Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازار روز گذشته نکته قابل عرضی نداشت که بیان شود. با این حال منفی روز گذشته ته دل فعالان بازار را کم و بیش خالی کرده و این شائبه ایجاد شده که مبادا روند رکودی بازار به واسطه عواملی چون گزارشات ۶ ماهه شرکت ها و همچنین انتخابات پیش روی امریکا در مهر ماه هم ادامه داشته باشد! از این رو قاعدتا ...

استرس های «تابستانی»

1 – تابلو معاملات

2 – آنچه گذشت...

روز گذشته بازار همانطور که انتظار داشتیم کار خود را ضعیف و کم رمق آغاز کرد. لیدرهای ماه های اخیر بازار یعنی خودروسازان و پالایشی ها در حاشیه بودند. خودرویی ها که حرفی برای گفتن نداشتند! ایران خودرو بار دیگر به قیمت های کمتر از 300 تومان رسید و ظاهرا هنوز اصلاحش تمام نشده. سایپا هم که ظاهرا نای شکست خط روند نزولی خود را ندارد. در این گروه تنها خبهمن بود که سهامداران خود را غافلگیر کرد و تا محدود صف خرید پیشروی کرد. هر چه گشتیم دلیلی برای صف شدن خبهمن پیدا نکردیم. با توجه به روند معاملات روز گذشته به نظر صرفا حمایت حقوقی باعث صف شدن این تک سهم از صنعت خودرو شده بود. در اردوی پالایشی ها هم وقتی سهمی همچون شبندر کمتر از 1 میلیارد تومان داد و ستد می شود ، باید گفت که عملا پرچم ها نیمه افراشته است. انتظار داشتیم که از نیمه دوم شرایط بهتر شود. متاسفانه این گونه نشد و ظاهرا خریدارها هنوز با احتیاط قدم بر می دارند و سر از لاک دفاعی بیرون نیاوردند. البته در گزارش روز گذشته هم اشاره کردیم که تعطیلی روز سه شنبه کمی کار را خراب می کند و ممکن است رشد بازار را به تعویق بیندازد. اما در ادامه با بازگشایی پارسان و افت معنادار قیمت و همچنین همراهی تاپیکو و غدیر در این ریزش کمر شاخص شکست و شاهد افت 350 واحدی دماسنج بازار طی جلسه معاملاتی روز گذشته بودیم.

بازار روز گذشته نکته قابل عرضی نداشت که بیان شود. با این حال منفی روز گذشته ته دل فعالان بازار را کم و بیش خالی کرده و این شائبه ایجاد شده که مبادا روند رکودی بازار به واسطه عواملی چون گزارشات 6 ماهه شرکت ها و همچنین انتخابات پیش روی امریکا در مهر ماه هم ادامه داشته باشد! از این رو قاعدتا معامله گران روند معاملاتی امروز و فردا را با دقت بیشتری رصد خواهند کرد. در مجموع یک بار دیگر تاکید می کنیم که به مهر ماه امید داریم. البته نه اینکه وعده رشد دست جمعی و عجیب و غریب از بازار داشته باشیم ولی انتظار داریم حداقل 10 – 15 درصد از ریزش های شهریور در مهر ماه جبران شود و بر این عقیده هستیم که این اتفاق از روزهای ابتدایی مهر ماه رخ خواهد داد. حالا در این بین برخی دچار شک و تردید شدند و از هم اکنون می گویند اگر این اتفاق نیفتاد چه باید کرد؟! به نظر بهتر است فعلا ظن بد نداشته باشیم و به روزهای پیش روی امیدوار باشیم.

3 – در حاشیه بازار

الف) پایگاه اطلاع رسانی و فرانسوی زبان شلانژ در مقاله‌ای به قلم نوشت: "پس از پژو، سیتروئن هم با امضای قراردادی قطعی در اوایل اکتبر به ایران بازمی‌گردد تا با همکاری سایپا، سالانه 150 هزار دستگاه خودرو در این کشور تولید کند. بر این اساس، سه مدل کوچک خودرو در کارخانه‌ای در شهر کاشان تولید خواهد شد. این کارخانه از پایان سال 2017 و اوایل سال 2018 به بهره‌برداری می رسد." درباره شرایط تاسیس این کارخانه و نحوه تامین مالی آن گفته می شود که آورده سیتروئن در این کارخانه تکنولوژی و تجهیزات خواهد بود و نقدینگی خاصی وارد سایپا نمی شود.

ب) معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران در مصاحبه با روزنامه گاردین از تحقق کامل ایران به تعهدات هسته ای خود بر اساس توافق هسته ای جامع میان کشورهای ۱+۵ با ایران در ۱۴ جولای سال ۲۰۱۴ میلادی (۲۳ تیر ماه سال ۱۳۹۴) موسوم به «برجام» خبر داد. رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران در این مصاحبه اعلام کرد: علیرغم پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام؛ افکار عمومی نیز فهمیده اند که طرف دیگر به وعده های خود در زمینه لغو تحریم ها، بازگشت معاملات تجاری به وضعیت عادی، افزایش مبادلات تجاری و تسریع روند روابط اقتصادی با سایر کشورها عمل نکرده است. تمام این موارد به نحوی که ما بر اساس توافق منتظر آن بودیم؛ محقق نشده است. معاون رئیس جمهور با اشاره به دیدار با «دیوید هاموند» وزیر خزانه داری انگلیس ادامه داد: او (هاموند) گفت که این پرونده را در دستور کار خود داشته و این موضوع را جدی تلقی می کند و سعی در یافتن راه ها و ابزارهایی برای رفع موانع پیش رو در همکاری بانکی با ایران دارد. وی با تأکید بر منافع برجام برای هر دو طرفِ ایران و غرب در ادامه این مصاحبه افزود: توافق هسته ای می تواند الگوی دیپلماتیک و سیاسی نوینی را در حل و فصل بحران های مهم بین المللی پایه گذاری کرده و لذا دو طرف این توافق لازم است تا نهایت تلاش خود را برای حفظ انسجام آن و جلوگیری از شکست توافق به کار گیرند. علی اکبر صالحی تصریح کرد: به کرات می بینیم که درخواست هایی فراتر از توافقات برجام از سوی طرف مقابل مطرح می شود و این در حالیست که آن ها هنوز به طور کامل به تعهدات خود مثلاً در زمینه تجارت بانکهای بزرگ با ایران عمل نکرده اند. رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران خاطر نشان کرد: بعضاً نشانه هایی درباره رد و یا بازنویسی برجام و یا اعمال فشار یا درخواست های نامتعارف برای تسلیم ایران مشاهده می شود. همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز تأکید فرمودند؛ ایران هرگز در گام اول ناقض برجام نخواهد بود؛ اما تهدیدها ممکن است آن را به خطر اندازد.

ج) به گزارش المیادین، جنگنده های آمریکایی مواضع ارتش سوریه را در حومه فرودگاه نظامی دیرالزور و کوه الثرده بمباران کردند. این در حالی است که آمریکا اخیرا با روسیه توافق کردند که آتش بس در سوریه اجرا شود که از روز دوشنبه هفته گذشته این توافق عملیاتی شد. همچنین جنگنده های صهیونیستی نیز تعدادی از مواضع ارتش سوریه را در جولان بمباران کردند. در پی این اتفاق روسیه نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حملات جنگنده های آمریکایی به مواضع ارتش سوریه در دیرالزور را خواستار شد. ماریا زاخاروفا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با بیان اینکه استنتاج از این حملات دفاع آمریکا از گروه تروریستی داعش است، گفت: اگر تاکنون در خصوص سرپوش گذاشتن آنها بر جبهه النصره تردید داشتیم اما در حال حاضر و پس از حملات روز شنبه به مواضع ارتش سوریه به این نتیجه هولناک رسیده ایم که کاخ سفید از داعش دفاع می کند. وزارت خارجه روسیه پیش از این اعلام کرده بود که طرف آمریکایی در خصوص عملیات خود در دیرالزور اطلاعی به مسکو نداده است. لازم به ذکر است که فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه اعلام کرد که جنگنده های ائتلاف آمریکایی روز شنبه یکی از مواضع نظامی ارتش سوریه در جبل ثرده در اطراف فرودگاه نظامی دیرالزور را بمباران کردند.

4 – پیش بینی بازار امروز

امروز یکشنبه 28 شهریور ماه است و تنها 3 روز کاری تا پایان نیمه اول سال زمان باقی است. عملا دیگری بحث فشار فروش ناشی از تسویه اعتباری ها موضوعیت ندارد و حالا تنها دو بهانه برای به تعویق افتادن رالی صعودی بازار وجود دارد. اولی تعطیلی روز سه شنبه است که برخی بر این باورند کار را خراب کرده!!! دومین مورد هم بحث باز شدن مجدد خطوط اعتباری از اول مهر ماه است که می تواند طرف تقاضا را تحریک کند.

برای پیش بینی معاملات امروز در مرحله اول به سراغ اخبار سیاسی – اقتصادی می رویم که باید گفت مورد تاثیر گذاری نداریم. در وهله دوم بازارهای جهانی را بررسی می کنیم که با توجه به تعطیلی دیروز و امروز این بازارها باید گفت که تغییری در این پارامتر ایجاد نشده است. در گام آخر به سراغ روند معاملات روز گذشته می رویم. انتظارمان این بود که از راند دوم شرایط تا حدودی بهبود یابد اما نه تنها این گونه نشد بلکه اوضاع کمی بهم ریخت و فعالان بازار به سمت نمادهای کوچکتر گرایش پیدا کردند.

در مجموع پیش بینی بازار امروز کمی سخت و دشوار است. خصوصا اینکه ظاهرا قرار است روز آینده یک عرضه اولیه هم داشته باشیم. هر چند سر و ته عرضه این عرضه رقمی نمی شود اما به هر منوال عرضه در روزهایی که بازار مشکل نقدینگی دارد و پایان سال مالی کارگزاری هاست آن هم یک روز قبل از روز تعطیل میان هفته اوج کج سلیقگی ها را نشان می دهد!!!

در پایان این بخش به عنوان جمع بندی باید بگوییم که انتظار داریم شرایط امروز بازار بهتر از روز گذشته باشد با این حال کلیت بازار همچنان متعادل خواهد بود و فعلا برای تزریق نقدینگی باید به روزهای آینده امیدوار باشیم...

5 – واچ لیست

دانا : در سه ماهه اخر سال گذشته سهم از حوالی 120 تومان یک رالی پرقدرت را آغاز کرد و این موج تا خرداد ماه سال جاری هم ادامه داشت. به این ترتیب قیمت سهم تا حوالی 270 تومان هم رشد داشت. حالا سهم چیزی در حدود 25 درصد از ارزش خود را از دست داده است. به لحاظ تکنیکی به نظر می رسد که در اشل بلند مدتی تر آرایش reAB=CD را تکمیل خواهیم کرد. کف قیمتی سهم به نظر حوالی 195 تومان که مقارن با محدوده تبدیل سطح است بسته شده. با عنایت به واگرایی مثبت ایجاد شدهدر اسیلاتورها به نظر می رسد محدوده 200 – 210 تومان می تواند با دید 1 – 2 ماهه سطح مناسبی برای سرمایه گذاری باشد. انتظار می رود در بازه زمانی 2 ماهه شاهد رشد 15 – 20 درصدی ارزش سهم باشیم.

"واچ لیست" فردا را شما در بخش نظرات پیشنهاد دهید

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 3 نظر دارد.

  • بشیر بیگدلی
    بشیر بیگدلی

    سایپا-شتران-پکرمان

    7 سال پیش
  • حمیدرضا قربانی
    حمیدرضا قربانی

    ممنون از اطلاع رسانی جامع وکامل شما ...خسته نباشید

    7 سال پیش
  • سید محمد حسینی
    سید محمد حسینی

    شرکت اعتباری کوثر=پارس توشه=نیروگاه دماوند=آذر آب=باما=

    7 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24