Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

داده های منتشر شده از شاخص های کلان اقتصاد چین مثبت هستند اما این بدان معنا نیست که تقاضا برای فلزات پایه رشدی قابل ملاحظه خواهد داشت.

سرمایه گذاران گوش به زنگ رویدادهای امروز و فردا

امروز گزارش هایی که از اقتصاد چین منتشر شده مثبت بوده و سبب شده از نگرانی ها درباره افق اقتصاد این کشور کاسته شود. در روز جاری برخی خبرها از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و پایان روز مناظره دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری انجام خواهد شد. این آخرین مناظره است و نتیجه آن اهمیت بالایی دارد. ترامپ و کلینتون تلاش خواهند کرد از مواضع خود در حوزه های سیاسی و اقتصادی دفاع کنند البته اخیرا مبارزات انتخاباتی به سمت تخریب وجهه رقیب پیش رفته و هر یک از دو نامزد تلاش کرده دیگری را فاقد خصوصیات لازم برای سمت ریاست جمهوری توصیف کند. فردا نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا بر بازارهای مختلف تاثیر خواهد گذاشت. سخنان ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا در کنفرانس خبری پس از نشست اهمیت بالایی دارد و موضع این نهاد را در باره وضعیت اقتصاد منطقه یورو و افق سیاست های پولی نشان خواهد داد. در روزهای اخیر سرمایه گذاران در بازارهای مختلف با احتیاط رفتار کرده اند و نوسان در شاخص های مالی و قیمت مواد خام بزرگ نبوده است. به تدریج فضا شفاف تر خواهد شد و سرمایه گذاران خواهند توانست با اطمینان بیشتری در بازارها فعالیت کنند.

رشد نسبی قیمت ها

امروز چهارشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا رشد کرده و به ترتیب بالا 52 دلار و در مرز 51 دلار در هر بشکه قرار گرفته است. قیمت نفت روز گذشته نوسان بزرگی نداشت و در نهایت اندکی افزایش پیدا کرد. امروز گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در باره تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته گذشته منتشر می شود و اگر آنطور که پیش بینی شده بر ذخیره افزوده شده باشد قیمت ها تحت فشار قرار خواهند گرفت. در سه هفته اخیر که از نشست اوپک در الجزایر می گذرد قیمت نفت رشدی قابل ملاحظه داشته و انتظار می رود قیمت ها در همین سطوح باقی بماند. همه چیز به تصمیم اوپک در نشست پایان ماه آینده این سازمان بستگی دارد. تردیدهایی درباره اجرای موثر سیستم سهمیه بندی وجود دارد و گفته می شود حتی اگر این برنامه اجرا شود میزان کاهش تولید به اندازه ای نیست که رشد پایدار در قیمت ها ایجاد کند. قرار است بین 300 هزار تا 700 هزار بشکه در روز از عرضه نفت اوپک کاسته شود. نکته دیگر این است که بازار نفت با مازاد عرضه مواجه است و پیش بینی شده این وضعیت تا اوایل سال آینده میلادی ادامه پیدا خواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ثبات در آستانه نوسان

امروز قیمت طلا تغییر محسوسی نداشته و هر اونس از آن 1261 دلار معامله می شود. روز گذشته روند تدریجی افزایش قیمت طلا ادامه یافت و قیمت هر اونس فلز زرد به بالای 1260 دلار رسید. در دو هفته اخیر قیمت طلا پایین باقی مانده و عامل آن خبرهای مثبت از اقتصاد آمریکا و پیش بینی محدود شدن سیاست های حمایتی بانک مرکزی این کشور در آینده نزدیک است که به رشد ارزش دلار و فشار بر قیمت طلا منجر می شود. سرمایه گذاران در بازار طلا امیدوار هستند در هفته های آینده ریسک هایی که رونق اقتصاد جهان را تهدید می کنند موجب افزایش قیمت طلا شوند اما هر چه زمان می گذرد این امید کمتر می شود. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز در هفته های اخیر کاهش یافته است. نهادهای تحلیلگر به تازگی دیدگاه خود را درباره افق بازار طلا تغییر داده اند و با احتیاط تر در باره قیمت ها اظهارنظر می کنند. به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا و ضعف اقتصاد جهان دو عاملی هستند که می توانند به رشد قابل ملاحظه قیمت طلا منجر شوند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

سرمایه گذاران امیدوارتر شده اند

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا رشد کرده اند زیرا خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین با آنچه اقتصاددان ها پیش بینی کرده بودند سازگار بوده است. بخشی از نگرانی سرمایه گذاران از میان رفته زیرا اکنون مشخص شوده نرخ رشد اقتصاد چین امسال با اهداف دولت این کشور سازگار است و کاهش نخواهد یافت. داده های منتشر شده از شاخص های کلان اقتصاد چین مثبت هستند اما این بدان معنا نیست که تقاضا برای فلزات پایه رشدی قابل ملاحظه خواهد داشت.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا رشد کردند زیرا هم قیمت نفت افزایش یافت و هم گزارش های منتشر شده از عملکرد شرکت های بورسی امیدبخش بود. فردا نشست شورای سیاست گذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می شود و سرمایه گذاران منتظر نتیجه این نشست هستند. حدس های مختلفی در باره تصمیم این نهاد در خصوص تدابیر حمایتی مطرح شده است و سرمایه گذاران امیدوار هستند سیاست های انبساطی ادامه یابد. گفته شده بانک مرکزی اروپا قصد دارد دوره خرید اوراق قرضه دولت های عضو منطقه یورو را تا سپتامبر سال آینده تمدید کند. در حال حاضر طبق برنامه تا ماه مارس سال آینده خریدها ادامه می یابد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا افزایش یافتند. رشد قیمت نفت و خبرهای مثبت از عملکرد شرکت های بورسی سبب شد ریسک پذیری سرمایه گذاران بیشتر شود. امروز گزارش وزارت کار در باره وضعیت بازار کار در هفته قبل منتشر می شود و پیش بینی شده این گزارش مثبت باشد. تا سه هفته آینده که انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار شود خبرهای انتخاباتی نیز بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهند داشت. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

فشار بر قیمت ها زیاد است

امروز چهارشنبه قیمت فلزات پایه نوسانی محدود داشته و این درحالیستکه خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بوده است. روز گذشته قیمت فلزات پایه تغییرات بزرگ نداشت و قیمت مس زیر 4650 دلار در هر تن نوسان کرد امروز با آنکه گزارش هایی از اقتصاد چین منتشر شده که نسبتا مثبت بوده اما شاهد تغییرات بزرگ در قیمت این فلزات نیستیم. نرخ رشد اقتصاد چین در سه ماهه سوم امسال در مقیاس سالانه 6.7 درصد و در مقیاس فصلی 1.8 درصد اعلام شده که با پیش بینی اقتصاددان ها سازگار است. همچنین خرده فروشی 10.7 درصد رشد کرده که بیشتر از پیش بینی هاست. در مجموع، گزارش هایی که اخیرا از اقتصاد چین منتشر شده مثبت بوده و نشان می دهد اوضاع رو بهبود است البته ریسک ها باقی است. برخی تحلیلگران معتقدند ثبات در ارزش دلار سبب شده قیمت فلزات پایه این هفته خیلی تغییر نکند. ارزش دلار یک عامل مهم در تغییرات قیمت فلزات پایه است. روند تغییرات ارزش دلار در ماه های اخیر صعودی بوده و از این جهت فشارهایی بر قیمت فلزات پایه وارد شده است. قیمت ها نسبت به ابتدای سال جاری بالاتر هستند اما عملکرد فلزات یاد شده یکسان نیست. برای مثال قیمت روی به میزانی قابل ملاحظه افزایش یافته در حالی که قیمت مس نسبت به ابتدای سال تغییری نداشته است. در هفته های آینده تغییرات ارزش دلار و داده های اقتصادی از چین بیشترین تاثیر را بر قیمت فلزات پایه خواهند داشت. اگر آنطور که پیش بینی شده ارزش دلار رشد کند شاهد افزایش فشار بر قیمت این مواد خام خواهیم بود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان ها محدودتر شده اند

امروز ارزش دلار در برابر یورو تغییر بزرگی نداشته است. روز گذشته ارزش دلار در برابر ارز واحد اروپایی نوسان قابل ملاحظه ای نداشت و نسبت یورو به دلار زیر 1.1 قرار گرفت. سرمایه گذاران در بازارهای ارز خبرهایی از اقتصاد آمریکا دریافت کردند که چندان منفی نبود. اعداد و ارقام اعلام شده در باره نرخ تورم با آنچه پیش بینی شده بود سازگار بود و تغییری در پیش بینی افزایش نرخ های بهره در ماه پایانی سال جاری میلادی ایجاد نشد. ارزش دلار در هفته های اخیر رشد کرده زیرا سرمایه گذاران معتقدند بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه دسامبر خود نرخ های بهره را بالا خواهد برد. کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا تا پایان سال دو نشست دیگر دارد که یکی ابتدای ماه آینده و دیگری اواسط ماه دسامبر یعنی دو ماه دیگر است. امروز و فردا چند خبر از بخش مسکن آمریکا منتشر می شود. داده هایی که از اقتصاد این کشور در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد اهمیت بالایی دارد زیرا بانک مرکزی بر مبنای آنها در باره زمان افزایش نرخ های بهره تصمیم گیری می کند. روز گذشته خبرهای مثبت از اقتصاد انگلستان سبب رشد ارزش پوند شد. روند جدایی این کشور از اتحادیه اروپا از اوایل سال آینده میلادی آغاز خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از شاخص های اقتصادی چین، منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24