Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

از قیمت پیشنهادی، تا کنون ظرف یک ماه اخیر بیش از ۶۵% سود عاید خریداران سهام شده است...

هجوم اخبار مثبت به بازار و تحرکات لیدرها

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت دارو (بخش پنجم)
  • بررسی تکنیکال
    • توریستی و رفاهی آبادگران ایران
    • آبسال
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت دارو (بخش پنجم)

دارو همواره در تمام جوامع به عنوان یک کالای استراتژیک از سوی دولت ها مورد حمایت قرار گرفته است. این صنعت در شرایط بحران نیز به کار خود ادامه داد و اکنون با ثبات شرایط اقتصادی، وضعیت بهتری را تجربه می کند. در این میان رفع تحریم ها برای برخی شرکت ها که توانایی علمی بالاتری در تولیدات و نوآوری دارند مزیت رقابتی ایجاد کرد تا با افزایش ارتباطات با کشورهای پیشرفته و سایر کشورهای متقاضی دارو روابط بهتری برقرار نمایند. این صنعت از یک سو در فصل سرد سال با افزایش درآمد همراه خواهد بود از سوی دیگر با تهدیدی به نام تک نرخی کردن ارز مواجه است که می تواند هزینه های واردات را برای مواد اولیه به شکل جدی افزایش دهد. این موضوع برای صادر کنندگان دارو شرایط مناسبی ایجاد خواهد کرد لذا تجارت شرکت های دارویی در نیمه دوم سال اهمیت خواهد یافت. در همین راستا سعی خواهد شد تا سیاه و سفید این صنعت را در چند هفته بررسی کنیم و گزینه های کم ریسک و جذاب را معرفی نماییم.

ویژگی های شرکت های مورد بررسی:

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) توریستی و رفاهی آبادگران ایران

نماد ثاباد از سال 2015 در روندی نزولی قرار گرفت و یک کانال نسبتا عریض را برای نوسانات خود انتخاب کرد و این کانال نزولی تا امروز یعنی هفته نخست مهر ماه تقریبا معتبر بود لیکن با توجه به شرایط سهم و گروه ، در شرف خروج از کانال نزولی قرار گرفته است.

تغییر روند کنونی سهم اگرچه با صرفا شکست کانال قطعی نخواهد شد اما با تایید روند فعلی برای معاملات فردا، می توان سرنوشت جدیدی را برای سهم متصور بود به طوریکه اهداف 240 تومان در نخستین گام دور از ذهن نخواهند بود. برای خریداران و علاقه مندان به این سهم، دنبال کردن معاملات سهم در محدوده 190 تومان به همراه رعایت حد ضرر 175 تومان می تواند ریسک ها را کاهش دهد.

ب )آبسال

یک ماه پیش در محدوده 270 تومان آبسال را مورد بررسی قرار دادیم و عنوان شد که سهم احتمالا موج 3 پر قدرتی را تجربه خواهد کرد. نمودار نخست به خوبی نقطه مزبور را در هفته نخست شهریور نشان می دهد. اکنون یک ماه بعد و بعد از رشد 37 درصدی این سهم را مجددا بررسی خواهیم کرد. تصویر نخست مربوط به بولتن شماره 112 می باشد و نمودار پایین ، آخرین قیمت سهام در آن لحاظ شده است.

همانگونه که مشاهده می شود به نظر می رسد نخستین مقاومت مهم پیش روی سهم در حوالی 395 – 400 تومان قرار گرفته است که می تواند مانع از رشد بیشتر سهم گردد و سهامداران با دید کوتاه تر می توانند اقدام به شناسایی سود کنند لیکن سهامداران صبور تر می توانند با نگهداری سهم و اعمال حد ضرر 300 تومان از اهداف بالاتر سهم نیز منتفع گردند. پیش بینی هدف ماژور برای سهم در محدوده 460 تومان می تواند سهامداران را به شناسایی سود و خروج از سهم ترغیب نماید. شاید این سهم در آینده مجددا بررسی گردد. لازم به یادآوری ست که از قیمت پیشنهادی، تا کنونظرف یک ماه اخیر بیش از 65% سود عاید خریداران سهام شده است.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

مهمترین اتفاق سیاسی هفته در مورد انصراف محمود احمدی نژاد از انتخابات ریاست جمهوری با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در توصیه کاندید نشدن ایشان بود که در نامه ای خطاب به مقام والای ایشان اعلام کرد : همان‌گونه که مستحضر هستید در دیدار مورخ نهم شهریورماه سال جاری، اینجانب برنامه‌های تبیین انقلاب در سراسر کشور را تشریح نمودم، پس از آن حضرتعالی توصیه فرمودید که در این دوره مصلحت نیست بنده در انتخابات شرکت نمایم و اینجانب نیز تبعیت خود را اعلام نمودم .ضمن تشکر از بیانات مهم حضرتعالی در جلسه درس خارج فقه مورخ پنجم مهرماه جاری، به استحضار می‌رسانم که در عمل به منویات رهبر بزرگوار انقلاب، برنامه‌ای برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی سال آینده ندارم .به لطف خداوند متعال و با افتخار همواره به‌عنوان سرباز کوچک انقلاب و خادم مردم باقی خواهم ماند .از خداوند منان برای حضرتعالی سلامتی و موفقیت بیشتر و برای ملت بزرگوار ایران عزت و سربلندی روزافزون، در سایه عنایات حضرت ولی‌عصر (عج) مسالت دارم .

در همین ارتباط رئیس جمهور کشور که در سفر استانی خود در قزوین حضور داشت اعلام کرد : اگر مقام و پست و ریاست در خدمت به مردم و اسلام نباشد همه‌اش وبال است، اعتدال می‌تواند مسیر درست اسلامی را بدون افراط و تفریط به مقصد برساند. ما برای پیشرفت باید با دنیا رقابت کنیم، همه استاندارها می‌گویند ۷۰ تا ۷۵ درصد خوابیدن کارخانه‌ها به دولت قبل برمی‌گردد، به خاطر تحولات قیمت ارز، تغییر وضع بانک‌ها، تأمین نکردن سرمایه‌ها و قدیمی شدن فناوری‌ها از جمله دلایل غیرفعال بودن کارخانه‌ها است.

اما در سیاست خارجی در کمتر از چند هفته آینده شاهد انتخابات ریست جمهوری آمریکا خواهیم بود که بر همین اساس بین دو نامزد اصلی آنها مناظره ای در این هفته برگزار شد که برنده اصلی آن هیلاری کلینتون بود . در این مناظره در مورد مذاکرات هسته ای با ایران ترامپ با لحنی کنایه‌آمیز گفت که این توافق، یکی دیگر از «شاهکارهای» کلینتون است. ترامپ گفت که ایران، در حال خفه شدن زیر فشار تحریم‌ها بود، در حالی که این کشور، اگر با همین روال ادامه بدهد به یکی از قدرت‌های منطقه تبدیل خواهد شد. وی برجام را یکی از بدترین توافق‌های ممکن خواند. و اما کلینتون در این باره اعلام کرد ایران تنها چند هفته با سلاح‌های اتمی فاصله داشته است و با این مذاکرات به متحدان آمریکا اطمینان خاطر دادیم که ایران به تعهدات بین‌المللی و معاهده‌های دفاعی دو جانبه‌اش پایبند خواهد ماند.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

فشار اقتصادی که بر بسیاری از کشورهای عضو سازمان اوپک به خصوص عربستان در چند وقت اخیر وارد شده است و همواره با سنگ اندازی های عربستان با توجه به اصرار این کشور بر کاهش سهمیه ایران به نتیجه مورد نظر نمی رسید باعث شد تا بالاخره این کشور با کاهش سقف تولید اوپک به آنچه دیگر کشورهای این سازمان پیش از این اصرار به انجام آن داشتند تن بدهد و کشورهای ایران و نیجریه و لیبی را از این کاهش جدا بدانند . این امر در میان مدت و با قرار گرفتن قیمت نفت بالای 50 دلار وضعیت مناسبی را برای اقتصاد کشورمان فراهم خواهد اورد و در جهت تاثیر گذاری بر شیب رشد اقتصادی که در پیش بینی جدید مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی حدود 6 درصد برای سال 95 در نظر گرفته شده است بسیار مثمر ثمر خواهد بود .

در همین رابطه گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی اعلام کرد : شواهد آماری (مربوط به سه ماهه نخست سال جاری از قبیل رشد تولید و صادرات نفت و... ) و غیرآماری (از قبیل رفع تحریم ها، امکانپذیری گسترش تولید و صادرات نفت، کاهش هزینه های مبادله و... ) برای سال 1395 حاکی از آن است که در سال جاری اقتصاد ایران از رشد اقتصادی مثبت و بالایی برخوردار خواهد بود که برابر 6.6 درصد می باشد و سهم بزرگی از رشد 6/6 درصدی اقتصاد ایران در سال 1395 را مبتنی بر گسترش تولید و صادرات نفت (ناشی از اجرای شدن برجام و لغو تحریم صادرات نفت ایران) خواهد بود .

در هفته اخیر شاهد آغاز سرشماری نفوس و مسکن بودیم که این امر در جهت تصمیم گیری برای 5 سال آینده کشور بسیار حائز اهمیت می باشد و آمار دقیقی از نرخ رشد جمعیت و میزان جمعیت دارای شغل و بیکار و همچنین تا حدودی میزان ثروت جامعه و .... را می دهد که می تواند در جهت جذف و یا ایجاد بسیاری از موقعیتها کمک حال دولت و مجلس باشد .

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

ورود سرمایه خارجی به بازار سرمایه کشور نیازمند داشتن یک سری زیر ساختهایی می باشد که مهمترین آن اتصال بانکهای داخلی به بانکهای خارجی می باشد که هنوز محقق نشده است و یکی از این موارد بحث FATFمی باشد و موضوع بعدی بازگشایی حساب به صورت غیر حضوری می باشد که هم اکنون چنین امکانی در هیچ بانک داخلی وجود ندارد و در نتیجه سرعت رشد سرمایه گذاری خارجی کاهش می یابد . این امر در حالی است که هم اکنون بسیاری از طرحهای توسعه ای نیاز به تامین مالی خارجی در بازار سرمایه دارد و تنها با منابع داخلی نمی توان شرایط آن را محیا کرد که نمونه آن را می توان خرید هواپیما عنوان کرد که تا حدود زیادی به منابع خارجی وابسته است . در همین ارتباط علی تیموری شندی، مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، اظهار داشت: در حال حاضر هزینه تامین مالی از بازار بدهی در مقایسه با سیستم بانکی پایین است و این بازار از استقبال خوبی برخوردار شده است.وی گفت تا زمانی که رشد واقعی اقتصاد در کشور رخ ندهد به طور منطقی نمی توان توقع حرکت قابل توجهی در شاخص های بورس داشت و حمایت هایی که با تزریق نقدینگی باشد، مسکن هایی زود گذر است بلکه باید اجازه داد بازار در جریان مکانیزم واقعی خرید و فروش مسیر خود را طی کند و مجلس و دولت باید با حمایت از تولید و صنایع و ارتقای بهره وری و تکنولوژی و کاهش هزینه های تولید باعث رونق صنایع کشور شوند که به تبع آن بازار سرمایه نیز رونق می گیرد.

صنایع بورسی

محصولات شیمیایی و پتروشیمی ؛ در گروه پتروشیمی اتفاق خاصی را شاهد نبودیم و برخی تک سهمها همچون شپترو با توجه به خبرهایی از سرمایه گذاری ژاپنی ها در این شرکت که البته هنوز نهایی نشده است . از مهمترین اتفاقات و خبرهای این گروه رایزنی های مدیر عامل هلدینگ فارس در جهت جذب سرمایه های خارجی به میزان 10 میلیارد دلار در بلند مدت است که طبق گفته های مدیر عامل این شرکت تا سال آینده یک میلیارد دلار آن باید محقق شود (تا کنون 320 میلیون دلار توسط یک شرکت ژاپنی نهایی شده است)

همچنین در این گروه بالاخره پرونده خروج یا ماندن پتروشیمی ها در بورس کالا بسته شد و پتروشیمی ها در بورس کالا به عرضه محصولات ادامه خواهند دارد .

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ کشورهای عضو اوپک با توجه به فشارهای اقتصادی وارد بر آنها از کاهش قیمت نفت، در آخرین نشست اوپک بر کاهش سطح تولید و رساندن آن به سطح 32 میلیون و پانصد هزار بشکه رضایت دادند تا احتمالات برای افزایش قیمت نفت و رسیدن مجدد آن به محدوده 50 دلار باشیم این مهم تاثیر مثبت بسزایی بر روی شرکتهای پالایشگاهی دارد و در صورتی که میزان فروش آنها کاهش نیابد باید منتظر تعدیل مثبت آنها باشیم .

در این گروه اکثر نمادها در ابتدای هفته با افزایش قیمت روبرو بودند و در این بین شبریز با انتشار اخباری از افتتاح پروژه تولید روغن و ضد یخ در ماه جاری بیشتر مورد توجه بود .

در خودروسازی؛ تقاضای بالا بر روی شرکتهای گروه خودروسازی که از هفته گذشته شدت گرفته بود و افزایش قیمتها را در این صنعت به همراه داشت در دو روز ابتدایی هفته اخیر نیز ادامه یافت و این افزایش قیمتها با کاهش در روز دو شنبه و سه شنبه مجدد با حجم بالا در روز چهارشنبه تکرار شد . این مهم باعث شد تا حجم معاملات سایپا پس از حدود یک ماه به بالای صد میلیون و به نزدیکی های دویست میلیون برسد .

از مهمترین اخبار این گروه مربوط به تولید خودرو در کشورهای آذربایجان و عمان از سال آینده از محصولات ایران خودرو و با دانش فنی این شرکت می باشد که با سرمایه گذاری سرمایه گذارانی از دو کشور مورد الاشاره همراه است . میزان محصولات تولیدی این شرکت در آذربایجان حدود 10000 دستگاه در سال می باشد .

از سایپا هم خبر رسید که این شرکت در کمتر از نیم ساعت حدود 4000 خودرو ساندرو را پیش فروش کرده است. این امر نشان می دهد که تقاضا برای خودرو در داخل کشور وجود دارد لیکن کیفیت محصولات مهمترین عامل برای بالا رفتن تیراژ می باشد اما نکته مهم و اساسی در این زمینه انتقاداتی است که نشان می دهد خودروسازان به تعهداتشان در مورد داخلی سازی 30 درصدی در ابتدای ورود محصولات پایبند نبوده اند که این موضوع یا در پایین بودن کیفیت تولید قطعه سازان داخلی خلاصه می شود یا اینکه خودروسازان تنها به جذب منابع فکر می کنند و سیاستهای آنها با آنچه قبلا از طرف وزارت صنعت ذکر شده بود متفاوت شده است و در این میان قطعه سازان هستند که متحمل زیان خواهند شد .

در فلزات اساسی نمادهای گروه در این هفته با تحرکاتی در دو روز پایانی معاملات مثبتی را تجربه کردند و با افزایش قیمت روبرو شدند که این مهم در زیر مجموعه فولادی بیشتر به چشم می آمد که مهمترین موضوع در این ارتباط صحبتهای گفته شده در کنفرانس متال بولتن در اصفهان بود که عنوان شد مشکلات بوجود امده در زمینه دامپینگ و افت قیمتها با تمهیدات صورت گرفته از سوی چین تا حدودی برطرف شده است و در زمینه صادرات نیز با 70 درصد رشد نسبت به سال گذشته مواجه شده ایم .

در این گروه ذوب هم که در روزهای اخیر با اخبار و شایعاتی از تایید افزایش سرمایه روبرو است با اخباری از سوی معاون فروش و بازاریابی این شرکت مبنی بر تولید ریل ملی در ماه جاری روبرو شد این در حالی است که مدیر عامل راه اهن با گلایه از این شرکت اعلام کرد که حدود 50 هزار تن ریل از طریق هند خریداری شده است .

در استخراج زغال سنگ ؛ افزایش نرخ جهانی ذغال سنگ در هفته های اخیر تاثیر مثبت بر این گروه داشته است و باعث رشد بالای 50 درصدی نمادهای گروه شده است . در همین ارتباط در این هفته کطبس با شفاف سازی خود باعث منفی شدن معاملات خود شد لیکن پس از این شفاف سازی پس از چند ساعت بار دیگر تقاضا بر روی این نماد افزایش یافت .

در گروه بانک ؛ در این گروه با برگزاری مجمع بانک ملت در روز پنج شنبه امیدواری ها به برگزاری مجامع دیگر شرکتهای گروه و بازگشایی آنها افزایش یافت .

از دیگر اخبار این گروه واگذاری شهر افتاب و فروشگاه شهروند از سوی شهرداری به بانک شهر در جهت تسویه بدهی های خود بود که در این باره با توجه به مجاز نبودن بانکها به بنگاه داری مشکلاتی وجود دارد .

در گروه ساختمانی در آستانه گزارش های 12ماهه با توجه به سال مالی اکثر شرکتهای این گروه، شاهد نوسانات مثبتی بودیم.

در محصولات غذایی با خبرعرضه اولیه "غگلستا"، از نیمه بازار شاهد افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید در اکثر نمادهای گروه از جمله، غالبر، غپاک، غشان و غفارس بودیم. در آخرین روز هفته حدود 12 درصد از سهام شرکت شیر پاستورزه پگاه گلستان در بازار دوم فربورس با قیمت 4760 ریال عرضه شد .

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24 - تیم تحلیل و خبر بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24