Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

ضمن رعایت حد ضرر ١٠۴ تومان میتوان قیمت فعلی را در بازه زمانی فعلی مناسب توصیف کرد کما اینکه در بازه میان مدت ٣-۴ ماه احتمالا اخبار مناسبی از سهم نیز مخابره خواهد شد.

با تسویه اعتبارات شروع شد؛ رقابت سهام و اوراق بدهی

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت دارو (بخش چهارم)
  • بررسی تکنیکال
    • خاور
    • ثمسکن
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت دارو (بخش چهارم)

دارو همواره در تمام جوامع به عنوان یک کالای استراتژیک از سوی دولت ها مورد حمایت قرار گرفته است. این صنعت در شرایط بحران نیز به کار خود ادامه داد و اکنون با ثبات شرایط اقتصادی، وضعیت بهتری را تجربه می کند. در این میان رفع تحریم ها برای برخی شرکت ها که توانایی علمی بالاتری در تولیدات و نوآوری دارند مزیت رقابتی ایجاد کرد تا با افزایش ارتباطات با کشورهای پیشرفته و سایر کشورهای متقاضی دارو روابط بهتری برقرار نمایند. این صنعت از یک سو در فصل سرد سال با افزایش درآمد همراه خواهد بود از سوی دیگر با تهدیدی به نام تک نرخی کردن ارز مواجه است که می تواند هزینه های واردات را برای مواد اولیه به شکل جدی افزایش دهد. این موضوع برای صادر کنندگان دارو شرایط مناسبی ایجاد خواهد کرد لذا تجارت شرکت های دارویی در نیمه دوم سال اهمیت خواهد یافت. در همین راستا سعی خواهد شد تا سیاه و سفید این صنعت را در چند هفته بررسی کنیم و گزینه های کم ریسک و جذاب را معرفی نماییم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) خاور

ایران خودرو دیزل در یک بازه 5 ماهه در روند نزولی تا در طی حدود 100 روز کاری 40% از ارزش خود را از دست بدهد. این سهم اکنون با سقف کانال صعودی 2 ساله شکسته شده برخورد کرده است و به نظر می رسد محدوده 100-115 تومان برای سهامداران علاقه مند به سهام خودرویی جذاب باشد.

ضمن رعایت حد ضرر 104 تومان میتوان قیمت فعلی را در بازه زمانی فعلی مناسب توصیف کرد کما اینکه در بازه میان مدت 3-4 ماه احتمالا اخبار مناسبی از سهم نیز مخابره خواهد شد.

ب )ثمسکن

سرمایه گذاری مسکن همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری مجمع با توجه به شرایط سهام زیر مجموعه و به دلیل عدم پوشش مناسب سود آنها طی سال مالی منتهی به شهریور ماه به درستی تا محدوده های 100 تومان اصلاح قیمتی شد لیکن با برخورد به خط حمایت آبی رنگ و سبز رنگ ترسیم شده و همزمان prz 100 الی 105 تومان در محدوده جذابی قرار گرفته است.

با توجه به شرایط مناسب بنیادی سهام زیر مجموعه و احتمال تحرک در صنعت ساختمان این سهم در محدوده معرفی شده برای سهامداران با دید 3-4 ماهه مناسب توصیف می شود ضمن آنکه از 96 تومان به عنوان حد ضرر این معامله می توان یاد کرد

هفته نامه کدال

ب) آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

ج) تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در آخرین روزهای هفته اخیر شاهد سخنرانی رئیس جمهوری کشورمان در مقر سازمان ملل بودیم که مهمترین بخش از صحبتهای وی مربوط به امنیت منطقه و برجام و کاستی های طرف مقابل بود. دکتر روحانی در بخشی از سخنرانی خود گفت : اهمال نسبت به اجرای برجام از سوی امریکا، تخلفی بین المللی تلقّی می‌شود و اعتراض جامعۀ جهانی را برخواهد انگیخت و این تعلل ایالات متحده در اجرای تعهدات قانونی‌اش در ماه‌های گذشته اشتباهی راهبردی است که باید فوراً جبران شود. هر گونه بدعهدی در اجرای برجام، به بی اعتباری بیشتر ایالات متحده در سطح جهان می‌انجامد. رئیس جمهور در بخشی دیگر از سخنانش اعلام کرد رویکرد اصولی ایران، مشارکت سازنده با همسایگان برای تحقق نظم پایدار مبتنی بر امنیت جمعی و حمایت از توسعه کشورهای منطقه و ایجاد پیوندهای متقابل اقتصادی است. ریشه کن کردن خشونت در منطقه، بدون مردمسالاری، ارتقاء حقوق شهروندی و توسعه اقتصادی، میسر نیست. ایران با هرگونه فرقه گرائی و دامن زدن به اختلافات مذهبی مخالف است. مسلمانان، اعم از شیعه و سنّی قرنهاست که در کنار یکدیگر، با احترام و اتّحاد، برادرانه زندگی کرده و خواهند کرد. تبدیل تفاوتهای مذهبی به تقابل های پر تنش، از مطامع سیاسی برخی کشورها سرچشمه می گیرد که می‌کوشند با پوشش‌های مذهبی، قدرت طلبی خود را پنهان سازند. ما بر این باوریم که کشورهای منطقه با تکیه ‌بر تاریخ و فرهنگ مشترک، می‌توانند آینده مشترک خود را بیافرینند وجریان‌های تروریستی را منزوی سازند. نباید اجازه داد منطقه‌ای که صد سال پیش به کشورهای متعدد تجزیه شد یک‌بار دیگر در معرض تجزیه مجدد قرار گیرد.

در پایان، تأکید می‌کنم، علی‌رغم همه سختی‌ها، من عمیقاً بر این باورم که اعتدال بر افراط، صلح‌طلبی بر خشونت‌گرایی، دانایی بر نادانی، و نهایتاً عدالت بر ظلم و بیداد غلبه خواهد کرد.

در حاشیه این مجمع رئیس جمهور دیدراهایی را با اولاند رئیس جمهوری فرانسه و دبیر کل سازمان ملل و نخست وزیر آتن داشت .

اما در کنار مجمع عمومی سازمان ملل وزیران خارجه کشورهای 5 +1 اولین کمیسیون برجام را برگزار کردند که در باره موضوع تحریم‌ها و تعلل اروپا و آمریکا در حل مشکلات بانک‌ها و موسسات مالی از طریق تسهیل مراودات مالی و ارائه تضمین‌های لازم اصلی‌ترین مساله مورد بحث بود. هم‌چنین موضوع تاخیر دولت آمریکا در صدور مجوزهای فروش هواپیما به ایران توسط ایرباس و بویینگ در این نشست مطرح شد. این دیدارهای در حالی صورت گرفت که قبل از آن رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند مجوزهای مورد نیاز برای فروش تعدادی هواپیما از شرکت‌های ایرباس و بویینگ به ایران صادر شده است و طی هفته‌های آینده باقی مجوزها صادر خواهد شد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

اقتصاد کشور در هفته اخیر بیشتر تحت تاثیر سفر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به آمریکا و شرکت در نشست سازمان ملل و رایزنی با کشورهای 5+1 در جهت برداشته شدن سریع تحریمها به خصوص تحریمهای بانکی بود که در اکثر دیدارهای رئیس جمهور بر آن تاکید ویژه ای داشت . در همین ارتباط رییس جمهوری در دیدار با نخست وزیر سوئیس با بیان اینکه همکاری های بانکی می تواند پایه روابط نوین اقتصادی دو کشور باشد، اظهارداشت:حل و فصل برخی مشکلات بانکی تحول بزرگی نیز در روابط ایران و کشورهای اروپایی ایجاد خواهد کرد و امیدواریم شاهد فعالیتهای اقتصادی مشترکی به نفع دو کشور و منطقه، با کشور دوست سوئد باشیم. رییس جمهوری، همکاری های بانکی را یکی از پایه های روابط اقتصادی دو کشور ذکر کرد و افزود: با شماری از کشورها همکاری های جدید بانکی را آغاز کرده ایم و مایلیم چنین همکاری را با بانکهای اروپایی و از جمله سوئدی نیز داشته باشیم.

در این هفته همچنین در جهت تحریک تقاضا در بازار، شاهد آغاز توزیع کارتهای اعتباری تا سقف 50 میلیون تومان توسط بانک مرکزی بودیم که رئیس کل بانک مرکزی در این باره گفت: این شیوه تامین تسهیلات، جایگزین تسهیلات خردی می‌شود که در گذشته در نظام بانکی داده می‌شد و نرخ سود این تسهیلات 18 درصد است. وی افزود: اجرایی شدن طرح کارت اعتباری در کشور، هزینه های تشکیل پرونده در بانک ها را کاهش می دهد و برخی شبهات درخصوص عملیات بانکی را از بین می برد. معاون نظارتی بانک مرکزی هم در این باره گفت : با استفاده از کارت‌های اعتباری، معاملات به‌صورت واقعی‌تر انجام شده و از انجام معاملات صوری جلوگیری می شود؛ چرا که این کارت‌ها سبب حذف دریافت فاکتور توسط شهروندان و ارایه آن به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات شده، رفت و آمد به بانک‌ها را کاهش می‌دهد و به گفته وی کارت‌های اعتباری با 2 هدف کلی‌ خروج از رکود، افزایش تقاضای کل و ایجاد قدرت خرید برای مردم و تسهیل ارائه خدمات بانکی در بخش تسهیلات خرد صادر می‌شود.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

ارائه اطلاعات اقتصادی و صحیح و شفاف و مورد قبول بازار سرمایه توسط تمام ارگانها بوسیله قوانین و قواعد کارآمد، مصوب از سوی دولت و مجلس تاثیر بسزایی در کاهش فساد اقتصادی دارد و باعث رشد آن می شود و در نتیجه سرمایه­گذاری داخلی و خارجی با توجه به آماده بودن شرایط راحت تر صورت می پذیرد و فساد کاهش می یابد . بر همین اساس طبق طرحی که به تصویب مجلس رسیده است صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری، نهادهای عمومی غیردولتی، مجموعه بنیادها، شهرداری ها، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای نظامی، اوقاف و خیریه ها که اطلاعات اقتصادی خود را نزد سازمان بورس افشا نکنند، مشمول مجازات های سخت گیرانه خواهند شد حساب های بانکی آنها مسدود و جرایم نقدی در خصوص آنها اعمال خواهد شد .

در همین ارتباط مشاور رئیس جمهوری اکبر ترکان از سمت دولت اعلام کرد وزیر امور اقتصادی و دارایی در اجرای سیاست های شفاف سازی طرح جامعی را شروع کرده که نرم افزارهای آن هم خریداری و تهیه شده است؛ این طرح، سیستم های مختلف اما جدا از هم اقتصادی را در یک مجموعه یکپارچه و به هم پیوسته قرار می دهد تا در گردش صحیح اطلاعات، همه چیز شفاف و روشن باشد. بر اساس این طرح، همزمان با ورود کالا از گمرک، اطلاعات سازمان بنادر با اطلاعات گمرک، حمل و نقل، انبارداری، کارخانه های مصرف کننده مواد اولیه و شرکت های پخش به شکل زنجیره ای و سیستمی به هم مرتبط و متصل می شوند .

صنایع بورسی

محصولات شیمیایی و پتروشیمی ؛ معاملات گروه پتروشیمی همچون هفته های گذشته سرد و کسل کننده پیگیری شد و تنها چند معامله بلوکی بر روی نماد فارس در غیاب تاپیکو در جهت حمایت از شاخص مهمترین اتفاق گروه بود . در این گروه تاپیکو در مجمع خود که البته به تقسیم سود نینجامید به شدت به دنبال راه اندازی فاز یک پالایشگاه ستاره فارس در اسفند ماه می باشد که البته به نظر می رسد در سال اول درآمد آن در جهت پوشش هزینه ها باشد .

از مهمترین اخبار و رویدادهای این گروه قرار گرفتن هلدینگ فارس در رتبه 34 شرکتهای بزرگ تولید کننده پتروشیمی و صعود 10 رتبه ای آن بود که به علت افزایش 4 درصدی فروش این ارتقا صورت گرفت . این در حالی است که مرکز پژوهشهای مجلس هم در گزارشی رشد تولید محصولات پتروشیمی برای سال 95 را با حدود 7.8 درصد افزایش به میزان 50 میلیون تن برآورد کرد .

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ در پالایشگاهی ها این روزها نوسانات 5 تا حداکثر 10 درصدی را شاهد هستیم و اکثر سرمایه گذاران در این گروه منتظر تک نرخی شدن ارز و همچنین رشد مجدد قیمت نفت در بازارهای جهانی هستند .

قیمت نفت در بازارهای جهانی این هفته بواسطه اظهارات دبیر کل اوپک به فاصله یک هفته تا آغاز نشست غیر رسمی اوپک مبنی بر اطمینان رئیس جمهور ایران برای همکاری در دستیابی به اجماع نفتی و تثبیت وضعیت بازار نفت و احتمال توافق ایران و عربستان بر سر اجرای فریز نفتی با افزایش در انتهای هفته روبرو شد .

در گروه خودروسازی؛ در حالی آخرین روزهای شهریور را در هفته اخیر سپری کردیم که تسویه اعتباری ها به پایان راه خود رسید و به احتمال فراوان از هفته آینده دیگر شاهد عرضه بیش از حد در این گروه نخواهیم بود و با توجه به قیمتهای مناسب برای خرید سهام یک رشد کوتاه مدت را برای این گروه انتظار داریم .

در این هفته قیمت اکثر شرکتهای بزرگ خودروسازی از جمله خساپا و ایران خودرو بدون تغییر نسبت به ابتدای هفته به کار خود پایان دادند و در مقابل برخی قطعه سازان همچون خرینگ(خبرهایی در مورد معامله بلوکی در قیمتهای 400 تومان توسط ختوقا وجود دارد) و خکمک با افزایش قیمت روبرو شدند .

مهمترین اخبار در این گروه پایان دادن تولید پراید و پژو 405 و جایگزینی محصولات مشابه در همان بازه قیمتی با تکنولوژی روز دنیا می باشد که با مخالفان و موافقان بسیاری روبرو شده است و مخالفان معتقدند سرنوشت آنها به تندر نود دچار خواهد شد که قرار بود خودرویی با قیمتهای زیر سی میلیون تومان روانه بازار شود که هم اکنون شاهد عرضه آن با قیمتهایی بالای 40 میلیون تومان هستیم . این در حالی است که تولید خودرو که قبلا قرار بود با 40 درصد داخلی سازی انجام شود هم اکنون قرار است با 20 درصد تولید داخل به علت آماده نبودن و بروز نبودن قطعه سازان داخلی انجام شود . این امور نشان می دهد که مدیریت صحیحی همچنان در صنعت خودرو کشور وجود ندارد و شبه دولتی بودن این صنعت مشکلات زیادی را برای آنها به همراه داشته است .

در گروه فلزات اساسی ؛ احتمال به تعویق افتادن افزایش نرخ بهره آمریکا باعث بالا رفتن قیمت کومودیتی ها در بازارهای جهانی خواهد شد که این مهم تاثیر مثبتی بر نمادها فلزی در بازار سرمایه ایران نیز دارد و روند آنها را در این روزها که در فاز خنثی می باشند با رشد همراه خواهد کرد .

در این گروه این هفته بار دیگر انتشار خبرهایی غیر موثق در بازار از تایید شدن افزایش سرمایه ذوب این نماد را با روندی مثبت روبرو کرد .

گروه استخراج زغال سنگ ؛ نرخ زغال سنگ در بازاهای جهانی با توجه به واردات زیاد این ماده معدنی در چین با افزایش در دو ماهه اخیر روبرو شده است و این مهم در کنار آزاد شدن نرخ ذغال سنگ در ایران باعث بوجود آمدن جوی مثبت بر روی نمادهای این گروه در چند هفته اخیر شده است

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24 - تیم تحلیل و خبر بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24