Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

افزایش شفافیت برای این صنعت در کنار رشد قیمت نفت بر درامدزایی این گروه کمک شایان توجهی خواهد کرد. ضمن آنکه نمی توان از اثرات احتمالی کیفی سازی و دو دسته کردن شرکت های ارزنده از راکد چشم پوشی کرد.

بنزینی که به باک خودرویی ها ریخته می شود

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت دارو (بخش ششم)
  • بررسی تکنیکال
    • ایران خودرو
    • ایران تایر
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت دارو (بخش پنجم)

دارو همواره در تمام جوامع به عنوان یک کالای استراتژیک از سوی دولت ها مورد حمایت قرار گرفته است. این صنعت در شرایط بحران نیز به کار خود ادامه داد و اکنون با ثبات شرایط اقتصادی، وضعیت بهتری را تجربه می کند. در این میان رفع تحریم ها برای برخی شرکت ها که توانایی علمی بالاتری در تولیدات و نوآوری دارند مزیت رقابتی ایجاد کرد تا با افزایش ارتباطات با کشورهای پیشرفته و سایر کشورهای متقاضی دارو روابط بهتری برقرار نمایند. این صنعت از یک سو در فصل سرد سال با افزایش درآمد همراه خواهد بود از سوی دیگر با تهدیدی به نام تک نرخی کردن ارز مواجه است که می تواند هزینه های واردات را برای مواد اولیه به شکل جدی افزایش دهد. این موضوع برای صادر کنندگان دارو شرایط مناسبی ایجاد خواهد کرد لذا تجارت شرکت های دارویی در نیمه دوم سال اهمیت خواهد یافت. در همین راستا سعی خواهد شد تا سیاه و سفید این صنعت را در چند هفته بررسی کنیم و گزینه های کم ریسک و جذاب را معرفی نماییم.

ویژگی های شرکت های مورد بررسی:

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) ایران خودرو

نموداری که در شکل زیر مشاهده می نمایید، نموداری عادی و ساده نیست. این نمودار، روند 20 ساله ایران خودرو را نشان می دهد. نمودار تعدیل نشده این سهم در تایم فریم ماهانه اگرچه می تواند در اشل تعدیل شده اعتبار بالاتری داشته باشد اما تعداد برخوردهای مؤثر و مقاومت های ماژور حکایت از اعتبار بالای آن دارد.

همانگونه که مشاهده می شود ایران خودرو پس از شکست خط قرمز رنگ در زمستان 94 اقدام به پول بک به سطح شکسته شده کرده است. با دقت بالاتر در خواهیم یافت که حد ضرر 270 تومان و حمایت 280 تومانی برای این سهم اهمیت بالایی دارد. لازم به ذکر است که شکست خط قرمز رنگ به معنای ادامه روند صعودی سهم در بلند مدت می باشد با این حال بررسی نمودار در تایم قریم کمتر و دیتای تعدیل شده برای خریداران کوتاه مدت و میان مدت همراه با رعایت حد ضرر خالی از لطف نخواهد بود.

ب ) ایران تایر

پتایر اخیرا موفق به شکست سقف کانال ترسیم شده در شکل گشته و در حال نوسان در محدوده بالای 400 تومان است. برای این سهم عدم بازگشت به کانال از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت عبور از 420 تومان، شرایط برای رشد بیش از قبل مهیا خواهد شد.

رعایت حد ضرر 380 تومانی در کنار محدوده جذاب 390 تا 400 تومان می تواند فعالین بازار را به بررسی بیشتر این سهم ترغیب نماید. لازم به ذکر است که احتمال تشکیل الگویی مشابه باترفلای می تواند سهم را در میان مدت با افزایش قیمت همراه سازد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در مهمترین رخدادهای سیاسی این هفته رئیس جمهور سفر دوره ای خود را به سه کشور از کشورهای جنوب شرق آسیا به جهت مذاکره در عرصه های مختلف اقتصادی و همکاری های صنعتی و تکنولوژیکی آغاز کرد که در اولین قدم به کشور ویتنام و سپس کوالالامپور سفر کرد .

همچنبن در سیاست خارجی شاهد دو اتفاق دیگر بودیم که ابتدا کمیته پارلمان اروپا پیش نویس سند مربوط به راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران شامل چگونگی ارتباط با ایران و استفاده از پتانسیل های کشور را به رای گذاشتند که با 37 رای مثبت در مقابل 15 رای منفی به تصویب رسید. در اتفاق دیگر نیز شاهد گزارش دبیر کل سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران بودیم که بان کی مون در این باره با ابراز نگرانی نسبت به اعدامها و ... مدعی نقض حقوق حامیان فرقه بهاییت در ایران شده بود . این در حالی است که مقامات ایران بارها اعلام کرده اند اکثر اعدامها مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر می باشد .

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

پس از تصمیم کشورهای عضو اوپک مبنی بر کاهش عرضه نفت توسط این سازمان در بازارهای جهانی شاهد بالا رفتن قیمت نفت و رسیدن آن به محدوده 50 دلار بودیم . این مهم با توجه به پافشاری ایران در مستثنی شدن از کاهش سهمیه، اتفاق مثبتی در عرصه اقتصادی برای ما به همراه می آورد و می تواند شرایط بحرانی چند سال اخیر و محقق نشدن بودجه در سال 95 را کاملا برعکس کند و کمی از فشارهای اقتصادی این چند ساله بکاهد و رشد اقتصادی 5 درصد را محقق بکند .

با عنایت به موارد گفته شده همواره بالا بودن قیمت نفت در کشور نقش مثبتی برای اقتصاد ما نداشته است و برخی دول قبل با سیاستهای نادرست با تکیه بر درآمدهای بالای نفتی روابط سیاسی را با کشورهای مختلف به سطح نازل رسانده بودن که همین امر با گذشت زمان و کاهش قیمت نفت و وضع نحریمها، عملا رشد منفی را در اقتصاد برای چندین سال متمادی بوجود آورده بود و همچنین شیب سرمایه گذاری خارجی را منفی کرده بود و همین موضوع باعث شده تا اکنون که دوران پسا برجام را پشت سر می گذاریم عدم اعتماد بوجود آمده در دوره های قبل مسیر مذاکرات اقتصادی با کشورهای مختلف را کند کند و مجبور به صرف هزینه وزمان بیشتری برای رسیدن به اهداف خود باشیم .

در این هفته رئیس جمهور در سفر دوره ای به قصد مراودات بیشتر با کشورهای جنوب شرق آسیا در اولین مقصد خود در ویتنام مذاکرات در جهت 5 برابر کردن سقف مبادلات و رساندن آن به 2 میلیارد دلار را به انجام رساند وی پس از تمام این سفر به کوالالامپور سفر کرد .

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

توسعه بازار سرمایه و استفاده از ابزارهای موجود در آن همواره مورد توجه دولت یازدهم بوده است و دولتی ها و ریاست سازمان بورس در همه برنامه های خود آسانترین کار به جهت جذب سرمایه گذار خارجی و همچنین تامین مالی در اوضاع کنونی که بانکها با کمبود نقدینگی مواجه هستند را استفاده از ابزارهای بازار سرمایه دانسته اند که مهمترین آنها را در مقیاس خارجی می توان با ایجاد رابطه در آینده نزدیک با عمان و کره جنوبی عنوان کرد و در بحث داخل هم در این هفته در همایش بین المللی "سرمایه گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتى" رئیس سازمان میراث فرهنگى اعلام کرد : برای تأمین مالی صنعت گردشگری و اجرائی شدن ١٧٥٠ پروژه گردشگری می توان از همه ابزارهای تأمین مالی از جمله بازار سرمایه بهره برداری کرد .

صنایع بورسی

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ در هفته جاری پس از توافق اعضای اوپک قیمت نفت سیر صعودی به خود گرفت و نفت برنت به بالای 50 دلار رسید و در ادامه نیز با اعلام کاهش میزان ذخایر نفتی آمریکا و همچنین احتمال کاهش مجدد عرضه نفت در جلسه آینده اوپک قیمتها را در بالای 50 دلار تثبیت شدند . این امر در صورت ادامه یافتن می تواند نقش مهمی بر روی نمادهای گروه پالایشگاهی که در این هفته روندی متفاوت از قیمت نفت را داشتند داشته باشد. باید این نکته را نیز در نظر داشت که شنیده ها حکایت از احتمال افزایش نرخ بنزین در سال جاری دارد ضمن آنکه افزایش شفافیت برای این صنعت در کنار رشد قیمت نفت بر درامدزایی این گروه کمک شایان توجهی خواهد کرد. ضمن آنکه نمی توان از اثرات احتمالی کیفی سازی و دو دسته کردن شرکت های ارزنده از راکد چشم پوشی کرد.

در خودروسازی همزمان با پایان یافتن فصل تسویه اعتباری ها در شهریور ماه از سوی کارگزاران شاهد تقاضای مجدد در بازار سرمایه و به خصوص گروه خودرو سازی از ابتدای مهر ماه بودیم تا با توجه به اینکه قیمتها کاهش خوبی را تجربه کرده بودند این مهم به همراه اخباری از سفر رئیس پژو به کشورمان زمینه افزایش قیمت را بار دیگر فراهم آورند و در اولین قدم سایپا و ایران خودرو هر کدام چندین درصد رشد قیمت را در مدت زمان کوتاهی تجربه کردند . این رشد قیمتی در برخی نمادها از جمله سایپا باعث بوجود آمدن شک و تردید در ادامه راه آن شد تا آخرین روز هفته را شاهد افزایش عرضه و کاهش قیمت در آن باشیم .

اما مهمترین خبر هفته اخیر مربوط به سفر رئیس پژو فرانسه به ایران و امضای قرارداد همکاری با سایپا بود که جمالی مدیر عامل سایپا در این باره گفت: باتوجه به این که مذاکره میان سایپا و سیتروئن منجر به دستیابی به نتیجه مطلوب برای هردوطرف بوده، امیدواریم این همکاری زمینه رشد و توسعه صنعت خودروسازی ایران را در کنار تولید محصولات جدید و به روز سیتروئن و عرضه همزمان در بازارهای داخلی و خارجی فراهم سازد.

در فلزات اساسی قیمت اکثر نمادهای گروه فلزات اساسی در این هفته روندی فرسایشی و منفی را تجربه کردند که از مهمترین عوامل آن کاهش قیمت کومودیتی ها بر اثر رشد و تقویت دلار در برابر دیگر ارزها و همچنین تعطیلات بازارها در چین بود .

در این گروه با توجه به استفاده شرکت ذوب آهن در کوره بلند از زغال سنگ و افزایش قیمت ان، این موضوع باعث بالا رفتن هزینه های شرکت می شود .

در استخراج زغال سنگ ؛ زغالسنگ تا پیش از رشد شتابان قیمت های جهانی بر اساس یک توافقنامه در ابتدای هر سال تعیین قیمت می شد اما هم اکنون ایمیدرو مصوبه‌ای داشته مبنی بر فرموله شدن قیمت زغالسنگ در ایران به شکلی که قیمت زغالسنگ استرالیا به همراه هزینه حمل و تعرفه‌ها ملاک قیمت گذاری محصول شرکت‌های ایرانی خواهد بود و این موضوع منجر به افزایش محسوس در نرخ‌های فروش داخلی شده که از یک طرف تولید کنندگان را منتفع می‌کند و از طرف دیگر هزینه مصرف کنندگان را افزایش می‌دهد. همین عامل باعث رشد قیمت نمادهای مرتبط در این گروه در هفته های گذشته شده بود که در این هفته با توجه به تعطیلات یک هفته ای در چین باید منتظر هفته پیش رو برای ادامه حرکت گروه باشیم .

در گروه بانک ؛ در هفته ای که سپری کردیم تحت تاثیر مجمع وبملت که بسیار پرتنش برگزار شد قرار داشت و بسیار کم رمق بود. اما در مجمع وبملت عدم لحاظ ذخایر لازم در صور تهای مالی شرکت و نامه بانک مرکزی مبنی بر شناسایی 3800 میلیارد تومان ذخیره باعث شد تا کاملا همه سهامداران از آنها ناامید بشوند و نگرانی هایی از هم اکنون برای مجامع دیگر بانکها چون وبصادر و وتجارت بوجود آید .

در گروه رایانه این هفته شاهد معارفه شرکت آپ بودیم و به ا حتمال زیاد عرضه آن در هفته پیش رو انجام خواهد پذیرفت .

در گروه برق، گاز و بخار شاهد عرضه اولیه شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج در نماد بکهنوج در فرابورس بود. این عرضه اولیه که در قیمت نسبتا بالایی انجام شد در روز دوم با عرضه سنگین در زیر محدوده 1000 تومان متوقف گردید. مطابق تحلیلی که در فاندوسکپی از این سهم قرار دادیم ارزش آتی سهم و محدوده تعادلی در نزدیکی 1000 الی 1100 تومان قرار دارد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24 - تیم تحلیل و خبر بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24