Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برخی شواهد نشان می دهد که قرار است بین ذوب آهن و شرکتهای زغال سنگی تفاهمنامه ای در خصوص پذیرش نرخ های جدید صورت گیرد، اما هنوز ذوب آهن این نرخ ها را نپذیرفته است. در خبری دیگر از این شرکت شنیده می شود که سرانجام...

بوی ماه «مهر»

این مطلب در طول بازار به روز می شود...

خبر : رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت :ما قصد داریم با انجام اصلاحات اقتصادی و رعایت انضباط پولی و مالی، با حفظ دستاورد کاهش نرخ تورم، ثبات و پیش بینی پذیری اقتصادی را افزایش داده و از این طریق زمینه ساز سرمایه گذاری بیشتر در اقتصاد شویم. رشد اقتصادی ایران تا پایان سال 2016 به حدود 5 درصد خواهد رسید و بر اساس همه پیش بینی های داخلی و بین المللی، ایران در سال جاری از بالاترین رشدهای پیش بینی شده برای کشورهای نفتی برخوردار خواهد بود.

خبر : رییس کل بانک مرکزی نرخ سود بانکی در کشور را منطقی ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر نرخ سود تسهیلات و سپرده ها با توجه به تنگنای مالی نظام بانکی در حد معقول است و در شرایطی که حدود 45 درصد منابع شبکه بانکی قفل شده، نظام بانکی با کاهش نرخ سود بانکی همپای روند کاهشی نرخ تورم، همراهی مناسبی با فضای اقتصادی کشور داشته است.

خبر : به گزارش رویترز، منابع آگاه اعلام کردند: خزانه داری آمریکا 2 مجوز صادر کرده که اجازه صدور برخی هواپیماهای شرکت ایرباس به ایران را می‌دهد و انتظار می‌رود طی چند روز آینده مجوز فروش هواپیماهای شرکت بوئینگ به ایران را نیز صادر نماید. سخنگوی شرکت ایرباس تأیید کرده که این شرکت 2 مجوز از دولت آمریکا برای فروش مجموعاً 17 فروند هواپیما به ایران دریافت کرده است. هرچند ایرباس یک شرکت آمریکایی نیست اما با توجه به اینکه تعداد زیادی از قطعات به کار رفته در هواپیماهای این شرکت ساخت شرکت‌های آمریکایی است، این شرکت نیازمند کسب مجوز از دولت آمریکاست. ایران که به‌دنبال احیای صنعت هوانوردی خود پس از توافق هسته‌ای سال گذشته با قدرت‌های جهانی است، قصد دارد از دو شرکت ایرباس و بوئینگ بیش از 100 فروند هواپیمای مسافربری خریداری یا اجاره نماید.

خبر : سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا فروش هواپیما به ایران را یک تابوشکنی خواند. ساعتی بعد از سخنرانی رییس‌ جمهوری ایران که ایالات متحده را به «اهمال» در اجرای تعهدات آمریکا بعد از توافق هسته‌ ای متهم کرد، سحر نوروززاده، عضو تیم سیاست‌ گذاری جان کری و سخنگوی کنونی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا به صدای آمریکا گفت: آمریکا به همه تعهدات خود در برجام پایبند بوده است. او ادامه داد: آمریکا همه تعهداتش بر اساس برجام را انجام داده است، اما با همکاری 1+5 و ایران تلاش‌ های خود را ادامه می‌ دهیم. تیم‌ های از وزارت خارجه و وزارت خزانه‌ داری که مداوم در تماس با بانک‌ ها و شرکت‌ های بین‌ المللی هستند برای این که روشن کنند که لغو تحریم‌ ها یعنی چی و چه درهایی تجاری با ایران باز شده است و ما جلوگیری نمی‌ کنیم از تجارت مجاز با ایران. نوروززاده در پاسخ به هم‌ زمانی اجازه وزارت خزانه‌ داری آمریکا برای فروش هواپیما به ایران و سفر حسن روحانی به نیویورک گفت که این موضوع از قبل برنامه‌ ریزی نشده بود. وزارت خزانه‌ داری ایالات متحده روز چهارشنبه در بیانیه‌ ای اعلام کرد که دولت آمریکا مجوز فروش هواپیماهای مسافری به ایران را برای شرکت‌ های ایرباس و بویینگ صادر کرده است. نوروززاده فروش هواپیما به ایران توسط ایرباس و بویینگ را از تعهدات آمریکا در برجام خواند و آن را یک «تابوشکنی» دانست. او هم‌ چنین به نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 درباره برجام اشاره کرد و گفت: در این نشست جان کری، وزیر خارجه و ارنست مونیز، وزیر انرژی حضور داشتند که مروری بر اجرای برجام شد و کری تاکید کرد که آمریکا به تعهداتش بر اساس برجام عمل کرده و در آینده نیز به آن عمل خواهد کرد.

فارس : مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس از ساخت ١١ طرح پتروشیمی با اعتبار 6 میلیارد یورویی تسهیلات ارزی خبر داد. عادل نژاد‌سلیم، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به «ایلنا» گفت: تاکنون اعتبار ۱۱ پتروشیمی از طریق فاینانس چین انجام شده است. وی میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها را ٤٠ درصد اعلام کرد و گفت: بهره‌برداری از این طرح‌ها در ایجاد اشتغال و چرخه اقتصاد کشور نقش مهمی دارد. نژادسلیم با اشاره به اینکه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به‌عنوان بزرگترین شرکت در بازار سرمایه ایران، فعالیت‌ها و عملکرد شرکت‌های تابعه را با نظارت پیگیری می‌کند، افزود: هلدینگ خلیج فارس به دنبال افزایش و تنوع تولید است. وی گفت: ایران دارای مزیت رقابتی در صنعت پتروشیمی است که باید از آن به خوبی استفاده کرد. بیش از ٨٠ درصد تجهیزات صنعت پتروشیمی، در داخل کشور ساخته می‌شود. در گروه کانی غیر فلزی مجوز افزایش سرمایه ۱۰۹۹ درصدی سرامیک‌های صنعتی اردکان از دو محل صادر شد.

پترول : گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان، پیش بینی درآمد دوره 3 ماهه منتهی به 31 اردیبهشت ماه 1396، را با سرمایه 20 هزار میلیارد ریال، به صورت حسابرسی نشده منتشر کرد. سود خالص گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان، در این دوره، مبلغ 2 هزار و 417 میلیارد و 659 میلیون ریال برآورد شد و بر این اساس 121 ریال سود به ازای هر سهم محاسبه کرد. پترول در دوره منتهی به 31 مرداد ماه 1395، زیان خالص را معادل 16 میلیارد و 538 میلیون ریال و زیان به ازای هر سهم را مبلغ یک ریال اعلام کرد.

سنگ آهن : کیوان جعفری طهرانی مدیر امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران که در حاشیه یک کنفرانس صنعتی در دالیان چین سخن می‌گفت اعلام کرد: تولید سنگ آهن در ایران از سال 2013 تاکنون به حدود 10 درصد کاهش یافته است. وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در سه ماهه چهارم سال 2016 شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر واحد تولید صفحات آهنی خود را با ظرفیت 5 میلیون تن را افتتاح کند. این شرکت همچنین در حال مذاکره با دولت ایران برای حذف تعرفه 30 درصدی صادرات صفحات فولادی است تا بتواند یک تا دو میلیون تن از تولیدات خود را از سال آینده شمسی صادر کند. وی ادامه داد: چین تمایل زیادی را برای خرید این محصولات از ایران در سفر جاری از خود نشان داده است.

فولاد : انجمن جهانی آهن و فولاد اعلام کرد تولید فولاد ایران در ۸ ماه نخست سال جاری میلادی با رشد ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۱۱ میلیون و ۴۵۱ هزار تن رسید.

ذوب : ذوب آهن اصفهان به عنوان یک مصرف کننده بزرگ زغال سنگ کک شو در حال رایزنی گسترده با شرکتهای تولید کننده زغال سنگ می باشد تا تاثیر کمتری از افزایش نرخ ها بپذیرد. برخی شواهد نشان می دهد که قرار است بین ذوب آهن و شرکتهای زغال سنگی تفاهمنامه ای در خصوص پذیرش نرخ های جدید صورت گیرد، اما هنوز ذوب آهن این نرخ ها را نپذیرفته است. در خبری دیگر از این شرکت شنیده می شود که سرانجام وزرات راه اذعان کرد که بدهی‌های حمل و نقلی ذوب‌آهن با قرارداد اولیه خرید ریل تهاتر می‌شود. گفته می شود تقریباً این به معنای توافق اولیه راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ذوب آهن اصفهان درباره خرید ۴۰۰ هزار تن ریل است. اخیراً خبرهایی مبنی بر واردات ریل از هند موجبات اعتراض این شرکت را در پی داشته بود. با این تفاسیر به نظر می رسد که دیگر بحث واردات از هند مطرح نباشد. اما علیرغم این اتفاقات برخی شایعات پیرامون ذوب حکایت از اعلام افزایش زیان این سهم در گزارشات پیش رو می باشد.

سیمان : معاون امور تولیدی و اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از مازاد 30 میلیون تن سیمان تولیدی در کشور خبر داد. به گزارش «ایرنا» سید‌حمید پورمحمدی اظهار کرد: در شرایط کنونی 80 میلیون تن سیمان در کشور تولید می‌شود که تنها برای 50میلیون تن آن بازار وجود دارد. به گفته وی، مطابق توافق انجام شده بین این سازمان، وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن، حدود دو میلیون تن سیمان از کارخانه‌های سیمان کشور برای اجرای طرح‌های عمرانی وزارت راه و شهرسازی خریداری می‌شود. پورمحمدی ادامه داد: براساس بررسی‌های انجام شده در کشور هم اکنون، سرمایه در گردش مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی در کشور است. در گروه فلزی مدیرعامل کارخانه فولاد هرمزگان از ثبت رکوردی جدید با تولید پنج‌هزار و 174 تن تختال (آهن عریض) در این کارخانه در شهریورماه امسال خبر داد. امیرمسعود هراتیان در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: شرکت فولاد هرمزگان با افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از تجهیزات در شهریور امسال با تولید پنج هزار و 174 تن تختال، رکورد جدیدی را به ثبت رساند. وی افزود: رکورد قبلی مربوط به 26 فروردین امسال به میزان 4‌هزار و 941 تن بوده است.

زغال سنگ : دو موسسه مالی به افزایش اخیر قیمت زغال سنگ واکنش نشون دادند : گلدمن ساکس پیش بینی خودش از قیمت زغال سنگ رو از 82.3 دلار برای هر متریک تن در سال 2017 با 64% افزایش به 135 دلار و پیش بینی سال 2018 رو با 47% افزایش به 125 دلار تغییر داد. این در حالی است که گلدمت ساکس اعلام کرد، تثبیت قیمت های اسپات زغال سنگ در این محدوده باعث فعال شدن تولید 20 میلیون تن زغال سنگ کک شویی خواهد شد که تعطیل شده است. بانک استرالیایی مکوایر(Macquaire) هم قیمت زغال سنگ خود رو از 85 دلار برای سال 2017(که در جون 2016 ارائه کرده بود) به 133 دلار با 56% افزایش داد و برای کوارتر چهارم 2016 هم به 156 دلار در هر تن تغییر داد.

وسکاب : بر‌اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده 6 ماهه شرکت سرمایه‌گذاری نور کوثر ایرانیان ، این شرکت در 6 ماهه اول سال مالی منتهی به 30/ 09/ 95 مبلغ 856 میلیارد ریال سود خالص کسب کرده است که نسبت به 6 ماهه نخست سال مالی گذشته، رشد 380 درصدی را نشان می‌دهد. عمده درآمدهای این شرکت در 6 ماهه شامل 369 میلیارد ریال درآمد سود سهام، 40 میلیارد ریال درآمد(سود) فروش سرمایه‌گذاری‌ها، 292 میلیارد ریال سود ناشی از تغییر ارزش سرمایه‌گذاری‌ها و 168 میلیارد ریال سود سایر فعالیت‌ها است. طی دوره 6 ماهه یاد شده، «وسکاب» اقدام به خرید 781 میلیارد ریال سهام شرکت‌های بورسی و 951 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری‌های خارج از بورس کرده است. طی همین دوره شرکت 935 میلیارد ریال از سرمایه‌گذاری‌های خود را به ارزش روز 975 میلیارد ریال واگذار کرده و از این طریق بالغ‌ بر 40 میلیارد ریال سود کسب کرده است.

قجام : مجمع فوق العاده شرکت به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه برگزار شد و مجمع با افزایش سرمایه 1100 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها موافقت کرد. با توجه به زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به  1395/03/31  شرکت، افزایش سرمایه فوق تا زمان برگزاری این مجمع نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت خواهد رسید.

09:15 با پایان سال مالی کارگزاری ها شاهد بازگشایی مجدد خطوط اعتباری هستیم. بسیاری از فعالان بازار بر این عقیده بودند که عمده اعتبار معامله گران اعتباری درگیر گروه خودرویی بود و همین امر باعث ایجاد فشار مضاعف فروش در شهریور ماه روی نمادهای این گروه شد. حالا با باز شدن خط اعتباری کارگزاری ها طبیعی است که دوباره این مبلغ به گروه خودرویی برگردد. به نظر می رسد رشد 10 - 15 درصدی نمادهای این گروه دور از ذهن نیست.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24