Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در کانه های فلزی همزمان با افزایش تولید کنسانتره آهن و سنگ آهن خام به ترتیب به میزان ٢١ و ١٠ درصد درنیمه نخست سال ٩۵ شاهد انتشار ...

انتظار رشد بورس با اهرم لیدرها

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت قند و شکر (بخش اول)
  • بررسی تکنیکال
    • کشتی رانی
    • پالایش نفت تهران
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت قند و شکر

شکر از کالاهایی ست که همواره دولت نگاهی خاص به آن داشته است به این معنا که به دلیل نیاز داخلی و عدم توانایی صنعت بومی در تامین نیاز های کشور، توجه به قیمت گذاری و واردات ان از اولویت ها بوده است. همین موضوع سبب شده که صنعت قند و شکر با حاشیه سود حداقلی به کار خود ادامه دهد و سودآوری متزلزل آنها را به گزینه های نسبتا پر ریسک در بازار تبدیل کند اما این یک روی سکه است. روی دیگر سکه، تحرکات و نوسانات قیمتی شدیدی ست که این شرکت ها در بازار سرمایه تجربه می کنند و همین موضوع این صنعت را برای سهامداران خرد جذاب نموده است. با همین مقدمه سعی خواهیم کرد نگاهی به شرایط بنیادی شرکت های صنعت قند و شکر با دیدگاه کلان بیاندازیم.

شرکت هایی که با رنگ آبی نشان داده شده اند، در این شماره بررسی می شوند و سایر شرکت هایی که در گزارشات قبلی بررسی نمودیم صرفا جهت مقایسه تجمیع گردیده اند ویژگی های شرکت های مورد بررسی:

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

در خصوص توضیحات پیرامون شرکت می توان به این نکته اشاره نمود که معیار سود و مبالغ مندرج در جدول مطابق برآوردها و همچنین بر مبنای گذشته شرکت یا بودجه فعلی می باشد و احتمال تغییر در آن وجود دارد. نرخ شرکت در بودجه هر چقدر کمتر باشد، ریسک های احتمالی شرکت برای عدم پوشش سود کاهش خواهد یافت و پتانسیل های تعدیل مثبت سود افزایش می یابد.

بررسی تکنیکال

الف) کشتی رانی

حکشتی طی بازه 9 ماه اخیر در یک روند فرسایشی تا محدوده 470 تومان اصلاح قیمتی را تجربه کرد. این سهم که میدین لاین چنگال اندرو مماس شده است با حمایت های محدوده 450 الی 465 تومان درگیر شده است و با توجه به واگرایی مثبت ایجاد شده می توان احتمال پایان اصلاح را قوی دانست.

با این اوصاف بررسی بیشتر سهم خالی از لطف نخواهد بود ضمن آنکه برای احتیاط بیشتر میتوان حد ضرر 450 تومان را زیر نظر داشت.

ب ) پالایش نفت تهران

شتران در بولتن 19 شهریور ماه در محدوده 285 تومان برای خرید معرفی گردیده بود. این سهم اکنون به مقاومت مهمی برخورد کرده است که لازم شد، نمودار سهم را بروز رسانی کنیم.

همانگونه که مشاهده می شود 330 الی 340 تومان محدوده مقاومتی نسبتا معتبری تلقی می شود و با توجه به شرایط کنونی می توان تا عبور موفقیت آمیز سهم از محدوده مقاومتی اندکی درنگ داشت. عبور سهم از مقاومت مذکور به معنای رشد احتمالی تا 380 تومان است لیکن پتانسیل عبور از این محدوده در شرایط فعلی در سهم دیده نمی شود مگر آنکه اتفاق خاصی، جریان نقدینگی تازه ای به سهم وارد کند.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در عرصه سیاسی این هفته رییس‌جمهور در دیدار معاون رییس‌جمهور چین، با استقبال از روند گسترش همکاریهای تهران - پکن، گفت که اجرای سریع و کامل توافقات فیمابین، به تقویت و توسعه این همکاری‌ها در چارچوب روابط راهبردی شتاب می‌دهد. روحانی با اشاره به دعوت رییس جمهوری چین از ایشان برای شرکت در نشست آتی مجمع سران همکاری بین المللی برای احیای جاده ابریشم، گفت: مساله جاده ابریشم و احیای آن برای توسعه منطقه و همکاریهای اقتصادی بسیار حائز اهمیت است و ایران آماده است نقش تاریخی خود در این زمینه را تکرار کند .

از مهمترین اتفاقات سیاسی در عرصه بین المللی هم شاهد اتمام دوره بان کی مون بر ریاست سازمان ملل و جایگزینی وی با گوترش نخست وزیر سابق پرتغال بودیم . در همین ارتباط وزیر امور خارجه کشورمان انتخاب «آنتونیو گوتیرش» را به عنوان دبیرکل آتی سازمان ملل متحد به وی تبریک گفت و خواهان مبارزه سازمان ملل متحد با افراطی گری خشن و ایفای نقش موثر و کارآمد این سازمان در یافتن راه حلهای مسالمت آمیز و برآمده از خواست مردم در یمن و سوریه شده است. ظریف به ثمررسیدن برجام را مایه افزایش امید در منطقه برشمرده و از گوتیرش خواسته است به اجرای کامل برجام و ایفای کامل تعهدات همه طرفها طبق این توافق کمک کرده و آن را پیگیری کند.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

سیاستهای پسابرجامی آمریکا در مورد تعلل در برداشتن تحریمها باعث شد تا وزیر اقتصاد هم در کنار وزیر امور خارجه نیز در جهت رفع موانع موجود قدم بردارد و دیپلماسی اقتصادی را اجرا کند و ملاقاتهایی را با مقامات صندوق بین المللی پول و مقامات عالی بانک جهانی داشته باشد . در همین ارتباط در این هفته وزیر امور اقتصادی کشورمان با با مقامات اقتصادی چند کشور از جمله وزیر اقتصاد ایتالیا، وزیر اقتصاد ترکیه، کایل پیترز قائم مقام بانک جهانی، وزیر اقتصاد، دارایی و صنعت فرانسه، لاگارد رییس فرانسوی صندوق بین المللی پول، وزیر اقتصاد سوئد، وزیر دارایی چین و چند مقام ارشد اقتصادی دیگر، در آمریکا دیدار و گفتگو کرد .که در مهمترین آنها لاگارد رییس فرانسوی صندوق بین المللی پول در دیدارش با طیب نیا گفت : موفقیت های دولت ایران در کنترل تورم و مقابله با آثار بحران کاهش نفت را یادآور شده و آن را قابل تحسین دانست . همچنین در خصوص همکاری بانک های بزرگ با بانک های ایرانی لارگارد اعلام کرد : مشکلات وجود دارد که من به سهم خودم تلاش میکنم با مقامات آمریکایی رایزنی کرده تا این مشکلات مرتفع و روند همکاری های بیشتر ایران با نهادهای مالی بین المللی تسریع شود .

وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار با وزیر خارجه و توسعه همکاری های بین الملل نروژ گفت: علیرغم وجود ظرفیت برای همکاری های بیشتر، حجم همکاری های اقتصادی دو کشور درحال حاضر اندک است و علاقه مندیم روابط خود را در حوزه های مختلف اقتصادی با اسلو ارتقا دهیم وی افزود: زمینه های مختلف همچون نفت و گاز، شیلات و همکاری های مالی وجود دارد که دو کشور می توانند در زمینه توسعه روابط دو جانبه در اولویت قرار دهند وی خاطرنشان کرد: طی مذاکرات اخیری که صورت گرفته، قرار شد از طرف نروژ خط اعتبار یک میلیارد دلاری از طریق موسسه بیمه اعتبار صادراتی به ایران اعطا شود و این موضوع بیانگر لزوم توسعه همکاری های دو کشور است . در ادامه این دیدار "بورگ برند" وزیر خارجه و توسعه همکاری های بین الملل گفت: شرکت ها و موسسات مالی و بانک های نروژ را جهت همکاری با ایران تشویق می کنیم . وی افزود: "دی اند بی" به عنوان بزرگترین بانک نروژ قرار است در بازار ایران مشارکت داشته باشد و از همکاری در حوزه های دریایی، شیلات و نفت و گاز هم استقبال می کنیم .

این دیدار و گفتگو ها در حالی انجام پذیرفت که در ابتدای هفته وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: معاملات بر پایه دلار با ایران که قبلا ممنوع بود، تا زمانی که وارد سیستم مالی آمریکا نشوند، آزاد خواهند شد .

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

مدیریت تحقیق و توسعه‌ بورس اوراق بهادار تهران «گزارش تحلیل بازار» مربوط به سه ماهه‌ دوم 1395 را منتشر کرد .بر اساس این گزارش که از دو بخش آمار و اطلاعات و عوامل موثر بر بازار (عوامل کلان و عوامل موثر بر صنایع) تشکیل شده، شاخص کل بورس در پایان شهریورماه سال 1395 به 76451 واحد رسید که در مقایسه با پایان اسفندماه 1394، 4.70 درصد کاهش و در مقایسه با پایان خرداد ماه 1395، 5.28 درصد افزایش داشته است.

در سه ماهه دوم سال 1395، از مهمترین اخبار و رویدادها در بازار سرمایه می‌توان به اقداماتی همچون معرفی رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار‌، اعلام اولویت‌های سازمان بورس در چارچوب اقتصاد مقاومتی، آغاز صدور مجوز برای مؤسسات رتبه‌بندی به‌عنوان نهمین نهاد مالی، امضاء تفاهمنامه سازمان بورس اوراق بهادار ایران و کره جنوبی، امضاء تفاهمنامه بین ایران و یونان، دومین نکول در بازار بدهی ایران، ارائه بسته پیشنهادی سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با ماده 241 اصلاحیه قانون تجارت، مصوبه مجلس در برخورد با نهادهایی که به بورس اطلاعات نمی‌دهند، کاهش نرخ سود بانکی، تصویب نرخ سود اوراق مشارکت ۱۸ درصد، پاسخ رئیس سازمان مالیاتی به نامه رئیس سازمان بورس درباره تجدید ارزیابی دارایی، کاهش نرخ تورم سالیانه و تک رقمی شدن آن، افزایش 29.7 درصدی نقدینگی در ۱۲ ماه، کاهش پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصاد جهان، عدم کاهش نرخ بهره اعتبار کارگزاری‌ها پس از کاهش واقعی نرخ سود بانکی، رویدادهای پس از تحریم، فراهم شدن زمینه یکسان‌سازی نرخ ارز، کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن اعمال ۹ محدودیت جدید در معاملات اوراق تسهیلات مسکن و اصلاح نصاب سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت اشاره کرد. ضمن اینکه در این دوره شاهد رفع تعلیق عضویت بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس، برگزاری نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، صدور مجوز انتشار نخستین اوراق بهادار به پشتوانه وام‌های رهنی مسکن در بازار سرمایه، پذیره‌نویسی اوراق مشارکت شهرداری مشهد، عرضه دو اوراق مشارکت شهرداری تهران، پذیره نویسی صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان مسکن نارون بودیم .

صنایع بورسی

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ گروه پالایشگاهی معاملات خود را با روندی مثبت در هفته اخیر پشت سر گذاشت و شاخص آنها که در هفته قبل رشدی منفی را شاهد بود در این هفته همزمان با افزایش قیمت نفت روندی مثبت را طی کرد و تنها تعطیلی چند روز بازار سرمایه باعث متوقف شدن روند مثبت گروه شد . این مهم در حالی صورت گرفت که قیمت جهانی نفت در محدوده حساسی می باشد و نشست هفته آینده در استانبول (نشست غیررسمی وزیران نفت عربستان سعودی، ایران و عراق، سه کشور بزرگ تولید کننده نفت اوپک و وزیر انرژی روسیه بزرگترین تولید کننده نفت غیر اوپک با هدف بررسی وضع بازار نفت در حاشیه کنفرانس بین المللی انرژی در استانبول) بسیار حائز اهمیت می باشد .

در این گروه همچنین نام شرکت پالایش نفت تهران به ‌عنوان پانصد و دومین شرکت پذیرفته‌ شده، در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد و از بازار فرابورس به بازار بورس کوچ کرد .

در خودروسازی نیمه تعطیل بودن هفته اخیر در بازار سرمایه باعث شد تا حجم و ارزش معاملات در بازار سرمایه و به خصوص گروه خودرو سازی سیر نزولی به خود بگیرد و با کاهش نسبت به هفته قبل از آن روبرو شود . این مهم باعث شد تا برخی تحلیلگران قیمتهای فعلی شرکتها را برای خرید مناسب بدانند .

در این گروه اما قطعه سازان که چشم امیدشان به خودروسازان می باشد در جلسه هفته قبل خود با شروطی از سوی پژو مواجه شدند (بالا بردن کیفیت قطعات تولیدی و تولید در یک شرکت مشترک با قطعه سازان فرانسوی) که پایبند شدن به این شروط شرایط را برای انها تغییر می دهد و سطح کیفی و تکنولوژیکی انها را به مراتب بالا می برد . این امر البته هزینه هایی را نیز در ابتدای راه به آنها متحمل خواهد کرد .

در این گروه از سایپا دیزل خبر رسید که شرکت سایپادیزل قرارداد ادامه همکاری برای راه اندازی مجدد خطوط تولیدی کامیون های رنو را نهایی کرده است و تا پایان سال شاهد رونمایی از خودروهای جدید این شرکت خواهیم بود .

اما از بازار خودرو خبر می رسد که همزمان با اجرایی شدن قراردادهای بین خودروسازن داخلی و خارجی و ارائه محصولات جدید از چند ماه آینده شاهد کاهش تقاضا برای خودروهای قدیمی ساخت داخل هستیم و از میزان خرید و فروش در بازار کاسته شده است .

در فلزات اساسی در این هفته روند متعادل رو به بالای را سپری کردند و با استقبال سهامدارن روبرو شدند .

در این گروه مدیر عامل فولاد در پنجاهمین نشست سالانه انجمن جهانی فولاد در دبی گفت ایران قصد دارد طی سال‌های آینده صادرات خود ار از 6 میلیون تن فعلی به 20 میلیون تن برساند . این خبر در حالی مطرح شد که طبق گفته تحلیلگران و کارشناسان بحران بازار جهانی فولاد در حال سپری شدن است و پیش‌بینی می‌شود امسال و سال آینده تقاضای جهانی فولاد افزایش یابد.

در کانه های فلزی همزمان با افزایش تولید کنسانتره آهن و سنگ آهن خام به ترتیب به میزان 21 و 10 درصد درنیمه نخست سال 95 شاهد انتشارتعدیل مثبت حدود 24 درصدی نماد کچاد بودیم که این موضوعات موجب اقبال بیشتر به این گروه شد .

در حمل و نقل ؛ اعتباری کوثر مرکزی (وکوثر) به وکالت از شرکت ارزش آفرینان کوثر کیش، ۴۰ درصد سهام "حریل" را روانه میز فروش می کند این عرضه سه شنبه 4 آبان توسط کارگزاری آبان و به شرط آنکه از 1425 ریال کمتر نباشد انجام خواهد شد .قیمت سهم در حال حاضر 1371 ریال می باشد .

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24