Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نکته مهم در مورد دلیل رشد ۵۴ درصدی سود سال ٩۵ نسبت به سال مالی قبلی افزایش قابل توجه خالص درآمدهای متفرقه است که به دلیل فروش زمین واحد گلشهر و فروش ٢١٠ راس تلیسه حاصل شده که قابل تکرار نیست و قاعدتا بازار به این بخش از سود پ بر ای ١ می دهد. به نظر منطقی ترین قیمت برای عرضه اولیه سهم محدوده ١۵٠ - ١٨٠ تومان است.

حرکات «کاتوره ای» در بازار

1 – تابلو معاملات

2 – آنچه گذشت...

در ادامه روند معاملات روز دوشنبه ، بازار بورس تهران نسبتا چهره ای قابل قبول از خود به نمایش گذاشت و شاهد رشد نسبی قیمت ها و شاخص ها در بازار روز قبل بودیم. هر چند هنوز حجم عمده بازار مربوط به داد و ستدهای بلوکی است ، اما دوشنبه ارزش معاملات خرد نسبت به روزهای قبل رشد اندکی را تجربه کرد و 10 – 15 درصدی از مرز روانی 100 میلیارد تومان فاصله گرفت. در معاملات روز کاری گذشته مثبت دو گروه خودرویی و پالایشی قابل توجه بود و امیدواری هایی را در بازار ایجاد کرد. هر چند برخی بر این باورند که پایان یافتن مهلت تسویه اعتبارها با توجه به اینکه عمده اعتبارها درگیر این دو گروه بود ، باعث شده تا فروشندگان بالقوه در این نمادها کاهش یابند ، اما زمزمه هایی از گزارشات مناسب میان دوره ای خودروسازان با توجه به آمار تولید و فروش منتشر شده به روی خروجی کدال در کنار جدی تر شدن بحث افزایش سرمایه خارو و همچنین معامله بلوکی خکاوه هم در این بین بی تاثیر نبود. در پالایشی ها هم حمایت های برخی حقوقی های خوشنام در محدوده های حمایتی قاعدتا در افزایش تقاضا بی تاثیر نبوده است.

با همه این تفاسیر آنچه که مشخص است این است که هنوز روندی جدی در بازار شکل نگرفته است و همچنان معامله گران با چاشنی احتیاط گام بر می دارند. در این 2 – 3 روزی که مهلت تسویه اعتبارها هم به سر آمده ، چیز خاصی در بازار مشاهده نکردیم به جز حرکات کاتوره ای و نامنظم! یک روز ساختمانی ها مثبت هستند و روز بعد خودرویی ها و بعد پالایشی و دست آخر بازار دوباره سراغ قندی ها می رود!

در مورد بازار روز گذشته گفتنی ها گفته شد ، تنها نکته ای که به آن اشاره نکردیم بحث عرضه اولیه زگلدشت بود. روز کاری گذشته و اطلاعیه ای در خصوص تغییرات سود عملیاتی شرکت به روی خروجی کدال نشست و همین امر باعث شد تا فرآیند کشف قیمت عرضه اولیه سهام شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان به جلسه معاملاتی بعد موکول می گردد. این شرکت در یک گزارش شفاف سازی اعلام کرد که 210 راس تلیسه آبستن توسط این شرکت به فروش رسیده که این امر سود سال 95 شرکت را به میزان 30 ریال به ازای هر سهم افزایش می دهد. حالا شرکت به ازای هر سهم 482 ریال سود پیش بینی کرده که در سه ماهه نخست 53 ریال از آن را پوشش داده است. اما نکته مهم در مورد دلیل رشد 54 درصدی سود سال 95 نسبت به سال مالی قبلی افزایش قابل توجه خالص درآمدهای متفرقه است که به دلیل فروش زمین واحد گلشهر و فروش 210 راس تلیسه حاصل شده که قابل تکرار نیست و قاعدتا بازار به این بخش از سود پ بر ای 1 می دهد. به نظر منطقی ترین قیمت برای عرضه اولیه سهم محدوده 150 - 180 تومان است.

3 – بازار های جهانی

با به بن بست رسیدن مذاکرات بین دولت هند و شرکت ملی نفت امارات بر سر خرید نفت، دهلی نو برای تامین نیاز ذخایر استراتژیکش طی دو ماه آینده ۶ میلیون نفت خام از ایران خریداری می کند. به گزارش رویترز، این خریدها توسط سومین وارد کننده بزرگ نفت جهان، موجب خواهد شد که ایران با سرعت بیشتری بتوان سهم از دست رفته خود از بازار نفت در طول تحریم ها را باز پس بگیرد. در طی چند هفته گذشته و در حالی که ایران در حال نزدیک شدن به سطح صادرات قبل از تحریم هاست، بازارهای نفت مشتاقانه روی حجم صادرات نفت تهران متمرکز شده اند. تهران گفته، پیش شرط پیوستنش به طرح فریز نفتی رسیدن به سطح صادرات قبل از تحریم هاست. هند که برای مقابله برای در امان ماندن از ریسک های احتمالی به خطر افتادن امنیت انرژی در حال تقویت ذخایر استراتژیک نفتی خویش است، قصد دارد در تانکرهایی زیرزمینی مجموعا 36.87 میلیون بشکه نفت خام ذخیره نماید که برای مصرف تقریبا 2 هفته این کشور کافی است.

3 منبع آگاه صنعتی گفتند، هند برای پر کردن نیمی از ظرفیت ذخیره پالایشگاه مانگالور در جنوب جنوب غرب ایالت کارناتاکا، در ماه های اکتبر و نوامبر 6 میلیون بشکه نفت خام میکس از شرکت ملی نفت ایران خریداری خواهد کرد. این منابع به دلیل علنی نشدن این موضوع از افشا کردن نامشان خودداری کردند. به گفته این منابع، شرکت دولتی بهارات پترولیوم 4 میلیون بشکه نفت خام در قالب 2 سوپر تانکر و شرکت مانگالور 2 میلیون بشکه نفت خام از ایران وارد خواهند کرد.

این دو شرکت پالایشگاهی تصمیم گرفته اند نفت میکس ایران را خریداری کنند زیرا برای پالایشگاه های آنها مناسب است. این در حالی است که صادرات نفت ایران به هند در ماه اوت به بالاترین رقم در 15 سال گذشته رسیده است.

4 – خارج از گود بازار

الف) حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت عید سعید غدیر ، هدف اصلی دشمن در شرایط کنونی را اخلال در اقتصاد کشور دانستند و با اشاره به تأکید های مکرر خود برای تحقق اقتصاد مقاومتی، افزودند: دشمن به دنبال بد شدن شرایط اقتصادی مردم و در نهایت ایجاد نارضایتی از اسلام و نظام اسلامی است. ایشان تأکید کردند: در چنین شرایطی، وظیفه دولت، مجلس و مسئولان بخشهای مختلف و همچنین آحاد مردم، برنامه ریزی و اقدام در نقطه‌ی مقابلِ هدف‌گیری دشمن است.

ب) سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در جمع فرماندهان عالی‌رتبه نظامی گفت : ما باید بازدارندگی‌مان را در کشور همچنان که تابه‌حال اتفاق افتاده، حفظ کنیم غلبه بر توانایی‌ها و نیات دشمن داشته باشیم و با توجه به اینکه دشمن توان خود را روزبه‌روز ارتقاء می‌دهد طبیعتاً بازدارندگی ما باید پویاتر و انعطاف‌پذیرتر باشد و به‌مرورزمان توان رزمی ما متناسب با نیازهای این بازدارندگی و مقابله با تهدید باید به‌روز و روبه رشد باشد.

ج) به گزارش رویترز، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با نخست وزیر چین درباره افزایش همکاری های دو کشور درخصوص برنامه هسته ای کره شمالی به توافق رسید. کاخ سفید با انتشار بیانیه ای در این باره اعلام کرد : در دیدار «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا با «لی کِچیانگ» نخست وزیر چین، طرفین درباره ارتقاء سطح همکاری های مشترک در راستای برخورد با برنامه هسته ای کره شمالی به توافق رسیدند. بیانیه کاخ سفید می افزاید: این دو مقام عالیرتبه آزمایش هسته ای نهم سپتامبر کره شمالی را محکوم و بر عزم دو کشور برای تقویت همکاری های دوجانبه در راستای نیل به خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره تأکید کردند.

گفتنی است، خبرگزاری مرکزی کره شمالی (KCNA) نهم سپتامبر سال جاری اعلام کرده بود: آزمایش کره شمالی اجازه دستیابی به پتانسیل توان هسته ای و ویژگی های یک کلاهک هسته ای استاندارد که از توان نصب بر موشک های راهبردی بالستیک برخوردار باشد را به این کشور داده است.

د) معاون نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت گفت: نرخ مصوب هر کیلوگرم شکر در خرده فروشی به صورت فله ۲۸۵۰ تومان و در بسته بندی‌های ۹۰۰ گرمی و یک کیلوگرمی به ترتیب ۳۵۰۰ و ۳۸۰۰ تومان تعیین شد. سید داود موسوی اظهار کرد : در حال حاضر بر اساس مصوبه هجدهمین جلسه ستاد هدفمندی یارانه‌ها، علاوه بر کالا و خدمات صنفی، سایر کالاها و خدمات به دو اولویت تقسیم‌شده‌اند که شکر جزو کالاهای اولویت اول طبقه‌بندی‌شده است. وی افزود: بر این اساس قیمت آن باید مطابق فرایند پیش‌بینی‌شده و پس از تصویب در مراجع ذی‌ربط (هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها و کارگروه تنظیم بازار) تعیین شود. موسوی‌تریح کرد: با توجه به افزایش 8 درصدی نرخ خرید تضمینی چغندر، بر اساس پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و تصویب آن در مراجع مربوطه وسهم قابل توجه در حدود 70درصدی آن در قیمت تمام شده شکر و اثر افزایش سایر مولفه ها و هزینه ها از قبیل دستمزد و انرژی و...پیش بینی افزایش قیمت بیش از 6 درصد قطعی بود به همین دلیل براساس فرایند مصوب، این امر به کارگروه تنطیم بازار منعکس و (در جلسه 3/5/95) با افزایش 9.6 درصدی آن موافقت شد.

وی گفت: بر اساس ابلاغیه شماره 52203مورخ 4 مرداد سال جاری معاون اجرایی رئیس جمهور، قیمت شکر به ازای هر کیلوگرم درب کارخانه 25200 ریال تعیین شد . موسوی افزود: متعاقب این امر و با لحاظ درصدهای سود عوامل توزیع، قیمت شکر فله در مراکز خرده فروشی به ازای هر کیلوگرم 28550 ریال تعیین و به واحد های صنفی اعلام شد. عضو هیئت مدیره سازمان حمایت ادامه داد: برای شفافیت در بازار و با لحاظ هزینه‌های بسته بندی اعم از سلفون ،چاپ،کارتن ،افت و....قیمت شکر در وزن های "900 "و "1000 " گرمی حداکثر معادل 35000و38000ریال اعلام شد و این قیمت‌ها سقف قیمتی بوده و باید توسط عرضه کنندگان در هر بخش رعایت شود .

معاون نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت در خصوص مصرف سرانه شکر در کشور با بیان اینکه آمارهای متفاوتی وجود دارد گفت: میانگین مصرف سالانه شکر در کشور ما از 24 کیلوگرم تا 35 کیلوگرم گزارش شده است . وی در خصوص دلایل افزایش قیمت شکر افزود : دلیل اصلی گرانی شکر کمبود این محصول در بازار است. در حال حاضر و بر اساس آمار تولید ومصرف ، نیازمند واردات هستیم. موسوی با بیان اینکه بهره برداری از شکر تولید داخل نیز از نیمه دوم سال جاری آغاز می‌شود گفت: برنامه ریزی لازم برای واردات به گونه ای صورت گیرد تا بازار با کمبود مواجه نشود که در اوایل سال جاری مشکلاتی در این زمینه وجود داشت. وی افزود: در حال حاضر حمل محموله های وارداتی شکر به کارخانجات و بهره برداری کارخانجات چغندر قند از تولیدات داخل شروع شده است که این امر منجر به متعادل شدن بازار می شود. موسوی اظهار کرد: به دلیل اهمیت موضوع علاوه بر امور جاری برای تنظیم بازار شکر، طرح نظارتی ویژه برگزار شد که سازمان‌های صنعت معدن تجارت در بیشتر موارد دلیل اصلی گرانی را کمبود شکر در بازار اعلام کرده اند.

5 – پیش بینی بازار امروز

امروز چهارشنبه 31 ام شهریور ماه در حالی بازار را در آخرین روز از فصل تابستان آغاز می کنیم که یک روز بین تعطیلی را در پیش داریم. از بازار امروز انتظار خاصی نداریم. به نظر در بهترین حالت چیزی مشابه بازار دوشنبه خواهد بود. اما با شروع مهر ماه و باز شدن مجدد خطوط اعتباری شرکت های کارگزاری می توان به افزایش قدرت خریداران و در پی آن رشد قیمتی نمادها و صنایع امیدوار بود. در خبرهای سیاسی هم زمزمه هایی از موافقت قریب الوقوع امریکا با فروش هواپیما به ایران می تواند در کنار رشد دو برابری صادرات نفت ایران تا حدودی فضای سیاسی را آرام کند. هر چند در سیاست داخلی برخی صحبت های جناحی باعث احتیاط سرمایه گذاران می شود! از طرفی دیگر انتخابات پیش روی امریکا همچون چماقی بر سر بازار است و قاعدتا در 1 – 2 ماه آینده عمده توجه فعالان بازار بورس معطوف به گزارشات میان دوره ای و همچنین حواشی انتخابات امریکا خواهد بود.

اعلام نرخ بهره توسط بانک فدرال رزرو ایالات متحده در روز چهارشنبه و نشست مطبوعاتی جانت یلن رئیس فدرال رزرو که 30 دقیقه پس از انتشار بیانیه بانک فدرال برگزار می شود از مهمترین رویدادهای مورد انتظار بازارهای مالی است. پیش بینی افزایش نرخ بهره در این ماه وجود ندارد، اما برای ماه های بعد یعنی دسامبر بالاتر است.

6 – واچ لیست

وپترو : پس از اتمام یک زنجیره اصلاحی abc در حد فاصل سال های 92 تا 94 ، شاهد رشد قیمت از حوالی 125 تومان تا یک قدمی 200 تومان بودیم. به نظر این موج می تواند موج 1 الیوتی باشد و شاکله یک رالی رالی صعودی جدید را پی ریزی کند. در ادامه قیمت در قالب یک الگوی irregular Flat در حال اصلاح است. به نظر می رسد محدوده 160 – 170 به دلیل تلاقی کف کانال با تراز 78.6 درصد اصلاحی محدوده ای است که پتانسیل پایان اصلاح در آن وجود دارد. در صورت آغاز موج 3 الیوتی احتمالا شاهد رشد ارزش سهم تا حوالی 280 – 300 تومان خواهیم بود که پیش بینی می شود ظرف 8 تا 10 ماه آینده قیمت به محدوده ذکر شده برسد.

بهپاک : صنعتی بهپاک جزو نمادهای حاضر در بازار پایه توافقی است که در نیمه اول سال ریزش معناداری را تجربه کرده است. نوسانات 2 سال اخیر سهم را کانالیزه کردیم. طی این مدت قیمت به صورت ریتمیک بین کف و سقف کانال در حال نوسان بوده است. اکنون قیمت علاوه بر اینکه به محدوده کف کانال رسیده ، آرایش reAB=CD به خود گرفته و از طرف دیگر شاهد رسیدن قیمت به محدوده تبدیل سطح مقاومتی به حمایتی هستیم. به نظر محدوده 300 – 310 سطح مناسبی برای خرید افراد ریسک پذیر است. پیش بینی می شود در بازه 1 – 2 ماهه شاهد رشد ارزش سهم تا حوالی 380 – 400 تومان باشیم.

"واچ لیست" فردا را شما در بخش نظرات پیشنهاد دهید

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • علیرضا باغانی (مدیر بورس 24)
    علیرضا باغانی (مدیر بورس 24)

    با خبرهایی که در ذوب آهن هست از جمله شناسایی سود در عملیات و خط ریل به نظرم ذوب بالای 300 تومانی در دسترس هست

    7 سال پیش
  • سعید اعتماددوست
    سعید اعتماددوست

    عمرا

    7 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24