Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در بازار میلگرد هنوز هم میل بازار به افت نرخ هاست البته ضعف تقاضا را باید در این خصوص جدی گرفت که البته با فرارسیدن روزهای سرد سال ، ممکن است وضعیت سخت این بازار ، خودنمایی بیشتری داشته باشد. به احتمال قوی بازار باید خود را برای تغییر چهره آماده کند اما اگر باز هم عرضه کنندگان اصلی متفق القول در برابر افت نرخ مقاومت کنند ، شرایط به گونه ای دیگر رقم خواهد خورد...

...و حالا نوبت تیرآهن است

بورس24 :هرچند قیمت ها در غالب بازارهای کالایی تمایل چندانی به افزایش ندارد ولی بررسی بازارهای مختلف نشان می دهد که شرایط در حال بهبودی آرام است و البته حرکت های مثبت زیرپوستی و نامحسوسی نیز مشاهده می شود.

در بازار فولاد هرچند که رخداد خاصی به ثبت نرسید ولی میل بازار به کاهش قیمت ها مشهود بود. این در حالی بود که بهای میلگرد در بازار تهران کاهشی بوده ولی در بازار تیرآهن ، جرقه هایی از رشد قیمت ها به ثبت رسید که با توجه به محدودیت سایز ، ولی باز هم نکته مهمی به شمار می آید. البته در هفته های اخیر ، بهای برخی سایزهای خاص تیرآهن رشدهایی مشابه را تجربه کرده است ولی افزایش قیمت ها به نسبتا بازگشت مجدد نرخ ، از شتاب بیشتری برخوردار بوده و در نهایت باعث حمایت از بازار و افزایش زیرپوستی بهای تیرآهن ذوب آهن اصفهان در بازار تهران شده است. در صورت حفظ سطوح قیمتی فعلی ، باز هم می توان به این قیمت ها خوش بین بود زیرا ذات مدیریت بازار تیرآهن ، به ما آموخته است که این رشد قیمت ها ، با کاهش نرخ همراه نخواهد بود.

در بازار ورق هرچند که هفته گذشته زمانی برای افزایش نرخ ها بوده ولی در روز ابتدایی این هفته ، رشد قیمت های چندانی به ثبت نرسید اگرچه در ساعات پایانی بازار ، باز هم فروش ورق از آستارا متوقف شد ولی مشخص نیست که این رخداد ، چه تأثیری بر بازار ورق خواهد داشت. در هر حال ضعف عرضه ها در بازار داخلی به دلیل افت واردات همچنین کژ دار و مریز فروش مبارکه در بازار داخلی ، مواردی است که به ضعف عرضه ها منجر شده هرچند که افزایش محدود قیمت های جهانی نیز دلیل دیگری برای رشد قیمت ورق به شمار می رود. البته پس از توافق مبارکه با سندیکای لوله و پروفیل ، شاید عرضه ورق مخصوصاً ورق سیاه در بازار داخلی افزایش یافته که ممکن است به تغییراتی در قیمت ها منجر شود ولی تجربه نشان داده است که این قبیل توافق ها با فولاد مبارکه در کنار بورس کالا ، راه به جایی نبرده است اما این بار با توجه به تغییر وضعیت و قیمت های جهانی همچنین دشواری صادرات ، شاید تغییری جدی در روابط این دو بخش فولادی رخ دهد اما شاید واقع گرایی با خوش بینی متفاوت باشد. در هر حال بازار ورق پس از رشد قیمت های هفته های اخیر پتانسیل یک پله عقب نشینی را دارد که با آغاز پاییز می تواند خودنمایی بیشتری پیدا کند.

در بازار میلگرد هنوز هم میل بازار به افت نرخ هاست البته ضعف تقاضا را باید در این خصوص جدی گرفت که البته با فرارسیدن روزهای سرد سال ، ممکن است وضعیت سخت این بازار ، خودنمایی بیشتری داشته باشد. به احتمال قوی بازار باید خود را برای تغییر چهره آماده کند اما اگر باز هم عرضه کنندگان اصلی متفق القول در برابر افت نرخ مقاومت کنند ، شرایط به گونه ای دیگر رقم خواهد خورد. به نظر می رسد هم اکنون زمان محک زدن انسجام تولیدکنندگان اصلی است زیرا مشکلات مالی در کنار ضعف تقاضا ، در نهایت چهره جدیدی را در برابر بازار پدید آورده است.

در بازار شمش نیز تغییر چندانی ایجاد نشده و قیمت ها شرایط نسبتاً با ثباتی را تجربه می کنند یعنی هنوز نزخ ها در سطوحی کمتر از 1300 تومان نوسان کرده ولی افت و خیز چندانی ندارد. به رغم پایین بودن حجم تقاضای شمش ، ولی باز هم مشکلات تأمین قراضه در کنار کاهش حجم تولید شمش با کیفیت ، شرایط چندانی را برای افت قیمت ها ایجاد نکرده هرچند که انسجام در بازار شمش بیش از بازار میلگرد است.

قیمت میلگرد در انبار تهران – تومان بر هر کیلوگرم

نوع میلگرد –سایز–انبار تهران

چهارشنبه

شنبه

تغییر قیمت

8قزوین

1535

1535

-

10 قزوین

1465

1465

-

12قزوین

1465

1465

-

16ذوب آهن اصفهان

1555

1560

5+

16فولاد نیشابور

1550

توافقی

-

18ذوب آهن اصفهان

1555

1545

10-

18فولادنیشابور

1550

توافقی

-

20ذوب آهن اصفهان

1560

1560

-

20فولاد نیشابور

1550

توافقی

-

22ذوب آهن اصفهان

1555

1550

5-

22 فولاد نیشابور

1550

توافقی

-

قیمت های فوق یکی از کمترین نرخ ها در بازار است. با توجه به نوسان قیمت ها شاید نرخ های اعلامی چندان معتبر نباشد.

بازار پلیمرها

در بازار پلیمرها نیز شاهد آرامشی نسبی بودیم هرچند که هنوز هم میل به رشد قیمت ها در بازار آزاد دیده می شود. در بازار داخلی پلیمرها به رغم پایین بودن حجم داد و ستدها و انتظار برای ورود عرضه های جدید از مبدأ بورس کالا و همچنین دورنمای مبهم تولید در روزهای سرد سال ، باز هم شاهد رشد بهای برخی گریدهای پلیمری بودیم. به عبارت ساده تر گریدهایی همچون 0035 ، 5110 ، F7000 ، BL3 ، 2102 همچنین اغلب پلی پروپیلن ها همگی با رشد قیمت رو به رو شدند که این افزایش نرخ در روزهای ابتدایی هفته ، خود نویدی از وضعیت بهتر این بازار در روزهای آینده به شمار می رود. در هر حال کاهش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته و افزایش قیمت های پایه ، مواردی است که می تواند بر این بازار تأثیر گذارده و جهت گیری قیمت ها را به سمت رشد ، تغییر دهد. با توجه به پایین بودن موجودی انبارها همچنین وجود تقاضا در بازار آزاد با محوریت صنایع پایین دستی در کنار ضعف نقدینگی ، هنوز هم می توان به تقویت بازار با جهت گیری رشد قیمت ها امیدوار بود هرچند که وضعیت سخت بازار از لحاظ نقدینگی ، اجازه جهش جدی و سریع قیمت ها را نخواهد داد.

برخی از مهم ترین معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی اتیلن ترفتلات نساجی Super Bright TG641

پتروشیمی تندگویان

سلف

29,132

30,384

154

286

154

پلی اتیلن ترفتلات نساجی Super Bright TG645

پتروشیمی تندگویان

سلف

29,132

29,132

264

198

198

پلی اتیلن ترفتلات نساجی Super Bright TG645

پتروشیمی تندگویان

سلف (مچینگ)

29,132

29,132

0

66

66

در معاملات پلیمرها در بورس کالا شاهد رخداد خاصی نبودیم و تنهای چند گرید خاص و دقیق تر پلی اتیلن های ترفتالات نساجی عرضه شد هرچند گرید TG641 به دلیل بالاتر بودن تقاضا به نسبت عرضه با رشد قیمت مورد معامله قرار گرفت.

بورس انرژی :

هر چند در روز ابتدایی هفته جاری بورس انرژی کم خبر ظاهر شد ولی اعلام گواهی عرضه 44 هزار تن گاز مایع پتروشیمی بندر امام در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران به مقصد چین را باید یکی از خبرهای مهم این بورس به شمار آورد که امکان معامله داشته و دارد.

در این اطلاعیه آمده است: بورس انرژی ایران در روز دوشنبه 5 مهرماه 95 میزبان عرضه صادراتی گازمایع پتروشیمی بندر امام خواهد بود. حجم عرضه 44،000 تن است که از حجم فوق 11،000 تن شامل گاز بوتان و 33،000 تن گاز پروپان می‌باشد. نوع قرارداد مورد معامله در این عرضه از نوع کشف پریمیوم بوده (قرارداد کشف پریمیوم قراردادی است که آخرین قیمت مبنا بر اساس مرجعی معتبر و بین‌المللی در اطلاعیه عرضه اعلام می‌شود و خریداران بر روی مابه‌التفاوت باهم به رقابت می پردازند) که آخرین قیمت مبنا برای این عرضه برابر با 302.50 دلار می‌باشد که با توجه به تخفیف 10 دلاری اعلامی توسط شرکت پتروشیمی بندرامام، قیمت جهت واریز پیش‌پرداخت 292.50 دلار می‌باشد. خریداران علاقه مند به شرکت در این عرضه باید تا قبل از شروع عرضه، 10 درصد ارزش ریالی معامله را مطابق با مکانیزم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز نمایند.

لازم به ذکر است خریداران می‌بایست حائز شرایط لازم جهت برداشت 44 هزار تن باشند و محموله به صورتFOBتوسط کشتی های مخصوص حمل گاز مایع در بنادر امام خمینی تحویل می گردد. بازار هدف محصول عرضه‌شده، کشور چین بوده و محصول مورد نظر صرفا جهت صادرات عرضه شده و اظهار نامه صادراتی به نام شرکت تولیدکننده خواهد بود. در رابطه با شرایط بارگیری گفتنی است تاریخ بارگیری محصول در محدوده زمانی نیمه دوم اکتبردر بندر امام خواهد بود و شرکت خریدار موظف است مقدار 20 درصد از ارزش تقریبی معامله (اعلامی فروشنده در پروفرما) را حداکثر 5 روز بعد از دریافت پروفرما به حساب ارزی(درهم یا یورو) معرفی شده در امارات واریز نماید. همچنین خریدار موظف است باقی مانده مبلغ تقریبی معامله را حداکثر 3 روز قبل از بارگیری به حساب مذکور واریز نماید. بدیهی است پس از مشخص شدن میانگین قیمت مرجع اعلامی در ماه اکتبر 2016، قیمت قطعی معامله مشخص و طرفین متعهد به تسویه حساب بر اساس قیمت مذکور می باشند.

کلیه خریداران و کارگزاران محترم بورس انرژی ایران می‌توانند جهت اطلاعات بیشتر به سایت بورس انرژی ایران قسمت بازارها/ اطلاعیه‌های عرضه در بازار فیزیکی/ اطلاعیه عرضه در رینگ بین‌الملل مورخ 95.7.5 مراجعه نمایند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24