حالی است که تعامل سازنده به معنای مناسب کردن روابط بین‌المللی برای صادرات کالا، اشتغال جوانان، واردات راحت‌تر کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه است. روحانی با طرح این پرسش که مگر در دنیای امروز کشوری می‌تواند بدون رابطه با دنیا به پیشرفت برسد، اظهار کرد: قرآن نیز به ما خاطرنشان می‌کند "ان ارض الله واسعه" که دنیا باز و زمین وسیع است و راه بیفتید و در جهان سیر کنید. رییس‌ جمهور ضرورت مهیا ساختن شرایط برای روابط خارجی را خاطر نشان کرد و افزود: روابط خارجی تنها به بخش سیاسی خلاصه نمی‌شود، بلکه شامل روابط علمی، فناوری و اقتصادی می‌شود. رییس‌ جمهور تاکید کرد: بزرگترین هدف سفرهای خارجی دولت یازدهم تسهیل در مسیر تجارت، توسعه اقتصادی، صادرات کالای ایرانی، جذب سرمایه و فناوری‌های خارجی بوده است.

در این هفته در کابینه دولت علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان و علی‌اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش از سمت‌های خود استعفا کردند و استعفای آنها مورد قبول رئیس جمهور قرار گرفت . در همین باره دکتر عارف در گفتگو با ایسنا اعلام کرد : اگرچه یکی دو ماه دیر اتفاق افتاد اما امیدوارم پالس‌های مثبتی درایجاد فضای جدید باشد و دولت تلاش بیشتری در اجرای مطالبات مردم به ویژه در بخش‌های اقتصادی و اشتغال کند.

در عرصه سیاست بین الملل به روزهای حساس انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حال نزدیک شدن هستیم که این انتخابات بی تاثیر در روند برجام با توجه به سخنان ترامپ نامزد حزب جمهوری خواهان در مورد مخالفتش با توافق هسته ای با ایران نیست و می تواند روند سیاست آمریکا در مقابله با ایران را تغییر دهد . با این حال مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا و صحبت‌هایی که یکی از کاندیداهای این انتخابات در ارتباط با رعایت نکردن برجام بیان کرده بود، اظهار کرد: برجام حاصل مذاکرات هفت کشور است و در واقع توافقی نیست که با اظهار نظر یک عضو از هفت عضو تغییری در آن ایجاد شود. این عضو تیم مذاکره کننده کشورمان با تأکید بر این که از نظر ما برجام جزو تعهدات بین‌المللی آمریکاست که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قرار گرفته است،‌ افزود: در آمریکا انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و در کارزارهای انتخاباتی حرف‌هایی زده می‌شود ولی این حرف‌ها تعهد بین‌المللی آمریکا را در ارتباط با برجام کاهش نمی‌دهد و ما به هیچ وجه نمی‌توانیم قبول کنیم که در این زمینه نقصی و خللی ایجاد شود.

در هفته اخیر شاهد در تحولات منطقه عراقی ها در آخرین مقابله خود باداعش و بازپس گیری پایتخت به اصطلاح داعشی ها در موصل عملیات نظامی گسترده ای را آغاز کرده اند و واحدهای زمینی ارتش این کشور نخستین مرحله‌ی عملیات "فتح" را با هدف بازپس‌گیری موصل با موفقیت به پایان رساندند و با آزادسازی چهار روستا بسیاری از تاسیسات شبه‌نظامیان داعش را نابود کردند .

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

بالاخره بعد از ماهها سکوت بانک مرکزی درمورد میزان رشد اقتصادی، این سازمان رشد اقتصادی 3 ماهه ابتدای سال را 5.4 درصد عنوان کرد که بالا رفتن قیمت نفت و رشد درآمدهای از این محل، کاهش هزینه های نقل و انتقال مالی و رشد صادرات محصولات پتروشیمی بیشترین تاثیر را در این آمار داشته اند . در همین ارتباط صندوق بین المللی پول گزارشی از رشد 4.5 درصدی اقتصادی ایران منتشر ساخت و با توجه به رشد اقتصادی ضعیف خاورمیانه، آنرا فراتر از انتظارات اعلام کرد و در عین حال ادامه رشد آنرا به نوسازی سیستم بانکی و صنایع تولیدی و جذب سرمایه های خارجی دانست که البته همواره سیاست نقش اساسی بر روی ادامه و یا پایان آن ایفا می کند .

در همین باره وزیر اقتصاد گفت : در سه سال گذشته همه تلاش‌ها برای کاهش تورم انجام شد و خوشبختانه امروز شاهد تورم تک‌رقمی هستیم. رشد اقتصادی نیز به گونه‌ای باید باشد که نرخ رشد 5 درصدی که در هدف خود دیده‌ایم محقق شود و گامی مهم برای رسیدن به رشد 8 درصدی برنامه ششم باشد. طیب نیا در مورد اینکه چرا مردم نمی‌توانند آثار این رشد را در زندگی خود ببینند یک دلیل خیلی ساده دارد. موضوع این است که وقتی ما با تحریم مواجه شدیم اولین اثر آن در 2 سال پیاپی رشد اقتصادی 6.8- و 1.9- درصد بود که ما در همان 2 سال 18 درصد کاهش تولید داشته‌ایم و درآمد ملی نیز 20 درصد کاهش پیدا کرده است. این درواقع یعنی درآمد مردم 20 درصد با کاهش مواجه بوده است. این طبیعی است که مردم چیزی در زندگی خود لمس نکنند. از طرف دیگر ما دارای تورمی 45 درصدی بوده‌ایم که موجب تشدید نابرابری در کشور شده است. حالا در 3 ماه ابتدایی امسال با 5 درصد رشد مواجه بوده‌ایم و احتمال می‌دهیم که تا آخر سال همین روند ادامه داشته باشد. آثار آن را مردم آرام آرام در زندگی حس خواهیم کرد ولی بدانید اگر با همین سرعت رشد اقتصادی جلو برویم چند سال طول خواهد کشید که ما به سال 91 که منفی شده بودیم برگردیم. وی تاکید کرد: این رشد اقتصادی بخش قابل توجهی از آن به افزایش تولید نفت برمی گردد و 2.9 درصد آن به بخش غیرنفتی مربوط می‌شود. این رشد درآمد شخصی افراد را بالا نخواهد برد اما مطمئن باشید که بهبود اقتصادی را حاصل خواهد کرد.

در روزهای گذشته شاهد بودیم که اولین قراداد در جهت توسعه میادین نفتی به صورت IPC بین وزارت نفت و قرارگاه خاتم بسته شد درباه این قرارداد مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد : وزیر نفت به این قرارگاه یک ماه فرصت بررسی داده است و اینکه قرارداد نفتی بین این قرارگاه و شرکت ملی نفت با محوریت توسعه کدام میدان منعقد شود در اواخر آبان یا اوایل آذر مشخص می شود.

وی تاکید کرد که مشکلی در برگزاری مناقصات نیست. مناقصات برای میادین دیگری پیش بینی شده است و این کار فرآیند ما را خدشه وارد نمیکند و خیلی نگران نیستیم. مناقصات ما به نوبت اتفاق می‌افتند و مشکلی نداریم.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: حضور تعاونی ها در بورس به رونق بخش تعاون و بازار بورس کشور منتهی می شود و می تواند زمینه ساز استفاده از سرمایه های خرد مردم شود حسینی با بیان اینکه باید از ظرفیت بخش تعاون در رونق تولید استفاده شود، افزود: در حال حاضر قسمتی از سهام عمده ی شرکت های مهم کشور در چارچوب سهام عدالت ارائه شده اما عدم حضور این سهام در بورس، مشکلات مهمی برای این شرکت ها ایجاد می کند وی با تاکید بر لزوم مردمی شدن اقتصاد و استفاده از ظرفیت های مردم در بخش تعاون، ادامه داد: اگر جا به جایی سهام در شرکت های تعاونی انجام شود می تواند انگیزه برای خرید سهام تعاونی ها ایجاد کند . این در حالی است که مهمترین اصل برای سرمایه گذاری بیشتر مردم در بازار سرمایه مربوط به فرهنگ سازی می باشد که در این ارتباط رییس شورای اطلاع‌رسانی بازار سرمایه گفت : فرهنگ‌سازی در بازار سرمایه، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مهم کادر جدید سازمان بورس و اوراق بهادار است. در شرایطی که به‌نظر می‌رسد موضوع آگاه‌سازی در زمینه سرمایه‌گذاری، تا حدی مورد غفلت قرار گرفته است، توجه ویژه به این موضوع می‌تواند رهاوردهای مطلوبی را در فضای کلی اقتصاد کشور به‌همراه داشته باشد. لیکن در کنار فرهنگ سازی بهبود ساز و کار بازار سرمایه نیز بسیار حائز اهمیت می باشد و نقش اساسی در جذب سرمایه های مردم دارد و این امر تنها در اصل نقد شوندگی بازار خلاصه می شود که ریئس جدید بازار سرمایه نیز بر آن تاکید ویژه ای داشته است و در این میان بسته نبودن نمادها تا زمان نامشخص مشکلی اساسی در این مسیر می باشد .

صنایع بورسی

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ افزایش قیمت نفت و همچنین افزایش قیمت دلار در هفته اخیر باعث نشد تا شرکتهای گروه پالایشگاهی تغییرات آنچنانی را مشاهده بکنند و اکثر نمادها متعادل و در محدوده صفر تابلو به کار خود پایان دادند و تنها نماد شاوان در ادامه رشد هفته های قبل خود با افزایش قیمت روبرو شد . این افزایش قیمت به انتشار اخباری از صادرات گازوئیل شاوان به سوئیس در بازار مربوط می شود .

در محصولات شیمیایی؛ در بین معاملات بدون هیجان و نوسان گروه پتروشیمی تنها دو نماد پترول و وپترو رشد تقریبا خوبی را در این هفته شاهد بودند و دیگر نمادها کاملا بدون نوسان و با حجم معاملات بسیار نازل معاملاتشان را همچون هفته های قبل به پایان رساندند . در این گروه آنچه باعث شده تا جذابیت های سرمایه گذاری از بین برود پایین بودن قیمت محصولات پتروشیمی است که این قیمتها گاهی از مفروضات در نظر گرفته شده توسط شرکت نیز کمتر می باشد . همچنین عامل دیگر بر زمین ماندن طرحهای توسعه ای اکثر شرکتها و درگیر نبودن ظرفیت کامل شرکتها می باشد که سرعت کند رایزنی ها در مورد بازگشایی فاینانس و مشارکت شرکتهای خارجی هم مزید بر علت شده است .

رایزنی شرکتهای خارجی برای توسعه پتروشیمی در این هفته نیز با حضور سهامداران شرکت خودروسازی فیات ایتالیا با پتروشیمی جم صورت پذیرفت که در طی این مذاکرات ارنستو پائولیو، سرپرست گروه سرمایه گذاران ایتالیایی نیز با اظهار خرسندی از حضور در پتروشیمی جم آمادگی خود را برای فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران اعلام کرده و افزود: حاضریم برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران از بانک‌های بزرگ اروپایی نیز استفاده کنیم تا یک همکاری بلند مدت با شما را آغاز کنیم.

شرکت پتروشیمی شیراز، با راه اندازی طرح اوره و آمونیاک ٣ و تولید اوره گرانول، با ورود به بازارهای جدید و افزایش صادرات، راهبرد کلان شرکت "توسعه بازار و تنوع محصول" را دنبال می کند و در گامی مهم اولین محموله صادراتی خود به برزیل را ارسال کرد .

در خودروسازی؛ کاهش قیمت سهام شرکتهای گروه خودروسازی در اواخر شهریور ماه و نزدیک شدن به انتشار گزارشات شش ماهه و صحبتهایی از تعدیل مثبت آنها از یک سو و احتمال تاثیر سود حاصل از قراردادهای خودروسازان با شرکتهای خارجی به خصوص ایران خودرو و سایپا در صورتهای مالی آنها از سوی دیگر باعث شد تا جذابیت خرید در بین نمادهای این گروه افزایش یابد و شاهد رشد قیمتی چند ده درصدی طی دو هفته و از ابتدای مهر ماه باشیم . این مهم اما با آغاز هفته اخیر روند اصلاحی از لحاظ زمانی به خود گرفت تا مشخص شدن وضعیت صورتهای مالی شرکتها، ادامه روند خیزشی یا ریزشی گروه را مشخص بکند .

اما در بین نمادهای گروه خودروسازی قطعه سازان شرایط خوبی ار به نسبت در این گروه تجربه کردند و خاهن، خریخت و خمحرکه رشد خوبی را تجربه کردند . در مورد خمحرکه اخبار پیرامون حاکی از آنست که رنو طی قراردادی با خمحرکه تولید 300 هزار پوسته گیربکسL90 را در دستور کار قرار داده است. همچنین خمحرکه طی قراردادی فروش 100 هزار سرسیلندر به ساپکو را آغاز کرده و خط تولید این محصول در شرکت زیر مجموعه نیرو محرکه (اشتاد) آغاز شده است. همچنین این شرکت خط تولید گیربکس پژو 301 را نیز خریداری کرده است .

در این گروه صحبتهایی از تولید رنو کوئید و پژو 2008 در شرکت ایران خودرو به گوش می رسد .

در فلزات اساسی قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی با توجه به افزایش قدرت دلار با کاهش مواجه شده است و این مهم فعلا باعث رشد نیافتن نمادهای گروه شده است .و اکثر شرکتهای معاملات متعادلی را پشت سر می گذارند . در این گروه تنها خبر مثبت در ذوب آهن اینست که قرارداد ریل سازی این شرکت با راه آهن منعقد شده است و تا پایان سال قرار است ماهانه 10000 تن ریل توسط ذوب به راه آهن تحویل گردد . در ملی مس ایران گزارش شش ماهه با توجه به کاهش هزینه های شرکت مناسب بود .

در کانه های فلزی ؛ ، دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران اعلام کرد: براساس ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، به منظور جلوگیری از خام فروشی، از این پس کلیه مواد خام برای گرفتن مجوز صادرات باید ابتدا در رینگ داخلی بورس کالا عرضه شوند و در صورت نبود تقاضا از سوی مصرف کنندگان داخلی، اجازه صادرات به سایر کشورها را دریافت می کنند . براین اساس در صورتی که سنگ‌آهن در ۳ بار عرضه متوالی تقاضا نداشته باشد، می‌تواند مجوز صادراتی دریافت کند . در این گروه با توجه به گزارش خوب کچاد و افزایش قیمت سنگ آهن تقاضا برای نمادهای گروه افزایش یافته است .

گروه رایانه ؛ در این هفته تحت تاثیر عرضه اولیه آپ بود. به طوری که در روزهای اول هفته این گروه به استقبال این عرضه رفت و در نمادهای چون رکیش شاهد افزایش تقاضا بودیم.آپ با قیمت 9999 ریال عرضه اولیه شد که نزدیک به محدوده 930 تومانی قیمت پیشنهادی در فاندوسکپی قرار داشت.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24